Kia ProCeed 1.6 CRDi GT-PlusLine (2020)

autoreview

Kia ProCeed 1.6 CRDi GT-PlusLine (2020)

Signalement

UitvoeringProCeed 1.6 CRDi GT-PlusLine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst72.000 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wel of niet de juiste keuze

  • 10.000 km

Hallo Allemaal,

Mijn eerste review en dat wordt meteen een flinke!
In het verleden een aantal BMW's gereden. BMW 318i & 330i maar ook een BMW 125D voornamelijk de laatste 2 waren prachtige en goed rijdende auto's met alle luxe die je maar kon wensen.

(Juni 2019)
Nadat ik van werkgever ben gewisseld kreeg ik een voorloopauto in de vorm van een Renault Kadjar 1.2 automaat. Prima auto, maar niet mijn soort auto en zeker niet als je van een BMW af komt.

Na 1 jaar in dienst kreeg ik de keuze om er zelf een uit te zoeken en die keuze was reuze. Een aantal opties die ik in overweging nam waren de volgende (In alle gevallen Diesel, gemiddeld 80.000km per jaar):

Bmw 1 serie: Het nieuwste model, voorwielaandrijver dus eigenlijk geen echte bmw meer en het feit dat zodra je de opties aanklikt alsnog een relatief dure auto wordt.

Ford Focus ST line: Hier heb ik in proefgereden, welliswaar geen diesel. De test auto kraakte iets of wat waarna ik meteen de keuze in twijfel trok. Voor de rest prachtige auto & met de juiste opties goed uitgevoerd.

Kia Ceed SW of ProCeed: Bij de dealer kreeg ik meteen een proceed 1.4T mee, wow sinds waneer maakte kia zo'n auto's? Helaas ook geen diesel maar deze benzine variant reed heerlijk, vol opties voor een relatief goede prijs. Voor ik bij de dealer binnen stapte had ik echt het idee "Het is maar een Kia" maar na de proefrit was ik eigenlijk wel verkocht. Ze hadden op dat moment geen SW staan om in te rijden.

(Juli 2019)
I.v.m. kosten en ruimte in de proceed had ik toch de keuze gemaakt om de SW te bestellen. Helaas werd deze gecanceld omdat hij op dat moment niet geleverd kon worden. Pas in augustus kon ik het nieuwe model bestellen met groter scherm en de 136pk diesel versie i.p.v. 115pk versie.

(Augustus 2019)
Wat blijkt, de proceed was qua Lease goedkoper geworden en werd plots toch wel erg interessant.
De keuse is gevallen op de ProCeed 1.6 CRDI GT-Plusline in de kleur blauw.

(Januari 2020)
Eindelijk bericht na alle vertragingen dat de ProCeed 31 Januari geleverd zou worden! Helemaal blij en snel de Renault Kadjar ingeruild voor de Kia!

(De 1e kilometers)
Heel erg wennen, nog nooit gereden met adaptive cruise control of lane assist. al met al snel aan deze opties gewend! Stoelen zitten fantastisch, JBL geluidsysteem klinkt lekker! (Wel wat minder als de installatie die ik destijds had in de BMW 330I, maar dat is niet vergelijkbaar) Elektrische kofferklep lekker makkelijk in gebruik en fijn dat hij zelf open gaat als je met je krat boodschappen staat te wachten.
Het nieuwe navigatie scherm is lekker groot en duidelijk. Voice control werkt best goed! Soms wat minder, maar dat ligt misschien aan het limburgse accent..
Bij ongeveer 600 km roken we een rare brandlucht door de auto gaan, hiervoor direct naar de dealer gereden. Dit bleek een sticker te zijn op de roetfilter die er niet afgehaald is in de fabriek. Gelukkig was ik er optijd bij en is er niets gebeurd!

(23-04-2020 Inmiddels 10.000km)
Helaas i.v.m. corona e.d. nog niet zoveel gereden, Normaal zo'n 80.000 per jaar.
ondanks de barre tijd toch zo'n 10000 km gereden in 3 maanden tijd en ook al een aantal langere tochten van 400 - 500 km enkel.
Heerlijke auto, lekker strak op de weg en je wordt er absoluut niet moe van om in te rijden. Ook de vele gezichten die zich omdraaien zodra ze deze verschijning zien blijft leuk!

Natuurlijk zijn er ook een aantal minpuntjes:
Ik vind dat het systeem wat meld dat je stuur vast moest houden erg gevoelig is ingesteld, hij piept heel erg vaak en zeker op de autoweg met 100km/h blijft die bezig. Ik heb dan het stuur gewoon vast, maar hij wil dat je aan het stuur blijft trekken op de een of andere manier.

De auto stuurt zelf tussen de lijntjes, en hij houd hem best goed op zijn plek. Wel vind ik dat de positie op de weg teveel rechts ligt, maar dit kan een instelling zijn. Vervelend zodra je een vrachtwagen passeerd, daar rijdt ik liever wat meer links dan rechts dicht naast de auto i.v.m. steenslag e.d.

Adatpieve cruise control gaat snel op de rem vind ik, ik rij zelf heel erg anticiperend, zodra ik zie dat er verder weg al geremd wordt druk ik de cruisecontrol vaak uit. De auto ziet dit zelf een heel stuk later, ik kan niet zeggen hoe dit bij andere auto's functioneerd dus wellicht is het normaal.

Overal feeling over de auto is erg goed, al kun je nog steeds wel merken dat je in een " Kia " rijdt en dat het absoluut niet het hogere segment is maar zeer zeker een prima alternatief! T.o.v. de ford doen ze in iedergeval niet meer van onder!

Ruim 1 jaar verder,.

  • 72.000 km

Ruim een jaar verder..

Door Corona, het eerste jaar helaas " Maar 50.000" kunnen rijden, inmiddels zitten we weer op koers richting de 70 a 80.000 per jaar.

Na de 1e review begon ik problemen te krijgen met de Automaat cq adaptive cruise control.
Nadat hij remt op je voorligger, en waarna je vervolgens je knipperlicht links aanzet om deze voorbij te gaan weet de automaat niet meer zo goed wat hij wil. Hij schakelt dan van 7 naar 4 en zo op en neer, hij bokt dan en soms komt er zelf witte rook uit de uitlaat.

Dealer is er mee bezig, maar een oplossing is er nog niet (Rijdt hier al 60.000km mee rond) de workaround is door de automaat in handgeschakeld te zetten, hierdoor zijn die problemen weg. (Nog steeds heeft hij dan ooit de nijging om toch zelf te schakelen)

Aantal puntjes die ik in de loop van tijd heb gehad of nog steeds aanwezig zijn:

* Krakend dakraam
* Krakend/rammelend deurpaneel (Deels opgelost, komt nog heel soms terug)
* het piepje dat je handen aan het stuur moet houden is inmiddels verkouden omdat deze zo vaak aan moet klinkt het niet meer als een piepje.. echt veel te gevoelig
* Navigatie stuurt mij soms echt de gekste kanten op, niet altijd meest logische route
* DAB / FM wisseling krijg je vertraging te horen, dus soms hoor je hetzelfde stukje muziek 2x (Dealer update uitgevoerd aan het systeem, maar is daarmee niet opgelost)


Voor de rest rijdt de auto fantastisch, net terug uit oostenrijk en je stapt bijna uitgerust uit na 1100km. Hopelijk krijgt de dealer de problemen opgelost met hulp vanuit de fabriek/specialisten zodat we mooi het klokje rond kunnen rijden!

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia ProCeed

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens