Lancia Delta HPE 1.9 Turbo DS (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Delta HPE 1.9 Turbo DS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 235.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Omdat mijn oude Mercedes ter ziele was gegaan moest ik snel een andere auto hebben, het liefst een diesel gezien het puntje dat ik ook veel moest gaan rijden.
Een aantal jaren geleden heb ik een 1999 Lancia Delta HPE 1.9 TD gehad en die was mij prima bevallen, dus waarom nu niet.
Inmiddels heb ik een 1.9 TD Delta HPE gevonden, ook zwart met LM velgen en een spoilertje achterop, precies dezelfde als ik hiervoor heb gehad.
Het uiterlijk is stoer en robuust. De Lancia voelt goed en degelijk aan en je voelt dat je een auto van een dikke 1200 kg onder je kont hebt. Ook al zit ie nu op 240.000 hij stuurt en rijdt als nieuw en ik heb het gevoel of ie nog probleemloos 1 a 2 ton kan draaien. Op de snelweg rijdt ie het lekkerste en op je gemakje tuf je zo’n 140 a 150 zonder dat je daar erg in hebt. De wegligging is te gek en je kunt ’m behoorlijk hard door een bocht gooien zonder dat ie een krimp geeft. Er zitten ook niet echt rammeltjes in het dashboard of interieur.
Toch heeft ie ook wat minpuntjes. In lage toeren heeft ie niet veel kracht. Pas bij zo’n 2200 a 2300 rpm komt ie op gang en voel je het koppel en de turbo z’n werk doen, daaronder is het niet bijzonder.
De kofferbak is klein en je kunt daar niet al te veel in kwijt, natuurlijk kun je de achterbank platgooien waardoor je veel ruimte hebt, maar met wat passagiers is dat natuurlijk geen optie. Verder vind ik de kofferklep een behoorlijk gewicht om naar boven te tillen. Ik sport veel dus is het geen probleem maar ik kan me voorstellen dat je als iel vrouwtje toch wel behoorlijk moet werken om je kofferklep te openen ;)
Een ander puntje is de toch wel oude techniek. Met een koude start merk je dat ie toch wel even wakker moet worden en maakt ie best veel herrie. Nadat je ’m rustig warm hebt gereden is dat overigens over en rijdt ie als een trein. Toch is ie dan niet echt stil, maar storend is het ook niet.
Brandstofverbruik is erg netjes. Met een gemiddelde rijstijl (dus stad/snelweg) haal ik toch gemiddeld 1:17 waar ik erg tevreden over ben. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik me redelijk aan de snelheid hou en niet continu aan het planken ben.
Een ander nadeel vind ik dat het contact geen accessoires stand heeft. Om b.v. de ramen te openen moet het contact aan waardoor ie gelijk gaat gloeien. Ook als je even je lampen wilt testen nadat je ze vervangen hebt moet het contact aan en gaat ie dus weer gloeien wat natuurlijk niet echt goed is voor de gloeibougies. De radio heb ik inmiddels op constante stroom gezet zodat ie onafhankelijk van het contact werkt.
Verder ben ik super tevreden over de Delta.
Update: 7-9-2007
De kilometerstand van de Delta staat nu op 257480 en 22.000 km heb ik zonder enige problemen afgelegd. Keer op keer is het starten en lopen. Vorige maand ben ik met de Delta naar Rome gereden en zelfs met continu 170 op de teller loopt ie nog 1:15. Het enige was dat ik na de Autobahn rit wat olie bij moest vullen maar dat heb ik ook met andere auto’s meegemaakt. Verder verbruikt ie geen olie en loopt ’t nog steeds erg lekker.
Ondertussen begin ik toch wat rammeltjes en gekraak in het interieur te horen. Maar op zich niet zo gek met deze km stand. Voor mijn gevoel kan de Delta nog makkelijk een ton meer aan.
Update: 26-09-2007
Inmiddels is de KM stand na wederom naar Rome te zijn geweest over de 261.000 gelopen. De Delta loopt nog steeds als een trein. Tijdens de rit in Duitsland weer vrolijk continu rond de 160 a 170 km/h gereden en wederom een propleemloze rit.
Het interieur kraakt af en toe, de richtingaanwijzer laat heel snel en zacht getik horen terwijl hij toch echt neutraal staat.
Inmiddels is het voor mij tijd geworden om afscheid te nemen van de Delta. Ik heb een andere (jongere) auto gekocht en de Delta gaat door naar m’n vriendin.
Voor iedereen die een Delta overweegt... absolute aanrader. Een hele fijne en betrouwbare auto. Het enige waat je op moet letten is om ’m rustig de tijd te geven om op temperatuur te komen.
PROBLEMEN
Dashboard verlichting werkten niet meer op het middenconsole en heb ik vervangen.
15 minuten werk en Euro 3,50 voor 5 lampjes
Embleem op de motorkap was gejat en is een nieuwe voor besteld.
Kosten Euro 23,00 bij de Lancia Dealer.
Verder geen problemen.
Update 7-9-07
Inmiddels 2x het rechterrichtingaanwijzerlampje aan de voorkant moeten vervangen.
Update 26-09-2007
Richtingaanwijzer laat een zacht en snel getik horen. Schijnt wel vaker voor te komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.