Lexus CT 200h Hybrid F-Sport Line (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CT 200h Hybrid F-Sport Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 34.800 km |
De luxe van Lexus
- 1.200 km
Zo, nu voor het eerst maar eens besloten een review bij te houden van m'n nieuwe auto.
Want dit is er wel eentje.... een verborgen juweeltje.
Als je de reviews mag geloven van de reguliere websites, is dit een grote miskoop.
DAAR ben ik het dus niet mee eens.
Als je een snelle, sportieve auto wilt, dan moet je deze auto wel snel overslaan. Als je daarentegen een relaxt vervoersmiddel zoekt, die je lekker verwend terwijl jij jezelf aan het verplaatsen bent, dan is dit een hele interessante auto. En als je dan een keer een lekker bochtje wil pakken, zit er een dusdanig goed onderstel onder, dat ook dat geen enkel probleem is!
Ik kan nog geen hele uitgebreide review schrijven, want ik heb 'm nog maar 2 dagen ;-) maar dat gaat komen!
In het kort mijn auto historie (langer dan 3 maanden gereden), zodat je m'n referentie kent;
Toyota Corolla (1.3 Benzine BJ 1987 - 1992)
Peugeot 206 (1.1 Benzine BJ 2002 - 2009)
Volkswagen Polo (1.2 Benzine BJ 2001 - 2005)
Ford Focus Station (1.6 Benzine BJ 2005 - 2008)
Alfa 147 (1.9 Diesel BJ 2007 - 2010)
Volkswagen Golf (1.9 Diesel BJ 2003 - 2008)
Fiat Bravo (1.9 Diesel BJ 2007 - 2010)
Skoda Superb Station (1.6 Diesel BJ 2010 - 2013)
Volkswagen Jetta Hybrid (1.4 Benzine BJ 2011 - Heden)
Vanaf de Ford Focus rijdt ik zo'n 70.000 km per jaar, dus vandaar dat ik in 11 jaar rijbewijs al wel wat auto's versleten heb ;-)
Hiervoor heb ik 3 jaar in een Skoda Superb Station gereden, zo'n lekkere grote lobbes waar je heerlijk kilometers in kon vreten...
De Volkwagen Jetta heb ik als voorloper een paar maanden gereden en dus nu de Lexus! Ff heel wat anders....
Dit is er eentje met de volgende specs:
- Een CT200h dus, in F-Sport trim
- Ultrasonic Blue kleurtje
- DAB+ Tuner
- Mark Levinson Premium Audio
- Lexus Premium Navi
- Parkeersensoren voor en achter
- Elektrisch bedienbaar schuif- en kanteldak
- Lederen bekleding Newport & Elektrisch verstelbare voorstoelen
- LED Lichtpakket
- 17" F-Sport velgen
Eerste indruk, na 2 dagen, al wel 1200 km.....
De auto is absoluut geen snelheidsmonster, maar het gaat allemaal zo geleidelijk en in alle rust dat je vaak veel harder rijdt als je door hebt, je kan merken dat Toyota / Lexus deze aandrijflijn helemaal verfijnd hebben. Is dus gewoon ruim genoeg vermogen om in nederland soepel met het verkeer mee te komen.
Onderstel is behoorlijk stevig (niet stuiterig), dus daar moet je wel van houden.
De bouwkwaliteit en kwaliteit van het interieur is op heel hoog niveau, daar moet je echt met een behoorlijke BMW of Mercedes ofzo komen aanzetten wil je daarbij in de buurt komen.
De Mark Levinson audio is BRIL-JANT!!!! Deze audio is gewoon van topklasse, in dit segment is er geen auto die op dit niveau komt qua audio.
Dit is wat ik nu te melden heb, rond de 1e beurt (15.000 km / 3 maanden in mijn geval) zal ik weer een update plaatsen en melden of hij nog steeds zo goed bevalt.
Betere foto's volgen...
Japanse degelijkheid
- 15.000 km
De eerste onderhoudsbeurt komt eraan, tijd voor een update.
Dit is verreweg de degelijkste auto die ik ooit gereden heb.
Ik ben een enorme zeikerd als het gaat om rammeltjes, piepjes, kraakjes en de gebruikte materialen.
Zeker omdat de auto in het algemeen al zo stil is vallen dit soort zaken nog eens extra op.
Niets van dat alles, ik heb 1 keer een rammeltje gehad in het gordelslot van de bijrijder, maar door die een keer in te drukken was die weg.
