Kia Rio 1.5 LS (2004)

autoreview

Kia Rio

Signalement

UitvoeringRio 1.5 LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf18.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 65.000 km

Een 'krijgertje'

Deze auto heb ik van mijn opa gekregen, die toen te oud werd om er nog in te rijden. Ik was en ben er blij mee, want in 2007 kwam er gezinsuitbreiding en hadden we een auto nodig. In plaats van voor vijftienhonderd euro een oudere auto te kopen, kon ik dat bedrag dus mooi op zak houden.
De dealer die deze auto aan mijn opa had verkocht had hem de 1.5 verkocht i.p.v. de goedkopere 1.3 die besteld was...voor mij een meevaller.
De auto had in drie jaar maar 18000 km gereden en moest door mij wel een beetje 'losgereden' worden. Na 60000 km kan ik wel zeggen dat dat goed is gelukt. Met 95 pk op 1060 kg kunnen de Hankookjes wel eens spinnen bij het stoplicht. Maar daarvoor is deze auto (zeker in deze zilvergrijze kleur) echt niet bedoeld. De ruimte in de auto valt me erg mee, de kofferbak is ruim genoeg voor een aantal essentiële gezinsdingen(kinderwagen, buggy, bedje etc. en dan nog onze eigen koffer). In 2008 zijn we volgeladen naar Oostenrijk gereden. Ik verwachtte dat de bergen nog wel problemen konden geven, maar daar trok de Kia zich niks van aan. Echt doorrijden (kon toen sowieso niet in Duitsland vanwege allerlei 'baustellen') kun je wel met deze auto want hij trekt goed tussen 2500 en 4000 toeren, maar dan moet je wel oordoppen indoen. Opvallend was wel dat ik dit weekend kilometers lang 140/150 p/u heb gereden en dat mijn bijrijdster dit niet opviel..

Problemen

~Een lekke band opgelopen omdat er door werkzaamheden aan onze straat er een schroef van 10cm in de band terecht was gekomen!
~Bij een wintercheck kwam naar voren dat de achterschokdempers een flinke speling hadden (dat schijnt wel een Rio-kwaaltje te zijn) en dat de banden weinig profiel over hadden. Beide zaken zijn niet echt gunstig voor de apk.
De schokdempers zijn vernieuwd, de hankooks zijn vervangen door stillere dunlops SP30 die een behoorlijke vooruitgang zijn.
Toen eind 2009 de temperatuur erg laag werd had de auto af en toe de neiging om maar tot 2000 toeren te gaan waarna de auto ging schokken en er opgeschakeld moest worden om uberhaupt een beetje vaart te kunnen maken. Na een keertje opnieuw te starten ging dit over. Later is dit nog een of twee keer gebeurd. Iemand enig idee wat de oorzaak kon zijn? Nu is het al de hele tijd ijskoud en is er niks aan de hand. Hij start altijd!
Update: 3 juni 2010 65000km
~er ontstaat een klein roestplekje bij het linkervoorportier
~de lak van de deurgrepen is slecht
~stationaire loop is een beetje instabiel de laatste tijd. Nog niet zo erg dat hij steeds afslaat of i.d.
Het verbruik is niet slecht, want we gebruiken 'm vaak voornamelijk voor langere stukken. Ik gok dat we minimaal 1:13 rijden. Olieverbruik is nihil. Zoals de garagist zei: probleemloze karretjes!

Rammelend geluid

  • 73.000 km

Tjonge zeg, er is wat aan de hand. Niks ernstigs, een los schotje in de uitlaatdemper....of een kapotte katalysator! Hopelijk het eerste, stuk goedkoper.

kluns met deur

  • 71.000 km

Een deuk in de rechterachterdeur. Dankzij een onoplettende buurman. Kwak, de deur opengooien en ons met de deuk achterlaten. Goed en snel gerepareerd door het schadeherstelbedrijf!

Nog steeds alles goed met de ouwe

  • 106.800 km

Zaterdag jl. naar de Kia wintercheck geweest, handig om voor niks achter de staat van je auto te komen (en gratis hapjes en drankjes te krijgen); de enige opmerkingen waren dat de voorbanden aan vervanging toe zijn en dat de koppeling op zijn einde loopt. Dat kan best wel na bijna 10 jaar.
Rond 96000km is de distributieriem vervangen en sindsdien zit ik wat rustiger achter het stuur (ik heb het oude exemplaar mogen zien en die was heel erg klaar om vervangen te worden..). Ondertussen rammelt het dashboard wat meer, maar het mooiste is dat de auto echt zuiniger is geworden op zijn oude dag. We rijden tegenwoordig makkelijk 1 op 14/15 soms 1 op 16.

Nieuwe bandjes

  • 108.600 km

Nieuwe banden laten plaatsen, goodyear efficient grip. Prima keus! auto rijdt als een trein, remt, veert en stuurt weer prima!

Koppeling

  • 115.000 km

De oude koppeling was danig versleten, zo erg dat mijn linkerbeen gespierder is dan mijn rechter..
De nieuwe koppeling maakt dat ik erg moet wennen, aangezien alles nu zo belachelijk licht werkt. Ik ga er steeds met gierende banden vandoor.

Einde

  • 160.000 km

De Kia is weg. Enorme rekening werd verwacht nav APK. Geregeld met ikwilvanmijnautoaf.nl. Nu wachten op de nieuwe auto, Opel Astra Sports Tourer Online Edition 1.0. Dan maak ik een nieuwe review!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.