Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Lancia
  • Delta HPE

Lancia Delta HPE 2.0 16v HF Turbo (1995)

Verleidelijke krachtpatser

Lancia Delta HPE 2.0 16v HF Turbo (1995)
  • Autotest
22 mei 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Welgevormde trekken, slank en gespierd postuur, elegante maatkleding in onopvallend donkergroen. Waarschuwing: beresterk en supersnel. Zo zou het signalement kunnen luiden van de hoofdrolspeler in deze test.

De Lancia Delta HPE 2.0 HF turbo ziet er aantrekkelijk uit: zakelijk, gedistingeerd en toch potent. En ga je met hem op weg, dan valt er heel wat te beleven. Dat ligt op voorhand al vast als je weet dat er onder de motorkap een stukje techniek huist uit de categorie "super". Bij de nieuwe driedeurs Delta is dat de 2,0-liter turbomotor.
De HF-aanduiding die Lancia voor de snelste Delta hanteert mag dan wat minder algemeen bekend zijn dan GTI; hij dateert al uit de jaren '50. Zo werden aan sportuitvoeringen van auto's als de Fulvia Coupé de letters HF toegevoegd. De laatste snelle versie was de Delta Integrale HF. Sinds de nieuwe Delta in "94 werd gelanceerd is er van die compacte auto weliswaar geen rally-, maar wel een HF-uitvoering voor zowel de drie- als vijfdeurs verschenen.
Lancia nam als basis zijn 140 pk sterke 2-liter viercilinder. Deze werd gemodificeerd en uitgerust met een Garrett T3-turbocompressor met interkoeler en levert nu een vermogen van 186 pk en een maximum koppel van 290 Nm. Daarmee valt deze Delta in de categorie der super-GTI's. De motor heeft dan ook heel wat in zijn mars. Tot 3500 toeren vraagt hij geen assistentie van de turbo en gedraagt zich als een gewillige en vlotte personenwagen. Maar o wee als je hem op het goeie toerental van start laat gaan, dan schiet hij als een kogel vooruit en sprint hij vrolijk alles en iedereen voorbij.
Ondanks al dat geweld blijft "t in de cockpit van de Delta opvallend stil. Maar... als je met een open raampje rijdt hoor je een irritant blazend geluid. Het lijkt wel of de uitlaat de turbo tegenwerkt door het opbouwen van te veel tegendruk. Loste Ferrari dat niet op met een aparte omleiding van de uitlaatpijp? In ieder geval zorgt dat geluid ervoor dat je niet onopgemerkt voorbij gaat.
De Delta heeft de prettige hebbelijkheid om de enorme trekkracht tot en met de vijfde versnelling inzetbaar te houden en je zit dus binnen no-time op topsnelheid, die op circa 220 km/h ligt. Hier verboden, maar gelukkig hebben we nog oosterburen...

Zeer stabiel
Het ligt met zo"n krachtpatser overigens wel voor de hand dat er een sperdifferentieel aanwezig is om al die aandrijfkrachten op een optimale manier aan de voorwielen af te geven. Daartoe heeft Lancia de HF uitgerust met een Visco-sper. Met die voorziening is de Delta werkelijk voorbeeldig. Wanneer je in bochten gas geeft is er geen enkele reactie in het stuur en blijft hij onwrikbaar en stabiel op de gewenste koers. Met de elektronisch geregelde demping in de stand sportief kan je wel zó verschrikkelijk hard de hoek om, dat je je afvraagt wanneer de HF in het grensgebied komt. Zit je daar eenmaal, dan wordt 't oppassen geblazen voor onvoorziene omstandigheden. Oh ja, je hebt ABS en je mag best een beetje remmen in de bocht... maar juist dan wordt de Delta ineens merkwaardig onstabiel. Hij verplaatst zijn gewicht van links naar rechts heen en weer. Zo"n wiebelig gevoel kan iemand behoorlijk de dampen aandoen. Wie niet schrikt en blijft sturen zal niets gebeuren, maar je moet met de Delta in snelle bochten gewoon extra op je hoede zijn voor de smak-"m-ervoor-brigade. Want dit rare karaktertrekje vertoont hij niet als je alleen maar gas los laat. De besturing is gehoorzaam en accuraat en de stuurbekrachtiging doet daar niets aan af. De versnellingsbak van de Italiaan heeft prima korte overbrengingen.
Het dashboard van de HF heeft met de extra metertjes een wat speelse aanblik. De HPE biedt een duidelijk luxueus gevoel wat ook wel positief werd be‹nvloed door de op volle toeren werkende airconditioning (f 4.695) en door de Recaro-sportstoelen, die zijn bekleed met alcantara (f 3.500). Die stof in suŠde-look doet weldadig aan, maar zo'n Recaro-stoel is natuurlijk van grote invloed op je saamhorigheidsgevoel met de auto. Het behoeft verder geen betoog dat hij is uitgerust zoals je bij zo'n topmodel verwacht.
Het blijft een genot om met zo"n bloedsnelle en uitstekend handelbare machine te rijden. We betrappen ons erop dat we nu al met heimwee terugdenken aan het volgende uitstapje met de snelle Delta.

Signalement

Merk Lancia
Model Delta HPE 2.0 16v HF Turbo
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 26.750

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 137 kW / 186 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 290 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 4.011 mm / 1.759 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.330 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd 1.300 kg
Banden205/50ZR15Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,9 s (fabrieksopgave: 7,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Lancia Delta
Lancia Lancia Delta
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lancia Delta specificaties
  • Lancia Delta occasions
  • Lancia Delta video's
Advies en informatie
  • Lancia Delta tests
  • Lancia Delta gebruikersreviews
  • Lancia Delta index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino (2009)

    Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino...

    16
    • 1 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta 1.4 T-Jet 120pk LPG Gold (2012)

    Lancia Delta 1.4 T-Jet 120pk LPG Gold (2012)

    2
    • 5 september 2021
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta (2010)

    Lancia Delta (2010)

    7
    • 9 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta 1.4 T-Jet 150pk Oro (2009)

    Lancia Delta 1.4 T-Jet 150pk Oro (2009)

    6
    • 24 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta 1.4 T-Jet 120pk Argento (2009)

    Lancia Delta 1.4 T-Jet 120pk Argento (2009)

    5
    • 20 april 2019
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Silver (2012)

    Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Silver (2012)

    14
    • 16 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta 1.4 MultiAir 140pk Oro (2011)

    Lancia Delta 1.4 MultiAir 140pk Oro (2011)

    • 2 november 2018
meer reviews
Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

24

Het positieve aan de coronaperiode was dat je plotseling zeeën van tijd had voor dingen waar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri - Blik to the Future

    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri...

    128
    • 27 februari 2022
  • Nieuws
    Kostbare klassiekers aangetroffen in overwoekerde tuin

    Kostbare klassiekers aangetroffen in overwoekerde...

    39
    • 21 januari 2022
  • Nieuws
    Elektrische Lancia Delta is er nu al

    Elektrische Lancia Delta is er nu al

    38
    • 21 oktober 2021
  • Nieuws
    Lancia Delta komt terug

    Lancia Delta komt terug

    51
    • 6 oktober 2021
  • PREMIUM
    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta...

    • 2 februari 2021
  • Nieuws
    Waarom Automobili Amos de Delta Futurista creëerde

    Waarom Automobili Amos de Delta Futurista...

    22
    • 11 september 2018
  • Nieuws
    'Restomod' Lancia Delta Integrale op komst

    'Restomod' Lancia Delta Integrale op komst

    47
    • 30 mei 2018
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al 'Aurelia' en Ypsilon

    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al...

    90
    • 20 mei 2022
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige Trevi te lijf gaan

    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige...

    22
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    29
    • 15 april 2022
  • Nieuws
    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    50
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri - Blik to the Future

    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri...

    128
    • 27 februari 2022
  • Achtergrond
    Hoekig design is niet alleen van de jaren tachtig, het was er al in 1955

    Hoekig design is niet alleen van de jaren...

    23
    • 30 januari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden