Lancia Lybra SW 1.9 JTD LX (2000)

autoreview

Lancia Lybra SW 1.9 JTD LX (2000)

Signalement

UitvoeringLybra SW 1.9 JTD LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf168.000 km
KM-stand laatst230.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wat bevalt mijn wel en niet aan deze auto... Tja eigenlijk bevalt alles mij wel aan deze auto. Ik heb dan ook een behoorlijk lange tijd gekeken naar allerlei auto’s voordat ik de keuze op de Lancia Lybra liet vallen.

Belangrijkste is dat zowel het exterieur als ook interieur zeer sprekend zijn. Tevens is de 1.9 jtd een motor die zijn duurzaam heeft inmiddels wel heeft bewezen.

De Lybra is volgehangen met opties. Denk aan een regensensor maar ook uitstaplampjes die mooi zachtjes aan- en uitgaan. Gescheiden climate control, een mooi infocenter met groot LCD-scherm en heerlijke alcantara stoelen die in alle mogelijke standen te verzetten zijn en voorzien is elektrische lendensteun.

Verbruik valt me niet tegen, zit nu gemiddeld op 6.8 lt/100km. Opvallend vind ik dat het redelijk lang duurt voordat bedrijfstemperatuur is bereikt en motor normale inspuiting hanteert. Denk aan +/- 20km.
Continue 80km/h = 5 lt/100km
Continue 120km/h = 5.9 lt/100km

PROBLEMEN

Ik heb de Lybra van een particulier gekocht waarbij ik er vanuit ging dat er nog wel wat onderhoud aan gepleegd zou moeten worden. Morgen gaat hij voor een check-up naar de mijn vaste garage. Ben erg benieuwd naar hun bevindingen.

Zelf heb ik de volgende ’problemen’ geconstateerd:

* deur bestuurder opnieuw afhangen
* koplampjes vervangen
* resonantie in voortrein bij vollast (motorsteun?)
* rammel is middendemper bij stationair toerental

Update 8/2/2006
Gisteren is mijn Lybra naar de dealer geweest voor een ’aankoopkeuring’. Altijd spannend of je gevoel over de auto ook daadwerkelijk bevestigd wordt. Er blijken toch wel wat gebruikssporen op te zitten die aangepakt moeten worden:

* voorbanden scheef afgesleten (verklaart resonantie in de voortrein), moeten vernieuwd en uitgelijnd worden
* scheur in gietijzer dempergedeelte na turbo (stukje van +/- 20 cm)
* scheurtje in bakbehuizing door te hard aandraaien aftapplug. Moet met vloeibaar aluminium gemaakt worden
* olielekkage motor. Hier hoeft niets aangedaan te worden, maar moet wel in de gaten gehouden worden. Monteur denkt aan achterste motor oliekeerring.
* Intercooler zweet

En verder nog een paar kleinere mankementen. Binnenkort dus maar een afspraak maken voor een onderhoudsbeurt en meteen de distributie laten vervangen en olie en filters...


24/10/06 Update

Goed, de beurt in het voorjaar het hij dus gehad. Er zijn twee nieuwe banden op gekomen, hij is uitgelijnd, het scheurtje in de versnellingsbak is gerepareerd, het rammeltje bij stationair (losse uitlaatklem) is aangepakt, distributie, olie en filters en er zijn een paar kleine dingetjes aangepakt (lampies...). En retour voor deze werkzaamheden kreeg ik een rekening van ongeveer 900 euro.

Inmiddels ben ik probleemloos 20dkm verder. Geen gekke storingen gehad en dus heerlijk in de zomer kunnen genieten van de airco en het comfort van de Lybra.

Begin oktober is de Lancia dan ook probleemloos door de APK heen gekomen. Wel twee lampies (...) vervangen, maar that’s it.

Op naar de 200dkm!

Gemiddeld verbruik zit nu constant op 6.3 lt/100km, waarbij ik de opmerking maak dat ik niet de rijstijl van de ’zondagrijder’ heb. Het olieverbruik is verwaarloosbaar.

update 04/12/06
Inmiddels 190dkm op de teller en hij is net terug van de garage i.v.m. een slijpend geluid welke bij de multiriem vandaan kwam. Het bleek dat een van de spanrollen uit zijn borging was geschoten. Vernieuwen van de multiriem en de spanrol kostte 150 euro incl arbeidsloon.

update 07/09/07
Laatste jaar relatief weinig km’s gereden. Zit nu op 203000. In februari in eerste instantie vaag probleem gehad. Auto wilde af en toe niet starten. Via de diverse fora ben ik er achter gekomen dat het de BDP-sensor betrof die aan het kapotgaan was. Komt bij JTD’s elke 100dkm voor. Nou dat klopte dus bij mij. Kosten: 35 voor de sensor en beetje arbeidsloon. Dieseltje tokkelt rustig door, geen bijzonderheden te vermelden. Oktober komt de APK er weer aan, verwacht weinig spektakel buiten een gescheurd ashoesje.

Blijf er bij dat de Lybra een goede auto die veel te bieden heeft.

Verkocht

  • 230.000 km

Zo, de Lybra is mei 2008 verkocht. Er werden niet genoeg kilometers mee gereden om hem aan te houden. Kosten van de Lybra waren en wel. Lekkage aan motor irriteerde me op een gegeven moment.

Tijd voor een alternatief, hetgeen een Aygo is geworden! Het kan raar gaan van een Lancia Lybra naar een Aygo. Aan de andere kant is daar wellicht ook wel een beetje een reden voor geweest.

De Lancia heeft veel charme, en daar kan je heel lang op teren. Echter heeft alles een eind en zo ook mijn vergevingsgezindheid.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.