Kia Niro 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 360.000 km |
Waarom een PHEV?
- 7.500 km
Ik zie nog geen reviews van de facelift PHEV, dat zal wel komen omdat ze niet veel verkocht worden. Heeft natuurlijk alles met bijtelling te maken. Ik heb er wel een aangeschaft en dat was eigenlijk ook niet de planning. Oorspronkelijk wilde ik naast de eNiro een tweede EV, maar omdat ik veel in Frankrijk zit was ik er snel achter dat EV'en daar verre van ideaal is, en eigenlijk het snelladen onderweg sowieso. Het duurt te lang. Niet erg voor een vakantieritje, maar ik heb maanden dat ik drie keer dik 1000 km (enkele reis) doe naar onze bedrijfsvestiging aldaar.
Vandaar de ID.3 reservering opgezegd en de Niro PHEV besteld, omdat de eNiro verder prima voldeed. Die houden we nu voor privé gebruik, naast de Fiat spaardiesel die we, na de 5 jaar belastingvrij en 14%, ooit privé hebben overgenomen van de eigen BV. De PHEV gebruik ik alleen zakelijk dus geen bijtelling.
Auto's hebben we in eigendom dus de 7 jaar garantie was een belangrijk argument voor Kia, naast de kwaliteit. Ik koos voor PHEV ipv HEV vanwege de hogere verwachte restwaarde, en natuurlijk het halftarief wegenbelasting gedurende 5 jaar. Diesel wilde ik niet meer, rijdt prima maar zal steeds onaantrekkelijker gemaakt worden de komende jaren. Ik heb geen hoogdravende milieu-beweegredenen.
De auto is ook op de lange afstand waar het batterij-stuk niet erg meetelt nog steeds erg zuinig, reken op 5,8-6,0 l/100km. Die zuinigheid komt vooral door het kleine motortje die maar weinig vermogen heeft, en heuvel-op echt de elektromotor nodig heeft, anders is ie direct buiten adem. Dit is een voordeel van de PHEV ten opzichte van de traditionele hybride, je hebt veel meer stroom aan boord om bij te springen. Dat merk je in NL niet, maar in bepaalde delen van Frankrijk golft de snelweg lekker en dan zie je de batterij flink zakken. Er wordt dan niet snel genoeg bijgeladen, ook niet in de sportstand, om de motor te blijven assisteren. En dat heeft ie echt nodig om een beetje tempo te houden.
Mocht je met een caravan naar zuid-Frankrijk willen, dan is het dus zaak de batterij zo lang mogelijk vol te houden, dit doe je door direct de HEV stand te gebruiken.
De automaat schakelt prima, maar mocht wel iets langer de versnelling vasthouden wanneer het heuvel-op gaat. Ik gebruik daardoor op de snelweg best vaak de flippers in de sportstand, waardoor ie handmatig schakelt.
In de normale rijmodus dienen de flippers om de regeneratiestand te kiezen, net als bij de eNiro. Jammer en gek genoeg zit hier géén auto-stand op, die bij de eNiro nu juist zo goed werkt. De regeneratie is behoorlijk minder sterk dan bij de eNiro maar dat is logisch gezien het veel lagere vermogen van de elektromotor.
Aan de stekker laadt ie in krap 3 uur op op 16A max. Daarmee kun je in de praktijk zo'n 45km rijden over provinciale wegen, op de snelweg minder. Om te verwarmen heb je de motor nodig, dat is jammer. Zelfs met de verwarming op 'off' start de motor soms (maar niet altijd) bij het knop indrukken. Waarom weet ik niet, zal wel met de winter te maken hebben.
Het nieuwe dashboard ziet er leuk uit, maar ik vind de ronde klokken van de eNiro eigenlijk net zo duidelijk. Het infotainment scherm is wel mooier, maar biedt geen extra functionaliteit tov MJ'19. De weergegeven snelheid in het infotainment is gewoon de teller-snelheid, en niet de GPS snelheid zoals in mijn MJ'19 eNiro. Voegt dus niks toe.
Uitrusting is hetzelfde als de eNiro, beide Executive uitvoeringen. De PHEV heeft een schuifdak die de eNiro niet heeft, verder zie ik geen verschillen. Ze hebben dezelfde trekhaak, maar de PHEV mag ook daadwerkelijk iets trekken, hoewel ik dat bij de eNiro stiekem ook doe.
De algemene kenmerken ga ik het verder niet over hebben, daarover is al genoeg geschreven.
60,000 km
- 60.000 km
De auto nu krap 10 maanden in bezit, net de 60K gepasseerd. Geen enkel probleem gehad, de kwaliteit is zeer goed. Veel waar voor het geld en een neutraal, bescheiden voorkomen, zoals ik graag heb.
