Kia XCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2020)

autoreview

Kia Xceed
Kia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia XceedKia Xceed

Signalement

UitvoeringXCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst23.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zeer fijne auto

  • 23.800 km

Mijn naam is Olav Schoenmaker en ben een echte autoliefhebber al van jongs af aan. Mijn eerste auto was een Renault 8S. Daarna volgden nog vele auto's voornamelijk Honda's (Accord, Prelude en een Legend Coupe) en BMW's (320i, 520i, 635 CSi 2x, 730i en 740i) en Jaguars (XJ6 uit 1984, XJ8 3.2 en een XJ8 4.0) De laatste 20 jaar eigenlijk allemaal youngtimers die er schitterend uitzagen (waar zuinig op was geweest) en die allemaal zeer fijn reden. Ik zei altijd ik koop geen nieuwe auto meer maar ben daar toch op teruggekomen. Youngtimers zijn echt fantastisch maar als je de kosten echt gaat opschrijven schrik je toch af en toe wel. Altijd een hoog verbruik, dure onderhoudskosten en veel wegenbelasting.

2 jaar geleden zag ik op de tv-reklame een KIA Xceed voorbij komen. Was er direct van onder de indruk maar ja... het was een KIA. Die zat totaal niet in mijn hoofd om aan te schaffen. Ben toen wel kort daarna naar de KIA dealer gereden om hem eens in het echt te bekijken. Nou dat viel dus niet tegen. Zag er allemaal piekfijn uit. Prachtige materialen en standaard al voorzien van vele opties. Ga je voor duurdere uitvoeringen dan zit je eigenlijk helemaal gebakken. Alles aanwezig. Alles werkt mooi. In de garage (van Muijlwijjk in Schelluinen) een kort gesprek gehad met de eigenaar en die vertelde mij dat er een plug-in hybride aan zat te komen in 2020 die ongeveer 50 km elektrisch kan rijden. Dus nog zeker een half jaar wachten. Ik werd wel steeds meer 'verliefd' op de Xceed en wilde daar wel op wachten. Ik moet nog 5 jaar werken en rijd gemiddeld 25.000 km per jaar en als je dat voor een groot gedeelte elektrisch kan doen scheelt dat echt een berg poen, zeker in vergelijk met de dure verbruikskosten van mijn voorgaande auto's.
Begin 2020 heb ik een weekend de gewone Xceed meegekregen en dat beviel al zeer goed. ± 200 km mee gereden en ik was zeer verrast door de kwaliteit van de auto. Ik heb toen nog even gewacht om ook nog een keer echt in een PHEV te rijden maar toen was ik om. Deze moet het worden. KIA Xceed PHEV Executive. Alles er op en eraan. Mooi dat KIA Nederland 4.000 euro bonuskorting gaf en dat gaf ook de doorslag. 7 jaar garantie, zuinig, mooi, fully loaded. Gekocht in de kleur Sparkling zilver. Extra een afneembare trekhaak (zie je dus echt niets van) en het rooster van de 'gewone' Xceed in plaats van het dichte rooster van de PHEV.

Het rijden: het is elke keer weer een feestje om in de KIA te rijden. Ik ben echt wel wat gewend en al die auto's die hier voorgaand opgesomd zijn hebben echt een fantastische uitstraling en een zeer hoog comfortgehalte. Maar de KIA Xceed doet echt niet veel onder voor die auto's. Zit natuurlijk ook een behoorlijke tijdsverschil tussen waar die auto's van toen en nu worden gemaakt.
De Xceed PHEV is stil als hij elektrisch rijd maar ook als de benzinemotor aanslaat dan hoor je nog steeds weinig. Wat wel opvalt is het bandengeluid. Mijn volgende banden worden waarschijnlijk Pirelli P Zero banden.

Tot slot: ik ga deze auto in ieder geval nog zeker 4 jaar rijden (en waarschijnlijk langer) en mijn volgende auto is dan misschien weer een KIA. Garage van Muijlwijk is mij zeer goed bevallen. Afspraken worden perfect nagekomen.
De nu komende KIA EV6 lijkt mij dan een prima auto. Wil er zeker een keer in rijden en over 4 jaar zijn daar dan al een behoorlijk aantal occasions van. Nieuw is hij te duur zeker het topmodel (65K) maar dat is natuurlijk wel een echt kanon.
We gaan het zien. Eerst nog maar voorlopig lekker genieten van de Xceed PHEV Executive.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia XCeed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.