Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicLine (2019)

autoreview

Kia Niro Plug-in Hybrid
Kia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro HybridKia Niro Hybrid en Plug-in HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro HybridKia Niro Plug-in HybridKia Niro Plug-in Hybrid

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi PHEV DynamicLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst15.316 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima auto, vrijwel perfect

  • 9.100 km

Ik kom tot op heden nog niets slechts tegen aan de Niro PHEV. 1 dingetje heeft wat verbetering nodig: de auto verwarmt of koelt niet op de electromotor. Als het dus koud is slaat de motor aan om het interieur te verwarmen. Als het heel warm is slaat de motor aan om de airco-pomp te laten lopen. Voor kleine stukjes is dit geen problem: de climate control staat dan gewoon uit. Toevoeging juni: de airco pomp loopt wel op de accu (dus zonder motor), maar bij vol airco-vermogen springt de motor vrij snel aan omdat veel "power" naar de airco gaat. Verwarming gaat niet elektrisch.

Maar op iets langere stukken is dit gewoon zonde, temeer omdat de Niro PHEV best aanzienlijke stukken elektrisch kan rijden (in de praktijk een kleine 50km in de winter op winterbanden).
Wij stekkeren aanzienlijk. Het verbruik ligt nu gemiddeld rond de 4L /100km. Sinds eind oktober zit er echter ook 530kwh aan elektriciteit in.

Daarmee komen de gebruikskosten op ongeveer 6.20 EUR per 100km aan benzine en 1.20 EUR aan elektriciteit, gerekend tegen een normaal net-tarief.

Nog altijd aanzienlijk voordeliger dan de Audi A3 die we hiervoor hadden, die op ruim 9.3ct per km uit kwam.

Dit verschil van 1.90 EUR per 100km verdien je niet eenvoudig terug. De A3 kostte (alle kosten excl. brandstof, maar inclusief afschrijving, onderhoud, belasting, verzekering, private lease 30.000km per jaar) 462 EUR per maand.
De Niro PHEV kost met dezelfde voorwaarden 638 EUR per maand, een verschil van 176 EUR per maand of 2112 EUR per jaar meer.

Aan brandstofkosten "verdienen" we hier 570 EUR van terug. De Niro is dus 1542 EUR per jaar duurder. Dit verschil van omgerekend 128.5 EUR per maand weegt echter niet op tegen de voordelen van de Niro:
- Carplay
- Heerlijk stil in de file
- Automaat
- Aanzienlijk ruimer
- Veel beter navigatiesysteem, zowel qua bediening als layout

Ik kan deze auto aan iedereen aanraden. Het prijsverschil tov. de hybride is aanzienlijk, en verdien je niet terug (zal ongeveer gelijk zijn aan het verschil met onze vorige A3). Maar het rijdt wel veel comfortabeler en zeker wanneer je kortere afstanden rijdt dan wij verdien je meer terug (of als je kunt stekkeren op de zaak).

Regeneratie in de bergen

  • 15.316 km

Afgelopen zondag tm dinsdag was ik op pad van Nederland naar Zwitserland en terug voor het werk. De elektrische Zoe heeft een te beperkte range (dat is mijn andere auto), dus heb ik de Niro gepakt. Onderweg kon ik niet bijladen. Dwz., dat kan wel, maar opladen met een PHEV onderweg is zinloos: het gaat te langzaam en er is vaak een starttarief, van soms meer dan 1 EUR. Dat maakt opladen érg duur voor een zeer beperkte toevoeging aan elektriciteit.

Het gemiddelde verbruik viel me desondanks helemaal niet tegen: gemiddeld nog altijd ruim minder dan 5 liter per 100km. Ook op de terugweg zat ik op slechts 4.7L/100km terwijl ik met een lege accu vertrok.

Ik weet nu ook hoe regeneratie werkt in de bergen. Bergaf kun je immers fijn met de flippers aan het stuur bepalen hoe hard de auto remt. Helaas was de Klausenpas te lang voor de regeneratie: ik kreeg de melding dat er niet geregenereerd kon worden, behalve het gewone gas loslaten. Wellicht een ingebouwde beveiliging bij steile hellingen?
Desondanks was het nog altijd zo dat wanneer ik remde, de meter wél naar "Charge" sloeg. Eenmaal beneden aangekomen was de range van de batterij dan ook opgelopen van 0km op de top naar 18km beneden.

Bergaf rijden met een (PH)EV is een heel andere ervaring dan met een verbrandingsmotor. Je remt immers op de elektromotor en hebt geen jankende toerenmakende nokkenas voorin liggen. Het is dus, afgezien van wind & bandgeruis, volledig stil! Heerlijk!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.