Lancia Delta 1.8 16v VVT LS (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Delta 1.8 16v VVT LS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 98.000 km |
KM-stand laatst | 273.000 km |
ERVARINGEN
Eindelijk een auto waar niet de hele straat mee volstaat! Bovendien Italiaans en niet ordinair, gelukkig geen spoilers en skirts. Uitmuntende prestaties en toch heel comfortabel: zeer goede stoelen en een chique uitstraling, in het bijzonder van het interieur.
Het was nog een hele toer om deze opvolger van mijn Delta uit 1994 te vinden: het moest immers de 5-deurs variant zijn, hij moest de 1.8 VVT motor hebben en hij mocht absoluut niet zwart van kleur zijn. Erg veel Delta’s zijn er al niet in Nederland, de overgrote meerderheid zijn HPE’s (dus 3 deurs) die veelal zwart zijn èn een 1.6 motor hebben òf een diesel. Nu was de meerprijs in 1998 van de 1.8 VVT motor ten opzichte van de verder volkomen identieke 1.6 het wel zeer forse bedrag van EUR 3.403, reden dat de door mij gewenste variant uiterst zeldzaam is. Afgezien van 27 pk meer dan de 1.6, is de 1.8 VVT de enige motor waar de door mij gewenste LPI-installatie bij gemonteerd kon worden.
Van de (uitmuntende) merkdealer waar ik de auto als occasion van ruim vier jaar oud kocht, kreeg ik als cadeau nog een originele (fineer) houtset voor het dashboard, een behoorlijk prijzige extra, alsmede een Sony radio-cd.
De enige minpuntjes zijn een behoorlijk hoge geluidsproductie en een tamelijk fors brandstofgebruik. De automatische airco vind ik ook niet geweldig: reageert heel laat en blaast meestal te veel of juist te weinig en dan ook nog naar verkeerde plaatsen. De demping vóór zou wat steviger kunnen zijn.
Een nieuwe LPI-G3 installatie laten monteren met een ruimtebesparende ringtank waardoor er nog enige bagageruimte overblijft. Die tank is echter niet groot, 36 liter netto zodat de actieradius meestal beneden de 300 km blijft.
De VVT (variable kleptiming) die bij ca. 3000 toeren oppakt als een turbo is echt bijzonder.
De Delta is inderdaad een erg onderschatte auto. Met zijn voorganger, een Delta 1.8 achtklepper uit 1994 die ik inruilde bij 231.000 km en die nog getest werd in AutoWeeks ’Klokje Rond’ uitgave 13/2000 bij een kilometerstand van 190.000, nooit problemen ondervonden. Van die vorige, groene Delta staat er trouwens nog steeds een foto op de website van Autoweek bij ’Lancia Delta’! Voor deze huidige is de storings- en onkosten balans helaas wat minder rooskleurig: lees daarover verder in mijn update.
PROBLEMEN
De eerste drie jaar na aanschaf weinig: een van binnen beslaande mistlamp die onder garantie is vervangen, een defecte unit van de binnenverlichting en de airco die bijgevuld moest worden. Perfecte service van de (merk) dealer. Je betaalt wat meer, maar de inruil was daarentegen behoorlijk en er werd twee jaar volledige fabrieksgarantie (AutoExpert) verleend op een occasion van 4 1/2 jaar met bijna een ton op de teller.
Inmiddels ben ik bijna 3 jaar verder en staat de teller op 160.000 km. Tot enkele maanden geleden heel weinig problemen. Na afloop van de twee jarige AutoExpert garantie de auto ANWB laten keuren. Vervanging werd aanbevolen van de radiateur (had ik zelf niets aan gemerkt), twee deurrubbers, de thermostaat en enkele kleinigheden. Zonder discussie werd dit door de dealer uitgevoerd. Ook de accu, waar ik ook nooit een probleem mee had ondervonden, werd kosteloos vervangen evenals de beide voorwiellagers die steeds luider van zich gingen laten horen. Vlak voor afloop garantie belde de (uitstekende!) dealer met de vraag, of er wellicht nog iets moest worden uitgevoerd. In de periode erna zijn de remschijven vervangen en de achterste knaldemper. Wel twee keer een hardnekkige electrische storing door de Wegenwacht moeten laten verhelpen. De storing kwam voort uit een doorgesleten draad die kortsluiting maakte in de slordig afgewerkte zekeringkast.
De LPI-G3 installatie is uitmuntend. Door de vloeibare injectie ontbreekt bij dit systeem de altijd wat kwetsbare verdamper.
Grote narigheid openbaarde zich bij km stand 153.000 op een provinciale weg. Hevig geratel uit het motorblok bleek als oorzaak een gebroken krukaslager te hebben. Auto op transport naar de dealer. Geen duidelijke oorzaak viel vast te stellen: in ieder geval géén oliegebrek dat meestal de oorzaak is van dit defect. Ook de krukas zelf bleek niet meer te redden. Gezien de voor het overige uitstekende staat van de inmiddels toch ruim zeven jaar oude auto werd na een uitvoerige afweging gekozen voor een complete fabrieks-ruilmotor. Hoewel de dealer mij absoluut is tegemoet gekomen, werd het wèl een reparatie van EUR 3.800. Een prijs, die aardig in de buurt kwam van de dagwaarde van de hele auto. Wel was in de prijs inbegrepen vervanging van de koppeling (kon nu veel eenvoudiger en dus goedkoper worden uitgevoerd), distributie alsmede een onderhoudsbeurt. Bijzonder vond ik het dat na deze reparatie de kachel ineens ook veel beter werkte. Voor al dat geld heb ik uiteindelijk wèl een motor met 0 kilometer. Dat wordt dus nu héél lang doorrijden want inruil is in de nabije toekomst per definitie geen aantrekkelijke optie meer. Met de bij aanschaf in 2002 voor EUR 2.200 ingebouwde LPI-gasinstallatie is dat zeker geen straf. Die aanschaf is allang terugverdiend: voor 15 Euro rijd ik bijna 300 kilometer! De ervaring met de dealer is heel positief. Wel zijn de onderhoudskosten duidelijk hoger dan die van klassegenoten.
Een jaar verder, 171.000 km
Geen enkel probleem het afgelopen jaar. De laatste beurt was minder prijzig dan normaliter omdat de distributieriem+verstelmechanisme nokkenas alsmede de koppeling al vervroegd vervangen waren bij de motorwissel vorig jaar. Dat scheelde EUR 480 plus EUR 600. Wel zijn binnenkort twee banden aan de beurt. De gemonteerde Michelin Energy’s hielden het vóór 50.000 km uit en achter 73.000 km. Voorwaar geen slechte waarden! Er komen nu Pirelli’s onder. Ben benieuwd naar de verschillen.
De tabakskleurige alcantara bekleding van het zitkussen van de bestuurdersstoel gaat wat achteruit. Er beginnen rillen in te komen. Ik heb overigens vernomen, dat het alcantara absoluut geen jeansstof verdraagt: iets om rekening mee te houden! Hoewel vervanging nog niet direct noodzakelijk is, heb ik bij de dealer toch al noodzakelijke stoelbekleding voor het zitkussen besteld voor liefst EUR 220. De dealer vertelde mij nl. dat de alcantara stoelbekleding in sommige kleuren al niet meer leverbaar is. Omdat ik nog zes jaar in de auto wil blijven rijden, heb ik toch maar besteld: mijn kleur was er nog maar dat zal mogelijk niet lang meer duren.
