Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Lexus
  • CT

Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015) #3

autoreview

6
Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015) #3
Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015) #3Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015) #3Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015) #3Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015) #3Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015) #3
Pieter Batenburg
  • Pieter Batenburg16
  • Gebruikersreview
12 mei 2020 om 14:47
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringCT 200h Hybrid Business Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst115.000 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zuinig en comfortabel

  • 88.000 km
  • 12 mei 2020

Ik had al langere tijd ervaring met de hybride aandrijflijn omdat ik voor de aankoop van de CT twee keer een Prius had gekocht. De eerste was een Prius 2 en de tweede een Prius model 3. (Lang geleden heb ik twee Toyota's Carina E gehad als lease-auto's). In beide Priussen was de betrouwbaarheid en het comfort mij opgevallen. Bovendien bleken de auto's erg betrouwbaar te zijn. Er is in beide gevallen nooit iets aan kapot gegaan en zijn er alleen naast het reguliere onderhoud slijtage delen vervangen. Bij de eerste Prius remschijven en bij de tweede Prius alleen een keer een paar remblokjes. Ik heb mijn Ct200h nu een half jaar en heb ik er 16.000 mee gereden. Bij aanvang 72.000 km en nu 88.000 km.

Uitvoering:

Deze uitvoering heeft een navigatiesysteem dat later is ingebouwd. Het heeft geen echt leuke goodies maar wel alle normale dingen: cruise-control, 4 electrische ruiten, electrisch inklapbare en bedienbare spiegels, auto-aan/uit lichten, led dagrijverlichting, klimaatcontrole, zelf dimmende binnenspiegel, en automatische ruitenwissers (die prima werken). De auto heeft velours bekleding en ziet er mooi uit van binnen met sfeerverlichting en mooi materiaal op de deuren.

Het is voor het eerst dat ik automatische lampen heb en een zelf-dimmende binnenspiegel maar beide vind ik echt superopties.
De bediening van het infotainment systeem is met een draaiknop. Dat werkt prima al vind ik zelf een touchscreen wel sneller werken. Dat zou hier ook geen optie zijn omdat het scherm te ver weg zit om aan te raken. Het zit daardoor wel goed in het zicht.
Het hele systeem is niet echt super rap maar ook niet zo traag dat het ergerniswekkend wordt. Android auto en Apple carplay werken niet op dit systeem. Je kunt via bluetooth muziek streamen, cd's draaien en via een usb-stick muziek afspelen.

De auto staat op 15 inch wielen. Er zitten sportstoelen in die niet elektrisch zijn, geen verwarming hebben, geen lendensteun hebben en voorzien zijn van velours. Het ontbreken van een lendensteun is voor mij geen probleem want ik gebruikte die bij vorige auto's echt nooit. Electrische verstelling is in mijn geval onzin want alleen ik rijd in die auto en verder niemand anders.

Rijgedrag en comfort:

Het eerste dat opviel aan deze CT200h is dat het weggedrag ten opzichte van de Prius echt veel beter is. Ik ben geen sportieve rijder meer (kwestie van leeftijd denk ik) en ik vind de mix tussen dynamiek en comfort prima. De auto gaat hard genoeg om de hoek maar is toch comfortabel. Zoals gezegd ben ik geen hardrijder meer maar het moet allemaal wel normaal op de weg liggen en dat is zeker het geval. Dit mede door de 15 inch wielen. 17 inch zou mij te hard worden, denk ik.
De sportstoelen zijn voor mij perfect. Ze zijn comfortabel, houden je goed op zijn plek en ondersteunen je goed. De zitting is voor mij lang genoeg (dat is snel want ik heb vrij korte benen en een wat langer bovenlijf).

De motor is precies dezelfde als in de Prius 3 die ik hiervoor heb. Het is een soepele motor maar qua vermogen houdt het niet over. Door de elektromotor is hij wel snel van zijn plek en reageert hij snel op het gaspedaal en is daardoor ook soepel, maar het is geen bijzonder snelle of rappe auto te noemen. Vooral in de sportstand wordt de gasrespons veel beter. Ik vind de hybride techniek zelf erg prettig rijden.

Ik vind het verbruik uitstekend. Met een beetje opletten is 1 op 19 makkelijk haalbaar, met de huidige maximum snelheid van 100 km/u rijd ik nu doorgaans ruim 1 op 20 zonder nu overdreven truttig te rijden. Bij lange tochten op binnenwegen is 1 op 22 goed haalbaar. Ik vermoed dat als je echt je best gaat doen, dat altijd wel haalbaar is. Op de snelweg naar Zuid-Frankrijk haalde ik bij een constante snelheid van 130 echte kms per uur ongeveer 1 op 18,7. Het verbruik hangt uiteraard ook van je rechtvoet af. Als je overal plank gas gaat geven dan is 1 op 15 ook haalbaar denk ik.

Onderhoud en wat is eraan kapot gegaan:

Er is één keer een gloednieuwe startaccu kapot gegaan (de startaccu is dus NIET de hybride batterij). Pech denk ik en onder garantie vervangen.
Voor de rest is er niks kapot gegaan en dat is wat ik gewend ben van dit merk. Ook bij mijn Toyota's ging er nooit iets kapot. De betrouwbaarheid is dik in orde.

De eerste grote beurt was de 90.000 beurt en dat is meteen de duurste beurt want er wordt dan van alles vervangen waaronder bougies. Verder waren twee banden aan vervanging toe. Verder werkt alles zoals het hoort en hoefde er niks gemaakt te worden.

Ervaring na bijna 2 jaar

  • 102.000 km
  • 14 juli 2021

Ondertussen heb ik de CT200H bijna 2 jaar en zijn we slechts 30.000 verder. Het laatste jaar reed ik er erg weinig mee. Corona crisis en thuis werken.

De enige keer dat ik stil kwam te staan was een bijna gloednieuwe startaccu die apot was. Die is uiteraard onder garantie vervangen. De accu was net twee maanden oud en leverde nog maar een paar volt. Cellen doorgebrand.
In de laatste twee jaar tijd heb ik een volledige bandenwissel gehad en drie of vier beurten.
Behoudens slijtageonderdelen (banden etc) is er nooit iets kapot gegaan (op de startaccu na dus).
Gerekend over een periode van ongeveer 20.000 km (met twee vakanties erbij) reed de auto 1 op 19,3. In de zomer doorgaans 1 op 20 en in de winter 1 op 18,5. Als het koud is verbruikt de auto veel meer dan in de zomer. Vooral een koude start is onvoordelig. Maar goed, in het ergste geval valt het verbruik nog mee. Ik ben geen scheurder maar rijd wel goed door.

Weer op vakantie

  • 108.000 km
  • 2 september 2021

Deze zomer ben ik weer eens naar mijn broer in Zuid-Frankrijk geweest.
Mijn broer woont in de buurt van Béziers en vanaf Breda is dat ongeveer 1200 km.

Het comfort in de auto en stoelen is dusdanig goed dat ik de reis eigenlijk altijd in een keer kan rijden. Of het verstandig is een tweede maar ik kom weliswaar erg moe maar niet gebroken aan. De stoelen zitten voor mijn rug erg goed. Er is geen onderrug support maar die zet ik toch altijd meteen uit omdat mij dat rugpijn oplevert. Voor andere mensen zou dat wel eens een vervelend iets kunnen zijn.

Op de péages heb ik op de heenweg 130-135 echte km/u gereden en dan is het verbruik meteen een stuk hoger dan wanneer ik 125 rijd. Het is het verschil tussen 1 op 19,5 en 1 op 17.
Ik heb deze vakantie 3500 km gereden waarvan 2400 puur snelweg en de rest op de Franse binnenwegen. Het gemiddeld gebruik over 3500 km was 1 op 19,3.

Wat wel een groot punt van aandacht vraagt in Frankrijk is hoe laag de voorbumper ligt. In NL geen groot probleem, maar in Frankrijk echt een enorm issue. Er zitten in de dorpen en binnenwegen zoveel gaten, drempels en andere ellende dat er bijna geen uur voorbij gaat of ik hoor de lip ergens op schrapen.

Wat mis ik echt aan deze auto?
Adaptive cruise controle en lane-keeping assist zijn de opties die ik persé op de volgende auto wil hebben. Als ik nu even niet goed oplet is het boem en bam.

Ik ben van plan deze nog twee jaar te houden en indien binnen de financiële mogelijkheden zou ik graag een Lexus UX250H kopen. Die zijn nu nog veel te duur voor mij.

Na drie jaar

  • 115.000 km
  • 2 mei 2022

Ondertussen heb ik de auto ruim 2,5 jaar in mijn bezit.Eind april 2022 heeft de CT wederom een grote beurt gekregen.
De kosten waren 477€ en er is alleen het normale werk gedaan. Er was zoals altijd niks kapot en er was ook niks versleten (remblokken, banden, schijven etc). De banden heb ik vorig jaar vervangen en aangezien ik door de corona niet zo veel heb gereden zat er nog ruim 5 mm op alle banden.

Het verbruik is nog steeds hetzelfde.
In de winter (koud weer) ongeveer 1 op 18-18,5.
Zodra het weer warmer wordt minimaal 1 op 19 en bij snelheden op de snelweg van 100 km 1 op 21. Gemiddeld gebruik ongeveer 1 op 19,4.
Ik heb de airco echt ALTIJD aan, zomer of winter. De airco blijft in de praktijk veel minder effect te hebben op het verbruik dan de verwarming en koude start. Bij koud weer en dus de kachel flink aan, ook al is de motor warm en bij langere afstanden, is het verbruik aanmerkelijk hoger.
Ik heb eens een paar dagen de airco uitgezet maar dat verschil in verbruik was bizar weinig. Ik laat hem dus altijd aan.

Alles werkt zoals verwacht nog steeds prima. Alle knoppen doen het, alle ruiten gaan normaal open.
Het enige dat ik eigenlijk mis aan deze auto is de dynamic cruise control.
Het navigatiesysteem heb ik een keer laten updaten maar dat was erg duur. Het was bijna 190€ en vervolgens had ik nog verouderde kaarten. Het invoeren van adressen gaat erg traag dus ik gebruik meer mijn telefoon.
Verder nog steeds erg tevreden en geen plannen om hem in te ruilen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Lexus CT? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Lexus CT
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Lexus CT 200 H Executive navigatie 28.000KM 1ste eig

    Lexus CT 200 H Executive navigatie 28.000KM 1ste eig

    • 2017
    • 28.614 km

    € 21

    Lexus CT 200H 25TH EDITION NAVI - PDC - STOELVERWARMING

    Lexus CT 200H 25TH EDITION NAVI - PDC - STOELVERWARMING

    • 2015
    • 70.436 km

    € 17.900

    Lexus CT 200h Business Line

    Lexus CT 200h Business Line

    • 2015
    • 154.173 km

    € 15.900

Meer Lexus CT occasions

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lexus CT specificaties
  • Lexus CT occasions
  • Lexus CT video's
Advies en informatie
  • Lexus CT tests
  • Lexus CT gebruikersreviews
  • Lexus CT index
PREMIUM
DS 4 - Infinti Q30 - Lexus CT

DS 4 - Infinti Q30 - Lexus CT

Ben je op zoek naar een compacte premiumauto, maar biedt je non-conformistische leefstijl geen...

Lees meer
 

Lexus CT reviews

  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Executive (2017)

    Lexus CT 200h Hybrid Executive (2017)

    • 19 september 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015) #3

    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015)...

    6
    • 12 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015)

    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015)

    9
    • 4 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2014)

    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2014)

    7
    • 3 april 2019
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line (2014)

    Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line (2014)

    2
    • 17 juli 2018
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015)

    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015)

    2
    • 22 december 2017
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid (2017)

    Lexus CT 200h Hybrid (2017)

    1
    • 16 juli 2017
meer reviews
Dubbeltest - Audi A3 G-tron vs. Lexus CT200h

Dubbeltest - Audi A3 G-tron vs. Lexus CT200h

115

Wie een C-segmenter met 14% bijtelling zoekt maar geen diesel mag rijden heeft niet zo heel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Lexus CT 200h zwaait af in Japan met ‘Cherished Touring’

    Lexus CT 200h zwaait af in Japan met ‘Cherished...

    43
    • 4 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2018)

    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2018)

    4
    • 4 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2012)

    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2012)

    4
    • 16 december 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Business Style (2013)

    Lexus CT 200h Hybrid Business Style (2013)

    7
    • 13 december 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Ultimate Edition (2020)

    Lexus CT 200h Hybrid Ultimate Edition (2020)

    3
    • 13 december 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line (2012)

    Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line (2012)

    4
    • 27 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid (2011)

    Lexus CT 200h Hybrid (2011)

    6
    • 5 november 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Vanafprijs elektrische Lexus RZ 450e bekend

    Vanafprijs elektrische Lexus RZ 450e bekend

    234
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    33
    • 30 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus UX 250h Business Line (2019)

    Lexus UX 250h Business Line (2019)

    1
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 220d Business (2007)

    Lexus IS 220d Business (2007)

    4
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus ES 300h President Line (2020)

    Lexus ES 300h President Line (2020)

    7
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen in Europa'

    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen...

    71
    • 2 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    2
    • 1 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden