Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-PlusLine (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | ProCeed 1.5 T-GDi GT-PlusLine |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 6.000 km |
- 6.000 km
Sinds Maart 2021 in het bezit van deze Kia Proceed. Foto's volgen nog, mijn auto is in het 'deluxe white'.
Zoals een aantal oplettende lezers al hadden gemerkt was ik bij het aanmaken van de review iets te snel met toevoegen, waardoor de review wel erg blanco bleef.. Wel erg vermakelijk.. :)
De keuze voor een nieuwe leaseauto ging tussen een aantal opties. Mercedes A-klasse, Audi A3, VW Golf en Mazda 3. De Mercedes had mijn duidelijk voorkeur, maar was uiteindelijk niet haalbaar in de door mij gewenste uitvoering. De Audi was wel haalbaar, maar werd en erg duur en er was onzekerheid mbt de levertijd. Een collega voor mij heeft meer dan 6 maanden moeten wachten. Dat wilde ik niet. Dus over de Golf en Mazda. Beide auto's rijden goed, maar boden eigenlijk niet meer ruimte dan mijn vorige auto (Peugeot 308 Berline, 1.5HDI) en dat wilde ik (we) wel. Bij toeval toen bij de Kia Proceed terecht gekomen en positief verrast door het model en de uitrusting.
Uiteindelijk gekozen voor de 1.5 T-GDi met 160PK, leverbaar vanaf 2021 en als uitvoering de GT Plusline. Eigenlijk full options incl (te openen) panoramadak en met 7-traps automaat.
De auto rijdt geweldig en heeft me al vanaf de eerste proefrit verrast en doet wat mij betreft niet onder voor andere (Westerse) merken. Met deze auto heb je meer dan voldoende vermogen en komt ook op mij over als een echte GT. Dus sportief rijden gaat prima, maar je komt de grens tegen in snelle bochten of oneffenheden. Wellicht speelt het gewicht ook hierin mee..?
Wat zaken die we opvallen en voor verbetering mogelijk zijn:
1. ACC. Veel over gelezen al. Ik vind het net niet helemaal vlekkeloos werken. Voor mijn gevoel houdt de auto al in terwijl voorliggers nog niet binnen het aantal ingestelde meters afstand zijn. Daarnaast laat het systeem je rechts inhalen. (wat niet altijd erg is, maar eigenlijk denk ik niet zou moeten kunnen). Daarnaast als je een snelle voorbijganger wilt volgen door er 'achteraan' te gaan, duurt het net even te lang voor mijn idee voordat het systeem herkent dat het snellere auto betreft en je dus niet zou hoeven inhouden. Ik vond het systeem daarvan bij VW beter.
2. Auto-hold. Handig bij het stoplicht om de voet van de rem te kunnen halen. Moet je iedere keer aanzetten bij het starten. Zou naar mijn idee andersom mogen zijn. Dus standaard aan.
3. Afrolgeluid. Ook al meer over gelezen. Voel me bij de proefrit al op, maar dit kan gewoon beter. Inmiddels al aan gewend, maar zou de auto gewoon nog iets beter kunnen maken.
4. Achteruitcamera. Zicht met name in het donker best matig, zeker met bijkomend licht van bijvoorbeeld een lantarenpaal.
Overall gewoon een hele fijne auto met de ruimte van een station maar gewoon net een sportievere uitstraling en model. Het verbruik is nog niet top, zo'n 1 op 13, maar dat ligt ook deels aan mijn rijden en relatief veel korte ritten.
Latere update volgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.