Kia Ceed SW 1.6 GDI Comfort Pack (2014)

autoreview

Kia Ceed SW 1.6 GDI Comfort Pack (2014)

Signalement

UitvoeringCeed SW 1.6 GDI Comfort Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst131.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen nieuwe Cee'd

  • 1.000 km

De eerste 1.000 km in onze nieuwe KIA C’eed zitten er op. In vergelijking met het door ons verkochte oudere zusje is er toch weer een flinke stap vooruit gemaakt. Zowel van buiten als van binnen is het helemaal 'onze auto’.

Wat is er anders/beter:
- mooiere streaming van de auto aan buitenzijde
- mooie achterlichten!
- ligging op de weg: de vorige Kia begon in bochten wel eens te 'glijden', maar in deze nieuwe - ook in de ons bekende bochten - hier geen last meer van
- binnen is het duidelijk stiller. Dacht eerst dat het door het andere merk banden komt, maar in stilstand met draaiende motor is het ook stiller binnen
- de versnellingsbak schakelt beter dan in de vorige versie. Gaat wel iets zwaarder, maar blijft minder snel 'haken'. En ook: een zesde versnelling. Wel even wennen/aan denken
- ook handig: op dashboard wordt aangegeven wanneer je naar een hogere versnelling moet schakelen
- binnen is alles weer wat luxer, bv de klokjes zien er mooi uit
- dashboardbekleding heeft ivm vorige iets 'grovere' structuur. Vind ik persoonlijk iets minder mooi. En bij veel zon spiegelt de structuur in de voorruit. Eerste keer dacht ik dat de ruit al weer vuil was dus zette de sproeier aan :-)
- wij waren tevreden over radio-speakers in de vorige auto. Maar ook deze zijn weer prima. Wel even de balans voor-/achterspeakers instellen
- in vorige versie konden wij binnentemperatuur tot op de graad digitaal regelen/instellen via ventilatie-/aircosysteem. In deze versie moeten we de temperatuur weer instellen met simpele draaiknopjes met rode dan wel blauwe streepjes. Jammer
- kofferbak lijkt kleiner en is (wat) kleiner
- nog niet gelukt: ISG aan de praat krijgen
- benzinegebruik deze eerste kilometers nog niet gemeten

Kortom, wij zijn zeer tevreden. En ook leuk dat er (nog) niet zo veel van dit model op de weg zijn te zien.

Stvz 2.000 km (o.a. verbruik)

  • 2.000 km

Inmiddels ruim 2.000 gereden in de nieuwe Cee'd. Nog steeds zeer tevreden.

Eén klein probleempje: ISG doet het niet. Door garage doorgemeten: accu blijkt te laag geladen (bleek 62%, moet minimaal 80% zijn). M.i. vreemd: in mijn vorige Cee'd nooit problemen met ISG gehad, deed het altijd (behalve met echt koud weer niet). Afgesproken dat we er over een maand of twee weer naar kijken.

Verder is mij opgevallen:
- dat ik het opeens moeilijk vind recht achteruit in te parkeren. Blijkt te komen door de vorm van de auto de onderkant van de zijramen wat aflopen. En ik gebruikte in de oude Cee'd - daar kom ik nu dus achter - de onderkant van het raam om te bepalen of de auto recht stond. Moet ik nog iets op verzinnen :-)
- met 2.000 km gereden te hebben was ik wel benieuwd wat de auto nu aan benzine zou verbruiken. Daarom afgelopen anderhalve week de tank leeggereden (ongeveer 50% binnen bebouwde kom, 50% buiten bebouwde kom langere ritten. Zeer beheerst gereden, bv op snelweg altijd net onder de 100 km.p.u.). Dashboard geeft aan dat de nieuwe Cee'd 5,8 ltr per 100 km verbruikt, narekenen op basis van de kassabon van de pomp kom ik op ruim 5,9 ltr per 100 km. Netjes dus.

Heen en weer naar de Alpen

  • 7.500 km

Afgelopen week heen en weer gereden naar de Franse Alpen. Duidelijk verschil met de vier vorige ritten in onze vorige Ceed. 130 km per uur over de Franse tolwegen gaat moeiteloos. In de vorige Ceed was 120 echt wel genoeg, met een hogere snelheid werd a) het motorgeluid binnen te luid en b) bij in- en uitvoegen/passeren begon bij 130 km per uur de auto onder je weg te schuiven.

Minpunt: stop & go werkt nog steeds niet. Verschillende keren bij dealer geweest. Dealer heeft ook geconstateerd (hen er zelf in laten rijden) dat het niet aan de bestuurder maar echt aan de auto zelf ligt. 'Moet nu eerst overleggen met het hoofdkantoor'. Ik vind het a) maar lang duren en b) wat valt er te overleggen, systeem moet gewoon worden gemaakt.

15.000 km

  • 15.000 km

140815 Recensie 15.000 km Ceed

Inmiddels 15.000 km gereden. Laatste weken met een caravan door NL. Hoewel ik prima tevreden ben met de motor nu toch het idee gekregen dat de trekkracht van deze motor wat minder is. Dus dat die meer moeite heeft de (kleine) caravan mee te sleuren. Dat merkte ik deze vakantie als ik een oprit van de snelweg opreed (loopt vaak wat omhoog) en de motor hard moest werken om net voor het einde van de invoegstrook de 90 km per uur te halen. Verbeeld ik mij dat of hebben anderen ook die ervaring? Wat betreft de hulpveren tbv caravan, dank voor de tips. Met deze Kia nog niet - zoals bij de vorige - de grond geraakt. Dus nog niet iets mee gedaan/nodig gehad.
En tsja... dan de stop & go. EINDELIJK, net voor de vakantie, is het mij gelukt - na heel veel gezeur en gemopper en terugkomen bij de dealer - om de stop & go werkend te krijgen. Oorzaak bleek uiteindelijk een niet-werkende sensor te zijn. Maar tsjonge, wat ben ik vaak naar de dealer geweest om hen te overtuigen dat het niet aan mij kon liggen, maar aan de auto(techniek). En dat bleek ook dus het geval. Hetzelfde heb ik een paar jaar geleden met de stuurbekrachtiging van de vorige Ceed gehad, daar bleek uiteindelijk de sensor van de stuurbekrachtiging kapot. Maar ook toen heb ik ontzettend moeten zeuren voordat er een oplossing kwam. Net voor zomer over behandeling storingen een klachtbrief aan de directie van de dealer geschreven. Reactie van de dealer is dat het a) allemaal erg gevoelige en ingewikkelde techniek is en b) dat ze zich moeten houden aan de procedures zoals KIA-NL die voorschrijft. Laat ik het maar zo stellen: over de klachtbehandeling bij storingen van KIA ben ik niet tevreden.

Eerste kleine onderhoudsbeurt

  • 22.000 km

Nog steeds zeer tevreden over de Kia (laten we het gedoe met de toen niet-werkende stop&go maar vergeten). Blijf vooral het model erg mooi vinden.

En verder rijdt die zoals een auto rijden moet. Niet meer, niet minder.

Minpuntje: verbruik krijg ik - als 'rustige rijder' niet lager dan 6,8 ltr voor 100 km.

Nog steeds tevreden

  • 34.000 km

Afgelopen maanden twee keer met de auto - in zomervakantie met caravan erachter - naar Zuid-Frankrijk gereden. Zonder problemen, dus een tevreden klant :-)

Grote beurt

  • 44.000 km

Inmiddels 44.000 km met de Ceed gereden. Bevalt nog steeds goed. Maand geleden voor jaarlijkse onderhoudsbeurt naar garage geweest. Kosten € 316,- . Vind het toch steeds een heel bedrag. KIA heeft in Almere overigens een nieuwe dealer, Dijkstra (vooral ook Citroen-dealer). Netjes geholpen daar. Gemiddelde brandstofkosten nu 7,1 ltr op 100 km (rustige rijder, 50% snelweg, 50% stad).

62.000 km

  • 62.000 km

Helaas in de zomervakantie fors pech gehad. Door uitwijkmanoeuvre (roekeloze tegenligger) in Franse berm beland. Caravan zo vast als een huis, eruit trekken met auto + 'duwers' bleek ons na 100 meter weer gereden te hebben een volledig nieuwe versnellingsbak te kosten… KIA-service was snel ter plekke (KIA óp en caravan achter bergingswagen), maar in dagen daarna bleek de communicatie met de KIA-service in NL vrij dramatisch. En in zo’n situatie kom je nog eens in aanraking met ‘de kleine lettertjes’ van de KIA-service: de service geeft maar 6 dagen recht op een vervangende auto (de Anwb bv 21 dagen). Aangezien bovenstaand incident al op de vierde dag van onze zomervakantie gebeurde, en we in de vier vakantieweken meerdere campings wilden bezoeken/hadden gereserveerd, waren we met een door KIA geleverde vervangende auto voor 6 dagen maar zeer beperkt geholpen. Ook heb je in zo’n situatie enkel recht op een relatief kleine vervangende auto (dus niet mogelijk je caravan mee te trekken).

Afgezien van deze pechsituatie heeft de KIA het hele jaar prima gereden en zijn wij over de Ceed zelf nog steeds zeer tevreden.

Afgelopen week heeft de auto een grote beurt bij de KIA-dealer gehad. Inclusief vervangen filters, airco-reiniging en twee voorbanden was de rekening 726 euro. Dat blijft een flink bedrag... Ook vervelend/flauw dat de dealer dan ook 14 euro aan ruitenwisservloeistof opvoert terwijl je weet dat de tank vol zat (dashboardlampje brandde drie weken eerder als waarschuwing en toen bijgevuld).

Geen bijzonderheden

  • 76.000 km

Opnieuw 4.000 km met een caravan achter de auto door Zuid-Frankrijk gereden. Ging allemaal goed. Een puntje (dat mij ook opvalt als ik geen caravan achter de auto heb): een beetje flink optrekken (bv vanaf een invoegstrook of na een stoplicht) is geen sterk punt van deze KIA --> anderen zijn sneller weg/op snelheid. Verder 'een tevreden gebruiker'.

Nog steeds tevreden

  • 96.000 km

Rijden nog steeds tevreden rond. Dit jaar heeft de KIA de caravan (Home Car Rapid 39) keurig door Nederland getrokken. Ging weer prima. Binnenkort moet auto even naar garage voor o.a. een achterraam dat niet meer open gaat. Zijn ook benieuwd naar het nieuwe model Kia Ceed die net in de showroom staat. Mogelijk volgend jaar inruilen ?

Saai

  • 110.000 km

Het is misschien wat saai, maar nog steeds tevreden over onze c’eed. Geen onverwachte zaken gehad, blijft prettig rijden. Zijn ons aan het oriënteren op een Niro.

Verkocht

  • 131.000 km

Na ruim zes jaar met deze auto gereden te hebben (131.000 op de teller) de Ceed ingeruild. De auto heeft jarenlang prima gereden en ons nooit langs de weg laten staan. Tevreden dus. De nieuwe auto is daarom (en vanwege de jarenlange Kia-garantie) opnieuw een Kia. Deze keer het grotere zusje, de Niro. Reviews volgen.

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Arval
Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi ComfortLine (5D/6H)
€ 459
 
Kia
Kia Ceed 1.0 T-GDi ComfortLine (5D/6H)
€ 464
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens