Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2020) #2

autoreview

Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2020)

Signalement

Uitvoeringe-Soul 64kWh ExecutiveLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst51.000 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De fijnste betaalbare EV op de markt

  • 500 km

Maandenlang gezocht in het woud der elektrische auto's.
Voorwaarden:
- 3 fasen laden aan de laadpaal thuis
- actieradius in de winter 250 km
- veel comfort
- Haast ivm subsidie
Op het moment van zoeken, voorjaar 2020 werden er veel goedkope private lease contracten aangeboden, maar veelal 1 fase laders. De Nissan Leaf, Opel Ampera, Hyundai's etc. vielen dus allemaal af. Ook de Kia eSoul trouwens. Maar van deze worden in November de eerste met 3 fase geleverd. Ik rij nu in een voorloper (2020 model)

Maar man, wat vond ik hem lelijk. Dat was de reden dat hij steeds afviel op de shortlist. Uiteindelijk voor inhoud boven vorm gekozen en de auto besteld via Kia Private Lease.

Inmiddels ben ik gewend aan zijn looks... ik hou er ook wel van om in een auto te rijden die geen allemansvriend is qua design (ik reed ooit een cactus ;-))

De ratio tussen aanschaf en private lease tarief is werkelijk uitstekend bij deze auto. De Volkswagen ID3 die bijna 10.000 euro minder kost in de aanschaf, is toch 70 euro per maand duurder in de private lease. Datzelfde geldt voor de Peugeot e2008. En de PSA's hebben gewoon een mindere actieradius.

De eSoul heeft een geweldige actieradius (praktijk: 400km) en regenereert veel stroom, erg slim uitgekiend. Het accupakket wordt verwarmd in de winter, wat enorm scheelt in de actieradius.

De auto heeft alles wat je zou willen. Van stoelventilatie tot "autopilot". En dan ook nog een Harman Kardon geluidsinstallatie van erg goede kwaliteit.
De zit is hoog en ruim, zowel voorin als achterin.

Hét nadeel vind ik de kofferruimte, die is beperkt. Gelukkig kan de nieuwe 2021 versie die ik op 03 november krijg een trekhaak hebben, met 300kg trekkracht. Daar kan een bagegkoffer op. Het ziet er niet uit, maar werkt wel.

En het rijden is erg comfortabel. Je voelt het gewicht echt niet. En hij is natuurlijk snel. Ik trok net nog een Golf GTE eruit bij het stoplicht. Dat gaat wel ten koste van de actieradius natuurlijk...

Al met al, dik tevreden! Hij krijgt van mij 5 sterren

Half oktober - een maand rijden verder

  • 1.800 km

Ik ben nog steeds uitermate tevreden over de eSoul. Hij springt zuinig om met de beschikbare capaciteit en een rit van Amersfoort naar Arnhem en Heerlen en terug (430 km) kon bijna op 1 lading. Ik heb 10 minuten aan de snellader gehangen, maar dat was bijna niet nodig geweest.
Verder valt de binnenruimte steeds meer op. Je zit niet zo opgesloten en dat vind ik erg prettig. De zit is ook comfortabel en na de hierboven beschreven tour kwam ik erg ontspannen uit de auto. Het is ook erg prettig om 10 minuten voor aankomst de stoelventilatie aan te zetten, zodat je niet met zo'n plakkerig overhemd aankomt. Details.. ze doen er soms toe.

Twee zaken die ik wil benoemen, die ruimte bieden voor verbetering:

1. De dodehoeksensor werkt heel matig bij vrachtwagens. Ik weet niet waarom, maar hij lijkt ze een beetje over het hoofd te zien (als ik ze inhaal).
2. Waarom heeft de auto geen "frunk"? Er is veel ruimte over onder de toch al hoge motorkap. Dat had toch zomaar 50 liter bagageruimte op kunnen leveren voor de laadkabels etc. Gelukkig zijn ze online wel verkrijgbaar en ik heb zelfs een aantal doe-het-zelf projecten voorbij zien komen.

Verbruik en maandelijkse kosten

  • 1.800 km

Elektrische auto's zijn in de aanschaf duur, maar rijden is goedkoop.
Voor mijn Kia eSoul zijn de volgende waardes van toepassing.
Ik rij gemiddeld 6 kilometer op 1 kWh, waarbij ik best veel op de snelweg rijd.

De auto heeft een capaciteit van 64 kWh , wat du neerkomt op een praktijkactieradius van 384 kilometer.

Thuis laden kost mij 0,22 per kWh (max, 's nachts laden is goedkoper), wat dus neerkomt op 14,08 euro voor een volle accu. Dat is dan weer 3,5 cent per kilometer.

Ter vergelijking met verbrandingsmotoren:

20 km kost dus 70 cent, dus als je een diesel rijdt scheelt dat 50 cent per liter.

15 km kost dus 0,53 cent, dus als je op benzine rijdt scheelt dat 1 euro per liter.

Ga je langs de snelweg opladen, verdwijnt dit verschil grotendeels. Net als tanken langs de snelweg is laden bij een snellader duur. Kies daarom altijd voor een elektrische auto met een grote actieradius, dan kun je het meest thuis opladen. Als je zonnepanelen hebt, rij je qua verbruik zelfs praktisch gratis.

Mars Orange

Sinds vrijdag eindelijk mijn eigen Kia eSoul gekregen, dus geen voorlopers meer! Ik had de kleur Mars Orange gekozen, die bij donker weer erg rood overkomt. Maar ik vind het erg mooi. Zie ook mijn eigen gemaakte foto's (wel wat nabewerkt ;-) )
Ik ben blij dat ik weer de executive line heb, ivm geluidsinstallatie, head-up display etc. Nu nog die zo gewenste frunk, maar die koop ik wel via eBay.

Het belangrijkste nadeel van de Kia tot nu toe : de banden. Echt bijzonder weinig grip op nat wegdek. Nu is het koppel natuurlijk hoog, maar ik vind die Nexen banden net neks... niks dus.

Door het natte, koude weer gaat het verbruik wel omhoog (voorverwarmen, stoelverwarming, stuurverwarming), maar ik heb het er voorover om iedere keer in een warme auto te stappen.

De eerste 9000 kilometer, het eerste probleem

  • 9.100 km

9000 kilometer verder.
Het blijft een heerlijke reisauto, de actieradius is nu in de zomer opgelopen tot 450 kilometer. Geweldig!
Inmiddels de eerste vakantie in Zeeland achter de rug. Bagage voor 4 personen paste prima in de achterbak, ik had zelfs zicht naar achteren. 2 fietsen op de trekhaak en gaan. Grappig dat het verbruik nauwelijks toenam ondanks de zware bepakking.
Verder voor mijn werk meerdere keren vanuit midden NL naar Maastricht op en neer gereden, dan is die actieradius echt heerlijk. Op de heenweg een korte koffiestop (10 minuten) om even wat bij te laden en je kunt makkelijk heen en weer.

Helaas nu wel het eerste probleem met de Kia. De auto was opeens helemaal dood. Blijkt de startaccu te zijn. Idioot dat er niet een mogelijkheid is om noodfuncties (deuren vergrendelen, etc.) op de grote rijaccu te plaatsen. Nu kon ik helemaal niets. Blijkbaar is het een bekend probleem dat de startaccu van de Kia's soms spontaan helemaal leeglopen. Ik vond het weinig amusant dus breng morgen even een bezoekje aan de dealer. Er moet toch een oorzaak te vinden zijn?

15000 saai hoor

  • 15.000 km

Het accuprobleem is nooit opgelost/gevonden, maar heeft ook nooit meer plaatsgevonden. Zelfs na de zomervakantie (een maand stilgestaan) deed hij het nog prima.

Hij heeft z'n eerste beurt gehad, waarbij hij de nieuwste software kreeg. Prima update, alleen heel vervelend dat de kleuren niet gewijzigd kunnen worden. Nu is het paars/blauw, wat niet past bij de kleur van de auto.

Verder is het wat saai... hij rijdt geweldig, verbruik is erg goed en hij blijft lekker ruim. Onbegrijpelijk dat er niet meer van verkocht worden.

Eerste lange reis

  • 18.000 km

We zijn richting Frankrijk (Normandië) gereden. Eigenwijs volk is dat toch. Terwijl vrijwel alle elektrische modellen van Aziatische en Europese makelij een AC 11KW lader aan boord hebben, hebben de weinige franse modellen vaak een hogere laadsnelheid met een AC lader.
Ik had daar niet goed over nagedacht, dus toen onderweg boodschappen wilde doen en laden (43 KW AC) kwam ik bedrogen uit met 11KW per uur.... Net genoeg geladen om op lage snelheid naar een ioniq laadstation te tuffen en daar echt snel te laden.

Tip voor de kijkers thuis: zet in Chargemap of Shell recharge kaart de AC laders uit voor onderweg, want harder dan 11kw gaat het niet.
Ter plekke was het geweldig: vrijwel altijd gratis of goedkoop (15 ct/kw) laden. Uiteindelijk hebben we 2250 km voor 50 euro aan elektra gereden.
Je merkt vrijwel geen extra gebruik bij volle bepakking.

Nog even over de auto zelf: 2 weekendtassen, 1 krat met eten, een schoenentas, 4 paar laarzen, warme jassen etc .etc Het paste er allemaal in met de hoedeplank plat. Ik heb natuurlijk wel de kleine frunk waar de laadkabel in ligt, maar ik kan meer dan genoeg bagage meenemen voor een of twee weken in een huisje, inclusief 4 personen.

Het grote nadeel blijf ik de Nexen banden vinden, die kunnen het koppel niet verwerken bij een nat wegdek. Echt waardeloze banden.

Instellingen gewist

  • 25.000 km

Sinds een aantal maanden worden de EV-instellingen gewist uit de auto, zoals de laadsnelheid etc. Die heb ik altijd op minimaal staan, om het maximale uit mijn zonnepanelen te halen.
Iedere keer wordt deze instelling gereset. Helaas heeft Kia NL geen oplossing.
De actieradius in de zomer is echt geweldig, bijna 450 km. Gemiddeld rij ik 7 km per kWh (14,2 kWh per 100 km) en dat is een score waar de meeste EV's niet aan komen.

Problemen met startaccu en andere banden

  • 45.000 km

Inmiddels de 45000 kilometer aangetikt. Verbruik dik in orde, merk geen enkele afname van accucapaciteit. De verwarming uit bij 5 graden buiten is nog best te doen en daarmee kom ik op 6.5 km per kWh! Als de verwarming, stoelverwarming, stuurverwarming aan gaat, gaat het al snel richting de 4.5 a 5 km.
De afgelopen anderhalf jaar zo af en toe stil gestaan met een lege startaccu. Heel irritant, want het kon op ieder willekeurig moment gebeuren. Ruzie moeten maken met Kia Private Lease, want de garage wilde de auto 2 weken hebben voor onderzoek. Ik was natuurlijk niet bereid de eerste paar dagen vervangend vervoer zelf te betalen : ondeugdelijk product. Uiteindelijk gingen ze overstag en kreeg ik een andere Kia te leen en een onkostenvergoeding voor de geleden schade.
Het bleek een sensor in de kofferbak te zijn, die is vervangen en nu komt het niet meer voor.
De voorbanden zijn vervangen en de verschrikkelijke Nexen banden met zero grip bij nat weer zijn vlak voor de winter vervangen voor Continental banden. Een wereld van verschil. Zoveel meer grip en geen ondersteur meer bij een sportief genomen bochtje.
Verder blijft alles het doen. In december 2024 loopt het contract af, dus stiekem al een beetje rond gaan kijken. Maar nergens vind je voor dit geld zoveel binnenruimte en comfort als bij de Kia Soul. Het is echt een van de meest ondergewaardeerde auto's van Nederland.

Ondankbaar einde

  • 51.000 km

Helaas, van achteren aangereden en de auto is total-loss verklaard.
Eigenlijk wel bijzonder, want zo hard was de tik niet.
Door het accupakket staan de wielen vrij ver op de hoeken en daardoor zijn ze extra kwetsbaar bij een aanrijding van schuin-achteren. Verder zijn de onderdelen heel duur en zijn de levertijden lang, dus wilde de leasemaatschappij er niet aan. Terwijl wij net hadden besloten hem over te nemen. Het startaccu-probleem was opgelost en hij reed nog steeds heerlijk.
Het blijft de meest ondergewaardeerde EV op de markt.
Vaarwel Soul! Nu maar wachten op de EV3.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.