Lancia Lybra SW 1.8 16v LX (2000)

autoreview

Lancia Lybra SW 1.8 16v LX (2000)

Signalement

UitvoeringLybra SW 1.8 16v LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf126.600 km
KM-stand laatst208.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 127.600 km

Aangezien er een kind op komst is zal de barchetta niet meer gebruikt kunnen worden voor vervoer van het hele gezin. Zo’n maxicosi op de bagagedrager is 1 geen gezicht 2 opvoedkundig niet verantwoord. Een andere auto dus maar wel een Italiaan : alleen al om het design. De techniek is wellicht iets minder maar absoluut geen onoverkomelijk probleem bij normaal gebruik. Al snel uitgekomen op een Lancia Lybra SW : prachtig ontwerp van buiten en met name van binnen. Na even zoeken een prachtig exemplaar gevonden : 7 jaar oud , 126.000 km en , belangrijk als je uit een barchetta stapt, een open dakkie.En wat een fantastische auto is dit. Comfort met een grote C en het gemak waarmee hij zich laat besturen : heerlijk ontspannend. Rij opeens veel minder hard dan in de Barchetta, die ik natuurlijk gewoon gehouden heb, maar als het moet kan het zonder stress heel hard.Volgens velen (met name Volvo V 70-rijders) is de laadruimte voor een gezin te krap maar volgens mij is het een kwestie van nadenken over hetgeen je daadwerkelijk nodig hebt. Hoef je minder te slepen met de hele zooi.

PROBLEMEN

  • 127.600 km

Bij aankoop is de auto met kleine beurt, nieuwe banden voor, nieuwe remblokken en een bijna nieuwe aandrijfriem afgeleverd. Hulde voor de service. Helaas heeft hij al een keer met een lege
accu gestaan (weet niet waarom) en gisteravond kwam er een lichtalarm terwijl alle lampen het prima deden. Over zoiets kun je je heel druk maken maar uit ervaring weet ik dat je dat zeker niet
moet doen en met name moet genieten van al het moois dat de auto je brengt. Een audi heeft mij eens zonder waarschuwingslampjes met een bevroren koppeling in de file op de snelweg laten staan.

Update 2-12-08. 137500 km
Het comfort is nog steeds subliem, wellicht iets beter zelfs sinds er nieuwe banden , ditmaal
Michelins, onder liggen. Bij de grote beurt wel het een en ander aan reparaties gehad : nieuwe
remschijven, bandjes dus etc. Ik denk de normale dingen voor een auto van 8 jaar. Niet standaard : o.a. lambda-sonde (een duur ding (300 euro) maar stotteren doet hij niet meer) en een
raammechanisme dat de geest had gegeven. Overigens redelijk normaal voor een auto van het FIAT
concern want onze Barchetta had het ook al eens.
Overigens viel ons op dat de gloednieuwe huur-Volvo V50 op vakantie echt niet veel meer ruimte
in de bak heeft en zeker niet beter rijdt. Kortom : nog steeds erg dik tevreden en dat met name
over het enorme (rij)comfort dat deze auto biedt.

Update november 2009

  • 148.250 km

In een jaar weer 10.000 km erbij . Niet veel maar wel prettige kilometers. De lybra doet het nog prima. Ik ben nog steeds verbaasd over het enorme comfort. Stoel aan chauffeurzijde begint wel wat slapjes te worden, enkele (voor)lampjes vervangen en wat gerammel in de voortrein. Bleek een stangetje te zijn dat bij de kleine beurt vervangen werd voor 36 euro. Wellicht een bekend probleem van de Lybra. Al met al nog prima te doen dus.
Tot nu toe ruimte genoeg : hoop dat dat zo blijft met de komst van de tweede kleine.

Tja wat nu

  • 166.000 km

Inmiddels ong. 4 jaar en ong. 40.000 heerlijke kilometers verder, maar ook aardig wat euro's. Mede door wat ongelukjes. Dat is de auto niet aan te rekenen natuurlijk. Hoewel zoals gezegd het rijden heerlijk comfortabel is, zijn er een aantal zaken die het plezier langzaam doen dalen.
Allereerst de wielophanging voor blijft ondanks vervangen van rubbertjes,stangetjes etc op een klinkerweg behoorlijk klapperen en bonken. Helaas liggen er wat van die wegen in de directe omgeving. Het verbruik is/blijft in mijn ogen fors : 1:10,5. Ligt deels aan onszelf : we rijden vaak, vele korte stukken. Lange stukken op de snelweg bij 120 km/hr en wind mee kan het tot 1:12.
Grootste struikelblok is de zeer korte interval van de distributieriem : 60.000 km of 3 jaar. Dat laatste niet gerealiseerd bij de aankoop wat een hoop extra kosten oplevert. Voorlopig slaat de balans noch naar de plezierkant door en houden we 'm mede doordat we een prima dealer hebben (Fiaitalia) maar .........
Conclusie: heerlijke, zeer comfortabele reis/familieauto met hoge onderhoudskosten.
p.s. voor grote stationcarbezitters : auto is als familieauto nog nooit te klein gebleken !

