Lancia Ypsilon 1.2 LS (1996)

autoreview

Lancia Ypsilon 1.2 LS (1996)

Signalement

UitvoeringYpsilon 1.2 LS
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf69.000 km
KM-stand laatst175.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een waar museumstuk van design, zowel de buiten- als ook de binnenzijde! Verder comfortabel - uitmuntende stoelen! - overzichtelijk en voorzien van veel comfortverhogende extra’s. De interieurbreedte is riant in deze klasse. De laadruimte en de toegankelijkheid daarvan is, bij de eenvoudig neer te klappen achterbank, ook bovengemiddeld. Met de ECVT (de verder ontwikkelde Daf automaat) rap en wendbaar in de stad. Bij 120 is de fut er wel uit bij de 1,2 liter achtklepper. De korte wielbasis is oorzaak van knikneigingen op minder goede wegen. Ook de stabiliteit in snel genomen bochten zou beter kunnen. Het lage gewicht zorgt enerzijds voor zijwindgevoeligheid maar anderzijds ook voor een prettig laag brandstofgebruik: 1:16 op buitenwegen bij een gereduceerd tempo tot 1:11 bij korte stadsritten. De auto zou ik zonder twijfel weer kopen, ondanks de ondervonden problemen met de automatische bak.

PROBLEMEN

Eén keer een defecte bobine maar het grote probleem bleek juist de ECVT-automaat. Bij een kilometerstand van 76.000 in zes jaar was de auto toe aan zijn DERDE automatische (ruil) bak. Ook de electromagnetische koppeling, kost als onderdeel 800 Euro nieuw, heeft al een keer de geest gegeven. Met medewerking van de dealer een gebruikte kunnen verwerven uit een schade-wagen Dankzij medewerking van deze verbijsterde (uitmuntende) dealer bleven de kosten van de laatste twee automaten nog enigermate binnen de perken. Hij had dit nog nooit meegemaakt! In 1999 werd de automatische versie van de Ypsilon door Lancia uit productie genomen. Officieël voldeed deze versie niet meer aan de aangescherpte milieu-eisen maar, na mijn ervaringen, vraag ik mij af of er geen andere redenen zijn voor dit besluit!

De drie jaar die verstreken zijn sinds de oorspronkelijke review zijn nagenoeg probleemloos verlopen. De Yps rijdt dagelijks zijn stadskilometertjes (voor langere afstanden nemen wij meestal de toch veel snellere en comfortabeler Delta met airco) zonder morren. In de voorbije drie jaar zijn vervangen: een waterpomp, de voorste remschijven, de uitlaat, een krakende deurvanger en een koplamp, waarvan om ond

Mijn Yps blijft doorgaan!

  • 175.000 km

Het is bijna twintig jaar geleden dat ik de laatste woorden schreef over dit elegante, kleine wonder dat ik in 2001, toen vijf jaar oud, voor mijn moeder kocht. En, geloof het of niet, de Yps rijdt nog steeds, en hoe! De rakker weet, nu 27 jaar oud, van geen ophouden! Twee maal dreigde het doek te vallen. De eerste keer was de kwelgeest de lagering van de prise-as van de ECVT automaat. Zelfs de dealer had hier geen oplossing meer voor. Toen ben ik zelf gaan speuren en zowaar, bij een sloperij in Duitsland vond ik een passende ECVT. De tweede keer vond Yps haast haar einde in een kop-staart botsing. Het scheelde minder dan een haar en het kostte twee platte kantjes aan de voorbanden. De voorlaatste APK leverden alleen de wisserbladen een probleem op, de laatste de remleidingen. Een paar jaar geleden een heel klein beetje laswerk aan het uiteinde van een kokerbalk. Verder uitsluitend regulier onderhoud bij de merkdealer.

PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.