Land Rover Discovery Sport 5-deurs SD4 HSE automaat (2015)

Britse herontdekking moet aan de bak

Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery SportLand Rover Discovery SportLand Rover Discovery SportLand Rover Discovery SportLand Rover Discovery Sport
Land Rover heeft de succesvolle Freelander vervangen door de Discovery Sport. Door de huidige cross-overtrend moet het nieuwe model tegen een veel groter concurrentieveld opboksen.

In 1997 introduceerde Land Rover de Freelander. Veel concurrentie had de auto destijds nog niet. Bovendien was de Freelander veel goedkoper dan zijn grotere broers, waarmee het merk Land Rover een stuk bereikbaarder werd. Het model werd wereldwijd een succes en de Discovery Sport heeft de uitdaging dit te evenaren.

Het ontwerp van zowel buiten- als binnenkant maakt het nieuwe model zeer herkenbaar als Land Rover. Sommige kunststoffen ogen wat minder hoogwaardig dan bij de concurrentie, maar het dashboard is mooi afgewerkt en logisch opgebouwd. De 'pook' komt uit de Jaguar-schappen en met de knoppen net daarboven kies je de instellingen van het Terrain Response System, waarbij je keus hebt uit vijf verschillende ondergronden. Voor deze test zijn we nauwelijks het asfalt af geweest, maar uit eerdere ervaringen weten we dat de Discovery in het terrein prima uit de voeten kan.

Ook zijn er volop aansluitmogelijkheden voor gadgets en speeltjes, zowel voor- als achterin. Op de achterbank is met name de beenruimte vorstelijk. Bovendien is de bank is in de rijrichting verschuifbaar. Zo kun je óf meer kofferruimte creëren óf de beenruimte van de derde zitrij (meerprijs) vergroten. Die extra plekken zijn voor kinderen ruim genoeg. Met de derde rij neergeklapt biedt de kofferruimte een inhoud van 479 liter.

Zeker voor een cross-over valt het overhellen in bochten mee en zijn de stuurreacties snel en secuur, zonder dat de besturing op rechte stukken nerveus wordt. De nieuwe negentrapsautomaat heeft vrij veel bedenktijd nodig als je plotseling op het gas gaat staan. Bij de sprint van 0-100 km/h merk je dat het duidelijkst en ook tussensprints nemen meer tijd in beslag dan je verwacht; ondanks de aanwezige 190 pk en 420 Nm. Bij 130 km/h maakt de motor maar 1.750 tpm, waardoor hij opvallend stil is. Het gemiddeld verbruik van 1 op 10,5 is desondanks niet gunstig.

De Discovery Sport is er met deze aandrijflijn vanaf € 56.300, maar de HSE is 10 mille duurder. Die heeft leren bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen, een uitgebreid geluidssysteem en parkeerhulp met achteruitrijcamera. De derde zitrij kost € 3.855 extra.

Video

Oordeel

4 sterren

Zoals je het mag verwachten van een Land Rover, is de Discovery Sport 4x4 meer terreinwagen dan de meeste van zijn concurrenten. Nadeel is dat de aandrijflijn niet zo verfijnd is en het verbruik vrij stevig.

Signalement

Merk Land Rover
Model Discovery Sport SD4 HSE
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 66.300

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.179 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 420 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.599 mm / 1.895 mm / 1.724 mm
Wielbasis 2.741 mm
Massa leeg 1.755 kg
Laadvermogen 750 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.500 kg / 750 kg
Banden235/60R18Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,5s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km
CO2-uitstoot 161 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum