Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line (2018)

autoreview

Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line (2018)

Signalement

UitvoeringCT 200h Hybrid Luxury Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf74.384 km
KM-stand laatst95.000 km
Lezerswaardering: 42%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

CT200h (Import uit Duitsland)

  • 74.500 km

Als opvolger van mijn 1999 Corolla die ik van 2015 tot 2024 in bezit heb gehad, moet nu de Lexus CT200h proberen dit naadloos op te volgen.

Ik heb deze zelf uit Duitsland gehaald (totaal geen ervaring maar wel leuk en leerzaam dit allemaal zelf te doen)

Sinds 19MAR2024 een kenteken en nu genieten.

De eerste twee maanden

  • 78.500 km

De eerste twee maanden met de CT200h.

Erg tevreden met de rijeigenschappen, het is een genot met deze auto op pad te gaan.
1x een lange rit (op en neer naar Tsjechie) en voor de verder rest grotendeels woon- werk verkeer.
De Lexus ligt als een blok op de weg, misschien wat straf geveerd, maar ik ben er fan van. Dit in combinatie met de lekker zittende stoelen, was met name mijn reisje naar Tsjechie geen enkel probleem voor de bestuurder.
Ik kwam redelijk uitgerust aan op de plaats van bestemming.

Het verbruik hou ik ook bij op deze site en ligt na 8 tankbeurten op ongeveer 1:17
Heb nog niet echt geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden, maar ik kan hier qua rijstijl nog wel wat verbeteren denk ik.

De auto is zeker niet snel, maar bij het goed intrappen van het gaspedaal kan ik heel goed mee over. Inhalen indien nodig kan snel en veilig gebeuren.

Het ML audio systeem heeft mij al veel plezier gebracht en iedere keer als er een bijrijder ingestapt verbazen ze zich over het kraakheldere geluid.
Ik ben erg blij dat ik net zolang gezocht heb tot ik een Luxury Line gevonden had.

Ook wat minder positieve puntjes mogen vermeld worden dus bij deze:
- De Lane Assist heb ik standaard af staan. Te pas en te onpas een melding als ik over een witte streep rijd is meer irritant (hier in de buitengebieden, op 80km wegen met een stippellijn links en rechts voor de fietsers) gaat t ding continue af.
- De ACC = Adaptive Cruise Controle houd, in mijn optiek, zelfs in de meest soepele instelling (één streepje van de drie die mogelijk zijn) nog teveel ruimte over.
Met dien gevolge dat de CT al inhoud als er "in de verte" een vrachtwagen op dezelfde rijstrook rijd. En om dat tegen te gaan kan ik al meteen de linkerbaan op gaan, maar als het dan nog 1km duurt voordat ik de vrachtwagen ingehaald heb voel ik me daar dan nog niet op de juiste plaats.
Ik zou zelf liever dichter naar de truck rijden en er dan links-rechts omheen willen rijden.
Oplossing is simpel: CC uitzetten en met de voet gas geven :-)
- Cruise Controle gaat in stapjes van 5km/h omhoog of omlaag. Wellicht een instelling maar ik vind dat net een te grove trap.

De tweede twee maanden

  • 82.000 km

De 3e en 4e maand sinds het rijden van de CT200h op de Nederlandse wegen.

Hiervoor gemeld dat ik de Adaptieve Cruise Controle niet erg fijn vond, maar een andere gebruiker attendeerde me op de mogelijkheid het ACC knopje langer ingedrukt te houden en dan heb je de "gewone Cruise Controle" actief. Dit vind ik persoonlijk veel fijner rijden, dus dat is het ik nu hoofdzakelijk gebruik.

De instelling van de bestuurdersstoel heb ik nu ook eindelijk gevonden wat ik het pretigst vind. Het heeft echt wel lang geduurd voordat ik de juiste zitpositie had gevonden. Mede door de vele instellingen : Hoog laag, veraf dichtbij en dan ook de lendensteun nog.

De eerste beurt in NL bij de Lexus dealer is ook achter de rug.
Ik ben echt gewend aan de auto en ben er nog steeds ontzettend tevreden over.

Het verbruik is ook gunstiger geworden (ik houd de tankbeurten en het verbruik ook bij op deze site)
Mede omdat ik de rijstijl een beetje heb aangepast, maar de meeste ritjes zijn woon / werk, en af en toe een lange: Zoals afgelopen week op en neer naar Tsjechie. Dat is 2x 700km waarin ik 1 op 21 gehaald heb.

Nee, ik ga niet om de twee maanden een aanvullende review schrijven ;-)

Richting de winter van 2024

  • 88.000 km

Weer een paar maanden verder.

Ik leg meer kilometers af dan ik vooraf gedacht / verwacht had.
Mede door de afstand die ik tegenwoordig af moet leggen om mijn hobby te kunnen uitoefenen, in de frequentie die ik ambieer.

Van 74.000km naar 88.000km in 7 maanden tijd.
2k per maand tegen een gemiddeld verbruik van 1:18,2 (zie ook mijn verbruiksmeter op deze site)
Als ik veel snelweg rijd, kan ik met een beetje moeite 1:21 / 1:20 halen.
Maar met het woon werk verkeer erbij dan gebruikt de CT wat meer.
* Al met al over het verbruik dit tevreden.


De zit achter het stuur is comfortabel maar toch blijf ik "rommelen"

Ik wil eigenlijk de stoel zo hoog mogelijk hebben, want dat geeft t beste overzicht, en zit ook het meest ergonomisch met de armen en ellebogen op de steunen....
Maar dan zit ik zo dicht met mijn benen tegen het stuur (eigenlijk zo goed als tégen het stuur aan de onderkant) dat, het dan, het in- en uitstappen bemoeilijkt.

Het stuur zelf is fijn van vorm, maar ik had het materiaal liever een tikkie zachter gehad. In mijn vorige auto, een 1999 Corolla zat een Celica T23 stuur want erg lekker in de hand lag. Klein minpuntje voor de Lexus :-)

En het gemis van wat USB aansluitingen extra mag ook wel gemeld worden mijns inziens.
Ik heb in de sigarettenaansteker een USB adapter zitten, (*) en in de muziek USB slots twee micro sticks die zo plat zijn dat het klepje nog dicht kan.
(*) die gebruik ik voor het opladen van mijn telefoon indien nodig.

De audio installatie Och och wat hemels, Wat een feest is dat toch iedere keer weer.

Later dit jaar nog een 90.000 beurt en dan gaan we samen de eerste CT-winter in.

1e jaar

  • 95.000 km

1 jaar voorbij.

Het verbruik is 1:18 ongeveer over een sample van 20.000km in 12 maanden.
Ik gebruik de auto voor woon/werk wat bestaat uit 30 - 50 - 80km/h zones (geen snelweg) En normaliter op zaterdag een 100km rit via de snelweg om mijn hobby uit te oefenen.

Bij de Lexus garage in Eindhoven is de Hybrid Health Check uitgevoerd icm de 95k beurt, en ook meteen het airco systeem laten nakijken.
Geen rare bevindingen.

In Oct van dit jaar komt de eerste APK om de hoek kijken, maar dat lijkt mij een formaliteit.

Ik kan niets dan erg tevreden zijn over de CT en hopelijk nog vele jaren hierna, want de insteek is het rijden van deze wagen tot 2030 / 2035

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.