Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 83.682 km |
Heerlijke eerste kilometers
- 396 km
En vrijdag 25-09 was het dan zo ver, de levering van onze Kia Niro. Na een goede 3,5 jaar in een Dacia Logan was het tijd voor wat anders. Een grote wens, een automaat. We hadden ook wel handgeschakelde auto’s op de shortlist, maar na plussen en minnen zijn we uiteindelijk gevallen voor de Niro. Redenen? Het grote comfort t.o.v. van bijvoorbeeld een Dacia Duster, de beschikbare rijhulpsystemen op deze uitvoering, waardoor je niet meteen de dikste uitvoering hoeft te bestellen, de enorme zuinigheid tijdens de lange proefrit (dank aan de lokale dealer voor het goede advies voor een mooie lange route met allerlei soorten wegen) en het contact met de dealer was zeer goed. Daar kan de lokale Dacia dealer nog wat van leren.
We hadden een vol weekend, dus meteen wat kilometers kunnen maken. Even wat eerste punten.
Positief:
Comfort
Ruimte voor berijder en passagiers
Rijhulpsystemen
Android auto (via een omweg op telefoon geïnstalleerd)
Fijne stoelen
Zuinigheid (scoor zonder moeite beter dan 1 op 20)
Negatief:
Trage reactie cruise control bij opnieuw inschakelen
Lane assist duwt hem soms zelf buiten de lijntjes, dus op sommige wegen beter uitschakelen
Kofferbak ruimte (maar dat wisten we van tevoren, kwestie van wat grotere dakkoffer kopen)
De 141 pk hebben ze goed verstopt, een inhaalactie kan je soms beter even laten. Echter we hebben deze auto voor comfort en zuinigheid, niet om te scheuren.
We gaan de komende tijd nog wel wat kilometers maken, ondanks het verplichte thuiswerken. Familie aan de andere kant van het land en nog een weekend weg met vrienden als Corona ons niet weer een lockdown oplevert. We gaan dus weer een poging doen om een uitgebreide review bij te houden.
Eerste dikke 1000 km
- 1.124 km
Inmiddels hebben we een goede duizend kilometer gereden en afgelopen weekend was het tijd voor een rit v.v. 320 km. Alle ritten gingen heerlijk comfortabel en in alle rust. Paar opvallende dingetjes:
* Adaptieve Cruise Control goed in te stellen qua afstand. Niet overdreven veel ruimte tussen mij en voorganger.
* Op snelweg echt nagenoeg volledig te rijden zonder gas en rem te gebruiken.
* Cruise Contol remt redelijk stevig en laat als voorganger stilstaat (heb voorkeur voor de kortst instelbare tussenafstand). Gooi hem er zeker binnen de bebouwde kom er vaak af om de auto te laten uitrollen.
* Irritant dat je iedere rit de auto hold en cruise control opnieuw moet inschakelen.
Verbruik op dit moment om en nabij de 1 op 20. Merk wel dat je echt moet spelen met de techniek, daar moet ik nog wat meer feeling mee krijgen.
Op naar het eind van het jaar. Hopelijk nog een weekend weg in december en er zullen dus nog wel wat kilometers volgen. Word vervolgd.
Paar duizend kilometer verder
- 3.087 km
Zoals zovelen rijden we momenteel niet zo veel, vanwege verplicht thuiswerken. Toch inmiddels een goede 3000 km bij elkaar gesprokkeld. Nu die Niro een paar maanden in ons bezit is, zijn we behoorlijk fan geworden. Wat een heerlijke comfortabele auto is het. Cruise control werkt erg ontspannend in combi met de automaat. Op langere ritten hoef je niet veel meer zelf te doen. Het systeem om hem binnen de lijntjes te houden vind ik persoonlijk een beetje wisselvallig. Soms trekt hij hem zelf over de lijn, om dan vervolgens te gaan piepen. Gebeurt niet enorm vaak, maar op bepaalde wegen naar bepaalde plekken weet ik in ieder geval dat ik hem beter uit kan zetten. Zuinigheid valt me mee. Langere ritten lukt beter dan 1 op 20 (nu op winterbanden). Gemiddelde ligt wel wat minder gunstig, maar dat komt ook door de vele stadsritjes. Mijn neemt de auto nog wel eens mee naar het werk (paar kilometer), want om nou als vrouw alleen voor dag en dauw door de stad naar het werk te fietsen... Gemiddeld over alle kilometers komen we aan een goede 1 op 17. Paar kanttekeningen, irritant dat je iedere keer de cruise control en de auto hold (zodat hij niet gaat rollen als je de voet van de rem haalt) moet inschakelen. Iedere rit dus eerst twee knopjes inschakelen voor het wegrijden. Verder gisteren toevallig een storinkje in de linkerspiegel. Die klapte niet terug bij openen auto. Moest even met de knop heen en weer en toen floepte hij weer in de normale stand. Eens kijken of we volgens jaar nog wat meer kilometers gaan maken. Als Corona bedwongen is en we weer lekker op vakantie kunnen, dan komen de kilometers vanzelf. Dan volgt vast wel weer een update.
Bijna 10k
- 9.986 km
Inmiddels hebben we bijna 10000 km gereden met de Kia. Kan niets anders zeggen dan dat het een heerlijke auto is. Uiterst comfortabel, ruim genoeg voor ons gezin van 5, ook tijdens korte vakanties genoeg bagageruimte en voor de langere vakanties een dakkoffer gekocht. De adaptieve cruise control vind ik heerlijk en zeker in combinatie met tot op zekere hoogte zelf sturen. Erg comfort verhogend. Voor de ramen heb ik een zonneschermen set op maat gekocht. Comfort verhogend voor de kinderen. Had geen zin om meer te betalen voor een uitvoering met privacy glass, want deze uitvoering is luxe genoeg. Het verbruik over alle kilometers is een dikke 1 op 22. Erg netjes met een lange winter. Kijken hoe het in de zomer is.
Kleine nadelen zijn de veiligheidssystemen die je op sommige wegen echt beter uit kunt zetten. Anders piept hij dat het een lieve lust is. Ook doet Android Auto af en toe irritant. Dit is uiteraard niet vreemd, aangezien dit eigenlijk niet in Nederland beschikbaar is.
Vooralsnog uiterst tevreden met de auto. De komende jaren lekker blijven rijden. We rijden niet meer zo veel, dus we kunnen even vooruit met deze auto. Kan de Kia van harte aanbevelen,
Betrouwbaar?? Elektronica als stoorzender.
- 39.162 km
Inmiddels naderen we de 40.000 km. Tijd voor een update. As we speak staat de auto bij de dealer vanwege meteen maar 2 storingen. 1 was blijkbaar niet genoeg. Dit is overigens niet de eerste keer. Eerder heeft hij ook al voor een storing bij de dealer gestaan. Laten we bij het begin beginnen. De eerste storing zat in de auto up functie van het elektrische raam aan de bestuurderskant. Had ik het raam open en wilde ik de auto up gebruiken dan ging hij met een schokje een klein stukje omhoog en daarna weer naar beneden. Dealer kon niks vinden. Storing is vanzelf weer weg gegaan en daarna nog een keer weer teruggekomen en weer weggegaan. Nu naar de huidige twee storingen. Vorige week dinsdag gooide de auto de cruise control eraf en kreeg ik de melding EPB (elektronische handrem) op mijn dashboard. De auto uit zetten en dan weer aan en het is een tijdje weg. Sinds gisteren is daar nog een storing bij gekomen. Ik krijg tijdens een rit de melding dat recuperatie niet beschikbaar is. Na een paar kilometer doet hij het gewoon weer. Al met al lijkt het erop dat er ergens slecht contact wordt gemaakt. Bloedirritante storingen deze twee. Daarbij zat de baliemedewerker net bij binnenkomst aan een collega te vertellen dat de gloednieuwe demo Niro een motorstoring heeft. Wat begon bij een auto waarvan ik dacht dat het wel eens zou kunnen dat ik na deze auto bij dezelfde dealer zou gaan shoppen is wel heel snel naar een auto gegaan waarvan ik me afvraag wat de volgende storing zal zijn. Het kan natuurlijk dat dit gefixt wordt en dat ik vervolgens zonder gezanik de volgende 100.000 km doorkom. Fingers crossed. Voor de rest is een blijft het een comfortabele en zuinige auto waar je met plezier in rijdt. Ik hoop dus echt dat het klaar is met de storingen. Ik zou het zonde vinden dat een serieus fijn rijdende auto door dit soort dingen een kort leven bij ons gaat krijgen.
