Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Silver (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Delta 1.8 Di TurboJet Silver |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 136.000 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
Italiaanse familycar
- 136.000 km
Na een ruim half jaar een 2005 Prius rijden begon het toch te kriebelen. De Prius is een topauto, rationeel gezien, maar ik rij meer lange stukken en miste wat stevigheid in rijden. Zeker met wind of slechtere omstandigheden is het meer een B-segmenter qua weggedrag. Gelukkig snapt ook de vrouw des huizes mijn kriebels en gaan we voor een auto met net iets meer ruimte voor de kinderwagen.
Van alles passeerde maar ineens stond daar een mooie Delta te koop.
Een auto die ik in het verleden veel heb gereden toen ik veel in Italië werkte en me altijd bij is gebleven. Mooi design, mooi interieur, lekkere auto. Ook kwam ik erachter dat het Lancia 1.8 blok (waar de automaat aan gekoppeld is) hetzelfde blok is als de 1750TBi die ook de Alfa 159 en snelste Guiletta ligt. Dit is een in Alfa's erg gewild blok! In de Delta levert hij 200pk.
Lang verhaal kort: op een winderige zaterdag heb ik een goede koop kunnen doen. Delta's in automaatversie zijn dungezaaid maar niet erg gewild. Onbekend maakt onbemind..
Ik kon deze 2012 "Hard Black" uitvoering van de Delta overnemen van een liefhebber die hem met pijn in het hart uitzwaaide. De auto gelijk voor een beurt gebracht bij de specialist die me gerust kon stellen over de staat van de auto. Nieuwe olie, filters, bougies: het genieten kan beginnen.
De eerste ervaringen:
De auto is snel maar niet opdringerig, meer op afroep. De automaat zou iets soepeler kunnen schakelen, maar voldoet goed. Hij ligt solide op de weg en de variabele bekrachtiging van de besturing bevalt goed. Bochten neemt hij graag, vergeleken met de Prius is het een racewagen, vergeleken met mijn vorige v40 voelt hij vooral iets scherper. Minder zwaarlijvig. Binnen is het stil, de motor krijgt een lekkere roffel bij hogere toeren.
Het interieur is mooi en ruim met voor dit segment prachtige bekleding in leer/alcantara. Lekkere stoelen. Het grijze kunststof op het dashboard is niet meer helemaal van nu, misschien deze zwart laten lakken. Geen sporen van gebruik behalve de chroomlijstjes in de deuren.
Verder is het allemaal nog up to date en in nieuwstaat. Geeft een goed gevoel over de duurzaamheid van de afwerking, geen afbladderende verf zoals VAG producten vaak na 100.000 al vertonen.
Het blue&me systeem navigatiesysteem ken ik nog van destijds en toen vond ik het al een drama. En dat is het nog steeds. Geen intuïtieve bediening, niets is logisch. Wel een goede carkit en stembediening, maar helaas geen streaming audio. Daar moet een oplossing voor komen.
Ook de bediening van sommige dingen is wat typisch, bijvoorbeeld de cruise control waar ik mee aan het stoeien ben. Ruitenwissers idem en met de magic parking functie (zelf inparkeren) ben ik geen vrienden.
Verder is het ruimteaanbod top. Veel ruimte achterin, grote kofferbak, deze auto is ruimer dan je zou denken.
Verbruik ligt rond 1:10.
De matzwarte lak die hoort bij de Hard Black uitvoering is even wennen, al staat het hem goed. Maf idee dat het geen wrap is maar echt zo gespoten. De velgen hebben wat werk nodig, hier zit wat corrosie op de blanke delen. Ik denk eraan ze zwart glans te laten poedercoaten, gelijk aan het dak. Zou het plaatje wel afmaken.
Update
- 159.000 km
Tijd voor een update na een klein jaar Lancia Delta turbojet.
Behalve woon/werk en zakelijke ritten (zzp-er) heb ik er ondertussen aardig wat lange ritten mee gereden afgelopen jaar oa. een aantal keer naar Milaan, wat ritjes Frankfurt, een vakantie in zuid Italie en wintersport in Oostenrijk.
Wat erg positief bevalt is het feit dat de auto gemaakt lijkt te zijn voor lange snelle ritten. Ik stap elke keer behoorlijk fris uit, ook na 9 of 10 uur sturen. De automaat was even wennen maar ondertussen kan ik ermee lezen en schrijven, bergop en op de snelweg soms zelf flipperen.
