Land Rover Freelander Station Wagon 2.0 XEdi (1999)

autoreview

Land Rover Freelander Station Wagon

Signalement

UitvoeringFreelander Station Wagon 2.0 XEdi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf141.700 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 28%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Landrover Xedi is eind 2004 gekocht voor de paardensport bij een niet Landrover dealer (Ford garage)
Het is een diesel met 2000 kg trekkracht. Het trekken van onze trailer met 1 of 2 paarden is geen probleem. Ook met veel sneeuw een prima en veilig voelende auto.
Voor het werk wat de auto moet doen is hij prima geschikt. Nu circa 43000 km meegereden. Zeer veel kosten buiten het normale onderhoud om.

PROBLEMEN

Veel, heel veel problemen en kosten:

- eind 2005 voor circa 1500 verspijkerd (inclusief grote beurt + distributie)oa:
- aandrijfas/koppeling (940 ex)
- kachelaanjager defect (100 ex)
- eind 2006 voor circa 3200 verspijkerd (inclusief grote beurt) oa:
- achtercardan (789 ex)
- koppelingcylinderset (86 ex)
- remmen piepten hierop plaatjes gezet
- kachelradiator vervangen (283 ex & uitbouw/inbouw complete dashboard)
- spanner distributieriem vervangen
- waterpomp

tussendoor:
- startmotor 2x vervangen (1x onder garantie)
- airbaglampje diverse keren gerepareerd
nog steeds:
- lekkage in de kofferkluis

De auto is gekocht met veel achterstallig onderhoud bleek later maar ook slecht eerder uitgevoerd onderhoud. Het eerste jaar heeft de garage een aantal zaken vervangen voor eigen rekening ivm Bovag bepalingen. Ik ben circa 2 maanden geleden overgestapt naar een echte 4WD specialist bij mij in de buurt.
Het blijkt namelijk dat de reperaties die vorig jaar uitgevoerd zijn door de Ford dealer er een aantal kardinale zaken over het hoofd zijn gezien waaronder het niet vervangen van filters en het verzuimen om een distributiespanrol te vervangen. Dit kan grote gevolgen hebben -> motorblok in de soep.

Tip ga altijd naar een Landrover specialist o.i.d maar geen gewone dealer. Deze kennen de Landrover onvoldoende.

Mijn conclusie is : begin niet aan een Landrover het zijn probleembakken. Ik rij tot opheden nog wel in een stevig gerepareerde Landrover maar ik zal hierna nooit meer een Landrover aanschaffen. De kosten zijn te hoog. Achteraf toch maar een Toyota moeten kopen...

Ik wil afsluiten met een gevleugelde opmerking : AUTO’S UIT DE UK ZIJN ALTIJD STUK.

4,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.