Kia ProCeed (2019) #4

autoreview

Kia ProCeed (2019)

Signalement

Versnellingen7, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe auto!

  • 3.000 km

INLEIDING
Na een tijdje in een voorloopauto (2017 Polo 1.2 90pk) en een eigen auto (1998 Opel Omega 2.0i) te hebben gereden mocht ik van mijn werkgever een eigen leaseauto samenstellen. Natuurlijk betekent dit dat er vanuit twee kanten wensen/eisen zijn en hieruit dan een auto moet volgen.

Ik heb de vrijheid dat er geen merkrestricties zijn, alleen de auto moet representatief zijn (geen oversized zwarte velgen, geen felle neonkleuren als lak, dat soort dingen) en binnen budget passen. Ook moet er navigatie inzitten (gebruik zelf altijd Google Maps maar prima) en handsfree bellen. Deze eisen zitten standaard al in een leuke uitvoering dus dat leek me geen probleem. Zelf had ik iets meer eisen en wensen.

Eisen in willekeurige volgorde:
- Automaat
- Cruise control
- Goede audio
- Armsteun voor
- Groter dan de 2017 Polo
- Comfortabeler dan de 2017 Polo
- Sneller dan de 2017 Polo, zeker op hogere snelheid
- Automatische klimaatregeling
- Automatische ruitenwissers
- Parkeersensoren en/of camera
- Geen zilvergrijze kleur
- Bluetooth koppeling voor telefoon en audio (deels eis van de werkgever)
- Navigatiesysteem (eis van de werkgever)

Wensen in willekeurige volgorde:
- Panorama schuif-/kanteldak
- Automatische verlichting
- Xenon/LED verlichting
- Sportpakket, ziet er in mijn optiek altijd mooier uit en vind persoonlijk sportstoelen vaak lekkerder zitten
- Automatische stoelverstelling met geheugenfunctie
- Stoelverwarming voor
- Android Auto

Met dit lijstje in de hand op zoek gegaan naar mogelijke kandidaten. Eerst in het B-segment gezocht voor opties. Ik houd zelf niet van hoge auto’s als SUVs en crossovers. Ik zit persoonlijk liever iets dichter op de weg, dit viel dus bij voorbaat eigenlijk al af.

De volgende auto’s heb ik bekeken in het B-segment:
- Renault Clio: nieuwe model erg mooi, zeker in R.S.-Line. Krap achterin en geen panorama dak leverbaar. 130pk met automaat wel fijne combi, en niet te duur.
- Seat Ibiza: FR ziet er goed uit, miste alleen wat wensen. Wel een serieuze kanshebber. Wel een klein beetje saai.
- Seat Arona: FR ziet er goed uit. Geen panorama dak, rijdt minder sportief/direct dan een Ibiza en nog duurder ook. Niets voor mij. Zoals gezegd, crossovers zijn niet mijn ding.
- VW Polo: duurder dan Ibiza, zelfde techniek, vind persoonlijk de Seat ook iets mooier. Daarnaast lijkt iedereen Polo te rijden als ik rondkijk, iets te “gewoon”. Al met al dus een nee vanuit mijn kant.
- Ford Fiesta: 100pk i.c.m. automaat erg traag, ST-Line niet leverbaar i.c.m. automaat blijkbaar. Al met al geen goede combi kunnen samenstellen in overleg met de dealer.

Uiteindelijk door ruimtegebrek (vaak met meerdere volwassen mensen op pad) en bovengenoemde issues vielen deze auto’s af. Het B-segment wordt steeds groter maar had niet het idee dat dit groot genoeg zou zijn. Het was al vaak genoeg strijden om het in de Polo te passen. Blik verruimd naar het zogenoemde C-segment.

Ook hier weer niet naar cross-overs en SUV’s gekeken:
- VW Golf: te “gewoon”, 1.5TSI DSG Highline Business R werd erg duur met gewenste opties (42k voor een Golf, echt!?). Highline Business R niet leverbaar met 1.0L motor met DSG (wel import/voorraad, waarom..?) Voorkeur van mijn vriendin gezien zij zelf Golf rijdt, maar persoonlijk viel deze snel af.
- Seat Leon: model loopt al wat langer mee, te “gewoon”, minder mooi interieur, wel voordeliger dan de Golf.
- Ford Focus: Mooi model. Helaas 125pk niet leverbaar i.c.m. ST-Line en automaat (weer gek genoeg wel in het buitenland en als voorraad..?). 1.5L werd erg duur. Geen goede voorraadauto kunnen vinden uiteindelijk.
- BMW 118i uitgaande model voorraad auto (F20 LCI): erg duur in de lease qua maandbedrag, miste panorama dak en elektrische stoelen, al met al te duur voor wat ik ervoor kreeg.
- Mazda 3: nieuwe model is erg mooi en rijdt ongetwijfeld heerlijk. Echter doet Mazda het niet zo voor mij en werd hij snel prijzig in de lease, deze viel dus eigenlijk ook af.

