Land Rover Defender 110 P400e X-Dynamic HSE (2024)

autoreview

Land Rover Defender 110 P400e X-Dynamic HSE (2024)

Signalement

UitvoeringDefender 110 P400e X-Dynamic HSE
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst7.500 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen na 7500 km

  • 7.500 km

Ik zie dat er geen New Defender staat bij deze rubriek, dus bij deze mijn ervaringen.

De (nieuwe) auto is besteld in december 2023 en geleverd in maart 2024 door Cito in Eindhoven. Het is een P400e HSE. Fiscaal is de hybride uitvoering in Nederland het aantrekkelijkst en als je een open dak wil en leren bekleding, dan zit je al snel bij de HSE uitvoering. Waarom een Defender? Ik kwam uit een Volvo XC60, die prima beviel. Een nieuwe Volvo lag voor de hand, maar ik vond de Defender mooier en leuker. Helaas was de Defender ook behoorlijk duurder, maar na lang wikken en wegen dus toch voor de Defender gekozen. 

Hoe bevalt de Defender? Ik vind het nog steeds een erg mooie auto. De luchtvering rijdt erg fijn en de hoge zit is heerlijk. De P400e accelereert met z'n bijna 2600kg van 0 tot 100 in 6 seconden. Een vlotte rijstijl gaat overigens samen met een behoorlijk verbruik. Bergaf kom je met meer accuvermogen beneden, dan dat je bovenaan de berg had (1 op hoeveel is dat)? Maar ik vind de auto in sportstand fijner rijden dan in de normale stand en met een beetje actief rijden kom je dan op een verbruik van 1 op 7. Vanzelfsprekend kan je ook op de accu rijden. Zeker als je zonnepanelen hebt, is dit heel aantrekkelijk. De elektrische actieradius is dan ongeveer 50 km, wat voor ritjes in de buurt altijd voldoende is. Als je heel zuinig op alleen benzine rijdt, dan haal je met 90 km/h op de snelweg misschien 1 op 11. De auto kan overigens goed meekomen met het overige verkeer als je alleen elektrisch rijdt. Toevallig heb ik een keer over een zandpad moeten rijden met serieus diepe modderige sporen. De Defender gaat daar zonder enig probleem doorheen, erg indrukwekkend. Ik ga nog met dealer Cito naar de Land Rover Experience. 

Andere opvallende positieve ervaringen? Ik gebruik de Defender om een kleine "off-grid caravan" mee te trekken en de auto is uitgerust met de "Tow Assist" van Land Rover. Dat betekent dat je op de display voor achteruitrijden je trekhaak uitvergroot kunt zien en kan uitlijnen met de caravan. De caravan aankoppelen wordt zo een peuleschil. Ook kan de Defender een caravan zelfstandig achteruitrijden, waarbij je de richting van de caravan aangeeft met de verwarmingsknop en het stuur loslaat. Allemaal erg handig, vooral als je alleen op vakantie bent. De surround view van de auto is sowieso erg goed en erg handig bij dit formaat auto. Berg op, of berg af, je merkt niet dat je een caravan trekt.

Negatieve zaken aan de Defender? Ik moet erg wennen aan de infotainment van Land Rover. Ik ben bijvoorbeeld echt even bezig met het installeren van de Spotify App op dit systeem en na een software update is de Spotify App weer weg (dankjewel Land Rover). Mijn auto beschikt over het betere Meridian Surround Sound System en dan heb je de Spotify App echt nodig om gebruik te maken van dit systeem, want de geluidskwaliteit via Apple Carplay is niet goed genoeg voor een auto van deze prijs. De geluidskwaliteit van de DAB+ radio is wel weer heel erg goed en vergelijkbaar met de Bowers & Wilkins installatie van Volvo. Franse tolpoorten storen het infotainment systeem van de Defender. In het slechtste geval raakt de navigatie je route kwijt als je door een tolpoort gaat en dat is op dat moment niet handig. Apple Carplay ben ik bijna altijd kwijt nadat ik door een Franse tolpoort ben gereden. Verder is het een grote auto en dat is erg fijn als je veel spullen wil vervoeren, maar niet als je in een binnenstad of een parkeergarage moet zijn. Verder stellen verzekeraars hoge eisen aan het alarmsysteem van de auto en moet je aangemeld zijn bij een (dure) alarmcentrale.

Mijn conclusie na slechts 7500 km? Het is een grote, snelle, handige en comfortabele auto met indrukwekkende off-road mogelijkheden. Ik heb geen spijt dat ik geen nieuwe Volvo heb gekocht. Het is een dure auto, maar ook een auto die veel biedt voor dat geld.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.