Land Rover Range Rover 2.5 DSE (1997)

autoreview

Land Rover Range Rover 2.5 DSE (1997)

Signalement

UitvoeringRange Rover 2.5 DSE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf183.000 km
KM-stand laatst183.195 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 183.195 km

De betrouwbaarheid van de Range Rover is er niet op vooruit gegaan: nadat ik in drie jaar tijd 10.000km had gereden met een Range Classic uit 1991 (startte altijd, roest waar je bijstaat) wilde ik een mooiere weekendauto. Bovendien was de vorige Range eentje waarbij de achterzetels waren weggehaald: goedkoper in belastingen, maar niet bruikbaar voor de gezinsleden. Een Range Rover P38 kun je voor een prikje kopen, en ik wilde de verhalen over problematische elektronica niet horen.
Intussen weet ik wel beter. Als de auto het doet, dan rijdt hij bijzonder fijn. Rustig cruisen, veel overzicht, comfortabele stoelen, maar hij wil al eens een foutmelding geven.
Sinds ik hem heb, heb ik zowat 8 keer de melding EAS DEFECT gekregen. Wat is intussen vervangen: kleppenblok en compressor, druksensor bij het kleppenblok, en sinds de laatste melding (de afgelopen 3 meldingen was er niets stuk en hoefde hij alleen gereset) is besloten om nu ook de ECU van de luchtvering te vervangen. Over enkele dagen heb ik de auto terug.
Toch heb ik ondanks de vele problemen op een jaar tijd 12.000km gereden met de Range, ik neem hem graag mee in de plaats van de eigenlijke gezinswagen (Audi A6 Avant). Verbruik valt mee met 10 à 11L/100km, het is alleen telkens die vervelende meldingen rond de luchtvering die roet in het eten gooien. In België mag je die vering overigens niet vervangen door spiraalveren, in Nederland kan dat wel, heb ik begrepen.

Motorisch een degelijke auto: niet snel, wel krachtig genoeg om mee te kunnen. Mooie sound van de BMW-diesel. Goede zetels, alleen is aan alle gordelhouders wel een stukje plastic afgebroken: dat kan beter. Als trekauto kun je natuurlijk niet veel meer vragen: onlangs een grote garagepoort gaan halen, met de Range is dat geen probleem, ook niet als de wind een beetje van op de zijkant blaast.
Nog problemen? De centrale vergrendeling doet het niet goed en de airco moet nog gerepareerd worden.
Toch doe ik de auto niet weg, want je rijdt vorstelijk voor een schappelijke prijs, en ik vind het nog steeds een prachtig model.

2,5
  • Betrouwbaarheid
    1
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens