Lexus GS 450h President (2007) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | GS 450h President |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 190.000 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
Lexus GS450h: Een Jaar Lang Luxe, Kracht en Comfort
- 200.000 km
Inmiddels al een jaar in bezit maar wilde hem toch even reviewen.
Aanschaf:
Mijn vorige auto was een Opel Astra sports tourer, 2 liter diesel met 165pk. Heerlijke 200k kilometers mee gemaakt. Helaas vlak voor de 200k begaf de versnellingsbak het (schijnt een Astra kwaaltje te zijn). Daarna wat gekwakkel met storingslampjes die telkens loos alarm bleken. Dat in combinatie met diesel horror verhalen ivm de oorlog in Oekraïne, besloot ik eens te kijken naar wat anders. Komt bij dat een bevriende zzp'er me wees op de youngtimer regeling (daar ik ZPP-er ben). Hierdoor waren mijn criteria:
- 15 jaar of ouder
- enigszins betrouwbaar
- mag wat extra benzine drinken
- meer dan de 165pk van de Opel
- benzine (rijd nu stukken minder dan voorheen)
- familie auto, sedan of station
- niet te alledaags
Gaspedaal op en de parameters ingegeven. Kwam natuurlijk van alles voorbij:
Porsche Cayenne: oud model te lelijk in mijn ogen. SUV ook niet mijn ding
Mercedes: was ook een reële optie. E klasse erg mooi dus die ging op de shortlist.
Opel insignia OPC: leek me ook heel gaaf maar las dat die wel héél erg dorstig is.
BMW: van allerlei opties maar kon me niet bekoren in het oudere segment.
Audi: A6 ook mooi, ging ook op de shortlist
Jaguar: jaguar XJR, 100% op de shortlist.
Zo kan ik de de lijst nog wel ff blijven aanvullen. Heb in ieder geval geen enkel merk uitgesloten maar uiteindelijk moet je keuzes maken. Via YouTube kwam ik een Lexus GS filmpje tegen. Die had ik op gaspedaal even niet voorbij zien komen. Dus specifiek gezocht en er bleek om de hoek (Arnhem) een GS450h te staan. Van de foto's in de advertentie werd ik niet gelijk heel warm om eerlijk te zijn. De Lexus GS is niet heel fotogeniek op een bepaalde manier. En er is ook een hoek waarin hij sowieso iets minder toont. Maar omdat de specificaties mega goed zijn heb ik toch gereageerd.
2 dagen later kon ik al proefrijden! Wij (de vrouw, kinderen en ik) naar Louwman Arnhem en daar stond hij: bohh wat een dikke wagen! Lang, laag, 2 uitlaten (vinden de kinderen imposant) en mooi ingetogen spoiler! Kortom een hele mooie verschijning. Ik had hem nog nooit in het echt gezien, dat bewijst maar weer hoe uniek hij is. De voorkant en achterkant zijn echt zijn sterke punten qua uiterlijk! De zijkant beoefende wat gewenning voor mezelf maar het totaal plaatje klopt gewoon en dus in zijn totaliteit is het gewoon een mooie auto. Je hoort vaak dat hij tijdloos is en dat kan ik beamen.
Ok, genoeg over zijn uiterlijk. We kregen de sleutels, wat korte aanwijzingen en we mochten rijden. De aanwijzingen konden kort blijven omdat ik al een Lexus ct200h heb gehad. En dus al bekend met hybride rijden! Zie mijn review: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/lexus-ct-200h-hybrid-business-line-pro-2011-5/.
Tja, waar moet ik beginnen. Het gaat om een president uitvoering dus alles zit erop en er aan! Verwarmde/gekoelde stoelen, beige interieur, Mark levison audio, park assist, hill assist, panorama dak, adaptive cruise control, etc. Deze auto heeft meer features dan mijn 6 jaar oude Opel haha. Het automatisch zonnescherm achter valt ook gelijk op. Zet je hem in zijn achteruit dan gaat hij automatisch naar beneden en naar een aantal meter vooruit gaat hij weer omhoog. Geeft een gevoel van luxe op een of andere manier. De achteruitrijcamera trouwens ook!
