Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Land Rover
  • Range Rover

Land Rover Range Rover 4.6 HSE (1995)

Over de woelige wegen

1
Land Rover Range Rover 4.6 HSE (1995)
  • Autotest
29 augustus 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Range Rover is het summum op terreinwagengebied; gewoon het beste dat er te koop is. Maar moet je bij een auto in deze prijsklasse niet eerder over een limousine met terreincapaciteiten praten?

De Range Rover is, zeker in de jongste gedaante, doorgedrongen tot de automobiele adelstand. Het luxepaardje ontwikkelde zich van geciviliseerde terreinwagen tot een limousine met duidelijk afwijkende proporties. Na zo'n 25 jaar vond Land Rover de tijd rijp om een nieuwe versie te introduceren. Met behoud van het typische karakter van de voorganger kwam er een nieuw model voorzien van de modernste technieken.
De Range Rover is strakker geworden en daardoor iets minder karakteristiek. Veel typische details zijn wel weer aanwezig, zoals bijvoorbeeld de opstaande randjes aan de zijkant van de motorkap. Hij is alleen nog maar verkrijgbaar met vier portieren. Net als voorheen torent hij zo'n halve meter boven de meeste limousines uit. Aan bewegingsvrijheid heb je voorin geen gebrek en het uitzicht vanaf je hoge zitpositie is riant. Achterin is er volop ruimte: zo'n zes centimeter vrije ruimte tussen hoofd en dak gecombineerd met 15 centimeter tussen knie‰n en voorstoel geven een heel royaal gevoel.
Uiteraard heeft een verheven gigant als de HSE standaard een elektronisch geregelde airconditioning. Met de enorme lappen glas is dat pure noodzaak. Een ander detail is het forse bergvak tussen de voorstoelen. Dit heeft een heel slim deksel dat omgedraaid dienst doet als tafeltje met vier bekerhouders. De voorstoelen zijn voorzien wegklapbare armleuningen. We raakten onder de indruk van het uitgebreide diagnosesysteem van de 4.6 HSE. De computer kan maar liefst 102 verschillende meldingen op het matrixschermpje toveren. Dat varieert van de precieze plaats van een defect lampje tot de mededeling dat de versnellingsbak niet meer naar behoren functioneert.
Land Rover heeft in de Range Rover gezorgd voor prima zittende zetels met veel elektrische instelmogelijkheden. Je zit hoog ten opzichte van het dashboard waardoor het stuur iets vlakker staat. Het comfort is er niet minder om, tenzij je hard door een bocht gaat: door zijn veel hogere zwaartepunt helt de 4.6 HSE behoorlijk over. In de praktijk blijkt hij door de standaard luchtvering zeer comfortabel te rijden, maar we hadden er nog iets meer van verwacht. Wellicht dat de maar liefst 25,5 centimeter brede sloffen iets te veel van het goede zijn. De meest hobbels worden soepel genomen, maar richeltjes willen nog wel eens hard doorkomen.

Betrouwbare techniek

Range Rover kiest in de benzinegestookte modellen al sinds jaar en dag voor een dikke V8. De testauto heeft er een met maar liefst 4,6 liter inhoud. Hij is uiteraard voorzien van de modernste motorelektronica, maar het blok is een nog maar eens vergrote versie van de ooit van Buick gekochte motor. Rustig toerend hoor je het typische V8-geluid op de achtergrond, maar echt gasgeven zorgt voor bijna racegeluiden.
Het enorme frontale oppervlak en het leeggewicht van maar liefst 2220 kg spelen de Range Rover natuurlijk parten als het op prestaties aankomt. Desondanks hebben we geen klachten over de 225 pk leverende Range Rover: voor het sprintje van 0 naar 100 km/h zijn net iets meer dan tien tellen nodig en over een topsnelheid van om en nabij de 200 km/h hoort u ons niet klagen. Van 80 naar 120 versnellen kost ook maar 8,3 seconden.
Het verbruik is stevig. Uiteindelijk kwamen we met behoorlijk wat snelwegkilometers tot 5,3 kilometer per liter; wie veel in de stad zit of regelmatig snelle kilometers op Autobahnen aflegt, kan die 1:5 echt vergeten.
Een van de staaltjes van Range Rover techniek is de luchtvering, die zowel handmatig bediend als automatisch kan werken. Het kent verschillende standen voor in- en uitstappen, langzaam- en snel rijden en een extra hoge terreinstand.
De automatische transmissie heeft een normaal en een sportief schakelprogramma. De keuzehendel beweegt in een coulisse met twee sleuven. De linker is bedoeld voor normaal gebruik en automatisch gekoppeld aan de hoge gearing. De rechter gebruik je voor terreinrijden waarbij dan automatisch de lage gearing is ingeschakeld. Simpeler kan gewoon niet.
De Range Rover is in het topsegment een bijzonder interessante auto als je meer ruimte zoekt en er ook nog eens een keer je riante boot achter wilt hangen.

Signalement

Merk Land Rover
Model Range Rover 4.6 HSE
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 77.506

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.554 cc
Maximaal vermogen 166 kW / 226 pk bij 4.750 tpm
Maximaal koppel 377 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 100 l
Lengte / breedte / hoogte 4.713 mm / 1.889 mm / 1.817 mm
Wielbasis 2.745 mm
Massa leeg 2.031 kg
Laadvermogen 749 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/65R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 16,2 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Land Rover Range Rover
Land Rover Land Rover Range Rover

Uitgelicht aanbod

    Land Rover Range Rover 4.0 SE V8/ NL-AUTO!/ YOUNGTIMER!/ AUTOMAAT!/ Harman-Kardon!/ Elek.Schuif-kantel Dak!/ Voorruitverw./ Elek. Stoel(en)/ LEER!/ Navi/ Clima/ Cruise/ 16'' LMV/ Mistl.

    Land Rover Range Rover 4.0 SE V8/ NL-AUTO!/ YOUNGTIMER!/ AUTOMAAT!/ Harman-Kardon!/ Elek.Schuif-kantel Dak!/ Voorruitverw./ Elek. Stoel(en)/ LEER!/ Navi/ Clima/ Cruise/ 16'' LMV/ Mistl.

    • 2000
    • 198.510 km

    € 7.995

    Land Rover Range Rover 4.6 HSE Automaat , YOUNGTIMER , Clima / Leder / Stoelverwarming / Schuifdak / Trekhaak / Lm velgen .

    Land Rover Range Rover 4.6 HSE Automaat , YOUNGTIMER , Clima / Leder / Stoelverwarming / Schuifdak / Trekhaak / Lm velgen .

    • 2000
    • 292.011 km

    € 6.950

    Land Rover Range Rover 4.4 V8 HSE Leder Bi-Xenon PDC Navi Luchtvering Youngtimer

    Land Rover Range Rover 4.4 V8 HSE Leder Bi-Xenon PDC Navi Luchtvering Youngtimer

    • 2002
    • 312.511 km

    € 7.950

Meer Land Rover Range Rover occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Land Rover Range Rover specificaties
  • Land Rover Range Rover occasions
  • Land Rover Range Rover video's
Advies en informatie
  • Land Rover Range Rover tests
  • Land Rover Range Rover gebruikersreviews
  • Land Rover Range Rover index
PREMIUM
Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

Bij de nieuwe NX heeft Lexus een voor ons land zo belangrijke plug-in hybride aandrijflijn...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003)

    Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003)

    17
    • 10 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover TDV8 Vogue (2011)

    Land Rover Range Rover TDV8 Vogue (2011)

    25
    • 11 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover 2.5 DSE (1999)

    Land Rover Range Rover 2.5 DSE (1999)

    2
    • 7 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover TDV8 Vogue SE (2007)

    Land Rover Range Rover TDV8 Vogue SE (2007)

    • 16 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)

    Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography...

    10
    • 16 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)

    Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography...

    • 19 oktober 2015
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover 4.6 HSE (1997)

    Land Rover Range Rover 4.6 HSE (1997)

    • 15 juni 2015
meer reviews
Range Rover 4.6 HSE (1997) - Klokje Rond

Range Rover 4.6 HSE (1997) - Klokje Rond

Zo ongeveer op de dag dat hij ontslag nam bij zijn laatste werkgever en daarmee verlost was...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Test: Range Rover

    Test: Range Rover

    69
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover Range Rover - Back to Basics

    Land Rover Range Rover - Back to Basics

    36
    • 5 februari 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover: alle prijzen

    Nieuwe Range Rover: alle prijzen

    71
    • 31 januari 2022
  • Achtergrond
    Redactie blikt vooruit op 2022 - Cornelis Kit

    Redactie blikt vooruit op 2022 - Cornelis...

    13
    • 31 december 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover in 1,6 miljoen smaken als SV

    Nieuwe Range Rover in 1,6 miljoen smaken...

    37
    • 21 december 2021
  • Nieuws
    Nu al nieuwe achterlichten voor Range Rover

    Nu al nieuwe achterlichten voor Range Rover

    17
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover: elektrisch en zevenzitter

    Nieuwe Range Rover: elektrisch en zevenzitter

    87
    • 26 oktober 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8 én elektrisch!

    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8...

    92
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport gelekt

    Nieuwe Range Rover Sport gelekt

    13
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    9
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport bijna klaar voor onthulling

    Nieuwe Range Rover Sport bijna klaar voor...

    6
    • 25 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender wordt omgetoverd tot cabriolet

    Land Rover Defender wordt omgetoverd tot...

    5
    • 19 april 2022
  • Test: Range Rover

    Test: Range Rover

    69
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Extra lange Land Rover Defender krijgt ook V8

    Extra lange Land Rover Defender krijgt...

    53
    • 6 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden