Kia XCeed 1.0 T-GDi DynamicPlusLine (2020)

autoreview

Kia XCeed 1.0 T-GDi DynamicPlusLine (2020)

Signalement

UitvoeringXCeed 1.0 T-GDi DynamicPlusLine
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst13.068 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e indruk

  • 600 km


Vorige week heb ik mijn Kia Xceed opgehaald. De eerste 600 kilometer zitten er op. Veel over de auto kan ik nog niet zeggen wat betreft betrouwbaarheid, kosten e.d. Wel wil ik mijn 1e ervaringen graag delen.

De auto is voorzien van de bekende 1.0 gdi turbo met 120 pk. Deze motor had ik ook in mijn vorige Kia Cee’d en beviel uitstekend. Is er dan iets anders aan de motor? Jazeker. De prestaties zijn iets minder dan in de oude Cee’d. Dit komt omdat de auto iets zwaarder (27 kg) is en wat hoger. Desondanks is het nog steeds een prima motor en komt de auto vlot met het verkeer mee. Omdat de auto nog nieuw is, heb ik nog niet voluit geaccelereerd dus weet nog niet wat hij echt kan.

Een groot pluspunt is dat de motor stiller is geworden, wat het comfort zeker ten goede komt. Het driepitter geluidje is er uit. Toch had dat rauwe geluid van de Cee,d wel wat, maar wel het idee dat de motor rustiger loopt dan voorheen.

Het verbruik is op papier hoger dan de Ceed en de oude Cee’d. Ik ga mijn verbruik weer bijhouden, maar weet dat ik de 1 op 16,7 van de oude auto niet ga halen. Ik ben erg benieuwd wat het verschil in de praktijk zal gaan worden en zal dat vermelden in de verbruiksmonitor op AutoWeek.

Het zicht rondom is goed, je hebt weinig dode hoeken.

De standaard uitrusting is compleet met diverse veiligheidssystemen zoals lane assist en herkenning van voetgangers en objecten. De stoelen zitten goed en zijn goed te verstellen, ook in de hoogte. Wel is de zitting wat kort, maar dat is altijd bij die Koreanen ?. Het stuur is goed te verstellen, ook axiaal waardoor ieder een prettige zitpositie heeft.

Erg fraai is het 10,25 inch multimedia scherm, dat je desgewenst in drie delen kunt verdelen zodat je alle informatie voor je hebt.

Zover wat eerste indrukken. Met een paar weken zal ik een update toevoegen met mijn rijervaringen.

Zuiniger dan verwacht

  • 5.800 km

Ik heb de auto nu ruim 2 maande in bezit en bijna 6.000 kilometer gereden. De Xceed is een fijne auto en als je rustig rijdt ook een stille auto met de 1.0 motor. Alleen bij fel optrekken is hij wel goed hoorbaar.

De motor is redelijk ingereden en pak hem nu regelmatig stevig door en ik blijf erbij dat je met een gematigde rijstijl geen 1.4 nodig hebt als je geen caravan hoeft te trekken en alleen in ons polderlandje rijdt zoals ik.

Verbruik is beter dan ik verwacht had. Ik zit nu op 1 op 16,2. Voor een nieuwe auto prima, als je weet dat ik met de vorige Cee'd die 27 kilo lichter en iets lager was over 67000 km gemiddeld 1 op 16,7 heb gereden.

De ergonomie is prima in orde. Waar ik bij de vorige Cee'd klaagde over de onlogische plekken van knoppen, heeft Kia dit nu beter voor elkaar.

Mijn pluspunten:
- Goede stoelen
- Makkelijke goede zitpositie kiezen
- Mooi afgewerkt dashboard
- Design (smaak)
- Verbruik
- Mooi multimediascherm

Mijn minpunten
- Navigatie komt pas erg laat met alternatieve route bij file
- Ramen beslaan achterin bij nat weer met airco in de auto stand. Zelf aanpassen dus.

Tot zover een tevreden Xceed rijder.

Coronastilstand

  • 7.900 km

Vandaag de auto maar eens een flinke wasbeurt gegeven. Auto staat veel stil en er lag een dikke laag stuifmeel op. Er vielen mij gelijk wat dingen op.

1. Ruitenwissers voor kunnen niet uitgeklapt worden. Designkwestie natuurlijk, maar niet handig.
2. Afwerking achterklep. De achterlichunit is in 2 delen. Het deel in de kofferklep sluit niet naadloos aan op het gedeelte in de carrosserie.

Het zijn maar kleine details, maar toch. Natuurlink klinkt dit als muggenziften, maar overall nog steeds dik tevreden met mijn auto. ?

Update

  • 10.448 km

De auto heb ik nu 9 maanden in bezit en normaal had ik er nu 20.000 kilometer opzitten. Door het vele thuiswerken staat de teller slechts op een dikke 10.000 km. Naast een lekke band geen problemen met op negatieve opmerkingen over de auto. Wat me nu juist wel opvalt is dat de auto ook op kleine stukjes in de stad waar de auto nu het meest voor wordt gebruikt nog steeds erg zuinig is. Ik zit nog steeds rond de 1 op 15.

Een jaar oud en de eerste beurt

  • 13.068 km

Vorig jaar januari de auto aangeschaft met de verwachting minimaal 25.000 kilometer per jaar te rijden. Bij het ingaan van de lock down vorig jaar maart had ik de auto twee maanden, en in twee maanden 5800 kilometer op de klok staan. Nu, 10 maanden later, slechts 13.000 kilometer. Geen verre autovakantie, en 10 maanden thuiswerken. Er valt dus weinig te melden over de auto. Hij heeft vorige week de jaarbeurt gehad. Alles uiteraard prima in orde.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia XCeed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.