Kia ProCeed 1.4 CVVT X-ecutive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Pro_Ceed 1.4 CVVT X-ecutive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 86.000 km |
Eerste verhaal
- 8.000 km
Eens rondgekeken en wilde geen 13 in een dozijn model. A-labels, verbruik etc maakt me eigenlijk niets uit, niet om mijn keuze van af te laten hangen.
Na wat wikken en wegen bij de Punto Evo en de Pro Cee'd uitgekomen.
Bij enkele dealers offertes op laten maken en de Evo kwam daar aanmerkelijk duurder uit voor de opties die er bij de Cee'd in de Executive uitvoering wel bij zitten.
Voordeel van de Evo zijn de lijst met losse opties, bij de Cee'd zijn het pakketten. CC, Clima zijn eigenlijk de enige 2 opties die ik per se wil hebben, dus dat werd de Executive.
Een proefrit aangevraagd en dat was ook goed geregeld. Alles binnen handbereik, alles wijst zichzelf, gelijk heel vertrouwd.
Proefrit geslaagd, gelijk de offerte opgemaakt. Dan nog de kleur, sja doe maar een zwarte...
Kleur staat hem goed, alleen op metallic black pearl zie je vrijwel alles.
Na de aankoop stond de auto binnen 3 weken voor de deur. Had verwacht dat het oude interieur geleverd was, maar dat bleek niet zo te zijn. Het huidige interieur ziet er veel beter uit, leuk leren stuur met CC en audiobediening. Stoelen zitten prima, ben zelf 1.85 en voel me soms klein achter het stuur, ruimte zat.
Begin 2010 geleverd, midden in de waardeloze winter. Binnen is het snel warm, met de ontwasemingsfunctie voor de ruiten zijn beslagen ramen ook zo verdwenen.
Clima is ook wel zo lekker, zowel in warm als in koud weer, maar ja welke voiture heeft het tegenwoordig niet?
Weliswaar een 1.4 maar het rijdt toch soepel. Het is geen strepentrekker ondanks dat het uiterlijk wel iets sportiefs heeft.
Leuk een bochtje doorgaan is wel te doen, niet echt het gevoel dat de neus rechtdoorgaat.
De bak schakelt soepel en niet hakerig, in stadsverkeer lekker schakellui rijden. Het enige nadeel vind ik de relatief vele toeren op de snelweg. Bij de 120 zo'n 3500 toeren [4000 @140] Het interieur is daarentegen redelijk goed afgeschermd tegen het motorgeluid.
USB stickje erin en je hoort de audio neemt het over, goed geluid en ook geen reden om over te klagen.
De afstelling van het onderstel is enigszins hard maar toch comfortabel. Bij de vele drempels en hobbels hier in de buurt geeft de wagen geen krimp. In de afgelopen maanden uberhaupt geen kraakjes of piepjes kunnen ontdekken.
Bij het warme weer van nu kraakt de voorruit een beetje als je net onderweg bent, maar dat is ook zo voorbij.
Ook hier het stop & start systeem. Werkt naar behoren, zelf geen problemen mee. Heb van andere mensen gehoord en ook gelezen dat het gewenning vraagt om de bak in zijn vrij te zetten voor een verkeerslicht. Rij zelf altijd al zo, dus dat is geen probleem.
In een rijdende file is het wel overbodig, dus dan gaat het systeem uit.
Het verbruik, merendeel afhankelijk van hoe je rijdt. Momenteel rond de 1/14. Op lange stukken, cc aan, rond de 6.4 liter op 100 km. Maar goed, is ook niet de reden geweest om deze aan te schaffen.
Over het algemeen vind ik het een goede auto, zal regelmatig updates posten over de bevindingen.
Huidige positieve punten:
Prijs-uitrusting, veel opties voor relatief weinig.
Model, geen wagen die je op elke hoek van de straat ziet.
7 jaar garantie, niet mijn doorslaggevende keus, wel makkelijk.
Negatieve punten:
Motorvermogen, is net iets te weinig, maar voldoende om goed door te rijden.
Hoog gewicht, legt toch nog even 1157 kg op de schaal.
Foto's bijgevoegd...
Beurt en lekker verder gaan
- 18.300 km
Begin januari een beurt laten doen bij de dealer. Geen problemen gehad het afgelopen jaar. Wel voorgekomen dat de motor tikt. Dit ook aangegeven maar bij de garage wisten ze er niets van. Denk zelf de de klepstoters, maar na rustig warmrijden verdwijnt het.
Enige optie die ze bij de garage konden bedenken [natuurlijk, er moet geld gemaakt worden]: vervangen van de olie. Dit was ook gelijk het duurste aan de hele beurt.
Geen winterbanden er onder gehad, toch niet veel gereden ivm werk.
Geen kraakjes, piepjes die bij de Suzuki's wel bij koud weer kwamen kijken. Al met al nog steeds heel tevreden en positieve reacties uit de omgeving.
Met anticiperend rijden en niet als een malle bij de stoplichten weg is het algemeen verbruik nu ongeveer 1:17. Met snelweg km's op de cc ligt het verbruik rond de 1:19. Acceptabel, rond de 1000 km op een tank.
Steady going on
- 30.500 km
Inmiddels al een weekje terug van vakantie, dus tijd om weer eens wat neer te pennen.
4000 km gedaan tijdens de vakantie en de auto heeft zich goed gehouden. Gemiddeld verbruik na deze km's rond de 1:15.8. Vrij netjes in bergachtig terrein, steden, maar ook ettelijke snelwegmeters.
Qua gemak een heerlijke reiswagen, 3 grote weekendtassen achterin, met ruimte om daar nog spullen op te leggen. Achter de voorstoelen ook nog genoeg ruimte voor verschillende spullen.
Heerlijk cruisen met een gangetje van 120 op de cc en zelfs na lange ritten fris uitstappen. Grote ritten van 900 km op een tank kunnen doen en nog over ook, nog geen low level alrmen :)
Geen noemenswaardige problemen gehad. Had enige tijd geleden bij kouder weer wel eens last van een ratelend geluid. Bij de dealer ook aangegeven, maar die kon niets vinden. Is alleen bij koude motor, misschien de klepstoters..? Op het kiaforum zijn er meerderen die er ook last van hebben, maar een oorzaak is nog niet gevonden.
Ivm werk wordt de auto 2 keer per 2 weken gebruikt, 2 weken stilstaan, dan 2 weken vol gebruiken! Accuspanning loopt wel iets terug, weliswaar geen meter aanwezig, wel te werken aan het start-stop systeem dat niet werkt. Aan alle andere voorwaarden wordt wel voldaan, kwestie van de accu wat bijladen.
Zoals al eerder vermeldt staat de kleur zwart goed, maar elk vlekje zie je wel! Maar weer eens wassen binnenkort. En op zoek naar een andere dealer ivm verhuizingsperikelen :)
Grote beurt
- 38.700 km
Op zoek naar een nieuwe dealer na de verhuizing. Goede ervaringen gehoord over Tinholt te Velserbroek.
Afspraak maken was snel geregeld.
Tikken/ratelen van de motor aangegeven en daar zou naar gekeken worden.
(Via kiaclub gelezen dat er bij dit bedrijf bij hetzelfde type auto en motoruitvoering een kantelde zuiger was vastgesteld. Volledig onder garantie vervangen.)
Goed, na een uurtje of 3 een smsje, 'uw auto is gereed'.
Auto op gaan halen en de factuur en opmerkingen doorgenomen. Niets schokkends en op het ratelgeluid de volgende mededeling:
Het betreft een product eigenschap, ingenieurs van Kia hebben zich er mee bezig gehouden en het is niks ernstigs.
nah ok, so be it. Blijf het vreemd vinden, maar goed. Nog bijna 5 jaar garantie hierop, dus we zullen zien.
Verbruik valt wel een beetje tegen met dit weer, 1:13/14. Voorlopig toch weer aan boord, dus weer even 2 weken rust.
Prijs van de beurt viel mee, uurloon daarentegen, wat zijn het? medisch specialisten?
Voorlopig weer een jaartje onderweg.
Grote beurt en apk
- 64.000 km
2 jaar verder inmiddels en qua storingen vrijwel niets.
Bij de kleine beurt in 2013 aangegeven dat het ISG sinds de laatste beurt niet heeft gefunctioneerd en dat het passagiersraam af en toe moeite heeft om in de dichte stand te komen. Volgens het geweldige Tinholt zou daar wel even naar gekeken worden. Wat betreft het ISG; heel verhaal hoe ik zou moeten autorijden...en alle condities waar het aan moet voldoen (vakantieritten, remmen op de motor, alle condities voldoen, maar goed)
Het raammechaniek was gesmeerd.
Afijn 3 weken later ging het raam helemaal niet meer dicht en natuurlijk net een fikse regenbui, met als gevolg dat de bestuurdersstoel nu van die lekkere zweetplekken heeft...
Maar weer eens terug naar de garage, bleek dus niet helemaal goed te zijn. Mooiste kwam nog, of het arbeidsloon even voldaan kon worden....Niet dus.
Jaar verder inmiddels en een oproep voor de apk. Moet zeggen dat het er allemaal een beetje bij ingeschoten was, dus vlak voor de vervaldatum een afspraak gemaakt voor een grote beurt.
Tinholt heeft nu echt afgedaan, wat een stel laaielichters!
Als eerste werd de apk gedaan; accucapaciteit was onvoldoende (reeds 2 jaar eerder gemeld) en de banden moesten ook maar even. Had de voorbanden zelf gechecked en daar zat> 3mm op. Dit ook medegedeeld en toen kwamen ze terug dat het toch niet hoefde.....
Stampij gemaakt over de accu(eerder al aangegeven en niets mee gedaan, net zo lang wachten totdat de garantie vervalt...)
Vervolgens de beurt zelfs, de gebruikelijke filters, oliewissel en bougies.
Of er even 625 euro afgetikt kon worden! Voor wat inspecties, filtertjes en een nieuwe accu. Bij deze Tinholt, stik erin!
Als jullie zo met jullie klanten omgaan, ontvangst waar je niet serieus wordt genomen en tarieven waar een notaris jaloers op zou zijn...
Laat het onderhoud in het vervolg wel bij een allrounder doen, want voor die zogenaamde 7 jaar garantie hoef je het niet te doen.
Zo genoeg over Tinholt (bukkers)
De pro cee'd bevalt nog steeds goed, goed gebruikt als verhuiswagen en als tourer voor een rondje Frankrijk. Comfort, het gemak van rijden alsmede het verbruik (bij gedoseerd rijden dan) zijn een pluspunt. Zoals aangegeven vind ik de kosten voor het onderhoud via de officiële weg gewoon absurd.
Voorlopig weer een jaartje onderweg. Tot volgende keer.
Immer weiter gehen
- 86.000 km
Uitermate geschikt als verhuiswagen! Zo'n beetje alles ermee vervoerd....maar goed daar gaat een review niet over.
Qua onderhoud de jaarlijkse beurtjes bij een normaal bovag bedrijf, oliewissels, filters en bij een km stand van 70.000 nieuwe voorbanden.
Om de 2 weken 2 weken stilstaan en daarna starten en lopen stemt nog steeds tevreden. Gemis van een 5 deurs is wel wat groter nu er kleintjes bij zijn gekomen, maar die gaan meestal toch in de Clio estate, dus zo veel maakt het niet uit.
Qua kosten over het onderhoud heb ik geen reden tot klagen i.t.t. het verleden met onderhoud bij de officiele dealer.
Verbruik schommelt, maar dat is zeker te wijten aan een onrustigere rechtervoet. Lak houdt zich goed, geen piepjes, kraakjes etc. Op naar de 100K!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.