Weer een jaartje verder, 188.000 km
De ruim anderhalf jaar geleden ingebouwde fabrieks-ruilmotor is nu goed ingelopen. Zeer onvoorziene omstandigheden voorbehouden, ga ik nog heel lang in deze auto rijden. Immers, de grote investering in de ruilmotor komt er anders nooit uit en op LPG is voor krap 20 Euro mijn tankje weer vol: goed voor 325 km. Vergeleken met benzine, is het prijsverschil nu al bijna een hele euro per liter terwijl de MRB maar weinig hoger is. Wat valt er verder te melden? Een kleine beurt met APK, zonder bijzonderheden. Olie, filters, pakkingen. Een nieuwe thermostaat en een wisserblad achter. Plus controle van de airco. Alles bij elkaar kostte dit rond EUR 600. Probleemloos doorrijden tot de volgende beurt? Nee, helaas. Na een maand een geval van kleine oorzaak, groot gevolg. Van de snelweg afkomend, kon er haast niet meer geschakeld worden. Met beleid en tussengas, konden alleen de versnellingen twee en vier nog worden ingeschakeld. Omdat ik niet het risico wilde lopen dat -dit keer- de bak in puin zo lopen, besloot ik me niet te wagen aan de rit naar huis van nog zo’n 60 km. Dus weer: Wegenwacht, bergingsbedrijf en vervangende auto. Toen m’n Delta bij de dealer in Amsterdam was afgeleverd, kon die me berichten dat de reparatie slechts een half uurtje vergde. Het bleek een lekke koppelingscylinder te zijn. Alles bij elkaar kostte dit herstel EUR 160,90.
Verder nog wat ervaringen over de banden. De eerste vier jaar heb ik gereden op Michelin Energy’s. Zeer slijtvast (60.000 km!) maar veel afrolgeluid en ik was niet zo tevreden over de eigenschappen op een natte weg. Ook de stuurprecisie kon beter. Bovendien is het een prijzige band, zeker in de voor deze Delta vereiste H-specificatie. Van de winter zijn er voor het eerst Vredestein Snowtrack winterbanden onder gegaan. Ik kan die (nog) niet op hun waarde beoordelen, want ze hebben geen vlok sneeuw gezien in de afgelopen zachte wintermaanden. Wel zijn de rijeigenschappen op natte weg heel goed. De stuurprecisie vind ik tamelijk slecht: vager en veel meer stuurcorrecties nodig. Maar het is natuurlijk een winterband. Dit voorjaar is er een setje Pirelli Drago P5000 ondergegaan. Die bevallen me beter dan de Michelins. Zeer stabiele besturing, hogere bochtvastheid, uitstekende aquaplaning eigenschappen. Uit ervaring weet ik, dat de slijtage aanzienlijk hoger is dan de Michelin Energy. Maar de band is ook 40% goedkoper.
Update februari 2008, 202.000 km
Geen enkel probleem in het afgelopen jaar. Vorige maand heeft de Delta z’n grote, 200.000 km beurt gehad. Geen distributie, dat is volgend jaar aan de orde. De beurt kostte het lieve bedrag van EUR 1776,46 maar de Delta rijdt nu weer als nieuw. De (merk) dealer is er anderhalve dag aan bezig geweest en rekende daarvoor EUR 972. De materiaalkosten beliepen EUR 760. Wat kreeg ik daarvoor? Remschijven en -blokken voor en achter, 2 wisserarmen en -bladen, een handremkabel, 2 remleidingen en allerlei kleiner spul zoals gloeilampen, stofhoesjes, ringen, filters, bougies, rubbers en vloeistoffen. Het blijft een fors bedrag, maar ik zou nooit de afweging maken van een andere Delta-eigenaar in My Review. Die overwoog immers de dagwaarde van z’n Delta en besloot toen om maar niet meer te investeren in onderhoud. Dus doorrijden tot de distributieriem knapt. Als je een Lancia koopt dan investeer je toch in het plezier dat je zelf aan zo’n auto hebt en niet in de verkoopwaarde? Ik zit weer als een vorst in m’n (met nieuwe schuimkernen en nieuw alcantara zitgedeelte) gereconditioneerde bestuurdersstoel!
hij blijft rijden, zonder problemen!
