en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | CT 200h Hybrid Business Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 115.000 km |
Ik had al langere tijd ervaring met de hybride aandrijflijn omdat ik voor de aankoop van de CT twee keer een Prius had gekocht. De eerste was een Prius 2 en de tweede een Prius model 3. (Lang geleden heb ik twee Toyota's Carina E gehad als lease-auto's). In beide Priussen was de betrouwbaarheid en het comfort mij opgevallen. Bovendien bleken de auto's erg betrouwbaar te zijn. Er is in beide gevallen nooit iets aan kapot gegaan en zijn er alleen naast het reguliere onderhoud slijtage delen vervangen. Bij de eerste Prius remschijven en bij de tweede Prius alleen een keer een paar remblokjes. Ik heb mijn Ct200h nu een half jaar en heb ik er 16.000 mee gereden. Bij aanvang 72.000 km en nu 88.000 km.
Uitvoering:
Deze uitvoering heeft een navigatiesysteem dat later is ingebouwd. Het heeft geen echt leuke goodies maar wel alle normale dingen: cruise-control, 4 electrische ruiten, electrisch inklapbare en bedienbare spiegels, auto-aan/uit lichten, led dagrijverlichting, klimaatcontrole, zelf dimmende binnenspiegel, en automatische ruitenwissers (die prima werken). De auto heeft velours bekleding en ziet er mooi uit van binnen met sfeerverlichting en mooi materiaal op de deuren.
Het is voor het eerst dat ik automatische lampen heb en een zelf-dimmende binnenspiegel maar beide vind ik echt superopties.
De bediening van het infotainment systeem is met een draaiknop. Dat werkt prima al vind ik zelf een touchscreen wel sneller werken. Dat zou hier ook geen optie zijn omdat het scherm te ver weg zit om aan te raken. Het zit daardoor wel goed in het zicht.
Het hele systeem is niet echt super rap maar ook niet zo traag dat het ergerniswekkend wordt. Android auto en Apple carplay werken niet op dit systeem. Je kunt via bluetooth muziek streamen, cd's draaien en via een usb-stick muziek afspelen.
De auto staat op 15 inch wielen. Er zitten sportstoelen in die niet elektrisch zijn, geen verwarming hebben, geen lendensteun hebben en voorzien zijn van velours. Het ontbreken van een lendensteun is voor mij geen probleem want ik gebruikte die bij vorige auto's echt nooit. Electrische verstelling is in mijn geval onzin want alleen ik rijd in die auto en verder niemand anders.
Rijgedrag en comfort:
Het eerste dat opviel aan deze CT200h is dat het weggedrag ten opzichte van de Prius echt veel beter is. Ik ben geen sportieve rijder meer (kwestie van leeftijd denk ik) en ik vind de mix tussen dynamiek en comfort prima. De auto gaat hard genoeg om de hoek maar is toch comfortabel. Zoals gezegd ben ik geen hardrijder meer maar het moet allemaal wel normaal op de weg liggen en dat is zeker het geval. Dit mede door de 15 inch wielen. 17 inch zou mij te hard worden, denk ik.
De sportstoelen zijn voor mij perfect. Ze zijn comfortabel, houden je goed op zijn plek en ondersteunen je goed. De zitting is voor mij lang genoeg (dat is snel want ik heb vrij korte benen en een wat langer bovenlijf).
De motor is precies dezelfde als in de Prius 3 die ik hiervoor heb. Het is een soepele motor maar qua vermogen houdt het niet over. Door de elektromotor is hij wel snel van zijn plek en reageert hij snel op het gaspedaal en is daardoor ook soepel, maar het is geen bijzonder snelle of rappe auto te noemen. Vooral in de sportstand wordt de gasrespons veel beter. Ik vind de hybride techniek zelf erg prettig rijden.
Ik vind het verbruik uitstekend. Met een beetje opletten is 1 op 19 makkelijk haalbaar, met de huidige maximum snelheid van 100 km/u rijd ik nu doorgaans ruim 1 op 20 zonder nu overdreven truttig te rijden. Bij lange tochten op binnenwegen is 1 op 22 goed haalbaar. Ik vermoed dat als je echt je best gaat doen, dat altijd wel haalbaar is. Op de snelweg naar Zuid-Frankrijk haalde ik bij een constante snelheid van 130 echte kms per uur ongeveer 1 op 18,7. Het verbruik hangt uiteraard ook van je rechtvoet af. Als je overal plank gas gaat geven dan is 1 op 15 ook haalbaar denk ik.
Onderhoud en wat is eraan kapot gegaan:
Er is één keer een gloednieuwe startaccu kapot gegaan (de startaccu is dus NIET de hybride batterij). Pech denk ik en onder garantie vervangen.
Voor de rest is er niks kapot gegaan en dat is wat ik gewend ben van dit merk. Ook bij mijn Toyota's ging er nooit iets kapot. De betrouwbaarheid is dik in orde.
De eerste grote beurt was de 90.000 beurt en dat is meteen de duurste beurt want er wordt dan van alles vervangen waaronder bougies. Verder waren twee banden aan vervanging toe. Verder werkt alles zoals het hoort en hoefde er niks gemaakt te worden.
Ondertussen heb ik de CT200H bijna 2 jaar en zijn we slechts 30.000 verder. Het laatste jaar reed ik er erg weinig mee. Corona crisis en thuis werken.
De enige keer dat ik stil kwam te staan was een bijna gloednieuwe startaccu die apot was. Die is uiteraard onder garantie vervangen. De accu was net twee maanden oud en leverde nog maar een paar volt. Cellen doorgebrand.
In de laatste twee jaar tijd heb ik een volledige bandenwissel gehad en drie of vier beurten.
Behoudens slijtageonderdelen (banden etc) is er nooit iets kapot gegaan (op de startaccu na dus).
Gerekend over een periode van ongeveer 20.000 km (met twee vakanties erbij) reed de auto 1 op 19,3. In de zomer doorgaans 1 op 20 en in de winter 1 op 18,5. Als het koud is verbruikt de auto veel meer dan in de zomer. Vooral een koude start is onvoordelig. Maar goed, in het ergste geval valt het verbruik nog mee. Ik ben geen scheurder maar rijd wel goed door.
Deze zomer ben ik weer eens naar mijn broer in Zuid-Frankrijk geweest.
Mijn broer woont in de buurt van Béziers en vanaf Breda is dat ongeveer 1200 km.
Het comfort in de auto en stoelen is dusdanig goed dat ik de reis eigenlijk altijd in een keer kan rijden. Of het verstandig is een tweede maar ik kom weliswaar erg moe maar niet gebroken aan. De stoelen zitten voor mijn rug erg goed. Er is geen onderrug support maar die zet ik toch altijd meteen uit omdat mij dat rugpijn oplevert. Voor andere mensen zou dat wel eens een vervelend iets kunnen zijn.
Op de péages heb ik op de heenweg 130-135 echte km/u gereden en dan is het verbruik meteen een stuk hoger dan wanneer ik 125 rijd. Het is het verschil tussen 1 op 19,5 en 1 op 17.
Ik heb deze vakantie 3500 km gereden waarvan 2400 puur snelweg en de rest op de Franse binnenwegen. Het gemiddeld gebruik over 3500 km was 1 op 19,3.
Wat wel een groot punt van aandacht vraagt in Frankrijk is hoe laag de voorbumper ligt. In NL geen groot probleem, maar in Frankrijk echt een enorm issue. Er zitten in de dorpen en binnenwegen zoveel gaten, drempels en andere ellende dat er bijna geen uur voorbij gaat of ik hoor de lip ergens op schrapen.
Wat mis ik echt aan deze auto?
Adaptive cruise controle en lane-keeping assist zijn de opties die ik persé op de volgende auto wil hebben. Als ik nu even niet goed oplet is het boem en bam.
Ik ben van plan deze nog twee jaar te houden en indien binnen de financiële mogelijkheden zou ik graag een Lexus UX250H kopen. Die zijn nu nog veel te duur voor mij.
Ondertussen heb ik de auto ruim 2,5 jaar in mijn bezit.Eind april 2022 heeft de CT wederom een grote beurt gekregen.
De kosten waren 477€ en er is alleen het normale werk gedaan. Er was zoals altijd niks kapot en er was ook niks versleten (remblokken, banden, schijven etc). De banden heb ik vorig jaar vervangen en aangezien ik door de corona niet zo veel heb gereden zat er nog ruim 5 mm op alle banden.
Het verbruik is nog steeds hetzelfde.
In de winter (koud weer) ongeveer 1 op 18-18,5.
Zodra het weer warmer wordt minimaal 1 op 19 en bij snelheden op de snelweg van 100 km 1 op 21. Gemiddeld gebruik ongeveer 1 op 19,4.
Ik heb de airco echt ALTIJD aan, zomer of winter. De airco blijft in de praktijk veel minder effect te hebben op het verbruik dan de verwarming en koude start. Bij koud weer en dus de kachel flink aan, ook al is de motor warm en bij langere afstanden, is het verbruik aanmerkelijk hoger.
Ik heb eens een paar dagen de airco uitgezet maar dat verschil in verbruik was bizar weinig. Ik laat hem dus altijd aan.
Alles werkt zoals verwacht nog steeds prima. Alle knoppen doen het, alle ruiten gaan normaal open.
Het enige dat ik eigenlijk mis aan deze auto is de dynamic cruise control.
Het navigatiesysteem heb ik een keer laten updaten maar dat was erg duur. Het was bijna 190€ en vervolgens had ik nog verouderde kaarten. Het invoeren van adressen gaat erg traag dus ik gebruik meer mijn telefoon.
Verder nog steeds erg tevreden en geen plannen om hem in te ruilen.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.