Met veel lange afstanden ben ik wellicht een iets a-typische gebruiker voor een PHEV, maar met gemiddeld 5,8 l/100km blijft het verbruik bescheiden ook zonder een groot EV aandeel. Tanken doe ik uitsluitend in België en Frankrijk waar de E10 aanmerkelijk goedkoper is (gisteren €1,44).
Ik rij lange afstand altijd in de HEV stand zodat de batterij zo lang mogelijk meegaat om mee te helpen wanneer de snelweg heuvelop gaat. Met tegenwind en constant 130 op GPS zakt ie toch vrij snel, hij heeft dan veel kracht nodig en de benzinemotor is bescheiden geproportioneerd. Met de wind mee blijft ie lang vol. Wanneer rijdende meer wil bijladen kun je de sportstand kiezen, maar dit is uiteindelijk minder economisch. Ik doe het soms toch om op bepaalde stukken verderop meer kracht te hebben. Wanneer de batterij leeg is (2%) loopt anders de snelheid terug op heuvels, of gaat enorm terugschakelen zodat de motor het uitgilt. Veel trekkracht heeft ie zonder elektrohulp niet.
De hulpsystemen werken zeer goed en ik maak daar veel gebruik van. Een zeer sterk punt van deze auto, waar je bij de Duitsers enorm voor moet bijbetalen. De cruisecontrol zakt na inschakelen soms beetje terug, vooral heuvelop. Ik heb geleerd om dan op gaspedaal te blijven tot ie weer heuvelaf gaat, anders zakt ie zo 12km/h terug, niet fijn voor je achterliggers.
De stoelventilatie is een ander ding waar ik heel positief over ben. Ook iets waar je bij de premium merken veel voor bijbetaalt. De LED verlichting is zeer goed, automatisch grootlicht werkt perfect, hoewel ik het niet heel veel gebruik. Minder goed vind ik alle waarschuwingspiepjes, en de korte tijd die je hebt om de laadstekker-klep te openen na afzetten motor. Dat is onnodig lastig wanneer je ook even iets uit de auto moet halen.
Nu met de nieuwe EV6 is het belangrijkste nadeel (langzaam DC laden) van de eNiro (hebben we nog steeds als een gezinsauto) sterk verbeterd, maar ik hou deze PHEV nog eventjes. Er is gewoon niets mis mee en hij rijdt zuinig.
Voor 53K is de 77kW EV6 RWD wel een supergoed aanbod, en met de nieuwe Kia laadpas kun je (eindelijk!) goedkoop bij Ionity terecht.
130,000 km
- 130.000 km
De tijd vliegt, tijd voor een update. Veel bijzonders is er niet te melden, de auto blijft volkomen probleemloos. Bij rond 110K de voor- en achterbanden van plaats laten wisselen, de banden bij nieuw-aflevering (Vredestein all-season) zitten er dus nog op en gaan ook nog wel even mee; het voordeel van alleen lange afstand rijden. Overall geeft ie nu een verbruik van 5,4l /100km aan, dat klopt wel zo'n beetje. In de praktijk doe je rond de 700-750 km, inclusief één volle acculading, en tankt dan rond de 38-39 liter E10.
170000
- 170.000 km
Nog steeds geen problemen, niets. Bij 160.000 de banden vervangen (dat waren nog de eerste), weer de Vredestein all-season genomen; erg stil en uitstekende levensduur.
Puntje dat Kia wel mag veranderen is een langere tijd dat je de kabel kunt in- en uitpluggen nadat je de auto van het slot doet. Verder blijft ie zuinig en zeer betrouwbaar. Nu de garantie (7 jaar; maar max 150K) verlopen is ga ik slechts elke 22-23K om een beurt. Er is toch nooit wat mee.
Ik wil hiermee rijden tot er een EV op de markt komt die stroom aan het huis terug kan leveren.
267000
- 267.000 km
Inmiddels staat de teller op 267331 en de auto is nog steeds probleemloos. Blijft zuinig en ook de accu heeft geen merkbare degradatie. Zonder snelweg is 50km elektrisch nog steeds haalbaar. Is al lang uit de garantie dus de beurten doe ik met 20-25K nu.
Ik kijk wel eens naar alternatieven maar ben nog steeds erg tevreden. Rij nog wel even door.
360,000
- 360.000 km
Auto blijft volledig probleemloos. Excuses maar ik heb alleen dat te melden.
Rij alleen lange afstanden, meest van/in/naar Frankrijk.
Groot compliment aan Kia, dit is échte kwaliteit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine Adapt. cruise/ navigatie/ Camera/ Carplay/ 18" Lmv/ Stoel-stuurverwarming
- 2020
- 121.026 km

Kia Niro E-Niro Fase 3 DynamicLine 64 KWH - Carplay, Camera, Stoelverw.
- 2020
- 121.841 km

Kia Niro Fase 3 DynamicLine 64 KWH - Carplay, Camera, Stoelverw.
- 2020
- 121.841 km