Dan het rijden zelf: wat-een-aandrijflijn! Bij de ct200h was ik al gecharmeerd van de werking van motor en accu maar vond altijd dat het net te kort kwam. Nou, met de 3.5 V6 voorin heb ik het eerder andersom! Wat een kracht!! Hij schiet er vandoor als het moet! Bij een nat wegdek moet je er nog mee oppassen ook heb ik al ondervonden! De gehele proefrit was gewoon genieten geblazen!
Na de proefrit heb ik alles even laten bedaren en thuis grondig onderzoek gedaan naar de GS serie. Dit werkte alleen maar bevestigend en dus een week later een mooie deal kunnen maken!
Bezit:
Inmiddels zijn we een jaar en 20k kilometer verder en kunnen we een goede review geven! En er zijn ook wat op en aanmerkingen te maken. Hieronder de meest opvallende zaken (in mijn ogen):
Audio: De audio is fenomenaal! De audio kwaliteit is gewoon mega goed en dat in combinatie met de stilte van de GS is het een genot om muziek te luisteren! Laat dat nou sowieso een favoriete bezigheid van me zijn dus autorijden wordt gewoon ontspannen! Mooie is dat er ook nog een 6 Cd speler in zit en cassettebandjes! En die cassettebandjes, die zijn weer helemaal hip schijnbaar! Bij de kringloop koop ik dan voor een habbekrats wat cd's en/of bandjes! Dat luistert toch anders dan een Spotify playlist! Dat Spotify ging sowieso aan mijn neus voorbij want er zit geen aux ingang op en bluetooth is alleen om te bellen. Gelukkig zijn er goede aftermarket apparaten dus die heb ik de dag nadat ik m'n Lexus had opgehaald gelijk ingebouwd! Wel spannend want moest ook nog wat boren, maar het is gelukt en van de inbouw is niks te zien! Kan dus nu bluetooth muziek luisteren en/of de aux ingang gebruiken! Zo voelt de auto toch gelijk weer helemaal bij de tijd! Heb ook nog Android auto oplossingen gezien maar die waren flink aan de prijs en nog niet lekker door ontwikkeld. Maar dan had je wel een compleet nieuwe midden console! Tijdens het inbouwen kwam ik er ook nog achter dat een van de vorige eigenaren een alarm systeem heeft laten inbouwen. Geen idee hoe die werkt totdat ik op een dag de motorkap wilde openen zonder dat ik hem van binnenuit had vrijgegeven. De auto begon te toeteren en ik schrok me het leplazerus. Ik vermoed dat dat aftermarket ding daar voor zorgde, of is dat Lexus standaard? Maar goed, de standaard audio is dus wel wat gedateerd dat is een aanmerking.
Stoelen: Misschien een les voor mezelf, we hadden een uur proefgereden maar in welke mate kun je dan echt een mening vormen? Ik ben 1,91 en ik merk op lange ritten dat de stoelen mij nèt niet lekker genoeg passen. Ze kunnen voor mijn gevoel niet laag genoeg en het zitvlak is net te kort voor mijn lange benen. Die AGR stoelen van de Opel waren eigenlijk op mijn lijf geschreven achteraf. Ik heb al wel oplossingen gezien: foamification, schuim weg halen op bepaalde plekken waardoor je net ff wat lager zit. Of compleet nieuwe stoelen natuurlijk. Maar daar zitten weer allemaal nadelen aan: geheugenstand functie gaat dan verloren, stoel verkoeling en verwarming ook! De oude stoelen zou ik dan ook weer ergens moeten opbergen (om het weer in originele staat te brengen). Dus foamification lijkt ideaal alleen heb ik dan geen 100% garantie dat het daarna wel perfect zit. Ik zit sowieso vaak wat onderuitgezakt dus voor kortere ritten is het geen issue maar dat speelt me bij langere ritten uiteindelijk parten (in de zin dat ik iets vaker de benen moet strekken). De portemonnee moet ik ook echt uit de kontzak halen anders zit ik gewoon niet lekker genoeg. Tijdens de proefrit is me dit totaal niet opgevallen. Het feit dat de auto een moon roof heeft helpt ook niet mee. Schijnt dat je daarmee wat hoogte verliest. Dus ook dit is een aanmerking, ben je lang en overweeg je de GS maak dan echt een lange proefrit en let op je zitpositie!
