Lexus IS 250 Business Line (2011) #2

Lexus IS 250 Business Line (2011) #2
Lexus IS 250 Business Line (2011) #2Lexus IS 250 Business Line (2011) #2Lexus IS 250 Business Line (2011) #2Lexus IS 250 Business Line (2011) #2Lexus IS 250 Business Line (2011) #2

UitvoeringIS 250 Business Line
Bouwjaar2011

Eerste ervaring

Ik had in het verleden een IS, zie een van mijn andere reviews. Daar was ik heel blij mee. Die auto was toen zakelijk, mijn kinderen waren het huis uit, hij werd me wat te duur en ik heb 'm ingeruild tegen een Toyota waar ik fiscaal wat mee kon.

Maar ik heb er heb altijd spijt van gehad, dat ik de auto inruilde, en ik zat regelmatig te kijken of er niet eentje te koop was.

Kom ik een week of vier geleden bij de dealer om eindelijk de zomerbanden te laten plaatsen onder de Yaris. Bij Louwman Groningen heb ik een leuke contactpersoon. Ik zeg: 'je vindt geen IS250 meer voor 10.000 euro.' Jawel', zegt hij. 'Vanmiddag komt er eentje binnen'. 'Ik blijf wel even' zeg ik. 'Nee, want als jij om die auto begint te draaien moet ik meteen 1000 euro meer inruilwaarde geven. Kom morgen maar terug'.

Ik de volgende dag al vroeg terug. Auto staat er. Eerste eigenaar heeft 'm bij Louwman laten onderhouden. De volgende niet en de auto heeft bij 160K en 240K de zogenaamde 80K beurten van Lexus gemist. En er zitten chinese banden onder. Dat lijkt op kosten besparen. Maar de lak was goed en ook het interieur fraai. Bovendien een tamelijk luxe uitvoering met allerlei dingen er in die ik in de vorige Lexus niet had.

Ik moest de volgende dag voor een paar weken naar Frankrijk. Afgesproken: breng de IS up to spec qua onderhoud, ik ruil mijn Yaris in en je maakt maar een mooie prijs.

Na 3 weken terug. Yaris brengt na 6 jaar nog 9200 euro op (nieuw 17.000. Later kreeg ik nog een bod van 10.200). Alles bij elkaar moest ik 1500 euro bijbetalen, waarbij inbegrepen een afleverbeurt. Mijn man bij Louwman: 'we maken de auto tiptop in orde en gaan je vertrouwen niet teleurstellen'. Daar vertrouwde ik inmiddels wel op, na 18 jaar klant te zijn.

De Lexus had 246.500 km op de teller. Voor mij geen probleem. Toch enkele puntjes van aandacht. Chinese banden maken kabaal en sturen vreemd. Rechtuit goed, maar als je door de bocht wilt zit er eerst een weerstand in. Die banden maken bovendien nogal wat rumoer. En het stuur staat scheef.

Van de vorige auto heb ik een modificatie bewaard: het inlaatdeel tussen luchtfilter en gasklep. Daarin zit een resonator. Bijbehorend een KN-filter. Dat ding schoongemaakt met een reinigingspakket van KN. Dit is niet moeilijk: insprayen met een reinigingsmiddel, wachten, royaal uitspoelen. Dan goed drogen aan de lucht en insprayen met olie. Flinke tijd laten drogen. Geïnstalleerd. De motor maakt hiermee een lekkere brul als je flink accelereert en daarmee wordt de auto, die natuurlijk erg op comfort zit, toch wat leuker.

Wat moet er eerst gebeuren: uitlijning goed maken, wielen balanceren. Als dat goed is en ik hoor nog teveel lawaai dan komen er 2 nieuwe voorbanden van Michelin of een andere stille band.

Verder.... lak is mooi. Binnen het leer bij langs. Er zitten hier en daar wat kleine scheurtjes in. Ik heb bij m'n vorige IS de lak verknoeid in de wasstraat. Daar ga ik niet meer heen. Wassen met de hand.

Ik ben blij dat ik opnieuw een IS 250 heb. De monteur gesproken bij Louwman. Hij was niks bijzonders tegengekomen, en volgens hem kun je met deze auto een miljoen kilometer maken.

Na eerste tankbeurt.

780 km gereden waarbij de 'Tank average' 6,7 liter per 100 aanwijst. Dit is 1 op 15. Er ging 58 liter in de tank hetgeen 1 op 13,4 is. Dat betekent dat de tank bij aflevering toch niet helemaal vol was.

De cruise-control is een keer op hol geslagen. De auto versnelde kort en heftig. Daarna brandden er enkele lampjes die na het uitzetten van de auto weer doofden. Er kwam een melding over de handrem (in dit geval met de voet bediend) die niet vrij zou staan. Misschien was dat de aanleiding.

Met de garage heb ik afgesproken dat er wordt gekeken naar de banden. De achterbanden hebben een onjuiste maat, ze zijn te smal. De vorige eigenaar heeft er rondom 225/45 op laten zetten terwijl achter 245/45 nodig is.

Ik denk dat een set goede nieuwe banden het beste is.

Sterke verbetering na een valse start

Na enkele weken rijden bleek er met de auto toch het een en ander niet helemaal goed te zijn. De problemen concentreerden zich vooral rondom de vooras. De auto remde slecht, trok scheef. Daarbij stond het stuur ook scheef bij rechtuit rijden. De auto wilde niet soepel sturen vanuit de middenstand. De vooras trilde. Daarnaast bleek de bandenmaat op de achteras onjuist, namelijk te smal. Verder was de band links achter lek.

De cruise-control sloeg enkele keren op hol, en daarna af, gevolgd door het oplichten van een aantal rode en gele lampjes. De auto reed overigens gewoon verder. Na uitzetten van de auto verdween dit 'probleem' elke keer.

En nog een reeksje van minder ernstige dingen: binnenspiegel dimde niet automatisch; er ontbrak een instructieboekje; een clip van de luchtfilterbak was afgebroken; de contactdoos voor de aanhanger bleek defect te zijn, en de sleutel van de afneembare trekhaak zat afgebroken in het slot. De handrem (voetbediend) had een veel te grote vrije slag. Wat piepjes en knarsjes in het interieur (makkelijk te locasieren met 'de duim').

Inmiddels was ik met de caravan achter de auto in Limburg en dan voel je je met ontbrekende aanhangerverlichting, vreemd aangrijpende remmen, een onbruikbare cruisecontrol en een dashboard met rode lampjes toch niet zo prettig. Maar goed: de auto deed het. Ik heb niet in het donker gereden en zo weinig mogelijk geremd. De boete voor niet werkende verlichting is onplezierig hoog.

De verkoper bij Louwman, die ik al geruime tijd ken als een betrouwbare en prettige vent, voelde zich duidelijk ongemakkelijk bij de situatie. Hij had mij toegezegd de auto pico bello af te leveren en mijn vertrouwen niet te beschamen. Bij aflevering had ik een gesprekje met een mij bekende Lexus monteur, die desgevraagd meldde niets bijzonders tegen te zijn gekomen. Merkwaardig, ik kom er op terug.

Een afspraak voor herstel van de problemen, waarvoor ik belde ergens eind juli, zou in eerste instantie niet eerder dan half september kunnen plaatsvinden. Na enig aandringen van mijn kant werd het tweede helft augustus.

De auto is ongeveer 2 weken in de garage geweest. Er belde een monteur die met mij de hele lijst van gebreken doornam en aangaf wat ze wel en niet gingen doen. Hij begon zelf over de vastzittende remmen op de vooras en zijn 'toon' was er één van verbazing. Hij zei het niet met zoveel woorden maar dat de remmerij niet deugde was duidelijk. Wij werden het eens over de uit te voeren zaken. Enkele dingen ging men niet doen, zoals het 'oplossen' van de afgebroken sleutel in de afneembare trekhaak.

Wat is er gebeurd:

- 2 nieuwe voorbanden Yokohama Blu-earth, voor mijn rekening.

Alle overige zaken hieronder voor rekening van Louwman, met een totale waarde van 1785 euro:

- 2 nieuwe achterbanden Yokohama Blu-earth in de juiste maat
- handrem afgesteld
- nieuwe stekkerdoos
- 2 ruilremklauwen vóór
- remblokset vóór
- nieuwe remschijven vóór
- remmen achter gangbaar gemaakt
- een nieuwe 'gebruikte' binnenspiegel
- een reeks nieuwe clips om de afdekplaten over de motor mee vast te zetten

Verder:

Het 'op hol slaan' van de cruise-control kon niet worden gevonden.

