Land Rover Discovery Sport 5-deurs SD4 HSE automaat (2015)
Britse herontdekking moet aan de bak
In 1997 introduceerde Land Rover de Freelander. Veel concurrentie had de auto destijds nog niet. Bovendien was de Freelander veel goedkoper dan zijn grotere broers, waarmee het merk Land Rover een stuk bereikbaarder werd. Het model werd wereldwijd een succes en de Discovery Sport heeft de uitdaging dit te evenaren.
Het ontwerp van zowel buiten- als binnenkant maakt het nieuwe model zeer herkenbaar als Land Rover. Sommige kunststoffen ogen wat minder hoogwaardig dan bij de concurrentie, maar het dashboard is mooi afgewerkt en logisch opgebouwd. De 'pook' komt uit de Jaguar-schappen en met de knoppen net daarboven kies je de instellingen van het Terrain Response System, waarbij je keus hebt uit vijf verschillende ondergronden. Voor deze test zijn we nauwelijks het asfalt af geweest, maar uit eerdere ervaringen weten we dat de Discovery in het terrein prima uit de voeten kan.
Ook zijn er volop aansluitmogelijkheden voor gadgets en speeltjes, zowel voor- als achterin. Op de achterbank is met name de beenruimte vorstelijk. Bovendien is de bank is in de rijrichting verschuifbaar. Zo kun je óf meer kofferruimte creëren óf de beenruimte van de derde zitrij (meerprijs) vergroten. Die extra plekken zijn voor kinderen ruim genoeg. Met de derde rij neergeklapt biedt de kofferruimte een inhoud van 479 liter.
Zeker voor een cross-over valt het overhellen in bochten mee en zijn de stuurreacties snel en secuur, zonder dat de besturing op rechte stukken nerveus wordt. De nieuwe negentrapsautomaat heeft vrij veel bedenktijd nodig als je plotseling op het gas gaat staan. Bij de sprint van 0-100 km/h merk je dat het duidelijkst en ook tussensprints nemen meer tijd in beslag dan je verwacht; ondanks de aanwezige 190 pk en 420 Nm. Bij 130 km/h maakt de motor maar 1.750 tpm, waardoor hij opvallend stil is. Het gemiddeld verbruik van 1 op 10,5 is desondanks niet gunstig.
De Discovery Sport is er met deze aandrijflijn vanaf € 56.300, maar de HSE is 10 mille duurder. Die heeft leren bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen, een uitgebreid geluidssysteem en parkeerhulp met achteruitrijcamera. De derde zitrij kost € 3.855 extra.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Zoals je het mag verwachten van een Land Rover, is de Discovery Sport 4x4 meer terreinwagen dan de meeste van zijn concurrenten. Nadeel is dat de aandrijflijn niet zo verfijnd is en het verbruik vrij stevig.
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Discovery Sport SD4 HSE |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 9 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 66.300 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.179 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 190 pk bij 3.500 tpm |
Maximaal koppel | 420 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.599 mm / 1.895 mm / 1.724 mm |
Wielbasis | 2.741 mm |
Massa leeg | 1.755 kg |
Laadvermogen | 750 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.500 kg / 750 kg |
Banden | 235/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s (fabrieksopgave: 8,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,5s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 161 g/km |
Uitgelicht aanbod

Land Rover Discovery Sport 2.0 Si4 4WD HSE | Black Pack | Leder | Stoelverwarming | Trekhaak | 20 Inch
- 2015
- 90.987 km

Land Rover Discovery Sport 2.0 eD4 E-Capability SE | 40.526 km | Panoramadak | Leder | Origineel NL |
- 2018
- 40.526 km

Land Rover Discovery Sport 2.0 Si4 240pk 4WD AUT 5p. HSE
- 2015
- 94.826 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (14) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.