Nog steeds gewoon doorrijden

  • 178.000 km

Inmiddels dus een aantal jaren verder. Nog steeds een heerlijke reisauto die ons tot nu toe niet in de steek heeft gelaten en geweldig veel comfort beidt. Problemen zoals hierboven vermeld.
Verbruik met het nieuwe rijden en 98-benzine : tussen de 8.8 en 9.8 L/100 km. Olieverbruik : weinig extra's buiten de jaarlijkse controle bij de garage. Soms wel opeens wat koelvloeistof. Er moet regelmatig een nieuw stadslichie in.
Tijdens een lange vakantie Down Under in een Subaru Outback gereden. Heerlijke auto met een oerdegelijke uitstraling en rotsvaste wegligging op allerlei terrein. Helaas wel wat stuiterig waarschijnlijk door de sportvelgen met laagprofielbanden die erop lagen. Iets waarvan ik absoluut niet begrijp waarom iemand dat zou willen zeker in Nederland niet waar je door het drukke verkeer en terechte snelheidslimieten toch nooit het uiterste ervan kunt benutten. Bij thuiskomst stiekem aan het kijken naar zo'n Sub maar gezien het prijskaartje daar snel vanaf gestapt. Zolang de Lybra zo rijdt zou ik eigenlijk niet weten waarom ik 'm zou moeten vervangen. Eigenlijk wordt tie er alleen maar goedkoper op want afgeschreven hebben we 'm al lang en vindt maar eens iets dat net zoveel comfort biedt voor hetzelfde geld.......

Inderdaad ... gewoon lekker doorrijden !

  • 188.000 km

Waarom deze update ? We rijden weinig auto : in 1 jaar net geen 10.000 km. Bij ons gaat veel met de fiets en de trein. Zeker nu de mannen wat ouder zijn. Maar de Ardennen zijn niet zo erg makkelijker bereikbaar met het openbaar vervoer dus de Lancia mag weer eens een echt lange rit maken. En dan valt het extra op : het comfort. Zeker op de slechte wegen in de Ardennen is het gewoon genieten hoe alle hobbels en bobbels onder je verwerkt worden. Problemen ? Ja. Een roestplek op de balk onder het portier zelf weggewerkt. Een lekke kachel leverde een koelvloeistofmeer onder de bijrijdersstoel. Met veel moeite maar prachtig gerepareerd door Fiaitalia. Nog steeds een beetje koelvloeistofverbruik. Zeker na zo'n lange rit ruik je het een beetje als je uitstapt. Verder weinig nieuws. Blijft een prachtige auto om te zien en te rijden.

Op is op

  • 208.000 km

Zoals de titel al aangeeft : het einde van onze lange relatie met deze zeer comfortabele auto is gekomen. Reden : het comfort in vering werd mijn beide mannen op de achterbank wat teveel. De laatste tijd gaven ze regelmatig tijdens wat langere ritten aan dat ze misselijk werden. Na zelf eens op de achterbank plaats genomen te hebben begreep ik ook waarom. Tijdens de rit op de A15 deinde de auto na elke hobbel zo lang na , ook in zijwaartse richting, dat het me meer dan duidelijk werd. Nadat een buurman me vertelde dat bij het wegrijden de Lancia veel meer lawaai maakte dan anders en de vierde versnelling steeds meer weerstand bood,werd de keus nog gemakkelijker. Nieuwe dempers achter, een nieuwe knalpot, drie electr.raamreparaties, een mogelijke versnelingsbakreparatie ging deze prachtauto na 16 levensjaren waarvan 8 onder mijn beheer niet meer meemaken. Op zoek naar een vervanger dus. Een pracht van een Delta proefgereden. Immers de laatste mogelijkheid om nog een echte Lancia te rijden. Hoewel hij van buiten en binnen (overal Poltrona Frau leer) goed beviel, het rijden zoals verwacht comfortabel was , werd de grootte en met name de toegankelijkheid van de kofferruimte de dealbreaker. Geen Lancia dan maar. Tweede op het lijstje een ander voormalig rallymerk : subaru. Zoals reeds in een van de voorgaande verslagen vermeld op een lange reis al eens kennisgemaakt met een Outback. Eerst gekeken naar een oud model (tot 2009) maar deze heeft met name op de achterbank te weinig ruimte. Na enig zoeken , er zijn er weinig en de prijzen zijn hoog, een heel mooi exemplaar uit 2010 gevonden. Dit is een waardig opvolger van de fijnste auto tot nu toe.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.