Lancia Ypsilon 1.2 elefantino blu (2000)

autoreview

Lancia Ypsilon

Signalement

UitvoeringYpsilon 1.2 elefantino blu
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na lang wikken en wegen heb ik juist niet een auto gekozen uit mijn shortlist (o.m. Fiat Punto, Renault Clio & Seat Ibiza). Mijn exemplaar kwam ik stomtoevallig tegen in de showroom van een Alfa, Fiat & Lancia dealer.
Ik ben eerlijk gezegd gevallen voor het werkelijk schitterende design, zowel exterieur alsook interieur, en de leuke uitstraling (smoel) die de auto heeft. Niet in de laatste plaats wil ik melding maken van het feit dat het rijden in deze Lancia je daadwerkelijk het gevoel geeft beter af te zijn dan al die andere kleine-auto-bezitters.
Of dat feitelijk zo is, kan ik niet beoordelen, maar feit is dat het je aan alle luxe niet ontbreekt. Ik heb daarbij het geluk dat mijn Elefantino Blu, het instapmodel weliswaar, gezegend is met een rijk extra-pakket, genaamd AvantGarde. Een handbediende airco en rode alcantara bekleding (o.a.) zijn nu dus mijn deel.
Daarbij komt nog dat ik me kapotlach over de lage bedragen die ik betaal aan wegenbelasting, verzekeringspremies en tanken. Maar ja, dat zal wel meer te maken hebben met het feit dat de auto zo licht, goedkoop en klein is. Aan de andere kant strookt dit natuurlijk totaal niet met de luxe die het beestje me verschaft. Hulde!
Een minpuntje is misschien het ontbreken van een toerenteller, maar dit is ook echt het enige gemis dat ik heb.
O ja, en de versnellingsbakolie moet echt goed opgewarmd worden, maar dat hoort nu eenmaal bij een Italiaanse auto. Vooral terugschakelen van 3 naar 2, kun je beter onder de 40kmh doen, anders hoor je een luide krak in het vooronder. Een kwestie van gewenning dus.

PROBLEMEN

In tegenstelling tot waar iedereen (zelfs een bevriende Mazda-dealer) me voor waarschuwde, is de Lancia Ypsilon tot op heden erg betrouwbaar gebleken.
Ik heb er de eerste week een keertje mee stilgestaan, omdat de toerentalsensor vertroebeld was. Dit is destijds netjes opgelost door de dealer, die verklaarde dat het lange stilstaan van de auto hier wel eens de oorzaak van kon zijn.
Verder niets dan goeds. Ik moet afkloppen, want op het moment van schrijven is de garantietermijn net een maandje verlopen; het blijft toch een Italiaan, niet?

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.