Getint glas: ondanks dat ik de president versie heb, heeft deze geen privacy glass. Privacy glass maakt de auto vaak mooier maar als het zomer is dan is het ook gewoon praktisch. Op onze eerste langere rit zaten de kinderen te klagen dat de zon te fel was en dat ze niks op hun Nintendo scherm zagen. Heb daarom de ramen laten tinten. Heb voor 90% gekozen maar dat valt stuk toch een stuk donkerder dan ik dacht, achteraf was 80% voldoende geweest! De auto heeft nu wel een beetje een Mafia uitstraling haha. Maar al schrijvende vanuit de cote d Azure, is dat donkere folie wel heerlijk! Geen geklooi met handdoeken voor de ramen en de hitte komt toch trager binnen.
Onderstel: Dan het onderstel, je merkt dat deze afgesteld is op comfort! Je glijdt over de weg! In de sport stand wordt het iets straffer maar dat is maar minimaal. Dat had van mij wel wat stugger mogen zijn! Ik snap dat je deze auto niet koopt voor het gooi en smijt werk maar een iets sportievere insteek doet meer recht richting zijn prestaties. Daarnaast cruise ik 90% van de tijd gewoon lekker rustig dus ik vind het niet perse een nadeel. Het gewicht van de auto voel je ook wel in de bochten, al schijnt het gewicht wel nagenoeg 50/50 over de voor en achterwielen verdeeld te zijn! Mochten de schokbrekers ooit op zijn dan zet ik er waarschijnlijk Tein schokbrekers onder. Die schijnen het comfort te behouden maar in de sport stand toch lekker strak aan te voelen.
Aandrijflijn: Over zijn prestaties, dat blijft toch wel het paradepaardje van deze auto. De acceleratie is enorm! Laatst bij het stoplicht nog een Porsche van me af kunnen houden! Ok ok, kan ook zijn omdat het een wat ouder type Porsche was haha. Maar dat de Lexus echt snel weg is bij het stoplicht is een feit. Wel jammer dat er nu steeds meer EV's op de weg komen, tegen die kracht kun je haast niet op. Als ik een Tesla zie staan ga ik er toch altijd maar ff achter staan, ipv naast! Maar ICE auto's ga ik graag naast staan haha. Ik kom ook nog geregeld bij onze oosterburen en op de autobahn voelt hij zich helemaal thuis. Ff het gas in en je zit op de 200. De Lexus doet het allemaal heel ingetogen, dat had van mij dan ook wel weer iets uitbundiger gemogen (mits die in de sport stand staat). De CVT, hate it or love it. Het technische aspect is alleen al prachtig, altijd de beste overbrenging. Geen schakelmomenten waardoor die snelle 0-100 gehaald kan worden, dit gaat misschien wel wat ten koste van de beleving. Je merkt soms niet hoe snel het eigenlijk gaat. De CVT maakt ook dat de auto relatief zuinig rijdt! Volgens de boordcomputer gemiddeld 7,8 liter voor 100km als ik gewoon normaal rijd (op E10). Heb mij woon-werk rit een keer hypermylend gedaan (37 km) en haalde zelfs 6,2! En in Frankrijk ooit een rit van 60km gehad op super 98 waarbij ik 5,3 gemiddeld haalde! Dus qua verbruik gewoon nette cijfers voor een auto van 1800kg. Wat ik wel merk dat hij op korte ritjes veel verbruikt! In de boordcomputer zie je ook altijd dat de eerste 2 balkjes 40/100 aangeven nadat je hem start. Mogelijk dat hij dan de accus weer moet "volpompen" en dat dat extra benzine vergt? Voor korte ritjes pak ik dan ook eigenlijk altijd de auto van de vrouw (citroen c1). Ik heb ook nog het geluk dat ik altijd in Duitsland kan tanken waardoor de kosten voor benzine acceptabel blijven!