Na een proefrit in de Renault Clio, Ford Fiesta, Seat Ibiza & Arona, Ford Focus en BMW 118i uiteindelijk nog langs de Kia dealer. Had de Rio al opgegeven gezien de beperkte ruimte van b-segment auto’s en ging kijken voor een Ceed (SW). Deze leken in de configuratie qua leaseprijs mee te vallen, zelfs dikkere versies. Toen stond daar de Proceed in het rood. Nog nooit eerder gezien in het echt en vond de auto meteen al erg mooi, zelfs terwijl rood niet mijn kleur is. Mij werd meteen een proefrit aangeboden (wel op afspraak gezien ze geen demo hadden staan op die dag) en kon een hele donderdagavond de auto meenemen. Ruim uur gereden in een GT-PlusLine met DCT en 1.4 motor en dit beviel uitstekend.

Een goed gesprek leerde me dat deze auto in vergelijkbare uitrusting niet veel duurder is dan een SW welke op zijn beurt weer niet veel duurder is dan een hatchback. Hatchback vind ik persoonlijk ook het minst goed gelukt dus deze viel meteen af. Voor mezelf goedgepraat dat ik de functionaliteit van een echte SW niet nodig heb (nog geen kinderen en Proceed heeft alsnog bijna 600L achter de bank) en een offerte laten maken voor de Proceed. Na wat rekenen intern en met de leasemaatschappij tot de conclusie gekomen dat deze auto voor mij haalbaar was. Gezien de andere échte kanshebbers (Golf/Leon en Focus) geen goede voorraad hadden staan met sportpakket, automaat en dat tegen een betaalbare prijs op kenteken besloten voor de Kia te gaan.

DE UITRUSTING
Er zijn drie uitvoeringen: GT-Line, GT-PlusLine en GT. De GT viel meteen af door zijn prijskaartje en 204pk is leuk, maar op de Nederlandse snelweg heb je er niet zoveel aan. Daarnaast zou mijn werkgever hier zijn handtekening nooit onderzetten. Next.

GT-Line viel voor mij eigenlijk ook af. Mist namelijk t.o.v. de PlusLine het JBL soundsysteem en de elektrische stoelen (en nog wat andere zaken). Conclusie: GT-PlusLine was mijn favoriet.

Als ik nieuw zou bestellen zou het nog ruim een half jaar duren. Deze auto zou dan ook nog duurder worden door het standaard toevoegen van een digitaal display voor je neus en een iets groter navigatiescherm, panorama dak wordt dan optioneel en dat wilde ik toch wel graag hebben. Digitale tellers en groter scherm in het midden vind ik niet van toegevoegde waarde en dus ervoor gekozen hier niet voor te wachten en weer te neuzen tussen voorraadauto’s, maar dan nu van Kia. Bewust gekozen om niet voor zwart en grijs te zoeken, omdat ik dit persoonlijk de auto minder mooi vind staan. Rood mag niet van de werkgever dus bleven wit en blauw over.

De auto die ik uitgezocht heb stond op voorraad in Doetinchem bij Wassink. Een blauwe GT-PlusLine met als enige (mogelijke) optie metallic lak. Verder is alles standaard zoals Kia (en ook andere Koreanen) het aanpakken. Gewoon de dikste uitvoering en dan is alles standaard. Dit zit er allemaal op:
- 1.4 T-GDI 140pk met DCT-7 automaat + flippers aan het stuur
- Sportstoelen leer/suède, elektrisch te verstellen en zowel voor als achter verwarmbaar
- Lendensteunverstelling op de stoelen
- Stuurverwarming
- JBL soundsystem
- 18” velgen
- Adaptieve cruise control
- Klimaatcontrole
- LED verlichting rondom, automatisch
- Automatische achterklep
- Parkeersensoren achter (waarom niet voorzijde Kia..?)
- Achteruitrijcamera
- Panorama schuif-/kanteldak
- Dode hoek detectie
- Lane assist
- Navigatie met DAB, bluetooth, Apple Carplay & Android Auto

Vast nog dingen vergeten, maar dit zijn in mijn optiek de belangrijkere opties. Al met al een zeer complete auto, zeker in vergelijking met de Polo en Opel waar ik in begonnen ben afgelopen jaar. Persoonlijk had ik ook aan de 1.0 120pk genoeg gehad denk ik maar deze is weer niet leverbaar met automaat (zoals bij meer merken…). Daarom de keuze gemaakt voor de 1.4, heb niet proefgereden in de 1.0.

