Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino (2009)

autoreview

Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino (2009)
Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino (2009)Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino (2009)Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino (2009)Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino (2009)Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino (2009)Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino (2009)Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino (2009)Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino (2009)

Signalement

UitvoeringDelta 2.0 Multijet 165pk Platino
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf104.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooi Italiaans design, maar mist finesse..

  • 200.000 km

Eind 2015 was de Alfa 159 aan vervanging toe, met die auto had ik een beetje haat/liefde verhouding. Als het reed reed het fantastisch, maar vooral de beruchte M32 versnellingsbak en dubbele massa vliegwiel + koppeling daarvan waren een zwak punt. De dieselmotoren van de Fiat groep waren echter wel goed, dit was m'n derde Fiat diesel en motorisch nog nooit wat mee gehad. De prijs/prestatie verhouding van wat de Fiat groep leverde vond ik altijd prima. Ook wel om me heen gekeken naar andere merken, maar kwam toch weer bij de Fiat groep terecht vanwege de Italiaanse flair van enkele van hun merken (Fiat zelf vond ik wat saai), die degelijke diesels en gunstige prijs/prestatie.

Nu vond ik altijd de Lancia Delta een mooie auto, en die was er wel met betere versnellingsbak i.c.m. sterkere 2 liter diesel. Het werd uiteindelijk een champagnekleurige Lancia Delta Platino uitvoering, met dus de 2.0 multijet diesel met 165 pk, eind 2015 gekocht met 104000 op de teller, het is een door de garage uit België geïmporteerde auto.

Hij is naar Squadra geweest voor dichtzetten EGR (behoud van de motor en turbo) maar die wilde dit niet doen zonder afname tuningpakket, dus hij is nu ook getuned, dat had voor mij op zich niet gehoeven.
Inmiddels nadert de teller de 200000, ik heb er aanmerkelijk minder mee gereden dan verwacht vanwege Corona/thuiswerken en ook minder autovakanties.

Wat valt me op?
Je merkt dat hij is ontworpen om zoveel mogelijk wensenlijstjes af te tikken. Potente diesel, (creme)leren bekleding + leer bekleed dashboard, panoramadak wat open kan, navigatiesysteem + radio die mp3's slikt, spraakbediening, bluetooth carkit met spraaksturing, cruise control, 6-bak, 5 deuren en een mooi design (als het design je tenminste kan bekoren, er zijn ook genoeg mensen die 'm lelijk vinden).

Niet alle dingen zijn echter even goed uitgevoerd. Laat ik met de pluspunten beginnen:

- de (getunede) diesel heeft flink koppel en gaat als de brandweer. Als je wilt kun je er veel auto's uittrekken waar je het niet van verwacht (bijv. wat oudere Jeep Cherokee met flinke V8). Of dichtbij blijven bij menig hot hatch, bij optrekken in een rechte lijn dan, zie de minpunten.

- Mooie leren bekleding, ziet er sjiek uit.

- Panoramadak, fijn ruimtelijk gevoel. Met extra dichtschuifbare blindering voor de dagen dat de zon echt te heftig is.

- Sterkere versnellingsbak (F40), niet de gehate M32 bak waar de Opel en Alfa forums mee volstaan.

- Betrouwbaar, heeft me nooit laten staan.

- Onderhoud financieel prima te doen, weinig malheur. Het spannendste was een krukaspoelie waarvan de trillingsdemper bijna stuk was (lawaai, was snel te vinden) en een kachelklep die stuk was. Dat laatste was best wel even een klusje om bij te kunnen komen. Meestal laat ik 'm 1x per jaar een beurt geven en zijn er geen tussentijdse bezoekjes nodig op bovenstaande dingen na. De Fiat diesels zijn erg robuust. Ik kreeg ook regelmatig een leenauto mee met Fiat dieselblok die de 6 ton voorbij was, en die bleef maar doorgaan.

- met leer bekleed dashboard met mooie stiksels, ziet er sjiek uit. ik heb begrepen dat autoweek vol zit met dashboardknuffelaars, die moeten dat vast kunnen waarderen ;-)

- Stijlvol ontwerp van binnen en van buiten.

- Prima stoelen, ook al vinden reviews vaak dat je te veel op de stoel ipv erin zit.

- Algehele indruk zorgt voor een prettig gevoel als je erin zit. Beetje joie de vivre mag best. Duitse en Japanse auto's zijn vaak zo somber en grauw van binnen.

- interieur zit goed inelkaar volgens mij, geen kraakjes en piepjes.

- Beenruimte is erg goed voor deze klasse. Lange mensen kunnen prima achterin zitten.

- Zoals ik al noemde in het intro: de prijs/prestatie. Degelijke en snelle diesel, goed aangekleed, leer, clima, panodak en voor een prima prijs.

