Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo (1989)

autoreview

Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo (1989)

Signalement

UitvoeringThema 2.0 i.e. Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf255.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een zoektocht van een aantal maanden vond ik er dan eindelijk weer een! Na de vorige voor onderdelen te hebben verkocht nav mijn stage in het buitenland heb ik met smart uitgekeken naar het moment dat ik weer een Thema Turbo voor de deur zou hebben staan. En voor 900 euro kon ik deze zeker niet laten staan! Het is een ’tussenmodel’ met ’slechts’ 150 pk, maar met 245 Nm trekkracht blijft het een erg snelle wagen! De vorige eigenaar heeft er grote 17’ Borbet velgen onder gelegd met lekkere brede banden. Ook de schokbrekers zijn vervangen met stugge Monroes, waardoor de wegligging echt super is (op slechte wegen is het echter tandenklapperen...)! Een net houten Momo stuur maakt het geheel compleet. Het interieur van de Thema is wat mij betreft nog steeds onovertroffen en de stoffen bekleding vertoont ondanks de km-stand (anders dan bij Alcantara) nog geen enkele slijtage.

PROBLEMEN

Bij aanschaf was een nieuwe spruitstukpakking nodig, wat meteen het enige was wat in maanden vervangen hoefde te worden. In april heb ik een ronde gemaakt over de Nürburgring (aanrader!). De auto hield zich prima, maar een paar dagen later was toch de ontsteking ontregeld. Een nieuwe ontstekingsmodule verhielp dit probleem. Ook de voorbanden (die al behoorlijk versleten waren) heb ik toen laten vervangen, wat helaas door de maat op 300 euro kwam. Motorische problemen zijn er verder niet geweest, wel een aantal electrische. Een koplamp maakte sluiting, waardoor de gehele verlichting uitviel. Met een nieuwe contactje was dit verholpen. Het linker achterportier zat permanent op slot, wat pas problemen opleverde bij de APK-keuring 2 weken geleden. Ook is toen een mistlamp vervangen die door steenslag was beschadigd. De auto is een droom om te rijden en is ondanks de kleinigheden uiterst betrouwbaar. Binnenkort laat ik de distributieriem vervangen, die zit er alweer 70.000 km in. Begin volgend jaar zal ik de auto moeten doorverkopen, ik heb een Maserati 420 Biturbo gekocht die tegen die tijd rijklaar zal zijn.

Inmiddels is dan de tijd aangebroken om de auto te verkopen ten goede van het opknappen van de Biturbo. De auto staat te koop, ik hoop snel een liefhebber te vinden voor deze prachtwagen. Mocht dit niet gebeuren dan ga ik er volgende maand nog mee op vakantie naar Italië en probeer ik het weer als ik terug kom. Recentelijk is een bout in het blok vervangen waardoor af en toe een druppeltje olie lekte (is daarmee verholpen!), ook heb ik toen meteen de olie laten verversen.

De auto heb ik in 2005 verkocht aan (Fiat &) Lancia specialist Heins in Den Haag. Hij heeft de motorkap krasvrij gemaakt en levert de auto af met nieuwe APK en nieuwe distributie. Deze prachtauto staat daar nog immer te koop.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.