Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicLine (2020)

autoreview

Kia Niro Plug-in Hybrid
Kia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro HybridKia Niro Hybrid en Plug-in HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro Plug-in Hybrid

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi PHEV DynamicLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst4.400 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

2000 km op een tank, makkie

  • 4.400 km

Eerst maar een zeer negatieve ervaring. Die moet ik wel kwijt. In augustus een Niro PHEV besteld nav de aktie van Kia. Auto zou begin december geleverd worden. Verrassing de auto was half november af te halen. Twee weken eerder dan gepland. Deze twee weken kostte me 770 euro meer aan lease vanwege gemarchandeer bij de dealer en een fout bij Kia lease (Santander).

Dan de auto zelf. Het is mijn derde Niro. De eerste twee HEV de laatste een PHEV. De rekensom was simpel, dezelfde leasesom (dacht ik), 33 km enkele reis naar het werk, en daar kunnen opladen. Verbruik woon/werkverkeer 0,5 liter/100 km omdat toch de verwarming en soms de airco aanstaat vanwege ruiten die beginnen te beslaan.

Het is vandaag 6 februari, op de tripteller staat 1900 km, en met de volle accu en wat er nog in de tank zit zegt de Niro nog 114 km te gaan. Dus 2014 km. De laatste tankbeurt is van de laatste week december. Tot en met vorige week was de oplaadinstallatie op het werk niet klaar, dus elke dag waren de laatste 20 km ook nog in de hybride modus. Thuis hangt hij s'nachts gewoon aan het stopcontact. In de nachtelijke uren wordt de accu binnen 4 uur opgeladen Kosten 7*21 cent + 1,46 voor 46 km bereik op dit moment. Ik woon aan (op) de Duitse grens. Scheelt een slok op de borrel (Gemiddeld € 1,30 per liter) dus met de vorige Niro : circa 5,3 liter/100km. € 8,20 per 100km. Nu is dat € 3,20 per 100 km. De motorrijtuigenbelasting is bijna gehalveerd naar 35 euro per maand. Nu in de winter rijdt ik circa 46 km met een volledig opgeladen accu. Grotendeels snelweg, en met 130 meter hoogteverschil tussen woonplaats en werk. Naar het werk bergaf, dus zuiniger, naar huis raakt de accu wat sneller leeg. Voetnoot : 100 km per uur (GPS snelheid)

Voor de rest is het nog weer een betere Niro. De automaat schakelt soepeler, en dankzij de PHEV accu van 8 kw zou ook voor de langere afstand het verbruik moeten dalen. Ook de stoelen zijn verbeterd, en het grote scherm voor de infotainment is buitengewoon goed. Er is genoeg beenruimte achter en dankzij de inklapbare armsteun in de rugleuning ook zeer comfortabel voor de passagiers op de achterbank.
Alle andere knoppen op de juiste plaats, mooi overzichtelijk. Minpunt. Waarom geen USB aansluiting op de achterzijde van de middenconsole in plaats van in de middenconsole? Verder is de afwerking buitengewoon in orde. Geen ouderwets hard plastic. Minpunt : De pianolak van het dashboard, schakelpook, en deuropeners had Kia achterwege mogen laten. Veel te krasgevoelig. De vermaledijde (startaccu) is ook terug in de kofferbak. Scheelt toch een hoop ruimte. Voor 2 golfsets incl trolley wordt het een puzzel. Jammer dat daar geen oplossing voor gevonden wordt. In de Niro 2 was deze juist onder de zitting van de achterbank verwerkt. En voor de prijs mocht de achterklep ook elektrisch.

De Niro rijdt buitengewoon rustig, er is weinig geruis en door de adaptive cruisecontrol, lane assist en diverse andere technische hulpmiddelen ervaar je hoe het is om straks geheel autonoom te rijden.

Wat ook een fors minpunt is zijn de ondershoudsintervallen. Kia schrijft een interval voor om de 15000 km. Dat is, met de huidige techniek en kwaliteit van smeermiddelen volstrekt overbodig. Zeker gezien dat het voor de particulier voor de eerste oliebeurt maar liefst 190 euro kost. 190 euro voor 4 liter olie, een carterplug, benzineadditief voor schoonhouden van de motoronderdelen. Mijn zoon is aankomend (Technisch Specialist) automonteur. Totale kosten 50 euro. Maar dan heb je geen stempeltje en vervalt de KIA wegenwacht.

En als je van die 15000 km 10000 km elektrisch rijdt?

Maar zou ik weer een Niro willen (Over 4 jaar) Zeker wel (Maar dan zullen ze wel de eerstgenoemde problemen moeten oplossen)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.