Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV6 77.4kWh GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 27.000 km |
Eerste week sturen
- 500 km
De zoektocht
Vanwege een nieuwe werkgever mocht ik in augustus een lease-auto uitzoeken. Op dat moment reed ik nog prive een Volvo XC90 van de huidige generatie, een hele fijne auto met alle opties. Deze auto had ik aangeschaft voor 2 redenen. Er moesten 3 kinderzitjes naast elkaar in kunnen, vanwege mijn jonge kinderen en ik wilde graag een 7-zitter zodat ik ook mijn ouders mee op vakantie kon nemen die dat zelf niet meer kunnen door medische omstandigheden.
Het leasebudget is dusdanig dat ik eigenlijk alles uit kon zoeken tot grofweg 1 ton, wat leidde tot instantane keuzestress. Ook zat ik niet vast aan een lease-maatschappij of een restrictie qua auto's. Vroeger (het tijdperk voor kinderen) kocht ik vooral auto's op emotie (uiterlijk, beleving) en specificaties (gewicht, acceleratievermogen). Nu is de emotie verschoven naar veiligheid voor de kinderen en de specificaties naar kofferbakgrootte en zonneschermpjes in de achterportieren.
Dus in eerste instantie gekeken naar de plugin versie van de XC90 (er van uitgaande dat alle problemen met eerste versies ondertussen opgelost waren), maar ook range rover sport en de X5. Maar ja, we eten nog maar max. 2 x per week vlees, hebben flink geminderd met zuivel en kaas, douchen nog maar een paar minuten, halen onze groenten op de biologische markt en de rest bij de verpakkingsloze biosuper, hebben zonwering genomen ipv airco.... enfin, het mag duidelijks zijn dat we proberen duurzamer te leven en een grote inefficiente SUV, geplugd of niet, draagt niet bij aan een betere wereld voor onze kinderen.
Vandaar toch maar begonnen met kijken naar een elektrische auto. Via de leasemaatschappij kon ik een grote vakantie-auto of personenbusje erbij leasen voor de zomer, perfect. Nu geloof ik niet dat op dit moment een elektrische auto per definitie al schoner is dan andere moderne auto's, maar ik geloof wel dat technologie alleen maar groeit als er in geinvesteerd wordt. De enige elektrische auto die ik enigszins te pruimen vind qua uiterlijk is de Audi E-tron. Maar dit is ten eerste weer een SUV, ten tweede lees ik vooral slechte reviews en ten derde zijn de specificaties matig. Porsche Taycan of Audi GT lagen ook binnen het bereik, echter had ik niet zo'n trek om heel de tijd van mijn vrienden te horen dat er ook hele goede klinieken zijn voor mannen met een klein piemeltje. VW's vond ik lelijk en specificaties matig, Skoda Eniaq was nog wel ok, maar al niet meer leverbaar in 2021. BMW I4 vond ik duur voor wat je ervoor kreeg. Vroeger was premium echt luxer dan andere merken, maar die tijd is wat mij betreft allang voorbij, je betaalt voor de status. Tesla's vind ik vanbinnen niet mooi en in mijn directe omgeving zijn ze allerminst betrouwbaar gebleken, met de befaamde lockdowns waardoor de auto's afgesleept moeten worden, als terugkomend dieptepunt.
Uiteindelijk bleven het span Kia en Hyundai over. Hyundai Ioniq 5 beviel me niet zo tijdens proefrit en was ook al niet meer leverbaar in '21. Kia EV6 bleef uiteindelijk over als auto met de beste specificaties qua range en snelladen. Tevens waren de reviews, voor zover beschikbaar, positief. Helaas sprak mijn vrouw meteen haar veto uit tegen de GT. Na de geboorte van ons eerste kind voldeed de 2-deurs 3-serie coupe niet meer en heb ik een Audi S6 aan haar verkocht als ideale gezinswagen. Sindsdien is ze wantrouwig, want dit soort auto's brengt volgens haar het slechtste in mij naar boven. Bij de dealer bleek dat keuze sowieso zeer matig was: GT? 2022, AWD? 2022, grijze matte lak? 2022. Uiteindelijk heb ik even in een preproductiemodel gezeten en gemeten of de kinderzitjes erin pasten. Daarna heb ik een blauwe RWD GT-line besteld en hierdoor was de enige echte optie die er nog over bleef een trekhaak. Het voelt niet helemaal lekker om een auto blind te bestellen en ik mocht volgens de dealer dan ook nog eens blij zijn als ik hem dit jaar zou krijgen. Uiteindelijk bleek hij gelukkig half november al binnen.
Uiterlijk
De auto is met het GT-line pakket enigszins te pruimen, maar de vooral de voorkant vind ik matig. Vanbinnen echter, is het een mooie auto. Cockpit-gevoel, mooi afgewerkt (besmettelijke pianolak had niet gehoeven), alleen de stoelen komen niet helemaal mee in hetzelfde stijlniveau. De ledverlichting waarvan je de kleur volledig in kunt stellen had ik al eerder, maar het lichtdesign is bij deze auto dusdanig goed, dat het ook echt goed tot zijn recht komt, welke kleur je ook kiest.
Rijden
Als voorloopauto heb ik een tijdje in de Ford Mustang Mach-e mogen rijden (zie andere review) en daar was ik verre van enthousiast over het comfort en de vering. Gelukkig is dit in de EV6 een stuk beter, alhoewel ik nog steeds van mening blijf dat je zware auto's alleen echt comfortabel kunt maken met luchtvering. Het stuur ligt lekker in de hand en voelt als een sportstuurtje. De auto rijdt ook koersvast en stabiel in de bochten, het blijft echter een zware auto en hij is ook al een paar keer achter losgebroken op koud en nat wegdek (helaas nog wachten op winterwielen).
Het semi-autonoom rijden werkt goed, alhoewel ik toch nog altijd fijner vind om zelf te rijden als het druk is. Je kunt op het scherm de posities van alle auto's rondom zien, leuke gimmick, maar verder geen toegevoegde waarde. Hij rukt wel flink aan het stuur als je net te laat de richtingaanwijzer aanzet en uiteindelijk werd dit dusdanig irritant dat een hele rits aan lane-keeping assist opties alweer uit staan.
De geluidsisolatie in de auto is matig te noemen en het meest ergerde ik me aan het VESS. (wat? jaja, het Virtual Engine Sound System) Deze stond al in de zachtste stand, gelukkig kan het ook uit. Zo gauw ik de eerste kinderen of huisdieren (bijna) heb aangereden zet ik hem terug aan, maar ik geloof dat het bandengeluid van deze vage Koreaanse banden voldoende is. De banden trillen ook op de snelweg, als dit aanhoudt maar even naar de dealer voor een paar conti's.
Het rijmodussen zijn goed ingeregeld. Als je op eco rijdt, trekt hij rustig op en glij je geruisloos door het verkeerd, terwijl hij op sport heel hitsig is. Het nadeel is dat wanneer je wilt wisselen met de knop op het stuur, hij meteen al overschakelt zonder dat je knop hebt losgelaten. Dus dat betekent dat hij meteen begint te sprinten als je voorbij de sportstand komt, niet handig.
De stoelen kun je goed verstellen, echter kan het stuur niet ver genoeg naar je toe naar mijn mening, een minpuntje waardoor ik uiteindelijk niet de ideale zitpositie kan realiseren.
Dashboard en infotainment
De graphics van alle systemen zijn mooi en alles werkt ook intuitief. Als je een veiligheidsoptie wilt wijzigen krijg je gewoon een 3d-plaatje van de auto te zien waar je alle opties aan kunt klikken, dat werkt een stuk sneller dan tig menu's doorwerken, hier zie ik wel vooruitgang. Voor mij is het echt een voordeel dat er nog heel veel gewoon op het dashboard bediend kan worden. Zeker met de handige knop om de functies te wisselen van de knoppen voor klimaat naar infotainment. Minpuntje is dat ik naar voren moeten buigen om het aanraakscherm te bedienen, het zit net te ver weg.
Een ergernis is de slechte DAB-ontvangst in de auto. Op het stuk naar het werk had ik met de Volvo en Ford geen probleem, met deze auto vallen telkens hele stukken weg.
Koppelen van de telefoon etc werkt prima. De spraakherkenning is echter ondermaats, de helft van de bevelen worden niet herkend en resulteren in vage opties (ik zou bijna zeggen, hetzelfde als thuis). Dit is de eerste auto die ik meemaak waar dit zo slecht werkt, Jeremy Clarkson zou er een prachtige sketch mee kunnen maken.
Het Heads Up Display werkt prima. Mijn laatste 3 auto's hadden allemaal een HUD, maar ik heb er nooit het nut van gesnapt. Je ogen moeten toch opnieuw dichtbij focussen om het te kunnen lezen, dus is er in mijn ogen weinig verschil of je op je dashboard kijkt of op het raam. Het augmented reaility gedeelte heb ik nog niet echt goed getest, maar to nu toe beperkt het zich tot een grote pijl op de raam welke kant je op moet. Dit is heel ver weg van mijn verwachtingen toen ik hoorde dat je via Augmented Reality zou kunnen navigeren. Ik had verwacht dat hij een pijl op de weg (op de raam) zou projecteren die je gewoon zou kunnen volgen, maar helaas.
Gebruiksgemak
De koffer is niet heel ruim en niet heel handig omdat hij zo schuin afloopt. Het vak onderin kun je wel alles kwijt, inclusief laadkabel zodat je verder een lege kofferbak hebt. Helaas passen 2 zitverhogers en 1 kinderzitje niet goed op de achterbank. Ik moet 2 gordels onder een stoeltje vast zien te klikken, wat gewoon irritant is. De oudste mag bijna uit een stoeltje, maar voorlopig laten we de gordels zitten en trekken we ze helemaal uit zodat de kinderen er onderdoor kunnen, handig is anders. Ouders met 3 jonge kinderen, koop een andere auto!
Verder weet ik niet of het komt omdat ik een SUV gewend ben, maar heb al een paar keer mijn hoofd gestoten aan de auto, zowel voor als achter, waarschijnlijk door de schuine daklijnen. Een grote meevaller is dan weer het goede zicht naar achter in je binnenspiegel, wat vaak slecht is in auto's met dit soort design.
De frunk is nog vrij groot, maar uiteindelijk gebruik je die maar weinig omdat het veel meer handelingen zijn en de motorkap vaak ook vrij smerig is. 50 liter, goed voor 1 weekendtas op vakantie.
De GT-line heeft eigenlijk alle opties die ik wens in een auto. Tegenwoordig zijn stoelverwarming en ventilatie al bijna standaard, 5 jaar geleden nog luxe opties.
Verbruik
Ik heb de auto nog maar kort en de afgelopen week was het net boven of rond het vriespunt. Na opladen gaf hij toch weer 490 km aan, boordcomputer staat op 19 kwh/100 km. In latere updates zal ik hier wat uitgebreider op in gaan.
De app
Het koppelen van de app aan de auto gaat vlot, echter gaat het koppelen van je telefoon aan het gebruikersprofiel dan weer niet. Ik blijf foutmeldingen houden, binnenkort bij wielwissel maar weer eens vragen bij de dealer. De app zelf werkt goed en maakt ook snel contact met de auto (Ford kan hier wat van leren). Auto 's ochtends bevroren, geen probleem. Stoelen en stuur alvast voorverwarming, geen probleem, etc, etc. Ik vind de app wel een beetje te uitgebreid, het had volgens mij allemaal wel wat simpeler gekund.
Overbodige gimmicks
Van alle onnuttige dingen is het op afstand in- en uit het parkeervak rijden met je sleutel wel het summum. Totaal overbodig of je moet in Parijs of Milaan wonen waar asociaal parkeren de norm is en je anders je auto niet inkomt (of uitkomt als je zelf 1 van de asocialen bent).
Al met al ben ik vooralsnog blij met de auto die ik blind heb uitgezocht. Veel waar voor je geld. Dit is mijn eerste indruk, over een tijdje de volgende review.
De winter door
- 10.000 km
Ondertussen zijn we een half jaar verder en heb ik er ook een ritje naar de sneeuw opzitten, tijd voor een update.
Uiterlijk
Ik heb het nooit de mooiste auto gevonden en dat is ook niet gegroeid in de afgelopen periode. Het design blijft eigenzinnig en is zeker niet voor iedereen.
Rijden
Overall heeft de auto een goede balans, dynamiek en genoeg comfort voor de lange ritten (ondanks het gebrek aan luchtvering). Na beter afstellen van het onderstel is de trilling die er bij bepaalde snelheden inzat gelukkig verdwenen, maar bij ca. 130 begint de auto door de wind een soort van te resoneren, wat niet echt fijn is. De cruise control vindt ik nog steeds zeer matig werken, de gaten tussen je voorganger blijven te groot, ook in de kortste stand. Dit geeft als effect dat wanneer je bijvoorbeeld een vrachtwagen inhaalt, iedereen vanuit de rechterbaan ertussen invoegt en de cruise control dan afremt om naar achter te gaan. Daarna voegt de volgende in, enfin, het lijkt me duidelijk. Ik geef altijd gas bij op dit soort momenten om dit te voorkomen. Tevens toert hij vaak de langzaam op als de auto's voor je weer gaan rijden.
Gebruiksgemak
Alhoewel de auto goed uitgerust is, heb ik de pech 1 van de eerste lichting te hebben, waardoor er nog een hoop zaken niet werken. Ondertussen is de inverter gewisseld en zijn er al diverse "updates" geinstalleerd. De standkachel werkt nog steeds niet, de ontwaseming is slecht, maar bijvoorbeeld ook de accuverwarming voor in de winter werkt niet. Dit laatste was hondsirritant toen ik in Frankrijk stopte bij 1 van de weinige echte snelladers onderweg in Frankrijk (350kW). We wilde even een kwartiertje vol laden en dan naar een fatsoenlijke air om de kinderen te laten spelen, etc. Uiteindelijke laadde hij met max 60-70 kw, waardoor we verplicht onze heil moesten zoeken bij het fastfood restaurant dat als enige open was bij de op zondag totaal verlaten parkeerplaats bij een winkelcentrum. De snelheid waarmee dit wordt opgelost is zeer teleurstellend, ik wacht nog steeds op een software-update vanuit Kia.
Andere zaken waar ik me wel eens aan erger: de raamrubbers sluiten niet goed aan waardoor ik de ramen niet even open en dicht kan doen om ze vrij te maken van condens. Als je de kofferbak open doet en hij is nat, vallen er continu druppels over de hele breedte van de laadbak. De HUD geeft in het donker een lichte witte vlek op de voorruit (spiegel). Bij de eerste regen bij vrieskou zat de laadklep meteen vastgevroren na het laden en moest ik hem ontdooien met mijn vingers.
Verbruik
Het verbruik in afgelopen winter was een mooie 19kw op 100. Dat is inclusief onze wintersportvakantie waar ik, overal waar het mocht, gewoon 130-140 heb gereden. Ik kan iedereen een trekhaakkoffer aanbevelen, je merkt niets aan het verbruik en je hebt toch 400 l extra ruimte. Mijn towbox was ook ideaal voor alle natte zooi na het skien of de sleetjes die we konden meenemen vanuit de gite waar we zaten, dat hoefde dan niet in de auto. Nu het voorjaar begint zit ik na een ritje naar het werk al regelmatig onder de 15 op 100, ik ben benieuwd naar de zomer. De range is dan ook nooit onder de 400 km gekomen, behalve bij het planken op de snelweg bij temperaturen rond het vriespunt. Dus over het verbruik ben ik zeer tevreden, ook al hoef ik het zelf niet betalen, duurzaamheid is ook belangrijk.
Tevens merk ik dat het snellaadnetwerk in NL toch nog redelijk wat te wensen over laat, ook al roept iederen dat dit het beste ter wereld is. Op het stuk van Tilburg naar Doorwerth dat ik regelmatig rijd, stond tot voor kort bijvoorbeeld geen enkele snellader. Zo zijn er meer stukken van 100 km waar ik er geen enkele tegenkom of een trage 50 kW-lader. In Frankrijk is het nog droeviger gesteld, het gros van de laadpalen is maar 50 kW, en dan is daarvan ook nog een groot gedeelte kapot als je probeert te laden. Tevens heeft hij nog nooit boven de 200 kW geladen, ook niet bij een lege accu en 20 graden celsius. Vaak blijft hij steken bij 130-150 kW, terwijl het snel laden 1 van de zaken is waarvoor ik de auto gekocht heb. Ga dit toch nog maar eens navragen bij de dealer. Verder heeft ook deze auto het bekende probleem dat de de snellaadstekker wat gaat hangen waardoor hij niet goed vergrendelt. Je moet dan de stekker omhoog houden om te vergrendelen anders laadt hij niet.
De app
De app werkt goed, maar na het laden geeft hij soms incorrecte waardes aan qua accupercentage.
Al met al ben ik nog steeds tevreden, prijs-kwaliteit is het een goede keus, maar er zijn nog wel wat zaken te verbeteren.
1 jaar verder
- 27.000 km
Na een jaar rijden in de auto is het tijd voor een definitief oordeel. Eerst wil ik nog even een update geven voor wat betreft een aantal zaken.
Betrouwbaarheid
Er is niets stuk gegaan, behalve een sierstrip op het stuur. Deze was te hard aangedrukt tijdens productie waardoor deze spontaan was geknapt. Dit is netjes vervangen door de dealer.
De software is nog steeds niet 100 %, ondanks alle updates. Soms springen de deuren spontaan open na het laden. Niet echt lekker als hij ergens bij een openbare laadpaal staat te laden. Vanwege de openspringende handvatten is het nogal duidelijk dat hij open is. Zo gebeuren er af en toe wel vaker rare dingen, bijvoorbeeld dat bij keyless go hij wel van slot gaat als ik er aan kom lopen, maar de handvatten dan weer niet naar buiten komen.
Dan goed om even stil te staan bij de welbekende "zombie"-mode. Het is mij 3 x overkomen dat ik net iets te vlot van versnelling wilde wisselen en dat hij totaal niet meer in de versnelling wilde, ondanks dat voor de rest alles het deed. Vanalles geprobeerd, contact aan en uit, etc, uiteindelijk telkens opgelost door uit de auto te stappen, op slot, even wachten, van slot en weer rijden. Echter is hij ook 1 x langs de Duitse snelweg nadat hij klaar was met snelladen, in zombie-mode gesprongen. Hier kwam hij totaal niet meer uit. Alle internetfora uitgepluisd, alles geprobeerd, zonder enig effect. Bij het in de drive zetten klonk er een flinke "klonk", schoot hij in neutral en begon vanzelf te rollen omdat ik op een hellinkje stond. Na een uur in het donker vloekend hebben staan prutsen, had ik een helder idee. Als het kwam na het laden, kan het vast ook opgelost worden door laden. Nadat een vriendelijke Poolse truckchauffeur mij geholpen had de auto weer helling op naar de laders te duwen (dan merk je pas hoe zwaar een elektrische auto eigenlijk is), heb ik hem opnieuw aan de snellader gehangen voor een halve minuut. En wonder boven wonder hij deed het weer. Tip voor alle EV6 rijders die dit mogelijk nog mee gaan maken en zorg dat je altijd maar tot 90 % laadt, zodat er nog wat in kan.
Verbruik en laden
Gemiddeld verbruik over 27000 km, 17 op 100. In mijn ogen niet slecht, aangezien daar ook flink wat zakelijke ritten naar het buitenland bij zaten. Als iemand geïnteresseerd is in het verbruik bij 180 km/u: 38 op 100. Hij rijdt overigens prima op zijn max van 192 km/u. Op de woonwerkritten in Nederland met cruise control op 104 km/u verbruikt hij gemiddeld 15 op 100. Ik heb regeneratie altijd op maximum staan, gebruik mijn remmen zelden.
Voor het 's winters laden heeft de auto onlangs een update gehad, hulde aan de dealer, want officieel is het een upgrade. Het werkt. Vorig weekend vroor het en moest ik een heel stuk naar België. Eerst gaan laden zonder het in de navigatie aan te geven: 60 kW, daarna op de terugweg netjes op tijd als tussenstop in de navigatie gezet: 200+ kW. Het enige is dat hij wel zo'n 20 minuten 4,2 kW heeft verstookt om de accu op te warmen. Dus het vreet wel energie, iets om rekening mee te houden.
Verder verschilt het echt enorm bij welk bedrijf je laadt. Ik heb bij fastned of shell nooit het maximum gehaald, terwijl ik bij ionity bijna altijd wel de 200+ aantikte. In Duitsland had ik amper mijn cappuccino op, wanneer de app melde dat hij alweer opgeladen was. De software is schijnbaar erg bepalend voor de samenwerking met mijn auto en de bijbehorende laadprestaties.
Overall
Pluspunten
1 - Waar voor je geld. Prijs-kwaliteit kan hier op dit moment volgens mij niet veel tegen op.
2 - Het snelladen en het verbruik. Een prima verbruik en een volle accu in 15-20 minuten.
3 - Rijgedrag. Hij rijdt gewoon lekker als je houdt van dynamisch
4 - Stoelen. Afgelopen zomer een Kodiaq meegekregen als vakantieauto, waarin mijn vrouw en ik na een paar uur al last kregen in de stoelen. In de Kia hebben we op lange ritten nog nooit last gehad.
Minpunten
1 - De dynamic cruise control in combinatie met de veiligheidssystemen. Hij reageert traag, houdt teveel ruimte op de snelweg, ziet regelmatig vrachtwagens die te dicht langs de lijn rijden als zijnde op jouw strook en begint te remmen, etc. Alle actieve veiligheidssystemen staan uit omdat ze te snel ingrijpen.
2 - De onbetrouwbare software met de zombie-mode als terugkomend dieptepunt. Ook android auto is onstabiel.
3 - Het ontwasemen van de ramen. Hier blijft hij moeite mee houden , soms sta ik wel 5-10 min te wachten voordat ik kan rijden, hondsirritant.
4 - De navigatie. Het instellen is niet fantastisch, zo ook het terugzoeken naar plekken die je al eerder had ingevoerd. Soms zitten er ook glitches in waardoor je even totaal de verkeerde kant op gestuurd wordt. Ik heb meestal google maps ernaast, voor het geval dat.
Al met al zou ik de auto aanraden. Ik had 1 van de eerste in Nederland, recht van de boot, ik denk dat alles wat je nu koopt qua software alweer een stuk beter is. Ondertussen kijk ik alvast uit naar een mogelijke opvolger over 2 jaar: A6 e-tron of Polestar 5 staan hoog op de lijst, dan volgt er weer een review.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV6

Uitgelicht aanbod

Kia EV6 Plus AWD 77 kWh | Navigatiesysteem | Parkeercamera | Stoelverwarming | Cruise Control
- 2022
- 2.981 km

Kia EV6 77,4kWh 229pk RWD GT-Line | Schuifdak | 20Inch | Full Options | BTW auto
- 2021
- 20.020 km

Kia EV6 GT-Line AWD 77 kWh 325PK Warmtepomp, Head-Up, 360.gr camera, stoelventilatie/verwarming, elek. stoelen, 19'' lichtmetaal
- 2022
- 6.095 km