Kia Cerato 2.0 CVVT EX (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cerato 2.0 CVVT EX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 140.000 km |
ERVARINGEN
Na drie probleemloze Ford Focus jaren werd op enig moment mijn aandacht getrokken door een advertentie van garage Winters te Helmond. Deze boden tijdens een actie de Kia Cerato aan inclusief gratis G3 gasinstallatie. Na een bezoek aan de showroom, een goed gesprek met het hoofd verkoop, en enig rekenwerk hoefde ik niet lang na te denken, en wisselde de Focus van eigenaar en werd ik de trotse eigenaar van een nieuwe Kia Cerato 2.0 CVVT Ex sedan, voorzien van een (gratis) autogas installatie. Een half jaar en 10.000 km verder is dat trotse gevoel nu vergezeld van een tevreden gevoel. Ik was in het begin toch wel enigzins op mijn hoede want dit was een voor mij een
geheel onbekend automerk maar ja, dat prijsverschil...
Bij aflevering kon ik vanaf het begin direct op gas rijden dus dat was mooi meegenomen. Het is een modern gassysteem dus ook het starten op benzine wordt allemaal automatisch geregeld. Ik heb een gas gebruik van 1:8 op de korte stukjes en 1:11 bij normaal (120km/h) snelweg gebruik en vind dat voor een 2.0 motor (142pk) niet slecht. De gastank, goed voor gemiddeld 480 km, zit op de plaats van het reservewiel(48liter bij 80% vulling). Wel is de kofferbak bodem door deze konstructie iets verhoogd. Ik houd van stille auto’s en word door deze Kia wat dat betreft zeker niet teleurgesteld. Op de Duitse autobaan merk je pas wat er zich echt onder de motorkap afspeelt en weet je gelijk waar al die CVVT’jes voor staan.
Het sturen, remmen en schakelen gaat licht, ik heb daar in het begin wel even aan moeten wennen. De wegligging valt me zeker niet tegen en is wat mij betreft gewoon goed. Kan eigenlijk ook niet anders gezien het (hoge)prestatie niveau van de auto.
Verder is de auto van alle gemakken voorzien en is het zaak om het instruktieboekje, zeker in het begin, bij de hand te hebben! Met name de cruise control en de automatische airco vergen enige systeemkennis van de eigenaar. Het interieur ziet er wat mij betreft goed uit, dat wat je nodig hebt zit gewoon op de juiste plaats en alles is van normale gebruikskwaliteit, niet meer maar zeker niet minder. De stoelen zijn ruim, echter met mijn rug moet je als stoel van goede huizen komen wil je mij tevredenstellen dus wat dat betreft beperk ik mij met de mededeling dat mijn vrouw zeer blij
is met de diverse verstel mogelijkheden van deze. Ik vind het wel jammer dat deze uitvoering wat kleurstelling van het interrieur nog niet de ruimere keus had die zijn opvolger nu wel heeft want om de kleuren licht- en donker grijs te aanschouwen kan ik net zo goed in de (binnen)spiegel kijken, dus gewoon een luxe probleempje! Zo ook de waterschade die was onstaan door een lekkage bij het schutbord onder de vooruit. Met een uitstekende dealer en 3 jaar garantie heb ik daar overigens nog geen minuut wakker van gelegen.
Ik houd u op de hoogte van het vervolg.
We zijn intussen op de 27000 km aangekomen en zijn op de waterlekkage na, die intussen is verholpen, alleen voor de kleine beurt bij de dealer geweest. We hebben de auto nu ruim een jaar in ons bezit en tot nu toe nog geen dag spijt van deze aankoop gehad. Het rijden op gas bevalt ons uitstekend vooral op de momenten als er afgerekend moet worden bij de pomp. Het gemiddeld gasverbruik is iets beter geworden en schommelt nu ergens tussen de 9-12 liter per km. Wat afrolgeluid betreft vallen de fabrieksbanden(Kumo’s) niet tegen, maar mede door sterke motor en regelmatig caravan (1400kg) gebruik denk ik dat we met de voorbanden de 50000 km niet gaan halen.
Ik houd u op de hoogte.
De kilometerstand staat intussen op 40000. Voor een gelijkmatige verdeling van de bandenslijtage zijn tijdens de kleine onderhoudsbeurt de voorbanden gewisseld met de achterbanden. Tot nu toe zeer te spreken over deze auto!!
Intussen 62000 km gereden en zowaar nog steeds op de eerste banden.Ik heb de auto nu ruim 2 jaar in mijn bezit en geniet nog steeds van elke rit! Die motor hé..... Zijn afgelpen zomer drie weken naar noord-Duitsland geweest met een 1300 kg zware caravan. Gewoon lekker 90 km/h in de vijfde versnelling op gas. Ik heb na dez vakantie wel hulpveren(achter) laten plaatsen want voor mijn gevoel is kogeldruk(75kg) plus gastank iets te veel van het goede.
Het gasverbruik op de snelweg blijft rond de 1 op 11 schommelen en als ik de airco uitlaat is 1 op 12 gewoon haalbaar. met caravan ligt het plaatje anders. Dan moet ik rekening houden met een verbruik dat ligt rond de 1 op 7!
Deze 'aflevering' verder geen bijzonderheden dan alleen dat de linker voorstoelrail is vervangen(grantie).
We zijn intussen met de Kia bij de 100.000 km aangekomen en hebben besloten om nog maar even door te gaan met deze auto. Voorbanden zijn bij 67.000km vervangen en achter zitten nog steeds de eerste banden. Bij 90.000 km is volgens schema de distriebutieriem vervangen en is de klepspeling gecontroleerd iets dat bij het op gas rijden wel verstandig is. Verder zijn er geen bijzonderheden te vermelden anders dan dat we nog steeds erg tevreden zijn met deze auto.
PROBLEMEN
- 80.000 km
- Waterlekkage onder schutbord (garantie).
- Rail bestuurdersstoel vervangen (garantie).
- Gaspomp LPG vervangen en soft ware aangepast (garantie).
We gaan gewoon door!
- 120.000 km
Intussen zijn we al weer bij de 120.000 km aangekomen. Bij de laatste onderhoudbeurt(115.000 km) tevens mijn klepspeling laten controleren. Deze bleek, ondanks het rijden op gas, nog steeds oke. Verder geen bijzonderheden. Nog steeds de 1e remset rondom, dus al met al gaat het nog steeds voorspoedig. Nu de auto vier jaar is geworden heb ik voorzicht naar een nieuwe Kia Ceed gekeken, maar gezien de huidige restwaarde(dealer bod) van de Cerato heb ik maar besloten er nog een paar jaartjes aan vast te plakken. Voor een afschrijving van 3000 euro per jaar kan ik nog heel wat onderdelen laten vervangen als het moet.
- 140.000 km
Bij de laatste onderhoudsbeurt heb ik voor de eerste keer preventief de voorste remschijven en blokken laten vervangen. Verder zijn er buiten het normale onderhoud geen bijzonderheden geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.