Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2020) #5
autoreview








Signalement
Uitvoering | e-Soul 64kWh ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 69.400 km |
Eerste ervaringen
- 3.600 km
In het kort:
Een prettig rijdende en voor zijn formaat voldoende comfortabele auto met een bruikbare range van 340km in de winter bij gemengd gebruik.
De lange versie:
Ik wilde graag elektrisch rijden en al jaren volgde ik het EV nieuws op de voet. Ik keek naar Tesla's Model S, Model 3 en eerder maakte ik proefritten met de BMW i3, een Ioniq en de Nissan Leaf. Alle ervaringen maakten dat ik zeker wist dat ik wel elektrisch wilde rijden, maar dat de auto dan wel minimaal een range van 300km moest hebben in de praktijk.
Eigenlijk was ik in afwachting van de ID3.
Met de subsidie in het vooruitzicht leek dit een optie te kunnen zijn voor mij als particuliere rijder.
Toen bleek dat de ID3 wat langer op zich zou laten wachten doordat er softwareproblemen waren begon ik te twijfelen of het wel een verstandige keus was. Met de snel naderende datum waarop subsidie aangevraagd kon worden besloot ik voor het alternatief te gaan en bestelde een e-Soul, waar ik tijdens een eerdere proefrit best enthousiast over was geworden.
Het is natuurlijk het broertje van de Kona met een andere koets en hij deelt zijn techniek ook met de e-Niro waardoor
ik beter wist waar ik aan toe zou zijn dan wanneer ik een ID3 zou bestellen.
Van de genoemde auto's rijden er al een flink aantal rond en daardoor was inmiddels duidelijk dat de werkelijke range in de praktijk voor mij meer dan voldoende zou zijn en dat het met de betrouwbaarheid ook wel goed zou zitten.
Het uiterlijk:
Ik vind de Soul leuk zelf een leuk model. Hij is afwijkend en je vindt hem leuk of niet, net zoals dit ook bij auto's als de Citroën Cactus en de Audi A2 het geval was. Mijn eerste auto was een VW Karmann Ghia Coupé en lijkt ook wel te passen in dat rijtje.
De velgen dat vond ik wel een deal breaker dus er zit nu een set 18" deajeon bi-color velgen onder en dat vind ik echt een verbetering. De Nexen banden op de originele velgen maakten teveel afrolgeluid naar mijn zin en daarom koos ik voor Pirelli P zero. Voor het verbruik zou het natuurlijk logischer zijn om de originele velgen eronder te laten zitten, maar deze velgen halen de auto echt wel op. Afrolgeluiden van de banden zijn overigens nog wel meer dan ik hoopte, maar beter dan met de originelen Nexen banden.
Het praktijkverbruik:
'Hoe ver kom je?' Dat is toch wat de meeste mensen het eerste willen weten wanneer je een ev rijdt...
Ik heb de auto begin november 2020 opgehaald en vanaf dat moment regende en waaide het vrijwel onafgebroken leek het. En nu in februari vriest het en ligt er sneeuw, dus het praktijkverbruik zal over het gehele jaar vast nog wel dalen, maar nu ligt het op 20,6 kwh gemiddeld over de eerste 3600km.
Dit is dan wel met veelvuldig gebruik van stoel en stuurverwarming, maar ook met de kachel op 19,5 graden. Alle verhalen over het feit dat de kachel een grote verbruiker is zijn helemaal waar en het is gezien mijn woonwerk ritje van 15km vrij onvoordelig om de hele auto vol met warme lucht te moeten blazen, maar door het vochtige weer heb je geen andere keuze. Tenzij je het natuurlijk niet erg vind om je beslagen ruiten continu met een doekje schoon te wrijven om iets te kunnen zien. Ofwel, de kachel stond 95% van de tijd gewoon aan.
De helft van de 3600 gereden kilometers zijn afgelegd op de snelweg dus het verbruik van 20,6 kwh bij het herfst- en winterweer valt me eigenlijk niet tegen.
Mijn schoonvader heeft dezelfde auto aangeschaft en hij rijdt voornamelijk binnenwegen en stadsverkeer. Zijn gemiddelde verbruik ligt op 19kwh dus met mijn 18 inch velgen en relatief veel snelweg ritjes vind ik mijn eigen verbruik niet tegenvallen.
Gisteren reed ik een ritje Gouda Amersfoort en terug. In totaal was dit 123km en de gemiddelde snelheid van deze rit was 92km per uur volgens de UVO connect app.
CC op 106km maar soms zak je daar ongemerkt wat onder doordat deze adaptief is (heel fijn trouwens)
Naarmate ik langer reed daalde het verbruik en uiteindelijk was dit 19kwh op 100km over de gehele rit bij een temperatuur van -2 graden.
De GOM geeft nu meestal 340km aan wanneer de auto 100% geladen is en dit lijkt dus ook redelijk te kloppen.
Dit is natuurlijk een stuk minder dan de WLTP van 452km, maar onder de herfstachtige en winterse omstandigheden weet je dat dit in de praktijk gebeurt en ik was gegaan voor een minimum van 300km range dus ik ben tevreden . Dat is met een ICE niet anders, alleen daar heeft bijna niemand het over omdat range dan minder een issue is.
Wat bevalt minder / niet:
In de pers werd gesproken over een fijn rijdende auto die stiekem een tikje sportiviteit biedt. Goed hij heeft met 204pk best een redelijk vermogen en een koppel van 395nm is natuurlijk prima, maar in combinatie met voorwielaandrijving kun je dat vermogen maar lastig op de weg krijgen. Je moet bijna met een fluwelen voet optrekken want voor je het weet spinnen de voorwielen vrolijk door. Ik denk dat je hier met achterwielaandrijving echt veel minder last van hebt.
Ik ben een rustige rijder maar wanneer je de auto een beetje uittest dan merk je dat er vrij snel onderstuur optreedt wanneer je een kleine rotonde net iets te enthousiast neemt. Dus dat randje sportiviteit waar Werner Budding het in zijn review op het youtubekanaal e-drivers.com over heeft dat herken ik niet echt. Tegelijkertijd maakt mij dit ook niet heel veel uit, want ik merk dat ik het nu vooral leuk vind om het verbruik zo laag mogelijk te houden.
Passagiersruimte:
De binnenruimte die voor de bestuurder en passagiers verrassend ruim is doordat het zo'n vierkant blokje is. Achterin kun je echt ontzettend goed zitten terwijl de auto toch maar 4.20m lang is.
Tot slot de bagage- /kofferruimte...
Die is natuurlijk niet zo geweldig groot en dat is wel even wennen komende uit voornamelijk stations met meer dan 500 en 600 liter kofferruimte. Dit wist ik dus dat is iets waar ik voor koos, maar 200 liter extra zou wel fijn zijn. Het aanbod was op het moment van kiezen gewoon nog niet al te groot binnen mijn budget, dus we doen het ermee.
Frunk:
Bij frunk.at uit Oostenrijk heb ik een frunk besteld van 55 liter. Groene hesjes, laadkabels en nog wat meer spullen liggen nu dus onder motorkap.
Wat bevalt goed:
Het traploze vloeiende rijden van iedere EV.
De adapatieve cruise control.
De spraakgestuurde navigatie / media / communicatie.
De automatisch inklappende zijspiegels (Wonende in een stadcentrum met smalle straatjes echt fijn)
Verwarmde stoelen had ik al in eerdere auto's maar ik moet zeggen het verwarmde stuur vind ik echt een fantastische aanvulling. Mijn vrouw mist de stoelmassage uit onze vorige auto zegt ze, maar daar had ik zelf weer niet zoveel mee.
De app waarin ik de status van de auto kan zien en de ruiten alvast laat ontdooien voor vertrek.
Het via de app alvast naar de auto sturen van een navigatieroute vind ik ook prettig in de praktijk. Je stapt in en het systeem meldt dat er een bestemming is ontvangen en vraagt of hiernaar genavigeerd moet worden. Veel opties op een auto gebruik je in de praktijk niet, die stel je in om er vervolgens nooit meer iets meer te doen, maar dit vind ik echt een prettige optie die ik al meerdere keren heb gebruikt.
Ik woon in een stadscentrum zonder eigen parkeerplaats en dan is het in een enkel geval echt een handig dat je even kunt kijken waar je auto staat, wanneer je dat even niet meer weet omdat je vrouw ermee op pad is geweest. Normaal vraag ik dat, maar wanneer zij thuis in een call zit is het een enkele keer toch handig dat ik het in de app kan zien.
Kortom...
Na de eerste dik drieduizend kilometer kan ik zeggen dat ik echt tevreden met de keuze voor de Soul.
Ik kijk wel uit naar wat komen gaat, zo lijkt de Ionic 5 een interessante nieuwkomer te zijn, de Polestar 2 vind ik mooi en de komende jaren komt er natuurklijk nog veel meer interessants op de markt, maar vooralsnog rijd ik een tijdje Soul.
Verbruik en hogere temperatuur
- 4.000 km
Het weer maakt echt een groot verschil in het verbruik.
Dat weet je natuurlijk, maar na een weekje sneeuw en ijs valt dit des te meer op.
Deze week was het 10 graden en maakte ik een rit van 123 km. 70% hiervan waren snelwegkilometers, 25% provinciale weg en 5% stad. Aangezien het droog weer was had ik alleen de stuur- en stoelverwarming aan en dit resulteerde in een verbruik van 15,7 kwh op over de hele rit.
Dat zou een range zijn van alweer boven de 400km, dus dat valt niet tegen.
Problemen:
De UVO connect app maakte geen contact met de server / auto. Het resetten van het systeem loste dit op. Het trad overigens op direct nadat er door de dealer twee software-updates waren gedaan, dus mogelijk was het daaraan te wijten. We gaan het zien.
Balanceren
- 8.000 km
Alweer wat meer kilometers op teller en daarom een korte update.
De auto bevalt nog goed. Wel was er een beetje onbalans merkbaar bij snelheden tussen de de 120 en 130km per uur. Profile TC ontdekte dat de loodjes van twee wielen ontbraken, maar dat deze er ook nooit gezeten hadden. Foutje van de dealer volgens hen, want dit had gedaan moeten worden voor aflevering.
Het overall verbruik in de winter lag net boven 20kwh, maar inmiddels is dit gezakt naar 19,5kwh. Bij temperaturen rond de 15 graden heb ik al wat ritjes over provinciale wegen en polderweggetjes gehad waarbij het gemiddeld verbruik onder de 14kwh was.
Zuinige zomer en matige update
- 10.700 km
Een maand geleden liep ik tegen een eerste softwareprobleem aan.
Het UVO connect systeem werkte niet meer naar behoren. Spraakgestuurde opdrachten geven wilde niet meer lukken. Een update bij de dealer bleek voorhanden. Opmerkelijk genoeg werkten na deze update het systeem weer, maar het aantal functies blijkt met de update verkleind. Je zou vooruitgang verwachten, maar het voelt nu eerder als achteruitgang. Wat me ook stoort is dat de basiskleur van de schermen nu paars is en dat dit niet aan te passen is. En ik houd echt niet van de kleur paars :-)
Ook kon je voor de update het scherm in drie delen splitsen, waardoor ik de kaart, radio/media, en systeemgegevens van de auto (batterijpercentage / range) naast elkaar in beeld had. Nu is het scherm alleen nog in twee onderdelen te spitsen. Geen halszaak maar dat updates je mogelijkheden beperken ipv vergroten is iets wat we niet meer gewend zijn.
Verder maakte ik regelmatig gebruik van de functie om vanuit de app navigatie-opdrachten naar de auto te sturen. Wanneer je dit nu doet dan krijg ik net als voorheen nog wel de melding in de app dat de route succesvol naar de auto is verstuurd, maar ik kan hem in het navigatiesysteem van de auto nergens openen. Voorheen stond bij instappen en starten van de auto direct de melding 'er staat een route klaar (oid) pontificaal in beeld, maar dat is na de update niet meer het geval. Volgens de app kun je de verstuurde route openen bij 'vorige bestemmingen/opdrachten' maar deze functie is niet actief meer na de update.
Buiten deze kleine ongenoegens ben ik verder nog steeds heel enthousiast over deze auto en de ervaring met het elektrisch rijden tot nu toe. Ik ga er doorgaans lekker ontspannen / rustig van rijden en ook het soepele karakter blijf ik enorm waarderen. Net als veel anderen zou ik de stap terug naar ICE niet meer overwegen.
Verbruik in de zomer:
Bij de hogere temperaturen in de zomermaanden lag het gemiddelde verbruik bij de meeste ritten tussen de 13 en 17kw per 100km. De GOM gaf op een gegeven moment zelfs 415km aan als haalbare range.
Dit is bij een rijstijl op de snelweg met CC op 108 en buiten de snelweg gewoon mee rijdend met het verkeer en mij houdend aan de maximaal toegestane snelheid + 1 a 3km. Wel blijf ik het leuk vinden om af en toe op de snelweg het stroompedaal te vloeren in de de sportstand wat het gemiddelde verbruik per 100km natuurlijk niet ten goed komt.
Dakkoffer en verbruik:
Een snelwegrit van 170km met dakkoffer en tegenwind resulteerde in een ritgemiddelde van 22.6kw en dat viel me niet tegen.
Elektrisch naar Italië?
Op dit moment is het plan om volgende zomer naar de Marken in Italië te gaan.
Hoewel ik enthousiast ben over de auto twijfel ik er wel over of ik die 1600km met deze auto wil doen. ABRP geeft aan dat de reis dan 19uur zal zijn waarvan 5 uur laadtijd. En natuurlijk moet je pauzes nemen, maar ik vind de reistijd dan wel fiks worden verspreid over twee dagen.
Ik denk erover om dan toch misschien een comfortabele reisauto te kopen voor de vakantie, die ik dan na de vakantie weer verkoop, of dat ik via snapp car iets zie te vinden. Het is natuurlijk nog een jaartje weg, maar het hield me toch wel even bezig deze zomer.
Bandenslijtage
- 11.700 km
Bij aflevering van de auto heb ik andere velgen van Kia onder de Soul laten plaatsen met Pirelli Zero banden.
Vanochtend trof ik mijn auto aan met een lekke voorband. Met het meegeleverde noodreparatiesetje de boel weer rijdend gemaakt en naar profile gereden voor een nieuwe band. Bij meting bleek dat de voorbanden nog maar 4mm profiel hadden. 3 mm van 7mm weggereden over krap 12000km dat valt wel wat tegen. Normaal reed ik zo'n 45000km met een set banden, maar dat ga ik dus niet halen met de Soul. Moet wel gezegd worden dat ik de eerste maanden wel moest wennen aan het feit dat wielspin echt extreem snel optreedt en ik onbedoeld nogal eens het stroom pedaal te snel intrapte. Dat gebeurt nu niet meer en ik rijd doorgaans rustig en vloeiend, dus ik hoop dat de slijtage nu minder snel gaat.
De achterbanden hadden overigens nog 5mm profiel over.
Support Kia
- 12.500 km
Mijn probleem met het verzenden van een bestemming vanuit de UVO app naar de auto lijkt opgelost.
Zoals altijd moet je het even weten, maar het is een kwestie van het koppelen van het account van de UVO app aan het gebruikersprofiel in de auto.
Misschien word ik te oud, maar dat je je tegenwoordig zo moet verdiepen in softwarematige zaken dat vind ik wel wat vermoeiend. Maar goed dat hoort er tegenwoordig duidelijk ook bij en zal mettertijd wel weer wennen.
Eerste beurt
- 15.000 km
In nov. 2021 had ik de Soul een jaar.
De eerste beurt werd uitgevoerd, maar dit stelde weinig voor en deze was dan ook binnen een uur klaar.
De Soul bevalt nog altijd goed.
Wel zijn er een paar punten die mij storen en dit betreft vooral het hysterisch waarschuwende van deze auto.
Waarom piept de waarschuwing dat je je gordel om moet doen bijvoorbeeld al voordat je rijdt? De auto heeft wat seconden nodig om op te starten voordat je gaat rijden, maar om te voorkomen dat hij direct gaat klagen dat je je gordel niet om hebt moet je deze toch echt om doen voordat je op de startknop drukt.
Het gaat natuurlijk maar om een paar seconden, maar het zou fijner zijn wanneer je op de startknop kunt drukken en dat je daarna je gordel om doet. De tijd die je daarvoor nodig hebt is voldoende om dan te gaan rijden.
Een zelfde irritatie betreft het direct piepen wanneer je de auto verlaat zonder hem uit te zetten. Ik haal vaak mijn dochtertje uit de auto voor de deur om daarna mijn auto weg te zetten. Wanneer je dit doet begint de Soul zodra je uitstapt direct irritant te piepen omdat de sleutel zich niet meer in de auto bevindt.
Wij hebben een nieuwe woning gekocht en hoewel deze pas in 2024 gebouwd zal zijn kijk ik uit naar de eigen parkeerplek met laadpaal.
Uiteraard ook met zonnepanelen op het dak van de woning. Moet nog wel even nagaan welke paal geschikt is voor laden met zonnepanelen, want ik dacht ergens te lezen dat dit niet met iedere paal mogelijk is.
Nieuwe banden
- 17.000 km
Afgelopen week zijn er drie banden vervangen. In december had ik een lekke band rechtsvoor, dus deze was net vervangen, maar de andere banden begonnen de laatste maand meer herrie te maken en bleken gecupt te zijn. Daarom zijn deze nu ook vervangen. Normaal deed ik altijd zo'n 45000km met een set banden, dus 17000km met een set banden dat valt me wel wat tegen.
Nu is het wel zo dat ik in het begin nogal eens te maken had met spinnende banden. De Soul heeft duidelijk moeite om zijn enorme koppel ook te benutten, dus mogelijk is het vooral in de eerste paar maanden een beetje misgegaan. We zullen zien hoe het er over een jaar voor staat.
Korte update
- 22.000 km
Met 22000km op de teller een korte update.
Ik ben prima tevreden over de Soul.
Plus:
Rijdt goed
Soepel
Verbruik ok
Geen laadstress, wat voldoende actieradius. (Bereik nu 395km bij 100%)
Ruim van binnen
Min:
Te weinig geluidisolatie.
De gaatjes in het kunstleer vind ik een ramp. Er gaan kruimels inzitten die je er met de stofzuiger bij de wasstraat niet uit gezogen krijgt.
Bij iedere start opnieuw lane warning assist uitzetten (echt irritant)
Eerst je gordel om moeten doen voordat je start want anders irritante piep. Echter bij starten zit er een vertraging tussen het moment dat je op de startknop drukt en je de auto in drive kunt zetten. Die tijd zou je kunnen gebruiken om je gordel om te doen.
Kachelwarmte verspreid zich niet zoals ik fijn vind
Schadebedrijf
- 38.000 km
Een tijdje geleden trof ik de Soul aan met een diepe kras en deuk in het voorspatbord. Ook de zijspiegel was beschadigd. Het lijkt erop dat er een fietser tegen de auto is aangereden.
Ik wilde de schade zelf laten herstellen omdat ik eigen risico heb bij schade van €250,- en het schadebedrijf aangaf dat de herstelkosten €557,- zouden bedragen. Aangezien ik na deze Soul waarschijnlijk weer particulier een auto koop leek me dat verstandig gezien de schadevrije jaren.
Toen het schadebedrijf ontdekte dat het een lease auto is gaven ze aan dat de afhandeling van de schade echt via de leasemaatschappij zou moeten lopen. De leasemaatschappij gaf aan dat wanneer ik de kosten zelf zou betalen het geen gevolg voor mijn schadevrije jaren zou hebben.
Bij het ophalen van de auto bleek de rekening echter dik €1300,- Toen ik hen het kaartje met het eerder geraamde schadebedrag liet zien kon
het schadebedrijf geen andere verklaring geven dan dat er een ander uurtarief wordt gerekend voor de leasemaatschappij en dat ze alles echt netjes hadden bijgehouden in het systeem. Vrij bijzonder €1300,- versus €557,- en ook vrij bijzonder dat ze vervolgens vertelden dat de leasemaatschappij een korting heeft omdat ze veel auto's bij hen aanbieden.
Waar gaat het hier mis?
Schadebedrag?
- 38.000 km
Een tijdje geleden trof ik de Soul aan met een diepe kras en deuk in het voorspatbord. Ook de zijspiegel was beschadigd. Het lijkt erop dat er een fietser tegen de auto was aangereden.
Ik wilde de schade zelf laten herstellen omdat ik een eigen risico van €250,- per schade heb en ik na deze Soul mogelijk weer een auto koop. De schadevrije jaren wegen dan waarschijnlijk op tegen de €557,- kosten die het schadebedrijf aangaf voor herstel.
Toen het schadebedrijf ontdekte dat het een lease auto is gaven ze aan dat de afhandeling van de schade echt via de leasemaatschappij zou moeten verlopen.
Bij het ophalen van de auto bleek de rekening echter dik €1300,- Toen ik hen het kaartje met het eerder geraamde schadebedrag liet zien kon
het schadebedrijf geen andere verklaring geven dan dat er een ander uurtarief wordt gerekend voor de leasemaatschappij en dat ze alles echt netjes hadden bijgehouden in het systeem. Vrij bijzonder €1300,- versus €557,- en ook vrij bijzonder dat ze vervolgens vertelden dat de leasemaatschappij een korting heeft omdat ze veel auto's bij hen aanbieden.
Waar gaat het hier mis?
Lampje kapot
- 38.000 km
Eigenlijk is er weinig te melden. De Soul doet het goed.
Enige defect is het lampje onder de zonneklep aan de bijrijders kant.
Volgende auto?
- 45.000 km
Het is mijn plan om de auto tot ergens in 2025 door te rijden. Ben al wel een beetje aan het rondkijken naar een opvolger. Ik zou graag weer een ev rijden, maar het is nog even afwachten hoe de overheid met de mrb om zal gaan. Wordt het een voltarief mrb dan zal een ice / hybride mogelijk voordeliger zijn, maar ik hoop toch dat het financieel haalbaar zal zijn toch weer een ev uit te kunnen kiezen. Het wordt dan wel een occasion, want man wat blijven ev's duur.
De Megane e-tech vind ik er mooi uitzien, maar van binnen een beetje claustrofobisch, net als de Polestar 2.
De Skoda Enyac biedt veel ruimte en vind ik ook mooi, maar dan wil ik wel de 80 kwh versie want anders is de range wel heel beperkt.
De Ionic 5 staat ook nog op mijn lijstje. Lekker ruim en hij rijdt comfortabel.
Ook de model 3 en Y zijn op het moment kanshebbers. Na een ritje Parijs met een model 3 kwam ik tot de conclusie dat een Tesla je meer ontzorgt op ritjes naar het buitenland.
Mooi vind ik ze niet, maar het lijkt nog altijd de beste keuze gezien de efficiëntie en het laadnetwerk.
Afgelopen zomer ben ik met de Soul naar midden Frankrijk gereden omdat ik daar een optreden had. Een rit van 850km, wat op zich prima is gegaan, maar ik vind het wel gedoe om met een app je route uit te zetten en te volgen. Met een Tesla is dat echt een stuk handiger.
Verbruik was overigens goed te doen met de zomerse temperaturen. Ik reed 138 op de teller met zware lading (instrumenten en versterker) en het verbruik lag op 21 a 22 kwh per 100km, dus dat is niet verkeerd.
Dat is minder dan het zomerse bodemverbruik van de XC40 p8 recharge waarmee ik in Nederland nog twee weken op vakantie was.
Gemiddeld verbruik over de laatste 5000km is nu 17,7 kwh per 100km. Nadat ik uit Frankrijk terugkwam was dit gestegen naar 18,2 kwh, een waarde die ik normaal als gemiddelde in de winter zie, maar nu is dat terug in Nederland dus weer wat gedaald.
Vanochtend na 100% laden stond de GOM op 440km dus dat is wel heel netjes.
Koelvloeistof
- 45.000 km
De Soul doet het nog altijd prima.
Geen enkel serieus probleem gehad tot nu toe. Een dag voordat hij een beurt kreeg gaf de auto de melding koelvloeistof bijvullen. Ik nam aan dat dit over de airco ging, maar het bleek om koelvloeistof voor de batterij te gaan. Door de garage is een kwart liter koelvloeistof toegevoegd en dat was het, op een paar nieuwe ruitenwissers na.
Advies EV kopen
- 45.000 km
Mocht jij zelf een EV als occasion overwegen dan kan ik de Kia Soul wel aanraden. Hij is verassend ruim voor de passagiers en is tot nu toe vrijwel vrij van problemen. Nou is 45000km natuurlijk nog niet heel veel, maar de auto lijkt goed in elkaar te steken.
Wil je graag kamperen, of heb je meer dan één kind dan zou ik hem laten staan. Je kunt geen aanhanger meenemen en ondanks de enorme dakkoffer die we hebben schiet de bagageruimte tekort voor een kampeertripje met een grote tent. Nou was ik op dat vlak ook wel wat verwend met een Volvo v70 en Golf 7 variant, maar ik zal het meenemen in mijn overweging bij de keuze voor een volgende auto. Ik vermoed dat een bagagekarretje een minder hoog verbruik geeft dan een dakkoffer, dus bij onze volgende auto staat de wens dat er een karretje getrokken kan worden hoog op de prioriteitenlijst.
Een opvolger voor de Soul
- 69.400 km
In 2020 besloten mijn vrouw en ik dat we elektrisch wilden gaan rijden. We keken naar occasions, maar op dat moment had je gewoonweg geen elektrische occasions die voldeden aan mijn wens dat je er onder de slechtste omstandigheden toch nog 300 kilometer mee moest kunnen halen in de praktijk. De model S en model 3 vonden we als occasion te duur, maar het was tegelijkertijd ook de periode waarin private lease in opkomst was. En zo belanden wij, dankzij een private lease aanbieding in combinatie met de €4000,- sepp subsidie, eind 2020 in een privé geleasde KIA Soul EV in executive uitvoering. Mijn vrouw vond hem lelijk, maar ik vond hem wel lollig, zeker met de set door ons zelf aangeschafte 18 inch velgen eronder. Daarnaast reed hij fijn en met een WLTP range van 452 km had ik er wel vertrouwen in dat we de door de boordcomputer geschatte range nooit onder de 300km zouden zien zakken.
Dat laatste bleek in de praktijk ook zo te zijn. De range die de auto aangaf bij een 100% geladen batterij lag in de winter nooit onder de 330km en zomers meestal rond de 430km met een enkele uitschieter boven de 440km.
Hoe is de auto bevallen?
Om kort te gaan, prima. De auto is betrouwbaar gebleken, maar niet foutloos. Het enige echte probleem dat zich heeft voorgedaan is het kraken van de rubbers van de voorwielophanging. De garage heeft dit ook nooit echt goed opgelost. De rubbers werden behandeld maar dit hielp nooit langer dan twee weken.
Wij hebben de auto in de afgelopen 4 jaar maar 4 keer bij een snellader opgeladen en dat is goed te doen, maar wetende wat voor laadsnelheden er inmiddels mogelijk zijn, is de laadsnelheid van de Soul met maximaal 79kw wel wat beperkt.
Wij hebben hem dan ook, op twee keer na, nooit voor buitenlandreizen ingezet. De eerste keer was dit een tripje dat ik in mijn eentje maakte naar midden Frankrijk, wat mij de kans bood te ontdekken hoe dit zou bevallen met een ev die aan de snellader met maximaal 79kw kan laden en de tweede keer was dit samen met mijn vrouw en dochter voor een paar dagen Parijs. De conclusie was dat het prima te doen was met een ev, maar dat de volgende auto dan wel een model 3 zou worden. Daarmee was ik al een keer op en neer naar Parijs gereden en toen werd wel duidelijk dat de model 3 het elektrisch reizen over grotere afstanden echt naar een ander plan heeft gebracht.
Helaas hebben de acties van Musk ons na lang wikken en wegen doen besluiten uit te wijken naar een Ioniq 5. Ik vind dat sinds hij op de markt is een mooie auto en hij kan natuurlijk met 220kw behoorlijk snel laden, maar je mist wel weer het gemak van de Tesla software in combinatie met het Europese laadnetwerk, terwijl dat juist zo'n indruk op mij maakte die keer dat ik met een model 3 naar Parijs ging.
Daarnaast heeft de Ioniq 5 natuurlijk uitgesproken comfortabele rijeigenschappen tegenover het meer dynamische karakter van de model 3, dus we zullen zien hoe dat gaat bevallen.
Over dat dynamische karakter gesproken, de Soul is ook echt een heel leuk rijdende de auto die heel kwiek en lichtvoetig op het stroompedaal reageert. Dat voelt in de Ioniq 5 totaal anders. Die laatste is weliswaar iets sneller, maar het gaat allemaal in zo'n rust dat we mogelijk het levendige en lichtvoetige karakter van de Soul nog gaan missen.
Wat ik niet ga missen aan de Soul is de voorwielaandrijving. Voorwielaandrijving is in een ev met veel koppel gewoonweg geen goed idee. De eerste set banden was met 14000 km versleten, de tweede set is er bij 59000km onder gegaan. Dit was toen nog niet perse noodzakelijk, maar omdat een van de twee voorbanden lek was werden direct beide voorbanden vervangen.
Zoals ik bij mijn vorige update al aangaf, ik zou de auto zeker als occasion kunnen aanbevelen. Het verbruik is redelijk, hij is betrouwbaar en van accudegradatie lijkt geen sprake te zijn. Ik heb hier geen testbewijs van, maar het aantal te rijden praktijk kilometers is domweg niet afgenomen. Dus het zou me niet verbazen wanneer de soh van de accu, net als die van de Ioniq 5 die we net gekocht hebben ook 100% is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.