Ook alle kunstoffen in de auto zijn van een dusdanige kwaliteit dat je de vegen die er altijd op komen heel eenvoudig met een natte doek weg kan halen, het ziet er dan weer als nieuw uit.
Misschien klinkt dit heel logisch, maar bijvoorbeeld bij de skoda bleven er veel sneller krassen achter, waardoor het er veel sneller lelijk uit zag.
De stoelen bevallen goed, ik heb best een tijdje gedaan over het vinden van exact de juiste zitpositie, maar ik zit nu ook bij lange ritten erg comfortabel.
Daarbij moet ik ook wel even opmerken dat ik een forse kerel ben (130kg), maar dus ook voor iemand met mijn postuur geen probleem in de F-Sport stoelen ;-)
Verder merk je aan alles dat je hier met een premium merk te maken hebt, het zit gewoon allemaal super degelijk in elkaar.
Toch zijn er altijd een aantal dingen te zeiken natuurlijk, dit is wat mij in negatieve zin opvalt;
- De kwaliteit van de mat in de kofferbak is slecht, ik gebruik van die klitteband blokjes om dingen vast te zetten, maar daarmee trek je die mat gewoon kapot.
- De hoofdruimte houd niet over door het zonnedakje, dit scheelt behoorlijk veel ruimte, houdt hier rekening mee bij aanschaf.
- Je mist op de snelweg echt wel wat koppel om gelijk lekker mee te komen, je hebt gewoon wat meer geduld en ruimte nodig.
Daarnaast mis ik toch wel regelmatig de ruimte van de superb, maar dat is natuurlijk niet toe te schrijven aan de auto....
Bij het minste of geringste moet de bank i.i.g. plat.
Als laatste onderdeel het verbruik.
Om mijn rijgedrag een beetje te duiden; ik rijd behoorlijk veel (60 a 70%) snelweg en houdt dan ook wel gewoon van doorrijden. Dat houdt in dat ik doorgaans wel rond de 140km/u zit.
Ik haal nu gemiddeld zo'n 1 op 18.
Maar met deze auto is alles afhankelijk van je rechtervoet, alles tussen de 1 op 14 en 1 op 28 is haalbaar.
Klassebak
- 34.800 km
Zo, weer eens tijd voor een update, de auto heeft inmiddels de eerste grote beurt gehad en staat weer op zomerrubber.
De auto is inmiddels als bij de schadehersteller geweest omdat ik zo slim was de auto achterin een Audi A1 te parkeren ;-)
Dat terzijde; toen hij bij de hersteller stond, heb ik een weekje in een VW Golf 7 (1.4tsi, 122pk, 15.000km) rondgereden (ongeveer 1000km) en dat was wel een interessant vergelijk, er vielen me wel een paar dingen op....
- Ik was ENORM blij dat ik m'n lexus weer mocht ophalen...
- Ondanks dat VW toch bekend staat om een goed, degelijk interieur vind ik dat de Lexus toch echt nog wel een stapje hoger zit. Alles voelt gewoon aan alsof het 500.000km mee gaat, de VW is goed, maar niet ZO goed.
- Wat is zo'n 1.4 TSI toch een heerlijk blok.... Ondanks zijn "maar" 122pk voelde de auto echt heerlijk vlot aan, dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat de auto 250kg minder weegt dan de Lexus. Als ze nou eens een klein turbo blokje achter die CVT hingen ;-)
- Mijn algehele indruk van de Golf was wel alsof ik een klasse lager reed, dat had ik eigenlijk niet verwacht, maar ik was dus wel gewoon weer blij in de Lexus te stappen. Er zit gewoon veel meer rust in die auto, hij ligt beter op de weg, gaat stabieler rechtdoor en hij is stiller dan de Golf.
Nu de auto weer op zomerbanden staat viel me het verschil in verbruik wel echt op, op winterbanden rijdt ik zo'n 1 op 16,5 op zomerbanden gaat het weer terug naar 1 op 18. Die lage rolweerstand banden doen toch hun werk wel....
Al met al ben ik nog steeds heel tevreden met de auto, nog steeds geen rammeltjes, piepjes, kraakjes. De Lexus dealer levert een uitstekende service, al moet je je van die Red Carpet Treatment niet al veel voorstellen, das leuke marketing, maar in de praktijk doen alle GOEIE dealers bijna hetzelfde.
Nog 100.000km te gaan en met plezier!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.