Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicLine (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi PHEV DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 4.400 km |
2000 km op een tank, makkie
- 4.400 km
Eerst maar een zeer negatieve ervaring. Die moet ik wel kwijt. In augustus een Niro PHEV besteld nav de aktie van Kia. Auto zou begin december geleverd worden. Verrassing de auto was half november af te halen. Twee weken eerder dan gepland. Deze twee weken kostte me 770 euro meer aan lease vanwege gemarchandeer bij de dealer en een fout bij Kia lease (Santander).
Dan de auto zelf. Het is mijn derde Niro. De eerste twee HEV de laatste een PHEV. De rekensom was simpel, dezelfde leasesom (dacht ik), 33 km enkele reis naar het werk, en daar kunnen opladen. Verbruik woon/werkverkeer 0,5 liter/100 km omdat toch de verwarming en soms de airco aanstaat vanwege ruiten die beginnen te beslaan.
Het is vandaag 6 februari, op de tripteller staat 1900 km, en met de volle accu en wat er nog in de tank zit zegt de Niro nog 114 km te gaan. Dus 2014 km. De laatste tankbeurt is van de laatste week december. Tot en met vorige week was de oplaadinstallatie op het werk niet klaar, dus elke dag waren de laatste 20 km ook nog in de hybride modus. Thuis hangt hij s'nachts gewoon aan het stopcontact. In de nachtelijke uren wordt de accu binnen 4 uur opgeladen Kosten 7*21 cent + 1,46 voor 46 km bereik op dit moment. Ik woon aan (op) de Duitse grens. Scheelt een slok op de borrel (Gemiddeld € 1,30 per liter) dus met de vorige Niro : circa 5,3 liter/100km. € 8,20 per 100km. Nu is dat € 3,20 per 100 km. De motorrijtuigenbelasting is bijna gehalveerd naar 35 euro per maand. Nu in de winter rijdt ik circa 46 km met een volledig opgeladen accu. Grotendeels snelweg, en met 130 meter hoogteverschil tussen woonplaats en werk. Naar het werk bergaf, dus zuiniger, naar huis raakt de accu wat sneller leeg. Voetnoot : 100 km per uur (GPS snelheid)
Voor de rest is het nog weer een betere Niro. De automaat schakelt soepeler, en dankzij de PHEV accu van 8 kw zou ook voor de langere afstand het verbruik moeten dalen. Ook de stoelen zijn verbeterd, en het grote scherm voor de infotainment is buitengewoon goed. Er is genoeg beenruimte achter en dankzij de inklapbare armsteun in de rugleuning ook zeer comfortabel voor de passagiers op de achterbank.
Alle andere knoppen op de juiste plaats, mooi overzichtelijk. Minpunt. Waarom geen USB aansluiting op de achterzijde van de middenconsole in plaats van in de middenconsole? Verder is de afwerking buitengewoon in orde. Geen ouderwets hard plastic. Minpunt : De pianolak van het dashboard, schakelpook, en deuropeners had Kia achterwege mogen laten. Veel te krasgevoelig. De vermaledijde (startaccu) is ook terug in de kofferbak. Scheelt toch een hoop ruimte. Voor 2 golfsets incl trolley wordt het een puzzel. Jammer dat daar geen oplossing voor gevonden wordt. In de Niro 2 was deze juist onder de zitting van de achterbank verwerkt. En voor de prijs mocht de achterklep ook elektrisch.
De Niro rijdt buitengewoon rustig, er is weinig geruis en door de adaptive cruisecontrol, lane assist en diverse andere technische hulpmiddelen ervaar je hoe het is om straks geheel autonoom te rijden.
Wat ook een fors minpunt is zijn de ondershoudsintervallen. Kia schrijft een interval voor om de 15000 km. Dat is, met de huidige techniek en kwaliteit van smeermiddelen volstrekt overbodig. Zeker gezien dat het voor de particulier voor de eerste oliebeurt maar liefst 190 euro kost. 190 euro voor 4 liter olie, een carterplug, benzineadditief voor schoonhouden van de motoronderdelen. Mijn zoon is aankomend (Technisch Specialist) automonteur. Totale kosten 50 euro. Maar dan heb je geen stempeltje en vervalt de KIA wegenwacht.
En als je van die 15000 km 10000 km elektrisch rijdt?
Maar zou ik weer een Niro willen (Over 4 jaar) Zeker wel (Maar dan zullen ze wel de eerstgenoemde problemen moeten oplossen)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine | Navigatie | Parkeercamera | Climate Control | Cruise Control |
- 2020
- 107.935 km

Kia Niro ExecutiveLine 64 kWh | Panoramadak | Lederen Bekleding | JBL Audio | Dodehoekdetectie | Stoel/Stuurwielverwarming | Elektrisch bedienbare bestuurdersstoel |
- 2021
- 59.888 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid 141pk DCT6 DynamicLine | Trekhaak | Navigatie
- 2019
- 68.970 km