Na bijna 40.000 km de balans: De Niro is uiterst comfortabel. Met een beetje kien rijden (gebruik maken van de techniek) kom ik gemiddeld aan 1 op 22 a 23. Beetje afhankelijk van het de omstandigheden soms iets gunstiger, soms iets ongunstiger. Verbruik neemt heel rap toe als je vlotter optrekt e.d. Als je bijvoorbeeld op de cruise control optrekt is hij niet bepaald de snelste. Je merkt dat alles wel erg is afgesteld op zuinigheid. Voor een vlotte rijder verwacht ik dat je echt onder de 1 op 20 gemiddeld uit gaat komen.
Wij gebruiken hem regelmatig met 5 personen (bijna 14, 10 en 7 jarige op de achterbank). Dat gaat goed. Nou zijn wij zelf allebei niet heel groot, dus onze stoelen staan niet overdreven ver naar achteren. Midweekje kan zonder dakkoffer. Kofferruimte heeft een fijne vorm waardoor onze tassen goed stapelen (dat is dus wel afhankelijk van het formaat van je tas op koffer, want onze oude koffers gingen minder makkelijk).
Tank vind ik relatief klein. Had best 10 liter groter mogen zijn. Daardoor actieradius onder de 1000 km. Het is uiteraard een detail, waarvan je in de praktijk niet heel vaak last hebt.
Navi van de auto gebruik ik eigenlijk niet. Gebruik altijd Google Maps via Android Auto. Dit werkt erg prettig. Geluid van de audio vind ik voor in de auto goed genoeg. Ik draai voornamelijk Spotify, dus het is toch allemaal al gecomprimeerd en niet van hele hoge kwaliteit wat er aan input geleverd wordt, dan vind ik de output nog meevallen. Fijn dat een aantal functies gewoon fysieke knoppen heeft. Dat is goed in balans, zodat de ergonomie goed op orde is.
Ik hoop tzt wel weer een update te geven. Hopelijk dan zonder storingen. Ik zou het nogmaals erg zonde vinden als de auto daardoor snel het veld gaat ruimen. Ik vind het namelijk fijn om langere tijd met een auto te doen. Had gedacht toch zeker een jaar of 7 te doen met deze. Drie storingen in twee jaar vind ik echter wel een beetje te veel. We gaan het meemaken.
Even een aanvulling. Inmiddels de auto opgehaald. Er moet een nieuwe remklauw besteld worden. Begin november gaan ze het fixen. Ik vind het bijzonder na nog geen 40.000 km. Alles wel onder garantie.
Inmiddels ruim 3 jaar in bezit
- 61.171 km
We rijden inmiddels ruim 3 jaar rond in de Niro. Nog steeds bevalt de auto goed. Na het verhelpen van de storingen toch weer een kunstje. Dit keer een platte accu. Volgens de 'pechhulp' van Kia een dingetje dat nogal eens voorkomt.
Ondanks dat ik veel thuis werk toch weer ruim 20k km gereden het afgelopen jaar. Op de vakantierit naar het Gardameer bleek de Niro een prima vervoersmiddel. 5 personen, bagage, dakkoffer en fietsdrager sjouwde hij allemaal mee. De kinderen zitten nog steeds goed met z'n drietjes op de achterbank. Twee van de kinderen vallen inmiddels in de categorie puber, waarvan de oudste inmiddels flink lang is. Ruimteaanbod is vooralsnog dus nog prima. Denk wel dat als we nog wat jaartjes verder zijn dat twee pubers en een adolescent iets teveel van het goed is. Ook op snelheid (harder dan 140 ben ik niet gegaan) uiterst comfortabel. Ook zo vol bepakt relatief zuinig gereden, een ruime 1 op 18. Bergje op wel af en toe de cruise control eraf, want hij zakt extreem terug in snelheid op de cruise control als je flink klimt.
Wat er echt beter kan aan de Kia zijn een aantal dingen:
* Adaptieve cruise control mag wat eerder remmen en wat minder heftig.
* Stuurondersteuning is zeer nerveus, op een nagenoeg rechte weg bibbert hij voordurend.
* Regeneratief remmen mag nog wel een wat krachtigere stand hebben.
* Automatische verlichting mag eerder inschakelen (zware regenval e.d.).
* Stuurondersteuning ramt hem af en toe bij bepaalde situaties naar rechts, gevaarlijk en bloedirritant. Dit gebeurt bij afritten, maar soms trekt hij je ook gewoon opeens over de lijn. Heel raar.
De Niro is een blijft al met al een fijne auto, maar wel met eigenaardigheden en niet vrij van issues. Voor een auto die ik vanaf nieuw rijd en die maar 60k heeft gelopen zijn er in mijn ogen best wel wat dingetjes die mij 'zuinig' laten zijn met sterren voor de betrouwbaarheid. Het zijn geen zaken waar je niet overheen komt, maar als de komende jaren meer van dat soort irritaties voorbij gaan komen dan wordt het een keer teveel. Fingers crossed.
Elektronica!!!
- 67.511 km
Even een tussentijdse update. Ik benoemde in eerdere updates al eens het nodige elektronische geneuzel waar ik last van had. Dat begint inmiddels vormen aan te nemen die het plezier een beetje vergallen. Klembeveiliging van de raambediening terwijl er niets klemt, regeneratief remmen dat regelmatig niet werkt (al eerder voor bij de dealer geweest), zwart scherm terwijl ik wel muziek heb en ook in het scherm zie dat volume verandert, piepje van gordel dat zomaar ineens begint te jammeren, enz. Allemaal vaak bij het volgende gebruik van de auto weer verdwenen, maar net iets te vaak aanwezig. Ik heb dan ook de betrouwbaarheid een sterretje naar beneden gedaan (blijft niet veel meer over). Ga er maar weer eens serieus met de dealer over babbelen, want ik heb niet het idee dat men er echt serieus werk van heeft gemaakt eerder. Het kan zo'n ding worden waardoor je op een gegeven moment zo in de irritatie zit dat je een andere auto gaat zoeken. Wordt vervolgd.
De maandagochtendNiro
- 71.740 km
Ik krijg de kriebels van de Niro. Maandag en dinsdag heeft hij bij de dealer gestaan vanwege het vervangen van de verdamper van de climate control. Ik heb veel meegemaakt in mijn autoleven, maar nog nooit dat ik een dergelijk onderdeel mocht laten vervangen bij zo'n jonge auto. Gisteren de auto weer opgehaald. Vanmorgen wilde ik naar kantoor rijden..., lampje motormanagement aan en melding op de navi of ik me a.u.b. bij de dealer wil melden. Dus ook vandaag mag de auto weer naar de dealer. Wij hopen zeer binnenkort op vakantie te gaan. Fingers crossed dat ze het allemaal fixen. Ik merk dat ik ondertussen met grote regelmaat kijk naar toekomstige auto's. Deze heeft me iets teveel 'humeur'.
Bye bye Niro, welkom Ceed SW
- 83.682 km
Deze week neem ik afscheid van de Niro. Door de bank genomen was het een fijn rijdende auto. Wel heeft hij mij soms onaangenaam verrast met elektronica gerelateerde nukken. Het hybride systeem lijkt toch wat nukkig. Bij 90% acculading zou regeneratief remmen niet meer moeten werken, maar ik heb sterk de indruk dat die 90% nogal variabel is. Regelmatig werkt hij niet als de acculading volgens de meter nog geen 90% bedraagt. De klembeveiliging van het linker voorportier blijft ook moeilijk doen. Vuil of iets anders dat het blokkeert? Toch heb ik besloten weer voor een Kia te gaan. Over heel de linie vond ik de Niro best een fijne auto en value for money zit goed. Hij was goed genoeg om de elektrieke zaken te vergeven. De dealer heeft een rol gehad in mij irritatie. Die heeft daar overigens lering uit getrokken. Morgen staat er een Ceed Sportswagon op de stoep. Uiteraard ga ik ook daar een review van bijhouden. Het is er een met de kop eraf. Nog niet met teruggeknepen motor, maar met de heerlijke 160 pk. Moet wel weer zelf in de versnellingsbak roeren en zal vooral de adaptieve cruisecontrol missen. Maar ja, we bepalen samen wat we voor een auto willen uitgeven en dat gaan we niet oprekken voor spiegeltjes een kraaltjes. Er zijn prachtige uitvoeringen te krijgen, maar daar betaal je ook voor. Onze nieuwe tweedehands Ceed zit voor ons genoeg in de spulletjes en ik hoop op een hoop veilige en plezierige kilometers. Bye bye Niro. Je hebt het voor elkaar gekregen om mij voor het eerst merktrouw te laten zijn. Petje af.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine Navigatie | Climate control | Apple Carplay/Android Auto
- 2021
- 77.078 km

Kia Niro EV DYNAMICPLUSLINE 64.8 KWH 3-FASE | Trekhaak | Nw. Model | Dealeronderhouden
- 2022
- 76.031 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine | Navigatie | Dealeronderhouden
- 2020
- 64.149 km