Kia Picanto 1.0 CVVT ColorLine (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Picanto 1.0 CVVT ColorLine |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 6.430 km |
KM-stand laatst | 211.500 km |
Introductie Picanto ColorLine/DynamicLine
- 6.436 km
Na met mijn vorige Picanto 200.000 km gereden te hebben, allerlei merken en types bekeken en blijkt dat ik liefst weer een Picanto had, heb ik deze 1.0 ColorLine uit november 2015 gevonden. Het is een speciale versie van de DynamicLine met als extra lichtmetalen velgen, midden-armsteun en half-leren bekleding met kleuraccenten.
Daarnaast is de standaard DynamicLine al flink uitgerust met LED-verlichting, electr. spiegels en ramen, cruise control, climate control, ISG, leren versnellingsknop en stuurwiel, bluetooth telefoneren vanaf je stuur, hoogte verstelbaar bestuurdersstoel en stuur. M.a.w. een flink complete auto.
Aangezien ik flink wat kilometers rij, zal er snel een update komen ivm het benzineverbruik. Verwacht rond de 1 op 19,5 uit te komen, gezien de ervaring met de vorige versie.
De eerste tankbeurt leverde een verbruik van 1 op 22,3: warm weer is altijd goed voor een laag verbruik.
10.000 km
- 10.020 km
Met de Picanto + vouwwagen naar Duitsland geweest. Het wagentje (250 kg) loopt er bijna ongemerkt achteraan.
Het benzineverbruik over de afgelopen 3.500 km bedroeg 1 op 21,0, maar dat komt ook wel een beetje door het warme weer.
De cruise-control wordt graag en vaak gebruikt, omdat ik meestal lange afstanden rijd. Airco wordt soms gebruikt; liever niet als het niet echt nodig is.
De motor blijkt bij lage toeren (rond 1200-1500 rpm) het dashboardkastje te laten trillen. Ik heb hier een stukje tochtstrip geplakt op het hoekje van het dashboard waar het deurtje tegenaan komt, daarmee is het rammelen/trillen verleden tijd.
De Picanto rijdt en voelt als auto die een klasse groter is; heerlijke stoelen; fraai interieur, goed geisoleerd >weinig rij-geluiden, geen kaal metaal en mooi en degelijk afgewerkt.
Deze uitvoering (Dynamic line/Color line) betekent o.a. boordcomputer, toerenteller, electrische ramen voor en achter, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, extra opbergvakjes in het interieur, 2 din-radio die CD, MP3 en USB aan kan met extra tweeter luidsprekers, electr. verwarmde en verstelbare buitenspiegels, wegdraaibare bekerhouders, USB en 12 volt aansluiting. Verder met leer bekleed stuurwiel en versnellingspook en leer/alcantara stoelbekleding met blauwe kleuraccenten.
In het dagelijks gebruik voor het woon-werk verkeer had ik gedacht, gezien de verbruikscijfers van Kia zelf, dat ik zo'n 1 op 25 zou kunnen gaan rijden. Ik rijd bijna alleen 80 km-wegen en zo'n 5 % stadsverkeer. Verder is mijn rijstijl volgens het 'nieuwe rijden'; dus vroeg opschakelen (wat de Kia in de Eco-modus zelf in een display aangeeft), rustig wegrijden, bij langere stops de motor uit, airco en achterruitverwarming niet onnodig lang gebruiken, anticiperen op stoplichten en rotondes (ik neem de voet van het gas zo'n 300 m voor een rotonde).
Het benzineverbruik is zodoende wel laag, maar nog niet zo laag als ik had gehoopt. (zie mijn verbruiksmonitor op deze site)
Bij 80 kmh constante snelheid is het verbruik volgens de optimistische boordcomputer tussen de 3,5 en 4,5 l/100 km (zo'n 1/22 - 1/27)
Bij 100 kmh ligt het verbruik tussen de 4,4 en 5,2(1/19 - 1/23)
Bij 120 kmh tenslotte 6,0 - 7,5 L/100 km (1/13-1/17)
Het is volgens mij wel mogelijk om 1 op 23 te kunnen rijden, mits je niet te veel stadsverkeer rijdt, want het stoppen en weer optrekken kost relatief veel benzine en trekt het gemiddelde snel omlaag. Dat is volgens mij ook de oorzaak dat veel Picantorijders minder zuinig rijden. Doordat deze echter ISG heeft, is het stadsgebruik toch lager dan mijn vorige Picanto; de motor wordt uitgezet voor stoplichten en start weer automatisch als je verder wilt.
De Picanto moet elke 15.000 km voor een beurt naar de dealer.
Al met al ben ik erg blij met deze auto, de dingen die ik graag anders zou zien: de afstand tussen onderhoudsbeurten zou van mij naar 20.000 km mogen. Ik heb dat bij Kia nagevraagd, maar dat is niet toegestaan; ik moet me aan de intervallen van het onderhoudsboekje houden.
Grote beurt (21.300 km)
- 21.300 km
Ik heb de Picanto inmiddels 15.000 km gereden en tijd voor een grote beurt. Deze was probleemloos en bij een 'gewone' garage uitgevoerd (niet bij de Kia-dealer dus) omdat deze garage dichtbij is en voordelig.
De Kia is dit jaar 3 x met een vouwwagentje erachter mee op vakantie geweest naar Duitsland. Onderweg ging een keer het lampje van de bandenspanning aan, de spanning bij een tankstation weer op peil gezet en dat waren alle problemen. De kofferbak is wel aan de kleine kant (200 ltr) maar het is toch allemaal gelukt. De kms verliepen geheel probleemloos, maar wel flink schakelen bij heuvels om op snelheid te blijven. Het benzineverbruik was toen 1/18 tot 1/19,5.
Het gemiddeld benzineverbruik is nu 1 op 20,6.
42000 km - Kleine beurt
- 44.095 km
Bij 42.000 km een kleine beurt laten uitvoeren (EUR 199). Er waren geen bijzonderheden, luchtfilter en interieurfilter zijn vervangen.
De Picanto is met de hittegolf in mei flink zuinig te rijden: 1 op 23,1.
Ik heb wel een beschadigde achterbumper en achterruit moeten laten vervangen, doordat een niet oplettende fietser achterop mijn stilstaande auto was gebotst. Aangezien de verzekeringsregels zo zijn, dat de automobilist dan opdraait voor de schade, heeft mijn all-risk de fiets-schade (EUR 96) en mijn schade(EUR 1500) vergoed, maar bleef ik zitten met het eigen risico van EUR 250. Ik daal geen trede in mijn verzekering omdat ik ruim voldoende schadevrije jaren heb.
60600 km - Grote beurt
- 60.600 km
Bij 60.600 km een grote beurt laten uitvoeren (EUR 268). Er waren geen bijzonderheden, bougies en interieurfilter zijn vervangen.
De garage meent een geluidje te horen onder de motorkap (waterpomp?), maar ik hoor het niet.
2 zijknipperlampjes vervangen ivm vervagende oranje kleur.
Probleemloze kilometers verder.
75,500 km - kleine beurt
- 75.500 km
Bij 75.500 km een kleine beurt laten uitvoeren. EUR 184.
De banden beginnen minder te worden zegt de garage; droogte-scheurtjes voor en paar platte vlakken achter. Even op zoek naar All-Seasons ter vervanging binnenkort.
Verder probleemloze 15.000 km gereden; enkel een paar nieuwe ruitenwissers geplaatst.
78,770 km - All Seasons banden
- 78.770 km
montage 4 stuks All Seasons banden: Goodyear Vector 4Seasons G2 165/60R14.
Goede ervaringen mee met mijn vorige Picanto.
90,000 km Grote beurt
- 90.139 km
Grote beurt bij 90.139 km. EUR 230,20
107,000 km - kleine beurt
- 107.000 km
bij 106.000 km een kleine beurt uit laten voeren bij de garage om de hoek. EUR 107,- Dat is voordelig rijden dan.
Bij 102.000 km APK laten uitvoeren, hierbij is een ventiel vervangen, dat was waarschijnlijk beschadigd bij een wasbeurt, eigen schuld.
Verder paar kleine dingetjes vervangen de afgelopen maand: matten voor en de ruitenwissers voor.
Benzineverbruik blijft OK, in de koudere periodes 4,7 en als het boven de 10 graden is: 4,4 l/100 km.
120.888 km Grote beurt
- 120.888 km
Grote beurt bij 120.888 km. EUR 178,55
Interieurfilter vervangen.
Geen bijzonderheden verder.
Profieldiepte banden: vóór 5,5mm/achter 7,5mm
Dynamo vervangen
- 125.900 km
Er kwam een beetje tikkend geluid vanonder de motorkap, vooral bij stationair draaien. De garage heeft 't bekeken en 't bleek het 'vrijlooplager' van de dynamo te zijn. Gelukkig is deze gemakkelijk te vervangen en nu weer zonder rammeltjes met een gereviseerde dynamo. Kosten waren EUR 197, dat valt toch mee vind ik.
174.500 km
- 174.500 km
Bij 172.000 km de waterpomp vervangen, omdat die hinderlijk begon te tikken, verder geen probleem mee gehad.
Paar 4 seizoen banden eronder en daar gaat ie weer. Op naar de 200.000 km.
205.000 km
- 205.000 km
Still going strong. Inmiddels de 200.000 km gepasseerd en de Picanto doet het nog prima. De vorige 4 seizoensbanden (Chinees) na 25000 km vervangen voor Goodyears, die me een stuk beter bevallen. Bij 180.000 km is de accu vervangen, die was op. Verder geen noemenswaardige problemen, de auto verbruikt nog steeds weinig, maar ik rij vaak langere stukken. Wel minder dan aan het begin, omdat ik nu nog maar 2 dagen per week op kantoor ben.
211.500km
- 211.500 km
Het wordt toch langzaam tijd om naar een andere electr. auto te kijken. Deze mag blijven vanwege de trekhaak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Picanto
Had je deze auto's al gezien?

Kia Picanto 1.0 CVVT ComfortPlusLine Navigator | Camera | Climate Control | Navigatie | Cruise Control | Bluetooth Tel. | Elek. Ramen + Spiegels | LM Velgen | Rijklaarprijs!
- 2017
- 61.977 km

Kia Picanto 1.2 CVVT SportsLine Airco Half Leer *LED* *PDC*
- 2016
- 73.548 km

Kia Picanto 1.0i-12V ISG EconomyPlusLine 5-Drs | Navigatie | Camera | Airco | Bluetooth | 14"LMV | Tot 10Jr. Kia-Garantie |
- 2017
- 78.321 km