WAT VALT OP?
Natuurlijk is er na een beperkte hoeveelheid kilometers nog niet zoveel te melden. Wel vallen de volgende dingen op:
+ Comfortabel; de auto rijdt stukken beter dan de Polo. Hij rijdt veel volwassener, mede door het formaat, gewicht en grotere wielbasis.
+ Luxe, zeker ten opzichte van mijn voorloper. Deze had handmatige airco, een Beats audiosysteem en dat was het wel zo’n beetje. Heerlijk al die luxe nu.
+ Vlot, komend uit een 90pk “sterke” 1.2TSI Polo is dit een hele vooruitgang.
+ Fijne automaat. Even wennen na altijd privé handgeschakeld te hebben gereden. Zeker in de normale rijmodus mag het terugschakelen wel iets sneller wat mij betreft maar dit zal ook gewenning zijn. Hoor vergelijkbare ervaringen van collega’s met Mercedes 7-DCT’s.
+ Noodremsysteem werkt perfect. Door een aanrijding met daaropvolgende noodstops voor mij op de snelweg greep mijn noodremsysteem in. Dit werkt perfect, binnen no time stond ik stil. Wel even schrikken als je het niet verwacht en zelf ook al begonnen bent met remmen maar zeker van toegevoegde waarde!
+ Audio. Persoonlijk vind ik de JBL in de Kia beter dan de Beats uit de Polo. Het geluid lijkt beter gebalanceerd. Zeer tevreden.
+ Geheugenstand elektrisch verstelbare stoelen. Gezien mijn vriendin verder naar voren en hoger wil zitten is dit een heerlijke optie!
+ Dagrijverlichting ook achter. Ik vind het persoonlijk mooier staan (en ook uit veiligheidsoogpunt beter) dat bij dagrijverlichting ook de achterlichten aan staan. Dit had ik met een OBD kastje in mijn Polo zelf aangepast, bij de Proceed is dat standaard.

Ook zijn er natuurlijk wat “negatieve” dingen die opvallen:
- Missen parkeersensoren aan de voorzijde. Waarom dit niet standaard is vraag ik me af als hij verder zo bomvol zit met opties. Zal ongetwijfeld even wennen zijn maar mijn Polo had dit wel.
- Zicht in binnenspiegel beperkt. Uiteraard heeft dit te maken met de styling van het dak en de vorm van de auto in zijn geheel. Ook dit is vooral wennen en de buitenspiegels zijn voldoende groot, dus niet écht een probleem voor mij.
- Piepen bij starten. Wanneer ik de auto start en mijn gordel nog niet om heb (terwijl ik nog in P sta) gaat de auto piepen dat de gordel niet om is. Even kijken hoe ik dit in kan stellen dat dit pas wat later gebeurt. Ik doe altijd mijn gordel om na het starten, voor het wegrijden maar dit ben ik nu zo langzamerhand aan het aanpassen om van de bemoeizuchtige piepjes af te komen.
- Steeds aanzetten cruise control. Bij (onder andere) VW blijft de cruise control gewoon aan staan na uit-/aanzetten van de auto. Bij deze auto moet ik elke keer dat ik wegrijd de cruise eerst aanzetten en dan “set”. Geen ramp maar vind het persoonlijk gewoon minder handig dat dit niet standaard aanstaat bij starten.
- Geheugenstand stoelen: de stoel wordt onthouden, maar de buitenspiegels niet. Weer zo’n klein iets wat andere merken net even beter doen. Gezien deze ook elektrisch zijn zou dit niet zo’n probleem moeten zijn. Gelukkig stelt mijn vriendin deze vaak niet anders in.

Tot nu toe veel positieve reacties, zowel op de weg als geparkeerd. Veel mensen vinden deze auto blijkbaar erg mooi. Moet toch vaak ook 2x uitleggen dat het toch echt een Kia is, een compliment naar de Koreanen lijkt me.

HET RIJDEN
De auto herkent als ik aan kom lopen en verlichting in de deurgrepen gaat aan, ook klappen de spiegels uit. Met een druk op de knop van de deur gaat de auto open. Uiteraard kan dit ook met de sleutel maar het is handig deze niet uit je zak te hoeven halen.

Met de startknop komt de auto tot leven en kan het rijden beginnen. De automaat schakelt snel op maar is prima bij de les als je eens gas geeft, zeker in sportstand. Flippers nog niet echt veel gebruikt en zie mezelf dit ook niet heel vaak gebruiken. Meer een leuke gimmick dat het erop zit.

Het rijden is door menig journalist vergeleken met een Golf. Nu is het zo dat wij ook een Golf (puur zakelijk) thuis hebben staan en ik hier in gereden heb in de tijd dat deze nog privé gebruikt werd. Ik kan me in deze vergelijking prima vinden. Het is geen overdreven comfortabele auto maar ook niet te strak. De Golf thuis is comfortabeler, maar staat niet op een sportonderstel en staat op 16” i.p.v. 18”, dus een beetje het appels versus peren verhaal. Het zijn beide geen hele directe rijdersauto’s zoals bijvoorbeeld BMW en Ford wel weer meer zijn. Soort gulden middenweg en dat is zeker als je normale verkeer bestaat uit voornamelijk snelweg en wat stukken binnendoor een fijne combinatie.

VERBRUIK
Ik ben niet van plan het verbruik nauwkeurig te volgen, dus ga uit van de waarden die ik toevallig heb liggen of die op de boordcomputer af te lezen zijn. Op dit moment is het verbruik beroerd, maar zie ik wel een stijgende (of beter gezegd: dalende) lijn. Met nog geen 3000 kilometer op de klok is mijn woon-werk verkeer te doen met 6.3-6.8L/100km. In vergelijking, mijn Polo had hiervoor zo’n 5.5L/100km nodig, maar was al volledig ingereden. Mijn Opel van 20 jaar oud verbruikte op zo’n traject ongeveer 10L/100km dus alles is relatief. Het traject is ongeveer 35km enkele reis waarvan 75% 100km/h met grotendeels trajectcontrole, rest binnendoor.

De auto moet uiteraard nog ingereden worden en zal minder korte stukken gaan rijden wat het verbruik ten goede zou moeten komen.

Voor nu een erg tevreden Kia rijder!
Ik zal deze auto naar alle waarschijnlijkheid 4 jaar rijden. Ik zal zo nu en dan zorgen voor een update!

Update + nieuwe foto's!

  • 12.500 km

Een update over het rijden met de Proceed. Tot nu toe nog erg tevreden over de auto en zijn kwaliteiten. Nu ik ruim 12000 kilometer verder ben kan ik iets meer zeggen over de bruikbaarheid en het rijden met de auto.


Allereerst heb ik tot nu toe nog geen enkel probleem ervaren met de auto zelf. Dit had ik ook niet verwacht met deze lage kilometerstand en slechts een half jaar oud. Er is nog geen onderhoud of reparatie uitgevoerd op de auto, alleen de zomerbanden zijn ingeruild voor winterbanden. Nutteloos blijkt achteraf, de afspraak om de zomerbanden eronder te leggen staat ook alweer.


Zoals verwacht, de auto is een stuk breder inzetbaar dan mijn vorige auto, de Polo. Met een aantal uitjes ondervonden dat men hierin een stuk lekkerder en ruimer zit. Echter moet je achterin (voorin ook overigens) niet perse langer zijn dan 1.90m omdat je dan met je hoofd tegen het plafond zit. Nu ben ik zelf 1.80m dus totaal geen last van. Meeste passagiers overigens ook niet. Anders is dat ook niet mijn probleem.