Komt bij dat ik moest leren wennen aan het karakter van het blok, waar ik eerder dacht dat een bezoekje aan Squadra geen kwaad kon heb ik wat meer gevoel ontwikkeld voor het vermogensbereik van de auto, vooral in hogere toeren. Het komt er op neer dat je hem veel verder door kan trekken in toeren dan je in eerste instantie zou denken. Misschien toch te lang diesel gereden ;)
Trek je dan door komt het potentieel los en met het stabiele onderstel is 180-190 kruisen prima te doen als het aan de auto ligt en kun je prima meedoen op de linkerbaan, of juist relaxt afzakken naar rechts met de cruise op 140.
Ook erg tevreden met de voorstoelen, geen ervaring zelf op de achterbank.
De ruimte bevalt daarnaast erg goed, tijdens het wintersport tripje kwam er plots een passagier met bagage bij en met wat schuiven met de achterbank hadden zowel passagiers als bagage een plekje zonder dat de hoedenplank eruit moest. Echt ronduit ruim. Ook de kinderwagen gooi je er zo in en de i-size kinderstoel past er ruim in waar je dit in een golf toch echt amper voor elkaar krijgt.
Dan de minpunten. Het verbruik is met een stabiele 1:10 passend bij het vermogen van de auto maar zuinig is het niet. Opvallend is wel dat het blijkbaar niet heel veel uitmaakt of je netjes 130 rond tokkelt in Nederland of een tank leegrijdt op de autobahn; het scheelt hooguit een paar tienden. Een hele zuinige poging leverde 1:10,8 op ;)
Onderhoud binnen de lijntjes, twee beurten met normale kosten. De achterbanden waren gecupt, volgens de ene garage door slijtage aan de dempers volgens de andere hoort dit bij dit type auto en het vermogen op de voorwielen. Hoe dan ook, na een rondje trimmen weer prima.
Het multimedia systeem is zozo. De ontvangst van FM zenders is niet altijd even goed en de bluetooth verbinding krakkemikkig, die gebruik ik niet meer na een aantal zakelijke gesprekken die misliepen. De navigatie is niet eens zo slecht maar de kaarten zijn ondertussen echt verouderd. Ik gebruik hem als de telefoon te leeg is.
De parkeersensoren hebben sinds kort een eigen karakter, hebben er soms geen zin in. Of geeft aan er geen zin in te hebben om vervolgens vrolijk piepend zijn werk te doen. Ik kijk het even aan.
Kortom; het is meer een karakterbak dan ik eigenlijk had verwacht vooraf. Zoals het soms wat brommerige karakter bij koude start (door de directe inspuiting bijna dieselig!) . Dat kan ik wel waarderen, heb ik zelf ook s' ochtends vroeg, zeker als het koud is. Vreemde genoeg na einde wintersport en flinke kou liep hij dan weer gelijk heerlijk soepeltjes. Misschien zin om weer een stukje te vlammen ;) Dat is het denk ik ook: de auto doet menselijk aan. Soms hebben randzaken er gewoon even geen zin in en vreemd genoeg kan ik dat goed hebben. Misschien omdat het rijden zelf mij en ook mijn vrouw zo goed bevalt en de lijnen binnen en buiten met nog steeds erg bekoren.
Voorlopig kachelen we dus lekker door, binnenkort weer een tripje Milaan en daarna vakantie richting Berlijn, heb er nu al zin in al was het maar vanwege de reis. Gaan we over een aantal jaar wel eens nadenken over welke elektrische bak waardig genoeg is als vervanger.
Covid!
- 165.000 km
En toen sloeg de crisis toe met als gevolg dat de Delta zijn tijd doorbracht voor de deur. Met het niet rijden bekoelde ook de liefde een beetje. Het is geen foutloze auto qua afwerking en de auto ging er optisch niet op vooruit, met afbladderend chroom op de grille en putjes en deukjes die de auto in die paar maanden stilstaan op heeft gelopen, geparkeerd naast de stoep.
Maar; begin zomer een beurtje, nieuwe distributie en zijn we zomer 2020 lekker op vakantie geweest, 6000 kilometer in een paar weken tijd. Comfortabel en probleemloos heeft de Delta ons overal gebracht en blijf ik me verbazen over de ruimte. Dit is echt een Golf plus.
Maar gaandeweg werd ook duidelijk uit de boekhouding dat zakelijk rijden een stuk voordeliger zou zijn en de kosten om de auto optisch op te knappen eigenlijk te hoog zijn. Kortom, tijd om de auto te verkopen. Dat er geen hordes mensen op af zouden komen was me wel duidelijk, heb daarom de auto laten opkopen om mezelf tijd en marktplaats frustraties te besparen.
Ik heb de auto later en met een flinke opknapbeurt online te koop gezien en dat stemde me blij: weet zeker dat de volgende eigenaar een mooie affaire aan zal gaan met de Delta!
Zijn opvolger is een youngtimer Lexus RX waar ik snel een review over zal schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.