AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Land Rover
  • Range Rover
1

Over de woelige wegen

Land Rover Range Rover 4.6 HSE (1995)

  • Autotest
29 augustus 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Range Rover is het summum op terreinwagengebied; gewoon het beste dat er te koop is. Maar moet je bij een auto in deze prijsklasse niet eerder over een limousine met terreincapaciteiten praten?

De Range Rover is, zeker in de jongste gedaante, doorgedrongen tot de automobiele adelstand. Het luxepaardje ontwikkelde zich van geciviliseerde terreinwagen tot een limousine met duidelijk afwijkende proporties. Na zo'n 25 jaar vond Land Rover de tijd rijp om een nieuwe versie te introduceren. Met behoud van het typische karakter van de voorganger kwam er een nieuw model voorzien van de modernste technieken.
De Range Rover is strakker geworden en daardoor iets minder karakteristiek. Veel typische details zijn wel weer aanwezig, zoals bijvoorbeeld de opstaande randjes aan de zijkant van de motorkap. Hij is alleen nog maar verkrijgbaar met vier portieren. Net als voorheen torent hij zo'n halve meter boven de meeste limousines uit. Aan bewegingsvrijheid heb je voorin geen gebrek en het uitzicht vanaf je hoge zitpositie is riant. Achterin is er volop ruimte: zo'n zes centimeter vrije ruimte tussen hoofd en dak gecombineerd met 15 centimeter tussen knie‰n en voorstoel geven een heel royaal gevoel.
Uiteraard heeft een verheven gigant als de HSE standaard een elektronisch geregelde airconditioning. Met de enorme lappen glas is dat pure noodzaak. Een ander detail is het forse bergvak tussen de voorstoelen. Dit heeft een heel slim deksel dat omgedraaid dienst doet als tafeltje met vier bekerhouders. De voorstoelen zijn voorzien wegklapbare armleuningen. We raakten onder de indruk van het uitgebreide diagnosesysteem van de 4.6 HSE. De computer kan maar liefst 102 verschillende meldingen op het matrixschermpje toveren. Dat varieert van de precieze plaats van een defect lampje tot de mededeling dat de versnellingsbak niet meer naar behoren functioneert.
Land Rover heeft in de Range Rover gezorgd voor prima zittende zetels met veel elektrische instelmogelijkheden. Je zit hoog ten opzichte van het dashboard waardoor het stuur iets vlakker staat. Het comfort is er niet minder om, tenzij je hard door een bocht gaat: door zijn veel hogere zwaartepunt helt de 4.6 HSE behoorlijk over. In de praktijk blijkt hij door de standaard luchtvering zeer comfortabel te rijden, maar we hadden er nog iets meer van verwacht. Wellicht dat de maar liefst 25,5 centimeter brede sloffen iets te veel van het goede zijn. De meest hobbels worden soepel genomen, maar richeltjes willen nog wel eens hard doorkomen.

Betrouwbare techniek

Range Rover kiest in de benzinegestookte modellen al sinds jaar en dag voor een dikke V8. De testauto heeft er een met maar liefst 4,6 liter inhoud. Hij is uiteraard voorzien van de modernste motorelektronica, maar het blok is een nog maar eens vergrote versie van de ooit van Buick gekochte motor. Rustig toerend hoor je het typische V8-geluid op de achtergrond, maar echt gasgeven zorgt voor bijna racegeluiden.
Het enorme frontale oppervlak en het leeggewicht van maar liefst 2220 kg spelen de Range Rover natuurlijk parten als het op prestaties aankomt. Desondanks hebben we geen klachten over de 225 pk leverende Range Rover: voor het sprintje van 0 naar 100 km/h zijn net iets meer dan tien tellen nodig en over een topsnelheid van om en nabij de 200 km/h hoort u ons niet klagen. Van 80 naar 120 versnellen kost ook maar 8,3 seconden.
Het verbruik is stevig. Uiteindelijk kwamen we met behoorlijk wat snelwegkilometers tot 5,3 kilometer per liter; wie veel in de stad zit of regelmatig snelle kilometers op Autobahnen aflegt, kan die 1:5 echt vergeten.
Een van de staaltjes van Range Rover techniek is de luchtvering, die zowel handmatig bediend als automatisch kan werken. Het kent verschillende standen voor in- en uitstappen, langzaam- en snel rijden en een extra hoge terreinstand.
De automatische transmissie heeft een normaal en een sportief schakelprogramma. De keuzehendel beweegt in een coulisse met twee sleuven. De linker is bedoeld voor normaal gebruik en automatisch gekoppeld aan de hoge gearing. De rechter gebruik je voor terreinrijden waarbij dan automatisch de lage gearing is ingeschakeld. Simpeler kan gewoon niet.
De Range Rover is in het topsegment een bijzonder interessante auto als je meer ruimte zoekt en er ook nog eens een keer je riante boot achter wilt hangen.

Signalement

Merk Land Rover
Model Range Rover 4.6 HSE
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 77.506

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.554 cc
Maximaal vermogen 166 kW / 226 pk bij 4.750 tpm
Maximaal koppel 377 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 100 l
Lengte / breedte / hoogte 4.713 mm / 1.889 mm / 1.817 mm
Wielbasis 2.745 mm
Massa leeg 2.031 kg
Laadvermogen 749 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/65R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Veel ruimte
  • +Probleemloze tractie
  • +Zeer compleet
  • -Overhellen in bochten
  • -Hoog verbruik
  • Houd me op de hoogte over de Land Rover Range Rover
Land Rover Land Rover Range Rover

Uitgelicht aanbod

    2.0 P400e Aut Fifty Anniversary Edition

    Land Rover Range Rover 2.0 P400e Aut Fifty Anniversary Edition

    • 2021
    • 1.500 km

    € 169.733

    3.6 TDV8 Vogue

    Land Rover Range Rover 3.6 TDV8 Vogue

    • 2010
    • 189.800 km

    € 16.895

    3.0 TD V 6 Autobiography Executive Seats 259 Pk

    Land Rover Range Rover 3.0 TD V 6 Autobiography Executive Seats 259 Pk

    • 2018
    • 40.272 km

    € 99.888

Meer Land Rover Range Rover occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Land Rover Range Rover specificaties
  • Land Rover Range Rover occasions
  • Land Rover Range Rover video's
Advies en informatie
  • Land Rover Range Rover tests
  • Land Rover Range Rover gebruikersreviews
  • Land Rover Range Rover index
Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

Alsof de viercilinder in de plug-in hybride Range Rover nog niet schokkend genoeg was, monteert...

Lees meer
Klokje Rond - Range Rover

Klokje Rond - Range Rover

72

Het blijft een machtige bak om te zien, zo'n Range Rover uit de vorige eeuw. Hoe...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Prijzen mild-hybride diesels Range Rover bekend

    Prijzen mild-hybride diesels Range Rover...

    22
    • 28 december 2020
  • Autonieuws
    Klassieke Range Rover wordt elektrisch

    Klassieke Range Rover wordt elektrisch

    • 7 december 2020
  • Autonieuws
    Nieuwe Land Rover Range Rover LWB gekiekt

    Nieuwe Land Rover Range Rover LWB gekiekt

    6
    • 21 oktober 2020
  • Autonieuws
    ‘Elektrische Range Rover uitgesteld wegens coronacrisis’

    ‘Elektrische Range Rover uitgesteld wegens...

    6
    • 17 september 2020
  • Autonieuws
    Nieuwe Land Rover Range Rover deint over de 'Ring'

    Nieuwe Land Rover Range Rover deint over...

    • 4 augustus 2020
  • Autonieuws
    Nieuwe zes-in-lijn diesels voor Range Rover en Range Rover Sport

    Nieuwe zes-in-lijn diesels voor Range Rover...

    15
    • 14 juli 2020
  • Autonieuws
    Blik to the Future: Land Rover Range Rover

    Blik to the Future: Land Rover Range Rover

    22
    • 5 juli 2020
Merk
Merk
  • Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

    Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

    • 8 januari 2021
  • Autonieuws
    Prijzen mild-hybride diesels Range Rover bekend

    Prijzen mild-hybride diesels Range Rover...

    22
    • 28 december 2020
  • Eindejaarsvideo - Frank - Land Rover Defender

    Eindejaarsvideo - Frank - Land Rover Defender

    28
    • 27 december 2020
  • PREMIUM
    Range Rover Evoque P300e - Eerste rijtest

    Range Rover Evoque P300e - Eerste rijtest

    • 15 december 2020
  • PREMIUM
    Audi Q7 vs. Range Rover Sport - Dubbeltest

    Audi Q7 vs. Range Rover Sport - Dubbeltest

    • 8 december 2020
  • Review
    Land Rover Range Rover Velar (2020)

    Land Rover Range Rover Velar (2020)

    3
    • 7 december 2020
  • Autonieuws
    Klassieke Range Rover wordt elektrisch

    Klassieke Range Rover wordt elektrisch

    • 7 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep