In het Wild: Lancia Thema 8.32 (1988)

Ingetogen ondanks Ferrari-hart

Lancia Thema 8.32 In het Wild

8.32. Acht cilinders, tweeëndertig kleppen. We hebben het hier niet over een Ferrari met dwarsgeplaatste middenmotor, maar over een Lancia Thema met een Ferrari-hart! We bedanken AutoWeek-lezer Dennis van Santen hartelijk voor zijn prachtige inzending.

Zeventien jaar voordat Lancia de modelnaam Thema terugbracht op een Chrysler 300C met andere beeldmerken, zwaaide de laatste échte Thema af. De Thema is vanuit hedendaags oogpunt een auto uit een compleet andere periode, een tijd waarin Italiaanse sedans niet alleen nog in groteren getale bestonden, maar ook gewoon hoekige, ingetogen auto's mochten zijn. Lancia's inzending op het Type 4-platform dat door Saab, Alfa en Fiat voor achtereenvolgens de 9000, 164 en Croma werd gebruikt, was te krijgen met viercilinders, maar ook met smeuïge zescilinders. Er kan echter maar een Thema de échte smaakmaker zijn en dat is natuurlijk de simpelweg fantastische Thema 8.32.

a href=

Lancia Thema

Tekenmeester Giorgetto Giugiaro zette de lijnen van de Thema op papier en dwars voorin de Thema 8.32 hing Lancia een aangepaste versie van de 2.9 V8 die Ferrari achterin de 308 lepelde. Hot hatches lachen vandaag de dag om de 215 pk die de achtcilinder op de weg bracht, al weet de Thema 8.32 er zeer behoorlijke cijfers mee te scoren. De 1.400 kilo wegende sedan is in staat in 6,8 seconden naar 100 km/h te sprinten en gooit pas bij 240 km/h de handdoek in de ring.

Het door AutoWeek-lezer Dennis van Santen gesnapte exemplaar stamt uit 1988 en dat betekent dat deze Thema nog de oorspronkelijke neus heeft. Eind 1988 werd in Parijs immers een aangescherpte variant met onder meer gewijzigde koplampen en andere bumpers gemonteerd. Dat jaar verloor de achtcilinder overigens 10 pk door de toevoeging van een katalysator. De kenmerkende uitklapbare achterspoiler kan natuurlijk niet ontbreken en is op dit exemplaar ook in ruststand zichtbaar.

Lancia Thema 8.32

Lancia Thema

Van de Thema 8.32 zoals die op de foto's is te zien, dus de eerste serie, zijn in totaal 2.370 exemplaren gebouwd. Interieurfoto's hebben we helaas niet, al hebben we hierboven een plaat toegevoegd van een Thema met een binnenste dat op vergelijkbare wijze met handgestikt 'Poltrona Frau'-leer is aangekleed. Onder de specifiek in de Thema 8.32 toegepaste ronde ventilatieroosters een stel unieke metertjes die niet alleen de oliedruk en olietemperatuur, maar ook een heel stel waarschuwingslampjes herbergen. Mocht je autohart nog niet genoeg gesmolten zijn ...

Signalement

Merk Lancia
Model Thema 8.32
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 67.001

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 2.927 cc
Maximaal vermogen 158 kW / 215 pk bij 6.750 tpm
Maximaal koppel 285 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.591 mm / 1.757 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.660 mm
Massa leeg 1.400 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 600 kg
Banden205/55VR15Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,8 s

Lezersreacties (59) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.