De kans op eventueel aanzuigen van valse lucht in de luchtfilterbehuizing leek met het KN-filter en bijbehorend afdichtingsvet zeer gering.

En wat leverde het op. De herstelde remmen, nieuwe banden en uitlijning van de vooras hebben er voor gezorgd dat de auto nu rijdt zoals ik me herinner van de vorige IS: stil, geen trillingen, soepel aangrijpende remmen, prettige besturing. Dit was de hoofdmoot van de problemen. Wel hoor ik bij remmen een tikje linksvoor. Dat klinkt als een klauw met ietsje teveel speling. Het zit me niet dwars.

Het 'op hol slaan' doet zich niet meer voor. Had het misschien te maken met zwaar lopende voorwielen en compenseren van de cruise-control?

De contactdoos werkt. Het dimmen van de 'nieuwe' binnenspiegel lijkt nog steeds niet te werken. Wat is er dan nog over? De sleutel in de trekhaak. Die ga ik er zelf maar uitpeuteren. Een reservesleutel is aanwezig. En er zijn enkele rammeltjes in het interieur. Die los ik ook op. Vergt wat geduld maar kost niet meer dan wat stukjes schuim of rubber.

De koplampglazen waren in eerste instantie dof. De garage heeft die gepolijst. Dat kon nog beter en heb ik zelf gedaan met 3M 'Perfect-it' III.

De trekhaak heb ik er afgehaald door de bracket, waarin het uitneembare deel zit, los te maken. Deze zit met 2 bouten aan de auto vast. Eenmaal op de werkbank bleek het verwijderen van het slot niet zo moeilijk en kon de trekhaak uit de bracket worden genomen. Na een uurtje priegelen kon ik ook de afgebroken sleutel verwijderen. Die trekhaak is van Brink. Daar kun je sleutels nabestellen en vast ook complete sloten.

Bij de 'tweede aflevering' werd ik te woord gestaan door iemand die ik nog niet kende. Een nieuw gezicht. Hij leek in eerste instantie geïnteresseerd maar toen ik hem vertelde over de gebeurtenissen begon hij me af te poeieren. 'Heeft u de auto hier gekocht?', 'Ja, maar de auto is niet nieuw hè', 'Waren die problemen van buitenaf te zien?'. Werkelijk....

Deels waren die problemen inderdaad van buitenaf te zien. De verkeerde bandenmaat. En die had men laten zitten. En bovendien: verlaat men zich bij het afleveren van een auto uitsluitend op de uiterlijke kenmerken? Bij nader inzien zou je het in dit geval bijna gaan geloven.

Betreffende persoon vond mij bovendien 'kortzichtig'. Een riskante mening. Zo ga je niet met om met een klant die bij 'jouw bedrijf' de vijfde auto op rij koopt. En dat heb ik Louwman laten weten.

Facit: de gang van zaken is niet zoals ik het in de afgelopen 18 jaar bij Louwman gewend was. Het lag niet aan de verkoper, en ook de eerste monteur die ik sprak, ken ik als een betrouwbare vent. Ik kan maar één ding verzinnen, en dat is uiteraard speculatief.

Zou het personeelsgebrek kunnen zijn, zoals in zoveel sectoren? Te veel haast bij de eerste aflevering, vanwege drukte? Een afspraak voor herstel pas na - in eerste instantie - 6 tot 8 weken? Een nieuw personeelslid dat volstrekt 'out of synch' lijkt te zijn met de vrijwel altijd vlekkeloze houding van het bedrijf en zijn personeel?

Inmiddels rijdt de IS250 zoals ik het had verwacht en men heeft uiteindelijk zijn best gedaan om de toezeggingen na te komen.

Het verbruik is tot op heden 6.7/100 ofwel 1 op 15 en dat is prima. De motor draait prachtig. Het geluidsniveau zit omstreeks de 60 dB bij 100 km/h. De Yokohama Blu-earth banden helpen daar aan mee. De auto remt nu mooi strak en de trillingen zijn weg. Het is een comfortabel geheel. Dit neemt niet weg dat de wegligging strak is. Je kunt er heel hard mee door de bocht als je wilt. Wat je niet moet doen is met deze auto de stad ingaan. Dan gaat het verbruik naar 1 op 10. Heel veel andere plus- en minpunten heb ik in het verleden gedetailleerd aangegeven bij mijn vorige IS250, zie aldaar. Ik gaf die auto als eindcijfer een 9.