Dagrijverlichting: die heeft hij dus niet. Dat verraad zijn ouderdom helaas! Ik zet overdag de lampen in de P-stand (dimlicht) maar die 5w gele lampjes maken hem niet echt zichtbaar. Ik ben al een paar keer "geflashed" door tegenliggers als ik tegen het avondschemer ik ze nog in de P-stand heb staan. De "auto" stand zet wel automatisch het grote licht op als het te donker wordt maar hij zet hem dus niet automatisch in de P-stand. Dat is ook een beetje vreemd. In mijn Opel had ik nooit geen omkijken naar de verlichting, nu moet ik er weer op bedacht zijn. Er zijn in Japan wel nieuw koplamp units te koop met DLR (dagrijverlichting), maar de nadelen krijg je er weer gratis bij. De koplamp-verstelbaarheid komt te vervallen en ze schijnen vochtgevoelig te zijn. Ook de 200 euro aan verzendkosten is me wat gortig. En om het dan in stijl te houden zou ik dan gelijk led achterlichten erbij willen. Om de zichtbaarheid te vergroten had ik bedacht om die gele 5w lampjes te vervangen door LED versies. Maar die doen het 3 weken en dan branden ze door, waarschijnlijk wordt het te heet. Waardeloos dus. De tijd dat ze het deden was het zichtbaarheid trouwens wel een stuk beter! Maar de lampjes zitten heel hoog in het glas, waardoor het alsnog niet perfect is.
Navigatie: de auto is voorzien van de laatste kaarten maar die zijn van 2018. Updates van deze kaarten gaan er ook niet meer komen vertelde de dealer me. Nou werk ik hele dagen met computers maar een route instellen heeft me denk ik 15 minuten gekost de eerste keer. Wat een systeem haha. Nou ik hem eenmaal door heb is het zo gepiept maar het is niet echt intuïtief. Ook mist hij natuurlijk live-route-updates dus op langere ritten pak ik altijd Google maps er bij, als backup. Maar ben je op goede navigatie gesteld dan is dit een aandachtspuntje voor je. Wat ik ook wel eens mis is het rit registratie systeem van de Opel. Als ik de opel startte dan kreeg ik altijd de vraag of ik zakelijk of privé ging rijden. Dit kon ik dat exporteren aan het eind van het jaar zodat ik een passende kilometer-boekhouding kon maken. Snap niet dat meer auto's hier over beschikken. Heb nu maar ff een appje voor mezelf gemaakt, dat is dan weer het voordeel van ICT-er zijn.
Kofferbakruimte: deze is niet al te groot. Heb de kinderen gelukkig alweer wat groter dus hoef geen wandelwagen mee te slepen maar anders was dat met deze auto niet te doen. Het accu pakket neemt veel ruimte in beslag wat ten koste gaat van de ruimte. De achterbank is wel heel ruim dus als het nodig is ploffen we daar nog een extra tas neer. Voor een zomervakantie is hij dus ruim genoeg. Mocht je waarde hechten aan skieen dan moet je ook opletten want de auto heeft geen ski-luik.
Velgen: heb de originele 18 inch velgen er op maar vind het klein ogen voor de grootte van de auto. Tegenwoordig is 19" of 20" vrij normaal dus dat speelt misschien ook mee. Kan niet uitsluiten dat er misschien ooit nog 19" velgen op komen. Heb wel op fora gelezen dat banden sneller slijten vanwege het gewicht van de auto dus dat zou dan wel een extra kostenpost kunnen worden. Kan me nog herinneren dat de 19" sloffen onder de Opel niet goedkoop waren. Het brandstofverbruik zal ook iets oplopen bij het monteren van grotere velgen maar dat komt dan het grip weer ten goede. Bij nat weg dek kan ik nu niet vol gas geven.
Adaptive cruise control: 16 jaar oud en toch heeft hij al adaptive cruise control! Werkt ook nog eens perfect! Als het te hard regent of de snelheid komt onder de 45kmh dan schakelt hij zichzelf uit (tevens hoorbaar met 3 piepjes). De bediening zit wel verwerkt in een los pookje, wat er wat goedkoop uit ziet en waarbij je alles met je rechterhand moet doen. Ook dat had de Opel mooier voor elkaar (verwerkt in het stuur en met je linkerhand eenvoudig te bedienen). De afstand die de adaptive cruise control aanhoudt ten opzichte van je voorganger is schijnbaar in te stellen. Dit heb ik eerlijk gezegd nog niet aangepast omdat het voor mijn gevoel goed ingesteld staat. Zero pedal driving haha! Enige irritante puntje is dat als de adaptive cruise control aan staat dit constant de display-mode van een digitaal schermpje onder de snelheidsmeter reset. Met een knop op het stuur kun je aangeven wat je daar wilt zien (verbruik, accu capaciteit, odo-meter, etc). Maar dat wordt dan telkens gereset met een afbeelding dat adaptive cruise control aanstaat. Deze gegevens kun je uiteraard ook gewoon in de middenconsole zien maar als de navigatie aan staat is dat onhandig. Maar ook dit is iets waar je alleen last van hebt op langere ritten op onbekend terrein.