Positieve punten afgelopen 12000 kilometers:
+ In de donkere maanden en slechter zicht met mist en regen valt de kwaliteit van LED-licht mij op. Dit zal niet perse alleen bij Kia goed zijn maar is voor mij een verademing na halogeen.
+ Automaat schakelt heerlijk soepel en vlot. In sportstand is hij lekker alert en bij normale modus rustig op de achtergrond en houdt hij de toeren laag.
+ Auto rijdt lekker strak zonder oncomfortabel te zijn. Het is geen “rijdersauto” zijn zoals BMW en Ford wel zijn, maar het is zeker geen vervelende auto om een stukje binnendoor mee te pakken. Dit zal ook mede door het GT-Line onderstel en grotere velgen komen.
+ Alle luxe aan boord. Vooral stuur- en stoelverwarming en de adaptieve cruise control vind ik erg fijn. Ook automatische ruitenwissers is erg fijn maar dit is onderhand vrij standaard. De grootlichtassistent ben ik ook fan van aan het worden, hoewel het niet foutloos is.
+ De ruimte. Voor mijn Polo had ik een Omega waar ik alles lekker in kwijt kon, in de Polo was dit vaak proppen. Erg lekker dat ik weer meerdere koffers/weekendtassen mee kan nemen zonder dat ik hiervoor moet gaan uitrekenen hoe ik het in de auto moet leggen en de klep nog dicht kan.
+ Automatische achterklep. Had gedacht dat dit echt een gimmick was en niet iets wat ik vaak zou gebruiken, maar als je aan komt lopen met een krat boodschappen of een aantal tassen is het makkelijk dat je met een druk op de knop de klep open kan gooien.
+ Multimedia. Het systeem in de VW was prima, maar dit systeem is nog een stuk prettiger. Het reageert zeer snel en is makkelijk in gebruik. Misschien niet de meest uitgebreide of mooiste in zijn klasse maar zeker een van de fijnere om mee onderweg te zijn. Werkt ook zeer intuïtief.
+ Uiterlijk van de auto. Ik blijf het nog steeds een mooie verschijning vinden. Ik vind het persoonlijk ook wel leuk dat het niet een 13-in-een-dozijn auto is en ik kijk nog altijd even achterom als ik ergens parkeer. Ook als ik een andere Proceed zie rijden kijk ik toch wat langer dan ik bij meeste andere auto’s doe. Kom ze nog niet heel vaak tegen, zeker niet in het blauw. Er rijdt wel geregeld een diesel op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, deze staat vaak in dezelfde file. Iemand van hier?


Negatieve(re) punten:
- Nog steeds mis ik de parkeersensoren aan de voorzijde. Het went onderhand wel maar zeker met fileparkeren vond ik het altijd vrij handig.
- Schakelen tussen D en R, zeker met straatje keren is het niet altijd even snel. Dit is ook geen klacht richting Kia gezien (veel) meer dubbele koppeling automaten hier last van hebben.
- In het scherm tussen de tellers blijft heel lang een waarschuwing staan dat de middelste gordel achter niet vast zit. Met twee wat bredere mensen achterin ging de auto ook piepen dat er iemand op deze plek zat en de gordel vast moet zitten. Vrij irritant maar opgelost nu door deze gordel standaard vast te klikken. Laat ik wel even naar kijken als hij voor een beurt moet of dit minder gevoelig kan want dit lijkt me niet goed.
- Bij ingedrukt houden van de sluit-knop op de sleutel gaan de ramen dicht, maar niet het dakraam. Bij VAG is dit wel het geval naar mijn weten en is toch een beetje onhandig. De auto geeft wel duidelijk met een piepje en visueel op het scherm tussen de tellers een waarschuwing met uitstappen dat er nog iets open staat dus zo erg is het allemaal ook niet.
- Achteruitrijcamera hangt zodanig achter de auto dat deze snel vuil/nat wordt. Nu is het zo dat een stuk meer merken hier last van hebben maar hier moet toch iets op te bedenken zijn. Een aantal merken verschuilen de camera achter het logo of een klepje wat zeker met nat weer een stuk beter werkt.
- Verbruik, dit blijft toch aan de hoge kant. Het wordt nu over het algemeen wel iets beter (zie verbruiksmonitor). Op dit moment sinds aanschaf op zo’n 8L/100km. Ter vergelijking, mijn Polo reed een gemiddelde van zo’n 6.3L/100km. Heb ook geen hele lichte rechtervoet dus het kan waarschijnlijk een stuk beter, maar het is ook gewoon te leuk om af en toe stukjes binnendoor te rijden.


Al met al dus positief, de negatieve punten zijn echt details of vragen gewoon nog wat gewenning.


Ik zal mij over een aantal maanden weer melden met een update, of eerder als er iets te melden is! Ik heb voor de gelegenheid ook de foto’s vervangen, deze zijn toch wat mooier dan in de dealer. PS: de A-klasse op de foto is van een collega die ook een review heeft hier! ?

Anderhalf jaar oud

  • 30.000 km

De Kia is onderhand anderhalf jaar in gebruik en bevalt nog goed. De auto staat ondertussen op een ruime 30.000 kilometer. Dit is een lagere stand dan verwacht door het grotendeels wegvallen van de zakelijke kilometers vorig jaar. Daarnaast hebben we vorig jaar de vakanties met de auto gedaan wat ervoor gezorgd heeft dat het aantal privékilometers flink is gestegen. Wat opvalt op lange ritten (600-1200km) is dat deze auto een fijne reisgenoot is.
Afgelopen zomer onder andere via de Duitse Autobahn richting Noord-Oost Frankrijk gereden. Hier is zonder al te veel moeite 200+ op de teller gehaald, maar rond de 190/200 is de fut er toch wel uit. Dan moet hij heel hard werken voor de extra paar km/h dus ik denk dat de maximumsnelheid zo rond de 210/215 ligt op de teller. Verkeer stond het niet toe dit volledig te testen. De auto bleef wel netjes stabiel op de weg en voelde op geen enkel moment ongemakkelijk of vervelend op die snelheid. Als kruissnelheid zo’n 170/175 aangehouden en dat is een prima snelheid. Het verbruik schiet uiteraard wel omhoog maar dit is sowieso al niet de meest zuinige auto waarin ik gereden heb.
Een andere reis met 4 volwassenen richting Zuid-Frankrijk (1000+ km enkele reis) is ook met deze Kia afgelegd. Alle bagage paste netjes zonder zicht weg te nemen, inclusief een koelbox voor onderweg. Het is met slechts een paar kleine pauzes in 11 uur gelukt dit af te leggen. De auto ligt goed op de weg en met de automaat, adaptive cruise control en lane assist hoef je niet zo gek veel te doen. Ook de goede stoelen zorgen ervoor dat je niet heel moe bent als je aankomt. Ook anderen zaten prima in de auto, ook niet onbelangrijk.
In de afgelopen koude(re) maanden viel me op dat bij een koude start er soms een schok door de aandrijflijn gaat bij opschakelen, ook met rustig optrekken. Na een aantal kilometer verdwijnt dit en ook bij warmer weer heb ik er geen last van. Ik zie dit dan ook niet als heel storend.
Een keer met iemand staan praten achter mijn auto waarbij ineens mijn achterklep openging, hierbij ontdekt dat als je de sleutel niet vast wil/kan pakken je gewoon bij de achterklep kan staan met de sleutel in je zak. Na drie keer piepen opent de achterklep dan automatisch. Ik dacht dat dit alleen met het indrukken van de knop op de klep of de sleutel kon maar dit is toch al een paar keer handig geweest.

Nog wat positieve en negatieve punten op een rij die nog niet aangegeven waren:
+ Android Auto werkt echt top. Ik wilde dit graag op de auto omdat ik hoorde dat dit fijn werkte. Echter nooit echt gebruikt omdat mijn telefoon dit eerst niet pakte. Dit is aangepast en het werkt echt heel fijn. Spotify en Maps staan lekker op het navigatie scherm van de auto, flitsmeister hangt links naast het stuur. Flitsmeister is ondertussen ook op Android Auto beschikbaar maar vind de navigatie optie hier minder fijn werken.
+ Stoelen zitten heel fijn, ook op lange afstanden. Ik ben zelf dan ook maar 1.80 meter en raak met mijn hoofd het dak niet. Stoel staat dan ook in de laagste stand.
+ Zeker op rustige snelwegen is de combinatie van ACC met lane assist erg prettig. Je hoeft zelf vrij weinig te doen waardoor je uitgerust aankomt op je bestemming.

Ook nog iets minder positief:
- De auto is naar de dealer geweest voor de middelste gordel achter. Gordelunit is onder garantie vervangen, helaas zonder gewenst resultaat. De monteur meldde doodleuk dat het opgelost was, maar bij starten was het alweer mis. Dit moet ook voor de monteur zichtbaar zijn geweest maargoed. Ik heb besloten de gordel hier maar standaard vast te laten zitten, zit toch bijna nooit iemand.
- Geen 12V in de achterbak. Ik begreep dat de hatchback dit wel heeft en de SW en Proceed niet. Ik kan hem in ieder geval niet vinden, en vind dat wel een gemis. Ik had een elektrische koelbox mee en heb hem uiteindelijk met een verlengsnoer voorin aan kunnen sluiten. Werkte wel, maar niet ideaal. Gezien het een leaseauto betreft ga ik ook niet zelf rommelen met kabels en dergelijke.

3 jaar verder

  • 80.000 km

Onderhand zijn we 3 jaar Proceed verder. De teller staat op een kleine 80.000 kilometer momenteel. Dit is ongeveer wat erop zou moeten staan, er is wat minder zakelijk en wat meer privé mee gereden.
Ook dit jaar weer wat vakanties gehad met de auto (voornamelijk Frankrijk) en dat beviel weer uitstekend. De combinatie van de adaptieve cruise control en de lane assist maakt het een makkelijke en fijne auto om veel kilometers mee te maken.
Ik ben gestopt met het verbruik bijhouden, maar dit is nog steeds wat aan de stevige kant. Dit ligt ook aan de berijder maar lees online verhalen dat de nieuwe 1.5 zuiniger is dan deze 1.4.

Helaas is het merk Kia voor mij niet geheel smetteloos gebleven, er zijn namelijk wat kleine probleempjes geweest met de auto. Deze zijn overigens allemaal goed en netjes opgepakt door de dealer.
- Er zat vocht in een van de achterlichtunits. Deze is eruit gehaald en gedroogd, sindsdien geen issue meer.
- Er is een hoes van een stuurkogel gaan lekken. Dit is op afspraak later vervangen. Niets van gemerkt gelukkig.
- Er lekte olie door een keerring bij de 75.000 km beurt, de auto is een nachtje gebleven en dit is verholpen.
- De laatste tijd doet de soft close achterklep het sporadisch. Elektrisch met de knop werkt altijd wel, maar het goed aantrekken van de klep als deze dicht gaat niet (altijd). Ook handsfree openen reageert niet altijd wat vervelend is met zware tassen in je handen.

Ondanks deze kleine dingen nooit problemen gehad. Over een jaar mag hij vervangen worden, en de kans is best aanwezig dat ook de volgende week een Kia gaat worden.

ICE eruit, EV erin

  • 120.000 km

Na ongeveer 4,5 jaar en bijna 120.000 kilometer is de Proceed afgelopen maart ingeleverd bij de leasemaatschappij. Ik heb in de afgelopen 4,5 jaar Kia (en dan met name de Proceed) leren kennen als hele prettige reisgenoot. De auto is relatief sportief wanneer je dit wilt, maar is comfortabel genoeg om mee op vakantie te gaan. De auto was voorzien van alle nodige (en onnodige) luxe voor een betaalbare prijs. Dat maakt een nieuwe auto uitzoeken lastig gezien je zo verwend bent.
In de laatste maanden gebruik is het volgende mij nog opgevallen:
+ Er kan eigenlijk bizar veel in de auto voor het feit dat ie een aflopende daklijn heeft. Met de achterbank plat konden er, zonder al te veel passen en meten, 30 zakken tuinaarde a 40 liter in samen met een paar zakken zand en wat klein grut. De vering had het zwaar, maar de klep kon makkelijk dicht.
+ Verbruik is toch nog iets beter geworden, gemiddeld zo’n 1:13,5 in de laatste maanden.
+ Automatisch groot licht, in de donkere dagen was dit in buitengebied Friesland erg fijn om te hebben.
Ook nog een klein negatief puntje:
- Er was een probleem met onsteking/bougies, waardoor de auto op de snelweg in de noodloop schoot. De bougies zijn vervangen door de dealer waarna de auto het weer perfect deed. Ik kon meteen terecht en binnen 30 minuten stond ik weer buiten (na onderweg gebeld te hebben), niets dan lof over de dealer.
Helaas werd het toch tijd om afscheid te nemen. Vanuit de werkgever werd een EV verplicht, dus nieuwe Proceed zat er helaas niet in. Nu wilde ik (of eigenlijk vooral mijn vrouw) een iets hoger model, dus begon de zoektocht. Hierover zal ik weer een review bijhouden, het is weer een Kia geworden. Een EV6 dit keer.
Voor nu afscheid van de Proceed, ik betrap mezelf er stiekem nog op dat als ik een Proceed zie rijden of staan, ik toch even twee keer kijk. De auto heeft 4 maanden te koop gestaan maar is nu verkocht, hopelijk zie ik hem nog eens rijden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia ProCeed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.