Land Rover Discovery Sport TD4 180 HSE (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Discovery Sport TD4 180 HSE |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 98.500 km |
eerste ervaringen
- 6.000 km
Ik heb de Discovery Sport (diesel automaat) drie maanden en ben grotendeels tevreden.
Ik vind het een mooie auto die je naar eigen smaak kan aankleden. De prijs gaat er dan wel met sprongen mee omhoog. Maar goed, je kunt zelf bepalen hoe ver je er mee wilt en kunt gaan.
Ik heb langer gewacht op de levering want ik wilde graag de nieuwe 2.0D motor er in hebben: deze is zuiniger dan de 2.2 maar moet zich nog wel bewijzen.
Bij de levering zijn een aantal dingen niet helemaal goed gegaan. De klep van de airbag op de motorkap was niet zwart meegespoten (onbegrijpelijk dat dit standaard in grijs wordt geleverd) en de usb-poorten zijn niet op de plaats gekomen zoals bedoeld, namelijk bij de passagiers op de achterbank.
De nieuw ontwikkelde ingenium dieselmotor klinkt aangenaam en dringt nauwelijks door in het interieur, alleen bij gas flink gas geven wel, maar dat klinkt nog steeds prettig. De prestaties van de 150 pk zijn redelijk en na een tune-beurt merkbaar verbeterd: vlotter maar ook onzuiniger. Voordien zat ik op 6.4 liter per 100 km over de eerste 4500 km, nadien op 6.8. over de daaropvolgende 1500 km. Aanvankelijk nog hoger, maar het zakt gelukkig weer wat terug. Zo'n tune-beurt koste me €1250.
De 9-traps automaat werkt soepel, alleen de eerste versnellingen zijn wat stoteriger bij koude start.
Het comfort en rijgedrag vind ik heel goed. Ook achterin zit je goed qua hoofd- en beenruimte. Het is een ruime auto waar je veel in kwijt kan. Wat echter tegenvalt van een auto in deze prijsklasse is dat er 'rammeltjes' en/of resonanties tijdens het rijden opkomen bij een bepaald toerenaantal. De dealer heeft ze proberen weg te werken en is daar deels in geslaagd. Het is verminderd maar het komt zo nu en dan nog weer op.
Ander kritiekpunt is dat het navigatiesysteem niet geheel up-to-date is. Een aantal aanpassingen van de snelwegen die twee jaar geleden al zijn afgerond, staan er nog niet op. Niet zo erg indien je update mogelijkheden mee krijgt. Dat kan bij Land Rover, maar dan betaal je daar voor elke nieuwe update €250..!
Dat kan ook anders. Mijn vrouw heeft een Honda Civic gekocht en zij kreeg bij de koop voor haar navigatiesysteem vijf gratis update-mogelijkheden mee.
Nu maar zien of deze Land Rover mijn vorige Honda CRV kan evenaren in betrouwbaarheid en onderhoudskosten. Het model zal zich immers nog waar moeten maken!
Zo je wilt houd ik je op de hoogte.
steeds beter..!
- 30.000 km
Hoewel ik in eerste instantie (28 november 2015) enigzins sceptisch was over de aanschaf van de Discovery Sport ben ik na anderhalf jaar gebruik zeer tevreden over de auto. De rammels zijn er uit, de motor is getuned en daarmee krachtiger (193 pk), en het verbruik komt bij mij uit op 6.4.
Ik heb er een reis naar Portugal mee gemaakt en de auto daar een half jaar gebruikt. Voor die omstandigheden is deze auto ideaal.
Het blijft wel jammer dat de kaart van het navigatiesysteem vanaf het begin niet up-to-date is en dat elke nieuwe update 250 euro kost.
Kortom: de auto heeft een stevige prijs maar biedt ook zeker waarde. Gelukkig worden er niet heel veel van verkocht. dat geeft ook nog een bevoorrecht gevoel!
bijna 100000
- 98.500 km
De LRDS heb ik nu vierenhalf jaar (nieuw gekocht) en behalve de onderhoudsbeurten en nieuwe banden zijn er geen problemen geweest. Ik rijd geregeld lange afstanden naar Portugal en terug en je merkt dat dit hem goed doet: de diesel doet dit moeiteloos en het verbruik daalt aanzienlijk. De laatste rit (met wind mee) kwam het uit op 5.9 liter per 100 km over 3400 km (via Zuid-Spanje teruggereden) en over wisselende wegen (door plaatsen heen met 50/30 km en stoplichten, 80/90 wegen met veel rotondes, 120/130 snelwegen)
Ben nu bezig de auto te importeren naar Portugal omdat ik daar nu woon, maar dat is nog wel 'een dingetje'. Het kost veel tijd voor aanvraag, keuring (veel strenger dan de Nederlandse APK), en het doorgeven van alle gegevens, want alles wordt gecheckt. Het motornummer is bijvoorbeeld niet meegegeven in het Europese registratieformulier, moest worden opgezocht in de Nederlandse landelijke dealer database en daarna bij een officiële Portugese dealer worden gecheckt door een deel van de motor te demonteren. Het het hele proces kost nu al vijf maanden en in totaal ruim 1000€ (Portugese bemiddelaar, Europese registratie opvragen, aanpassing banden, want die hadden blijkbaar niet allemaal dezelfde specificatie (slordigheid van de Nederlandse dealer!) en Portugese autokeuring).
Conclusie: tot nu toe geen reden om mijn waarderingen voor de Discovery Sport aan te passen...!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.