Moonroof: weet niet of ik het moonroof kruisje ooit zelf zou aanvinken maar nu het er eenmaal in zit ben ik het wel gaan waarderen. Gisteren nog een mooie rit in Frankrijk gedaan waarbij je met het dakje omhoog toch mooi de krekels en vogels kan horen. Ik zet dan wel de stoelverkoeling aan, want voor koelte hoef je hem niet te openen op een warme dag. En op hogere snelheden (100+) doe ik hem sowieso dicht ivm het windgeluid. En als hij dichtstaat doe ik tevens het schuifding dicht zodat het extra stil in de auto is. Op stukken waar veel snelheidsverschil is wil de vrouw er nog wel eens over klagen omdat ik hem dan telkens open en dicht doen haha. De moonroof kan ook helemaal open (ipv omhoog), dat doe ik echt zelden want dat maakt me teveel herrie en de volle zon komt dan ook op je lichaam. Dat is waarschijnlijk alleen lekker bij de voorjaarszon. De Lexus waarschuwt ook netjes als je de auto wil verlaten dat de moonroof nog open staat, dat zou me anders al eens natte bekleding hebben kunnen opleveren.
TPMS: de Lexus beschikt over een systeem die de bandenspanning in de gaten houdt. Dit schijnt nogal fragiel te zijn en daar kwam ik een week na aanschaf al achter. Eerst een keer een eenmalige melding die weg ging na 10 minuten. Maar na een lange rit kwam ineens "check-system" met het TPMS icoon in beeld. Dit is gelukkig onder garantie opgelost. Had me anders 270 euro gekost. Je kunt uiteraard prima door rijden met die check system status, maar ook hier geldt weer dat dit constant de waarden van je display overschrijft... wat irritatie opwekt.
Accu's: 16 jaar oud en zijn die accu's dan nog wel ok? Dat is heel eerlijk wat ik me natuurlijk ook afvroeg en hier neem je een risicotje. Maar afgaande op reviews en filmpjes had ik er wel vertrouwen in. Genoeg modellen die het dubbele hebben gelopen met het originele accu pakket. En priussen die over 1 miljoen kilometers hebben gelopen. Het accu pakket van de gs450h zijn in feite 2 aan elkaar "geknoopte" prius accu's. Bovendien zijn er mogelijkheden om gedegradeerde cellen los te vervangen of om complete banken te vervangen. Heb zelfs al videos gezien van bedrijven die ze kunnen vervangen door lithium ion, die zijn een stuk lichter en laden en ontladen een stuk sneller. Echter, is de levensduur vaak korter. Ik droom stiekem al van een solid state accu pakket voor de Lexus. Bij de volgende beurt laat ik sowieso even een accu check doen, dan weet ik hoe het ervoor staat. Maar vooralsnog werkt het allemaal prima!
Dat was het wel zo'n beetje qua opvallendheden! Al met al super tevreden met mijn keuze, deze auto houdt ik nog wel een paar jaar! Uiteraard krijgt ze in die jaren de liefde en ouderhoud dat ze verdient! Mochten er nog bijzonderheden zijn dan zal ik deze review updaten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus GS 450h Luxury Line | Mark Levinson | Stoelverwarming & Koeling | Sunroof |
- 2012
- 146.776 km

Lexus GS 450h President Line | Full Options! | Schuif-/kanteldak | Adaptive Cruise Control | Head-Up display | Night Vision
- 2012
- 175.543 km

Lexus GS 450h Executive PRACHTIGE AUTO !!!!
- 2011
- 183.269 km