- Roestbescherming is top. In tegenstelling tot wat er altijd gezegd wordt over Fiat.


De minpunten:

- Rumoerige diesel, hij loopt niet zo beschaafd. Hij nagelt dat het een lieve lust is, vooral met koude motor. Dat hebben de Franse dieselmotoren beter voor elkaar. Na warmrijden verdwijnt het wel meer naar de achtergrond en is het voor mij niet storend meer.

- Koppel bij stationair draaien is minder dan bij de oudere 1.9 jtd. Ik was niet gewend dat je wat gas moest geven om weg te kunnen rijden, bij de oude 1.9 jtd hoefde je alleen de koppeling op te laten komen. In het begin is hij een paar keer afgeslagen. Dat valt me op bij alle nieuwere dieselblokken, om hoge vermogens uit relatief kleine motoren te kunnen persen wordt de compressie teruggebracht om er dan dmv de turbo extra lucht in te kunnen jassen (en extra brandstofinjectie uiteraard). Deze lagere compressie zorgt voor een meer benzinemotor-achtige karakteristiek bij wegrijden.

- Verbruik is aan de stevige kant voor een auto van dit formaat. Blijkbaar is de auto onzuiniger door milieumaatregelen zoals regeneratie van het roetfilter, en misschien ook door bovengenoemd ontwerp met lagere compressie. Ongeveer 1 op 16 vind ik best stevig. De oudere 1.9 jtd's zijn zuiniger. Andere merken met potente diesel die ook aan de Euro5 norm moeten voldoen doen het alleen nauwelijks beter heb ik begrepen.

- Geluidsisolatie valt me een beetje tegen. Vrij rumoerig in het interieur, zowel motor, wind en banden. Dit is in vergelijking met de vorige auto, een alfa 159. Maar die had ook extra dikke ramen en andere isolatie tegen geluid van buiten. In vergelijking met andere dieselmiddenklassers is het niet excessief.

- Navigatie is belabberd, archaïsche bediening, maar vooral de kaarten uit het jaar 0. Ik navigeer nu met de telefoon, werkt veel beter.

- Spraaksturing is Microsoft blue & me. Is me zelden gelukt om de goeie persoon te bellen. Verstaat vaak iets compleet anders dan wat ik zeg.

- Matige speakers.

- Climate control werkt op zich goed, maar in het voorjaar zet ik 'm op 18 graden anders denkt hij nog niet te hoeven koelen wanneer het buiten 19 graden is maar er toch veel instraling is van de zon. In de winter zet ik 'm weer terug naar 20 graden.

- wegligging en demping niet heel verfijnd. In bochten voelt hij niet heel zeker aan, zeker vergeleken met de Alfa 159 die ik ervoor had, hoe hard je daarmee wel niet een klaverblad kon pakken! Hij staat voor m'n gevoel ook vrij hoog op de poten. Misschien komt het omdat het een Belgische import is, ik weet niet of hij voor de wegen daar is aangepast?
Korte oneffenheden worden slecht gedempt, en slecht wegdek maakt 'm wat springerig, zoals op een klinkerweg. Hij 'dribbelt' dan een beetje.

- Krakende rubbers bij over verkeersdrempels rijden had hij in het begin regelmatig last van. Beetje invetten bij een beurtje en het is weer weg. Voor mij niet erg genoeg om tussentijds ervoor terug te gaan.

- Bergruimte: deurvakken aan de krappe kant. Kofferbak is voor ons voldoende, maar ook niet heel riant. Test eerst eens met kinderwagens of vakantiespullen of je ermee uitkomt. Voor de vakanties kan er altijd nog een dakkoffer op.

De balans:
Al met al positief, het is niet de beste in zijn klasse qua weggedrag, maar als je geen coureur bent is het wel een fijne reisauto. Hij nodigt uit tot lekker ontspannen rijplezier met het dakje open. Desondanks kan hij wel een grote grijns op je gezicht toveren als je eens een stoplichtsprintje doet: deze getunede versie is best wel snel bij optrekken, en dan is het nog niet eens de 1.9 twinturbo jtd, die is nog rapper na tuning. Het is ook een auto die zijn bestuurder een prettig gevoel geeft door het mooie interieur met mooi leer en ruimtelijke gevoel met panoramadak. Ook de achterpassagiers zullen je dankbaar zijn, ook daar is het goed toeven met genoeg been- en hoofdruimte. Zeker voor het geld wat ze tweedehands kosten een aanrader qua prijs/prestatie .

Een aantal minpunten is op te lossen met montage van een modernere 2-din headunit met android auto en andere speakers en mocht je wel het onzekere in het weggedrag op willen lossen dan is montage van het sportonderstel van de Fiat Bravo die technisch verwant is een optie, maar ik geloof het wel verder.

Tot zover eerst, wanneer me meer dingen te binnen schieten update ik de review.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens