Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-PlusLine (2021) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | ProCeed 1.5 T-GDi GT-PlusLine |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 28.900 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Zeer tevreden!
Sinds 8 maanden de trotse eigenaar van een MY2022 Kia Proceed 1.5T-GDI Automaar GTPlusLine uit November 2021 in de kleur Blue Flame.
KM stand bij aanschaf: 28.900 km
KM stand nu: 38.250 km
Ik ben tot noch toe erg tevreden over de auto. Ik reed hiervoor een Golf VII 1.2 TSI Businessline automaat uit 2014 en die beviel ook supergoed, maar deze kwam op leeftijd en het was tijd voor wat anders. Mijn alternatieven waren de (allemaal jong gebruikte) Golf 8 Variant, Skoda Octavia Combi iV, BMW 5 serie Touring G31 en de Ford Kuga PHEV (de vreemde eend in de bijt, want een SUV).
Na veel wikken en wegen op de Kia Proceed uitgekomen door de uitrusting, de looks, de rij-eigenschappen en de prijs.
Ook de geringe leeftijd van de auto, de 7 jaar fabrieksgarantie (5,5 jaar resterend bij aankoop) en de luxe standaarduitrusting tov de "concurrentie". Ik heb niet voor een hybride gekozen, omdat niet bekend is wat de belasting na 2025 gaat worden op dit soort voertuigen; bovendien ben ik van mening dat het extra gewicht de rijeigenschappen geen goed doet.
Ik heb overigens de Proceed GT 1.6T-GDI ook overwogen, maar na diverse proefritten toch gekozen voor de GT-PlusLine. Mijn hoofdredenen hiervoor waren het aanzienlijk hogere brandstofverbruik van de GT (1 op 13 voor de 1.6 ipv 1 op 16,4 voor de 1.5) gecombineerd met het kunstmatige uitlaatgeluid wat via de speakers de auto wordt ingepompt in de Sport-stand; niet iets wat ik nodig heb. Mijn GT-PlusLine heeft verder alle mogelijke opties, met uitzondering van de stoelkoeling, die volgens mij niet als optie leverbaar is (geweest) in Nederland.
Het gemiddeld verbruik sinds aankoop is 6,1l per 100km (1 op 16,4!) over ongeveer 8600 km. Op de snelweg heb ik wel eens 4,6 l/km gezien, wat neerkomt op 1 op 21,74; erg netjes voor een auto met 1425 kg rijklaar gewicht en met 160 PK aan vermogen i.c.m. een automaat.
Ik rijd grotendeels mijn ritten binnendoor en in de Comfort-modus, dus deze score is erg goed te noemen voor een auto zonder hybride functionaliteit. Gemiddeld haal ik over de 700 kilometer op een tank, waarbij 75% van de ritten "binnendoor" gereden wordt.
Ik tank overigens altijd Super brandstof en maak dikwijls gebruik van de luxe opties, zoals de airco en de stuur- en stoelverwarming; bovendien staat start/stop bij mij eigenlijk alleen aan als ik een binnenstad bezoek, dus zelden. Ik ben ervan overtuigd dat start/stop meer brandstof verbruikt en slechter is voor de aandrijflijn op lange termijn; het is uitsluitend gunstiger om hiermee de uitstoot terug te dringen.
Alhoewel de Kia Proceed er uit ziet als een zeer sportieve shooting brake is het geen sportwagen. De nadruk ligt duidelijk op semi-sportief comfort en voorspelbaar rijgedrag; prima wat mij betreft, want het is immers gewoon een gezinsauto; als ik wil racen pak ik Forza er wel bij.
Motorisch is de auto bovengemiddeld vlot in zijn klasse, met name in de Sport stand, en het onderstel doet mij denken aan mijn E46 BMW 3 serie Touring, hetgeen logisch is, aangezien de suspension tuning in handen was van Albert Biermann, voormalig R&D baas bij BMW's M-divisie.
Hierdoor dragen de 18 inch wielen en het verlaagde sportonderstel wel bij aan een scherp en sportief sturende auto, zonder echt oncomfortabel te worden. Denk hierbij aan een Focus ST, een middenklasse boy racer die leuk is, maar niet bepaald comfortabel.
De uitrusting van de GT-PlusLine is echt super uitgebreid, hier een greep uit de belangrijkste opties:
- LED verlichting rondom
- 18 inch wielen met Michelin Pilot Sport 4 sloffen
- Zwarte hemelbekleding
- Middenarmsteun met lengteverstelling
- Metallic lak (in de kleur Blue Flame)
- Panoramadak met schuifdak en rollo aan de binnenzijde
- Verwarmde stoelen rondom (muv de zitting in het midden van de achterbank)
- 2-zone climate control
- Stuurverwarming
- Europanavigatie met live diensten (brandstofprijzen, POI en live traffic)
- Carplay/Android Auto ondersteuning
- Stembediening voor zowel de Kia infotainment als Android/Apple)
- JBL 8-speaker Audio met een krachtige 4 liter subwoofer met passieve radiator in de kofferbak (320 watt systeemvermogen)
- 12 inch volledig digitaal instrumentarium
- 10,2 inch center display
- Alarminstallatie
- Getint glas met privacy glass achterin.
- In 3(!) delen vanuit de kofferruimte neerklapbare achterbank met skiluik
Mijn vorige auto was erg ruim en deze auto is iets minder ruim, maar nog steeds erg bruikbaar als sportieve station (uiteraard is de Kia Ceed Sportswagon ruimer, maar ook lang niet zo mooi). De beenruimte achterin is prima, werkelijk vergelijkbaar met mijn Golf, maar de hoofdruimte is beduidend minder, met name door het panoramadak en de wat aflopende daklijn. Hier staat tegenover dat het dak lekker open kan in de lente/herfst.
Ook is de bagageruimte kleiner, maar nog steeds zeer bruikbaar, met 594 liter. Dankzij de volledig vlakke laadvloer kan er een IKEA Billy kast gemakkelijk in en ook de bagage tijdens mijn vakantieritten paste prima onder de tonneaucover. De ruimte is vooral minder "hoog" dan in de Golf, maar er zijn allemaal compartimenten waarin losse spullen gestopt kunnen worden. De tonneaucover kan hier ook in worden opgeborgen, als deze niet gebruikt wordt; erg netjes.
Helaas is de afwerking van het interieur niet op het niveau van de Golf (denk aan beklede deurvakken en handschoenenkast). Het handschoenenkastje is bovendien niet gekoeld zoals in mijn bijna 10 jaar oude Golf. De Golf 7 overtreft qua bouwkwaliteit zelfs de Golf 8, naar mijn mening, dus de lat ligt hiermee enorm hoog.
Een paar voorbeelden. Ik ben echt geen fan van "pianolak" kunststof, maar dat is niet meer te vermijden in de auto's van tegenwoordig; ook de Golf had hier het nodige van in het interieur helaas; de eerste plek waar vingeafdrukken en stof hun plek vinden. De veiligheidsgordels voorin zijn bovendien zichtbaar aan de carosserie gemonteerd en achterpassagiers kunnen hier met hun voeten tegenaan komen; deze zaken zijn een gemiste kans voor Kia, in mijn optiek, want een dergelijke constuctie is niet meer van deze tijd. Gelukkig maakt de rijke standaarduitrusting in deze auto enorm veel goed.
Ik heb de optionele comfortstoelen (standaard op de Proceed GT-PlusLine) en deze zitten echt heerlijk. Genoeg ondersteuning bij lange ritten en voldoende verstelbaar. Ook zit er zowel links als rechts een elektrisch verstelbare lendensteun in. De bestuurdersstoel is volledig elektrisch verstelbaar, inclusief geheugenstanden per bestuurdersprofiel dat actief is, inclusief 2 preset knoppen op het bestuurdersportier.
Ook heeft de bestuurdersstoel easy entry. Dit is een stand, die de stoel helemaal naar achteren zet voor het in- en uitstappen. Bij mij staat dit uit, maar een nadeel is dan wel dat bij het in- en uitstappen je dan voelbaar langs de wangen van de stoel schuurt als je zoals ik 1m83 bent en 100 KG weegt.
Ik heb met mijn knieeen duidelijk meer ruimte dan in de Golf (waar ik altijd kniewrijvend uitkam na een lange rit door een dashboard wat teveel de knieen belemmert).
De veiligheidsuitrusting is ook zeer uitgebreid voor een auto in deze prijsklasse; er blijft weinig te wensen over:
- Achteruitrijcamera (een must bij deze carroserievorm)
- Dodehoek beveiliging
- Waarschuwing voor kruisend verkeer voor en achter
- Adaptieve cruise control met Highway Driving Assist (HDA)
- Lane keep assist / rijstrookassistentie
- Steering assist / stuurhulp
- Leading Vehicle departure alert / Waarschuwing bij vertrek voorligger
- Road sign detection / verkeersbordherkenning
- ABS/ESP met noodremassistentie
- Verkeersbordherkenning
- Vermoeidheidsherkenning (stuurinput- en timer-gebaseerd)
- High-beam assist
Voordelen:
De HDA werkt erg goed, zelfs op provinciale wegen. De auto houdt prima koers (indien duidelijke wegmarkeringen aanwezig zijn) en vertraagt en versnelt de auto indien nodig. Het systeem houdt zelfs rekening met de snelheid op de borden langs de weg, en raakt niet van slag door borden op de parallelbaan, helemaal super. Helaas snapt het systeem niet dat er op onze snelwegen soms 100 en soms 120/130 gereden mag worden en toont het bordje 100 zelfs als er 120 gereden mag worden (er staat in dat geval een bordje "achter", maar dit is niet zichtbaar tenzij je op het icoontje klikt).
Dit is echt een nuttige ondersteuning en ik kan hierdoor grote afstanden afleggen en toch uitgerust aankomen. Het is wel belangrijk om de handen aan het stuur te houden en ten allen tijde goed op te letten, want het is natuurlijk geen autonoom systeem; het is slechts "level-2" assistentie, maar dit is precies wat ik zoek (wil geen passagier zijn in mijn eigen auto, want ik vind zelf rijden te leuk, zelfs met een beetje hulp).
Deze "handen aan het stuur" herkenning werkt op basis van torque-detection. Dit betekent dat je af en toe een klein beetje druk moet uitoefenen op de draairichting van het stuur (de auto blijft dan overigens prima op koers, maar dit vereist wat gewenning). Het systeem zal onder normale omstandigheden na 15 seconden van gebrek aan input beginnen te waarschuwen de handen aan het stuur te houden.
Als men geen gehoor geeft aan deze waarschuwing zal het systeem zichzelf uitschakelen, zoals het hoort. Tijdens mijn zomervakantie op- en neer gereden naar Oostenrijk en Belgie en dit ging perfect; ik kwam uitgerust aan.
Ook is de auto gelukkig niet overdreven "pieperig" wat de assistentiesystemen betreft, iets wat een doorn in mijn oog is met al die auto's die vanuit het verre oosten deze kan op komen en die voor werkelijk elk wissewasje een pingel laten horen, waarbij je drukker bent met raden waarvoor het pingeltje was dan daadwerkelijk je aandacht bij het verkeer te kunnen houden; je reinste schijnveiligheid.
Het is werkelijk ongelofelijk hoe de "academia" bij wereldwijde veiligheidsinstanties hier de plank finaal mis slaan met zinloze maatregelen die de gemiddelde bestuurder ten dienst zouden moeten staan, maar in plaats daarvan het tegenovergestelde weten te bereiken; bureaucratie ten top. Het creëert meer toekomstige "points of failure" in de techniek en het leidt tot duurdere auto's die bestuurders actief aansporen nog minder aandacht te besteden aan het verkeer om hen heen; een erg slechte ontwikkeling.
Nadelen:
Een aantal opties staan ("dank"zij wetgeving) standaard aan, elke keer als de auto wordt gestart. Start/Stop en Lane Keep Assist; deze zet ik eigenlijk altijd uit en gebruik Start/Stop voornanelijk in de stad, indien nodig. Dit uitzetten kan via fysieke knoppen; een toonbeeld van goede ergonomie. Ik haat gehannes in een schermpje want dit is stukken onveiliger dan knoppen die blindelings kunnen worden bediend.
Helaas staat de "Auto-Hold" functie standaard uit, waar het bij mijn vorige auto standaard aan staat. Dit betekent dat ik voor elke rit de boel in moet stellen, want auto-hold is een ideale oplossing in combinatie met een automaat. Dit is iets wat Kia in mijn ogen ten behoeve van de veiligheid en het comfort zou moeten veranderen, zodat ik via een menuoptie kan kiezen voor "standaard aan" of dat het systeem onthoudt wat de laatst gekozen instelling is, zoals bij de Kia EV6 bijvoorbeeld wél het geval is. Dit is een serieus veiligheidsaspect, aangezien de handrem er met auto-hold na het uitzetten van de auto automatisch "op" gaat, en met auto-hold uit niet! Komop, Kia, tijd voor een firmware update?
Ook heeft mijn auto een afneembare Brink trekhaak. Dit is erg prettig, omdat deze onzichtbaar is tenzij deze wordt gebruikt (anders laat ik deze er niet onder). Een nadeel is dat de assistentiefuncties van de auto voor een deel worden uitgeschakeld wanneer de trekhaak gemonteerd zit en er een aanhanger of fietsdrager wordt vervoerd. Dit is iets waarover veel Kia Ceed en Proceed rijders klagen; Kia heeft hiervoor (nog) geen oplossing, helaas.
Ook zijn de Michelin Pilot Sport 4 zomerbanden op 18 inch lichtmetalen wielen vrij luidruchtig onder deze auto (wat mijns inziens komt door matige geluidsisolatie rondom de wielen), maar verder is de auto lekker stil, qua motorgeluid en bijgeluiden in de meeste omstandigheden. Mijn Golf stond op 17 inch Michelin Primacy zomerbanden en was aanzienlijk stiller in de meeste omstandigheden. Ook hoor ik in deze auto elk steentje en zandkorreltje wat in de wielkast afketst, dit had echt beter gekund voor de kwaliteitsbeleving.
Mijn eerste beurt inmiddels ook al gehad bij Kia Van Mossel Apeldoorn. Kosten van tevoren duidelijk en ik ben zeer goed geholpen. Ik heb nog wat verbeterpunten (klappergeluid achterklep en een licht jankende airco compressor bij gebruik) voor mijn auto aangedragen en dit is allemaal keurig onder garantie opgelost.
Handig!
- Automatische high-beam koplampen, erg prettig!
- Een dagteller die zichzelf reset na elke tankbeurt (in te stellen in het Setup menu).
- De auto waarschuwt als de auto voor je wegrijdt.
- De auto kan je (desgewenst) waarschuwen voor passagiers op de achterbank bij het uitstappen.
- De dagrijverlichting brandt zowel voor als achter; zó hoort het!
- De auto waarschuwt voor het uitstappen indien er nog een apparaat op de draadloze lader ligt.
- De auto waarschuwt je zelfs als je met bluetooth gekoppelde telefoon dreigt leeg te raken als deze niet in de lader ligt; SUPER!
- De auto waarschuwt voor opkomend verkeer aan de zijkant als je uit wilt stappen.
- De achterbank kan vanuit de kofferbak worden neergeklapt, zoals het hoort.
- Nadat de auto is uitgezet, blijft (zoals het hoort) het systeem dat inzittenden waarschuwt voor opkomend verkeer nog even actief; dit verhoogt de veiligheid van de inzittenden bij het uitstappen aanzienlijk!
Niet handig!
- Elke keer als ik de auto start, moet ik een aantal dingen uitzetten; lane assist moet uit staan, start/stop moet uit staan, auto hold moet aan staan. Ik snap dat sommige zaken bij wet geregeld zijn (start/stop en lane assist), maar waarom de auto-hold optie niet gewoon "onthouden" kan worden door de auto, is me echt een raadsel en een misser voor Kia.
- Ook verschijnen elke keer als ik de auto start de veiligheidsvoorschriften op de navigatie, met een knop om deze te "bevestigen", klinkklare onzin en het kost alleen maar tijd, omdat het de veiligheid niet ten goede komt; het leidt eerder af. De melding verdwijnt na een tijdje rijden vanzelf, maar ik zie er het voordeel echt niet van in.
- De vakken in de portieren zijn aan de kleine kant en wat onhandig van vorm, met name als er een lifehammer bevestigd is, zoals bij mijn auto.
- Het dashboardkastje en de opbergruimte in de middenarmsteun zijn niet gekoeld; een gemiste kans in deze klasse en dit uitrustingsniveau.
- De intervalstand van de ruitenwissers voor gaat gewoon zijn eigen gang net als de normale stand van de ruitenwissers, dus wat is dan de meerwaarde van een intervalstand met 5 separate standen?
Resumerend weet mijn auto, elke keer als ik erop af loop, structureel een glimlach op mijn gezicht te toveren, met name door de bijzondere kleur en de prachtige carosserievorm. Wat een verademing is het, om tussen al die rijdende zetpillen waar mensen blijkbaar tegenwoordig graag in rijden, nog een mooi gelijnde auto te mogen aantreffen die niet van een peperduur prijskaartje is voorzien.
Gebaseerd op mijn ervaring tot nu toe kan ik stellen dat Kia een succesnummer heeft met de Ceed reeks; betaalbare en betrouwbare autos met een rijke standaarduitrusting, een uitstekende garantie en looks waar een Europeaan zich bepaald niet voor hoeft te schamen; hier spreekt een tevreden klant die maar weinig te wensen over heeft.
De Kia Proceed 1.5T-GDI is mooi gelijnde, sportief sturende shooting brake met een verbruik van 1 op 16,4 en lage verbruiks- en onderhoudskosten ondanks dat ik 75% van de tijd relatief korte stukjes binnendoor rijd. Daar kan in mijn ogen echt weinig aan tippen, zelfs vergeleken met hybrides in deze klasse; helemaal qua prijs, gewicht en uitrusting.
Ik hoop dan ook dat Kia de kleine verbeterpunten zal gaan aanpakken met een over the air (OTA) update zodat het product nog beter gepositioneerd kan worden om de bestuurders van de gevestigde Europese merken te overtuigen eens ergens anders te gaan proefrijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia ProCeed
Had je deze auto's al gezien?

Kia ProCeed 1.5 T-GDi 160pk GT-PlusLine
- 2021
- 47.503 km

Kia ProCeed 1.5 T-GDI 160 Pk Automaat GT-PlusLine | Panoramadak | Adapt. Cruise | 18 inch LMV | Body Kit | Sportstoelen
- 2021
- 46.087 km

Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line | LED | Lichtmetaal | Privacy Glass | Navigatie | Apple Carplay / Android Auto |
- 2025
- 0 km