- 245.000 km
In de periode begin 2008 tot februari 2010 geen enkel probleem! Februari 2009 grote beurt incl. distributieriem, balans-as riemen en nokkenas verstellers. Dat is altijd wat duurder: ongeveer 1.100 Euro. Verder de gebruikelijke slijtage-delen, vloeistoffen, filters en pakkingen. De meest recente beurt, in februari 2010 bij 242.000 km kostte krap 600 Euro, incl. APK, met -wederom- niets bijzonders. Enige opmerking was, dat de startmotor na het starten, even blijft "hangen". Het is nog de eerste startmotor, dus na 12 jaar en bijna 250.000 km is dat niet zo vreemd. Verder merk ik bij acceleratie af en toe, dat de LPG opvoerpomp minder begint te worden. Die zit in de LPG-ringtank gemonteerd. Vervanging is, met 500 Euro, tamelijk kostbaar dus dat laat ik vooralsnog zitten. Heel hinderlijk is het niet en je komt er niet mee te staan. Verder zet het oxidatie proces van de lichtmetalen velgen door: een typische Lancia-kwaal. Dit jaar een nieuwe set (Vredestein) winterbanden. Al met al, een uitstekende auto na een gebruiksperiode van meer dan zeven jaar en bijna anderhalve ton! Ook het onderhoud bij de merkdealer is steeds van een uitstekend niveau gebleven met een perfecte service.
Avanti!
- 258.029 km
Wat zich in de vorige update aankondigde geschiedde afgelopen jaar: de in de ringtank geplaatste LPG-pomp hield het na anderhalve ton voor gezien. Vervanging kostte € 400. Ook een Wegenwacht-appel wegens een aanlopend voorwiel dat gloeiend heet werd. Oorzaak bleek een remzuiger die door corrosie niet meer terugkwam waardoor de remklauw gesloten bleef. De zeer recent uitgevoerde beurt bij mijn vertrouwde en uitstekend werk afleverende merkdealer was een behoorlijk prijzige met € 2141. Maar ja, de totale kilometrage is inmiddels gestegen tot 260.000, dus dan komt vervanging van meer slijtage-delen om de hoek kijken. Wat was er aan de beurt? Beide draagarmen voor, schokdempers voor, twee (winter) banden, uitlijnen, remslangen en een remleiding, airco vacumeren en afvullen, wisserbladen, remolie vervangen, APK en een beurt met filters en vloeistoffen. Plus een dag arbeid. Maar het goede nieuws: hij loopt als een uurwerk en het blijft een heerlijke auto. De investering van dit jaar overtreft weliswaar de waarde, maar dat is niet mijn uitgangspunt. Immers, je koopt er geen vergelijkbare vervanging voor. Bovendien: bij een nieuwe Delta is de jaarlijkse afschrijving al meer dan het dubbele. Ik rijd dus lekker door. Met een glimlach!
Probleemloos jaar
- 273.000 km
Weer een absoluut probleemloos jaar verder heeft de teller op 273.000 gezet. De auto lijkt het afgelopen jaar sneller te zijn geworden. Vorige week was er een grote onderhoudsbeurt aan de orde. Met distributiewissel hetgeen de rekening altijd flink opdrijft. Daarbuiten remschijven en –blokken voor, de waterpomp, de regelaar van de nokkenas-verstelling (het is een VVT!), bougies en alle vloeistoffen, filters en pakkingen. En natuurlijk de jaarlijkse APK. Bij elkaar kostte dat € 1.795: bijna € 1.000 onderdelen, € 500 arbeid en bijna € 300 BTW. Zonder berekening een vervangende auto, omdat niet alle delen voorradig waren. Dit type Delta is inmiddels 12 jaar uit produktie, dus dan ligt niet alles meer op de plank. Verder niets te melden en dat is natuurlijk een goed bericht voor een Italiaan van veertien jaar oud die richting drie ton gaat!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.