Kia Ceed SW 1.6 GDI Comfort Pack (2014)

autoreview

Kia Ceed SW 1.6 GDI Comfort Pack (2014)
Kia Ceed SW 1.6 GDI Comfort Pack (2014)Kia Ceed SW 1.6 GDI Comfort Pack (2014)Kia Ceed SW 1.6 GDI Comfort Pack (2014)Kia Ceed SW 1.6 GDI Comfort Pack (2014)Kia Ceed SW 1.6 GDI Comfort Pack (2014)Kia Ceed SW 1.6 GDI Comfort Pack (2014)

Signalement

UitvoeringCeed SW 1.6 GDI Comfort Pack
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst48.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met de Kia Cee'd SW

  • 500 km

We waren na 4 jaar op zoek naar een vervanger voor de Altea. Best wel lastig omdat onze auto ook een caravan moet gaan trekken. Diverse auto's bekeken, onder andere Skoda Octavia, en de Hyundai I30. Na veel informeren, bij de dealer langs gaan, en lezen over "caravantrekkers" uiteindelijk overgegaan tot de aanschaf van een 1.6 GDI SW 20th anniversary. Eerlijk gezegd zou ik jaren geleden nooit bij de Kia dealer naar binnen zijn gegaan. Nu dus wel. Na een proefrit toch wel overtuigd dat het een prima rijdende auto is. Als ik bij de proefrit iets gehad van nou nee, dat had ik het beslist ook niet gedaan. En eerlijk is eerlijk 7 jaar garantie is ook niet verkeerd..!

In onze woonplaats was een witte niet op voorraad en dat duurde zeker twee maanden voordat ze deze konden leveren. Ik ben wat dat aangaat toch wel een soort ongeduldig, uiteindelijk zijn we in Den Bosch uitgekomen en hebben daar onze Kia gekocht. Het was een voorraadauto en 7 juni was de GROTE dag. De aflevering verliep allemaal netjes, bosje bloemen en weg met de Kia.

We hebben er uiteraard een trekhaak onder laten zetten, voor € 775,00 is dat geregeld. De Cee'd stond op stalen velen met wieldoppen en ik vind niets lelijker dan dat. De LM velgen bij Kia vond ik knap aan de prijs en bovendien kregen we voor de vier stalen velgen met nieuwe banden maar € 150,00 retour. Dat was een teleurstelling en dus een "no go"..

Via het internet een paar leuke velgen compleet met banden besteld en die zijn er 10 juni onder gezet. De stalen velgen en banden gaan in de verkoop. (liefhebbers?)
Zwarten velgen met een rode rand er omheen, ik vind het zelf er mooi staan (zie foto's).

Eerste (rij) ervaringen:

Ik moet wel een beetje wennen. De stoelen van een Seat zijn aan de harde kant, de stoelen van de Kia zijn dat ook. Het gaat nu wennen, maar de eerste kilometers vond ik ze erg hard. De Kia stuurt vederlicht, dat vind ik onder sommige omstandigheden niet vervelend, maar op de snelweg vond ik het wel wennen. Bij de Seat ging dat aanzienlijk zwaarder. Het schakelen gaat als een mes door de boter, niets mis mee. De motor is erg soepel en je kan snel in de 5e versnelling (van de 6) rijden in de bebouwde kom. Op de snelweg komt hij ook prima van zijn plek en 120 / 130 km per uur gaat heerlijk. Moet de snelheid er even uit, dan moet je wel een paar tandjes terug om de snelheid weer terug te krijgen. Als je dat weet, geen probleem..

De uitrusting is prima voor elkaar: cruise control, navigatie, airco, stuurbekrachtiging is instelbaar, dagrijverlichting, alarm, led achterlichten. Kortom een complete auto.
We gaan nu maar kilometers maken, dus deze review wordt zeker nog vervolgd...

Kia Cee'd en de caravan...

  • 4.600 km

Wij zijn een paar weken mat onze Kia en onze caravan met vakantie geweest richting Frankrijk. De Dordogne om precies te zijn. Omdat ik nogal wat verschillende geluiden gehoord had over de 1.6 GDI in combinatie met een caravan was ik toch een tikkie nerveus hoe één ander zou verlopen. Wij hebben een caracan van 1070 kg. Ik denk dat het alles bij elkaar op zo'n 1250 / 1300 kg neerkomt wat de Cee'd van zijn plaats moet zien te krijgen. Daarbij dan ook nog 3 volwasseen en een voortent en wat kleine bagage in de kofferbak.

Voorheen deden de vakanties met de Seat Alte 1.4 TSI en dat ging eigenlijk altijd prima. Gelukkig kan ik melden dat het met de Kia eigenlijk ook prima verlopen is. Je merkt wel dat de motor af en toe flink aan de bak moet, zeker als het wat steiler wordt, dan moet je wel regelmatig terugschakelen naar de derde versnelling, maar dat moest bij de Altea eigenlijk ook wel. Ondanks dat de motor flink moest werken blijft het toch vrij rustig in de auto. Op de terugweg hebben we eigenlijk op de vlakke stukken zo'n 100 km/uur gereden. Als het wat minder vlak was tussen de 80 en 90 km/u.

Het is wel goed te merken dat de auto 150 kg lichter is dan de Altea. (Kia 1216 kg, Altea 1368 kg). De hele combinatie is minder stabiel, zeker als er een vrachtwagen inhaalt. Maar op geen enkel moment hebben wij het gevoel gehad dat de Kia het niet aan zou kunnen, in tegendeel zou ik zeggen.

De auto hangt wel iets door, maar wij hebben daar verder geen last van gehad. Zelfs niet op de "voortreffelijke" Belgische wegen.

Als je wat meer op het gewicht moet letten wat je achter je auto hangt wordt je gelijk ook weer wat kritischer op wat je allemaal meesjouwt.

Vanmiddag hebben wij de caravan weer "leeg" naar de staling gebracht, en dat rijdt gelijk een stuk makkelijker. Volgend jaar toch maar wat meer overbodige zaken thuislaten denk ik.

Wij ervaren de Cee'd tot nu toe als een goedgebouwde probleemloze auto. Ik zag alleen dat de bekleding van de zitting van de bestuurdersstoel wat begon te plooien. Dat houden we dus nog even in de gaten.

Wordt vervolgd en ik zal een foto van de Cee'd en de caravan bijvoegen!

Bijna een jaar verder...

  • 11.000 km

In juni hebben wij de Cee'd al weer een jaar. Bijna 11.000 op de teller en we zijn er eigenlijk erg tevreden over.

Onlangs zijn we naar Berlijn geweest, retour ongeveer 1400 km. Gemiddeld 120/130 km per uur gereden en dat is prima te doen. Het is een comfortabele reisauto. Het verbruik gedurende deze rit was 1:15,5/16. Dat vind ik heel netjes.

Vorige week teruggekomen uit Parijs. Kleine 900 kilo meter op en neer. Ook toen totaal geen problemen ondervonden met de Cee'd. Het zou fijn zijn als de Fransen een keer wat aan de wegen doen, want die zijn op sommige plaatsen wel erg slecht. Het is soms net of de hele boel onder je auto vandaar klappert, wat een kuilen en gaten in die wegen zeg!

Het enige wat wij tot nu toe hebben gehad is het afdraaien van de remschijven, maar zoals ik al eerder aangaf dat heb ik met andere auto's ook wel eens een keer gehad.

Toen wij de auto kochten was ik toch wel wat huiverig om een Kia te kopen, maar tot nu toe heeft deze auto ons totaal niet teleurgesteld.
We tuffen dus lekker verder..

Vakantie voorbij...

  • 15.000 km

Vannacht teruggekomen van een vakantie in de Dordogne. Met de Cee'd uiteraard. Wederom met de caravan.

Op de heenreis heeft de Cee'd het aardig voor zijn kiezen gehad. Het was rond de 36 graden en het bergje op bergje af is eigenlijk best goed gegaan. Je moet inderdaad veel schakelen en vaak in de derde versnelling naar boven. Dat gaat dan eigenlijk wel goed al ga je maar zo'n 60 km per uur naar boven. Af en toe had ik wel het gevoel (eerlijk is eerlijk) van gaat het eigenlijk wel goed komen? Onze Bürstner caravan (1060 kg) met nog allerhande "zooi" in de caravan maakt het totaal toch al snel 1200 / 1250 kg. Als je gewoon vlak rijdt kan je prima 90/100 km per uur rijden.

Ik zou zelf eigenlijk toch iets meer vermogen willen hebben, de Seat Altea 1.4 TSI deed het dan toch net allemaal wat makkelijker.

Maar goed, voor die ene reis per jaar naar Frankrijk is het echt prima te doen. Als we verder in het jaar nog weg gaan met de caravan is dat in Nederland, en dat is totaal geen probleem.

De terugreis naar Nederland was een reis met heel veel en harde regen. 3 uur file in Parijs, en daar word je niet echt vrolijk van. Van sommige Franse en Belgische wegen word je overigens ook niet erg blij. Soms hoor je zulke klappen door de gaten in het wegdek dat het lijkt of de hele boel onder de auto vandaan slaat. Maar nee, alles is goed gegaan en heel gebleven.

Wij rijden deze Kia nu ruim een jaar en ik ben eigenlijk boven verwachting tevreden. In het begin had ik nog best zoeiets van o jee een Kia, maar dat is totaal verdwenen. Het is een prima en comfortabele reisauto. Alles zit er op en er aan, al blijft de standaard meegeleverde radio/navigatie een onding. Ik vind het een ingewikkeld apparaat en ik kan er dan ook niet goed mee omgaan. Maar goed er is mee te leven. Op een kraakje in de rolhoes na (kofferbak) is er totaal niets op deze auto aan te merken.

We rijden dan dus ook maar vrolijk verder op naar de volgende "ervaringen"...

Domper op de feestvreugde..!

  • 18.500 km

Na de vakantie merkte ik iets vreemds aan de Cee'd. Het toerental ging tussen de 5e en de 6e versnelling heel soms op oververklaarbare wijze omhoog. Net of je in zijn vrij staat en veel gas geeft. Ik heb weinig tot geen verstand van auto's, dus maar naar de Kia dealer.

Daar met een monteur een kort testritje gemaakt en wat blijkt de koppeling slipt. Het kan zijn dat er ergens olielekkage is en dat de koppeling daardoor "vet" geworden is. Wat ook kan volgens mijn dealer is dat het door slijtage komt. Slijtage na 18.500 km en 1,5 jaar? Lijkt mij erg snel voor zo'n jonge auto met zo weing kilometers op de teller. De diagnose was nog niet helemaal vastgesteld (dan moet de hele boel dus uit elkaar gehaald worden) maar als het slijtage is dan valt het NIET onder de Kia garantie. Dat valt onder de slijtende onderdelen. Klopt... Maar als die koppeling na zo weinig kilometers al de geest zou geven dan heeft mijn Kia toch niet de kwaliteit waar ze zo hoog over opgeven en dan stelt die 7 jaar garantie (en het zogenaamde zorgeloze rijden) ook niet zo veel voor.

In mijn optiek mag je als je een nieuwe auto koopt toch wel verwachten dat die langer dan 1,5 zonder problemen kan rijden. Zou ik 1,5 jaar het klokje rond zijn gereden dan heb ik er wel beeld bij. Nu voelde ik mij toch een soort bedonderd.

Op mijn verzoek heb ik dus even een kostenraming op laten maken. Deze kwam uit op € 775,00. Kassa dus!
Uiteraard moest ik daar even over nadenken, maar de kostenraming werd bewaard want dan is nog een keer opzoeken niet nodig (diagnose was niet niet echt vastgesteld dus..)

Sommige dingen zijn zoals ze zijn maar hier werd ik toch wel een beetje erg pissig om. Wat mij nog het meest irriteerde is dat er van de kant van de dealer ook weinig tot geen "medeleven" te bespeuren was. Geen woord van dat is wel snel, vervelend voor u etc.. De proefritmonteur wilde nog wel even kwijt dat er soms mensen aanhoudend met de poot op de koppeling rijden of ik weet niet hoe u met de auto gereden hebt. Pardon? Mijn auto is aangeschaft door de BV ikzelf dus ik mag ook alles zelf dokken. Ik weet wat het kost en ben dus erg zuinig op mijn spullen.

Ik heb de Kia gekocht bij een andere Kia dealer gekocht dan de dealer waar mijn auto in onderhoud is. Het is fabrieksgarantie, maar misschien vinden ze het niet leuk dat ik daar kom? Ik weet het niet...

Afgelopen juni ben ik daar voor mijn eerste onderhoudsbeurt geweest en bij het ophalen van mijn auto werd mij vriendelijk verzocht vooral de beoordeling in te vullen. Je krijgt dan een kaart met het fotootje van de monteur erop. Ik was over die beurt tevreden. Fijn voor mijn dealer en zijn Kia ranking (soort van Top 40 denk ik).

Alleen als je met een probleem komt herken je pas echt de kwaliteit van de dealer. Dan gaat het er niet om dat ik gelijk moet hebben, maar het gaat vooral om de benadering en het meedenken in "mijn probleem". Al begin je maar over coulance omdat dit eigenlijk niet moet kunnen.

Half februari heb ik een afspraak bij de dealer waar ik mijn auto gekocht heb. Ik heb ook (uiteraard) contact opgenomen met Kia Motors Nederland. Wordt vervolgd dus..

Kia Motors, the power to surprise....dat is ze gelukt, ik ben alleen niet aangenaam verrast :-(

Domper voorbij...

  • 19.500 km

De afgelopen week heeft de Kia de hele week bij van Boxtel gestaan in Den Bosch. De koppeling is vervangen. De motor van de rechterspiegel (deze klapte soms niet in) en het stuurhuis is vervangen. De stuurbekrachtiging werkte soms niet na het starten. Motor uitzetten en weer starten hielp dan wel, maar het hoort dus niet zo.

Het is even een ritje van Dordrecht naar Den Bosch, maar als de Dordtse dealer je niet echt ter wille is, dan rest er niets anders dan naar de dealer te gaan waar je de auto gekocht hebt.

Ik ben bij van Boxtel prima op de hoogte gehouden. De koppeling slipte door lekkage vanuit de versnellingsbak. Maandag wist ik al dat alles onder garantie gerepareerd zou worden. Prima geregeld dus, en de Cee'd rijdt weer als een zonnetje.

Voor het onderhoud moet ik even een andere dealer in de buurt gaan zoeken. De lokale dealer ziet mij echt niet meer terug...(gemiste kans).

Navigatie...

  • 21.500 km

Bij de kleine beurt heb ik het bij de dealer in Sliedrecht eens gehad over de Pioneer navigatie die het nogal belabberd doet. Slechte radio-ontvangst en een navigatie die niet weet waar hij is.

Ik heb de auto zo compleet gekocht, dus inclusief navigatie. Nu bleek dus dat dit geen originele Kia navigatie is, althans niet één die in deze Kia standaard thuis hoort. Dat is toch wel een soort lullig om dat te horen. Een navigatie is een navigatie dat weet ik wel, maar ik had het toch wel graag geweten dat deze niet origineel bij deze Kia hoorde.(?)

Ik wilde de Pioneer laten updaten maar dat zou dus een probleempje kunnen worden. Uiteindelijk is alles eruit gehaald en de navigatie is dus netjes geupdate. Alleen de verzendkosten kwamen voor mijn rekening. Prima service dus van deze dealer.

Wel fijn om een navigatie in je auto te hebben die je ook kan horen en die ook actuele routekaarten heeft en ook prettig om een radio te hebben waarvan de zenders niet steeds wegvallen. geluk zit nog steeds in kleine dingen.

Verder echt tevreden met "onze" Cee'd. Wordt vervolgd :-)

Still going strong

  • 25.000 km

Even een korte update m.b.t. de Cee'd. Intussen weer een aantal kilometers verder. Ik ben niet zo'n kilometervreter dus het gaat niet zo hard met de km stand. Dit jaar met de vakantie in Nederland gebleven. Het was prima weer in september dus wat wil een mens nog meer. Met de caravan achter de auto gaat het dan ook echt wat makkelijker dan bergje op en bergje af in Frankrijk.

De Cee'd doet wat hij moet doen en het gaat allemaal probleemloos. De navigatie doet het best goed, maar de ontvangst van de radio laat soms nog wat te wensen over.
Verder geen piepjes, kraakjes of andere ongemakken dus ik ben eigenlijk heel tevreden.

De auto nu bijna 2,5 jaar in bezit en daar zal nog wel een paar jaar bij komen. Voor de korte ritjes gebruiken wij de Mii vaak en het woon- werkverkeer doe ik tegenwoordig (helaas) met de trein.

Ik heb niet echt een spannend verhaal dus, maar ben wel erg tevreden met deze Kia.. :-) Wordt dus weer vervolgd..

Vakantie Oostenrijk en Duitsland

  • 30.000 km

De afgelopen week zijn wij met de Cee'd met vakantie geweest naar Oostenrijk en Duitsland (3 volwassenen met een kofferbak vol bagage). Eigenlijk voor het eerst een grotere afstand gereden zonder onze caravan. Dat is dus gewoon prima bevallen. Eerlijk is eerlijk dan rijdt het toch gewoon veel soepeler.

Gemiddeld zo'n 120/130 km per uur gereden (soms 140) en eigenlijk zonder een centje pijn. Het verbruik was rond de 1:15 1:16. Het is een comfortabele reisauto en je hoort ook weinig motorgeluid in het interieur. Vorig jaar is er een update geweest van de navigatie en ik kan melden dat dit wel heeft geholpen, deze doet het nu prima. De radio van Pioneer (standaard in deze uitvoering) blijft echter een onding. Slechte ontvangst en veelvuldig helemaal wegvallen van de zenders (ook in Nederland). Dat ga ik bij de dealer nog eens navragen. Verder viel het mij op dat na en stop en cruise control het niet gelijk deed. Pas na 5 of 10 minuten werkte deze weer. Ook maar eens navraag doen bij de dealer.

Ik heb de auto nu 3 jaar en ben eigenlijk (boven verwachting) tevreden. Aanstaande vrijdag mag de auto weer voor een onderhoudsbeurt naar de dealer toe.

In de afgelopen week ruim 2600 kilometer probleemloos gereden. De auto doet wat hij moet doen. Ik ben niet zo'n kilometervreter, dus de Cee'd blijft nog wel even.... :-)

Bijna 6 jaar verder,,.

  • 50.000 km

Begin juni hebben wij de Cee"d (Ceed) 6 jaar. Meestal heb ik een auto niet zo lang. Wellicht komt dit ook omdat ik vaak in onze andere auto rijd (Seat Mii).

Ik ben best tevreden over deze Kia. Volgend voorjaar ga ik eens kijken voor een nieuwe Ceed SW of misschien een Proceed.

Afgelopen woensdag ben ik voor een kleine onderhoudsbeurt bij de dealer geweest. Intussen had ik gemerkt dat bij de rechter koplamp de LED dagrijverlichting was gaan knipperen als ik de verlichting van de auto aan deed. Zonder verlichting was er geen probleem. Bij de dealer hoorde ik dat voorheen de hele koplamp vervangen moest worden. Dat was nogal een prijzige onderneming (€ 2000,=). Nu kon alleen de LED verlichting worden vervangen en dat is bij de linkerkoplamp ook gelijk gedaan. Dat alles onder garantie, dus een prima service.

Van de dakrail ging aan beide voorkanten de lak iets bladderen. Dat bleek een kunststof kapje te zijn en die zijn ook onder garantie vervangen. Ik lees wel eens over problemen met de 7 jaar garantie bij Kia, maar ik heb daar geen klagen over. De beurt was ook net iets meer dan € 200,00. Als ik dat vergelijk met de kleine beurt bij de Mii dan is dat een meer dan redelijk bedrag. De laatste jaren ga ik naar de Kia dealer in Sliedrecht (van der Linden). Een fijne dealer zonder te veel poespas. Een verademing!

Het enige (kleine) nadeel bij deze Kia is dat als je op de snelweg rijdt dat je constant iets moet corrigeren. Soms is dat wat hinderlijk. Als ik met een nieuwe Kia ga proefrijden is dat toch wel iets waarvan ik hoop dat het verleden tijd is. Dus op naar jaar 7... :-)

Cee'd verkocht,,.

  • 48.000 km

De huidige Cee'd gaat over een week of 2 van eigenaar wisselen. Wij hebben er een prima auto aan gehad, maar het werd na 6 jaar (toch maar) tijd voor een andere auto.

1,5 jaar geleden heb ik de auto laten tunen bij Vtune. Hij ging toen van 135 PK naar 151 PK. Dat is een prima keus geweest en het verschil was ook duidelijk te merken. De motor had aanzienlijk meer trekkracht en werd m.i. ook nog eens zuiniger. De rit naar Duitsland gisteren was gemiddeld 1 : 19,5. (100 km per uur dus nu)

Kwalitatief is het een goede auto. Het enige wat echt waardeloos was dat was de ontvangst van de Pioneer radio. Als je van ruis en stilte houdt was het een prima radio. Ik had daar in het begin gewoon achteraan moeten gaan, een gevalletje eigen schuld dus.

Gisteren naar Duitsland geweest voor een andere Ceed. Het is een 1.4 T GDI in SW uitvoering geworden van 1 september 2019. 8000 km op de teller in een GT line uitvoering. De kleur is metallic oranje / rood (beetje afhankelijk van de lichtval). 18 inch metalen velgen, en het is een automaat.

Als ik de nieuwe auto heb ga ik na enige tijd uiteraard een review plaatsen..

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Arval
Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi ComfortLine (5D/6H)
€ 459
 
Kia
Kia Ceed 1.0 T-GDi ComfortLine (5D/6H)
€ 464
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens