Kia Ceed Sporty Wagon 1.6 CRDi 115 X-ecutive (2009)

autoreview

Kia Ceed Sporty Wagon 1.6 CRDi 115 X-ecutive (2009)

Signalement

UitvoeringCeed Sporty Wagon 1.6 CRDi 115 X-ecutive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst230.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nooit gedacht een Kia te kopen.

  • 27.000 km

Na een aanslepend probleem met de Peugeot (het dubbel-massa vliegwiel) en de schrik voor een echte panne en hoge kosten, besloten deze weg te doen en op zoek te gaan naar iets anders.

Zoektocht.

Vereisten waren een ruime, comfortabele, betrouwbare, goed sturende en goed uitgeruste gezinswagen, type Golf (deze kent iedereen). Geen suv toestanden, mpv's of bestelbreaks.
Na een uitgebreide zoektocht in bladen en op de pc had ik 3 modellen in gedachte ;
- Focus break 1.6tdci 110pk
- Megane break 1.5 dci 110pk
- Cee'd SW 1.6crdi 115pk.
Over de Ford is niets negatiefs te zeggen, enkel jammer dat een 6e versnelling ontbreekt en dat het model zijn einde nadert.
De Renault was toen net uit, en ik vind hem eigenlijk wel echt mooi en zeer redelijk van prijs, alsook goed uitgerust.
Maar het is de Kia geworden.
Ik had al enkele zeer positieve testen gelezen in Belgische, Nederlandse en Duitse bladen. Alsook een zeer positieve test in een nochthans Duits gezind Belgisch blad, waar hij aan de tand gevoeld werd tov de Golf Break en de 308SW.
En met de face-lift eind 2009 werden alle minputen onder handen genomen.


Algemeen.

De Cee'd is een Duits ontwerp dat gebouwd wordt in Tsjechie, heeft begin 2010 een face-lift achter de rug en bestaat nu zo'n 4 jaar op de markt.
Hij is precies even lang als een Focus Clipper, 3cm korter dan een 308SW en 5 cm korter dan een V50. Qua breedte is hij 5 cm minder breed dan de Focus maar 2cm breder dan een V50. Qua hoogt situeert hij zich tussen de concurrenten.
Bij de face-lift eind 2009-begin 2010 werd het uiterlijk (neus die aansluit bij de Kia-familie), interieur en enkele minpunten aangepakt.
Betere demping van de rolgeluiden, nieuw audio-systeem, start-stop, 6e versnelling, directere sturing, ...
Ik had al meerdere postieve geluiden over de cee'd gehoord en half 2009 eens een proefrit gemaakt. Deze viel alleszins niet tegen, de Kia rijdt totaal anders dan de Peugeot, minder 'speels', maar niet minder aangenaam.
Maar het model zou geface-lift worden en er waren geen gegevens over beschikbaar. Kort nadien kregen we de specificaties van de dealer en ondanks een fikse korting op het 'oude' model, toch gekozen voor het nieuwe model.
Wagen is geleverd eerste week van december en ik was waarschijnlijk 1 van de eerste die rondreden in deze vernieuwde cee'd.


Uitrusting.

In Belgie bestaat de cee'd in 4 afwerkingsniveau's ; LX, EX, Sport en Executieve.
Onze EX kost 2.000 euro bovenop de LX, maar dan is de cee'd zeer royaal uitgerust. Oa. electronische airco, boordcomputer, middenarmsteun, electrische spiegels, gekoeld bergvak, lichtsensor, mp3-speler, verwarmde buitenspiegels, stoelen met lendensteun, ...
Voor 300 euro krijg je er cruise-control bovenop, electrische ruiten achteraan en bluetooth. En alu velgen, lederen interieur, rondom getinte ruiten moeten 1.500 euro kosten (niet gedaan).
Voordeel is dat de paketten weinig kosten, nadeel is dat de optielijst zeer kort is. (metallic lac, schuifdak, alu velgen, automaat en ESP)
Geen bagagenet in de koffer vind ik een misser.


Motor en versnellingsbak en verbruik en prestaties.

Een 1.6 met 115pk en 255nm, gemiddelde waardes voor deze cilinderinhoud.
Toch heeft de crdi een totaal ander 'karakter' dan de Hdi die dezelfde specifiacties heeft.
De crdi is veel vloeiender, heeft echt nergens een dipje en houdt meer van hogere toerentallen dan de hdi. (in een test wordt hij omschreven als krachtig en zeer gewillig).
Door die lineaire vermogensafgifte mis je een echte duw (zoals een tdi en in mindere mate een hdi), en voelt de motor niet snel aan. Vanaf 1400tpm pakt de motor zonder brommen goed op en boven de 3000tpm valt het vermogen niet weg en gaat de motor vlotjes door.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik in het begin een fellere, gretigere motor had verwacht en om het subjectieve gevoel van de mindere prestaties tov de hdi te staven, eens de chronometer erbij genomen.
Voor de hernemingen van 60 -> 90km/h in 4e en van 90 -> 120km/h in vijfde eens geklokt en vergeleken met de Hdi. Tot mijn grote verbazing is de crdi in 4e iets sneller en in 5e een goede halve seconde sneller.
Daaruit blijkt hoe soepel, elastisch de motor is. Sommigen houden van die push van een tdi, ik vind dat ook plezierig maar voor het dagelijks gebruik verkies ik de crdi.
Tegenover de oude bak, werd de 5e versnelling iets ingekort en is er een zesde verzet bijgekomen. Dit komt de wagen echt ten goede, bij 70km/h kan je in vijfde rijden (1500tpm) en vanaf 90km/h kan je naar de zesde versnelling gaan.
Bij 120km/h draait de motor in de hoogste versnelling 2.200tpm. Heerlijk, rustig rijden met de cruise control aan. Ook in zesde versnelt de motor nog goed en ook in beladen toestand stevig bergop is geen probleem.
De bak schakelt goed, met korte slagen en vergrendelt mooi in iedere versnelling, niets op aan te merken.
Het verbruik. Laat me zeggen dat ik met iedere wagen over meerdere 10.000km's altijd het normverbruik haal. De specificaties geven 4,5/100km aan. Ik gad gehoopt om steeds net onder de 5 liter te raken.
De eerste tankbeurten leverden (in de winter) steeds een kleine 6 liter op. Dat viel tegen. Nu heeft het verbruik zich gestabiliseerd tussen de 5,2 en 5,5 liter. Wat in het beste geval een actieradius van net geen 1.000km oplevert.
Over het start-stop systeem kan ik kort zijn, het werkt perfect van de eerste meter, maar ik hou er niet van, en bij het starten van de motor zet ik het systeem uit.
Voordeel dan weer van het isg is dat er een stevige batterij gemonteerd is (70ah). Dit zorgt ervoor dat het starten van de motor bij -10°c geen verschil maakt met 30°c, de batterij heeft voldoende capaciteit over.
Bij stilstand voelde je de hdi zo goed als niet draaien in het interieur, de crdi is iets meer aanwezig. Tijdens het rijden hoor je de motor nauwelijks enkel de eerste meters bij koudstart is hij wat meer aanwezig en bij het fors accelereren.
De schakelindicator vind ik nutteloos. In om het even welke versnelling wordt bij 1.900tpm aangegeven om op te schakelen, ongeacht de omstandigheden.
Rij je constante snelheid in 3e bij 2.000tpm, kan je opschakelen naar 4e. Maar rij je een flinke helling bergop in 3e bij 2.500tpm (had je al 900tpm eerder moeten schakelen) da zal je nog even moeten doorgaan voor naar 4e te gaan.


Weggedrag, comfort.

Op deze site, bij de myreviews en op Kiaclub.nl zijn er chauffeurs die uit een Peugeot 308 en een Focus komen en het weggedrag van de Kia prefereren.
Bij een korte wegtest in een Belgisch blad worden volgende woorden gebruikt ; kwaliteitsvol interieur, manieren van de Europese referenties, aangename verrassing tijdens het rijden, precies weggedrag en een flinke portie rijplezier.
Wat kan ik daaraan toevoegen ? Niets. De Kia stuurt minder direct dan de kleindere Peugeot, maar is comfortabeler, ligt steviger op de weg en is op langere trajecten aangenamer. Ook ik prefereer de Kia.
De motor is stil, tijdens accelereren hoor je hem iets beter, maar hij is niet nadrukkelijk aanwezig.
Wat beter kan is het dempen van de rolgeluiden tijdens het rijden.
De Hdi motor voelde je bij stilstand niet in het interieur, bij de Kia is er een lichte vibratie in het interieur aanwezig, die mij niet stoort.
Wat het comfort verhoogt is de zeer krachtige electronische airco, die perfect werkt en echt zeer krachtig is. Twee uur filerijden bergop (net niet stilstaan) bij 38°c en toch nog goed koelen en de motortemperatuur die netjes op 90°c blijft staan.
Dit heb ik al vaak anders gezien ... hoedje af.
Ook lof voor de goede, kwaliteitsvolle audio installatie met standaard een usb aansluiting.


Afwerking, interieur en ruimte.

Over de afwerking valt niets op- of aan te merken.
Tijdens het rijden over slechte wegen, kasseien, geen enkele, maar dan ook geen enkele rammel !! Dat was voor mij een unieke ervaring.
Alles sluit mooi aan, voelt degelijk aan. Bv het vergrendelen van het kofferdeksel, met een zachte of harde ruk aan het deksel valt deze steeds mooi dicht.
Het interieur straalt niet de finesse uit van bv een 308, maar is eenvoudig, duidelijk, intuitief en overzichtelijk. Geen frivole schakelaars, maar robuste en degelijke draaiknoppen.
Ook geen duizend en een knoppen, alles zit waar het moet zitten.
Met een kofferinhoud van 535liter verslaat hij alle concurrenten qua volume. De koffer is ook groter dan vele breaks uit een klasse groter. Bv. groter dan volgende breaks V70, Laguna, 407, C-klasse, Mazda6, C5, ...
Vooraan is er meer dan voldoende ruimte en met de voorste stoelen ruim achteruit gezet is er op de achterbank nog meer dan voldoende ruimte.
Wanneer je de vergelijking maakt met een V50, die 5cm langer is een kwart minder kofferinhoud heeft en zowel vooraan als op de achterbank veel minder ruimte heeft, vraag je je af hoe de cee'd het klaarspeelt zo ruim te zijn.
De stoelen bieden voldoende zijdelingse steun, zitting is lang genoeg en voldoende comfortabel.
Wel vreemd is dat het uurwerk verdwijnt van het dashboard wanneer je de motor afzet en de radio terug aanzet.


Besluit.

Ik denk dat Kia goed geluisterd heeft naar de wensen van de Europese klanten en een voorbeeld genomen heeft aan de beste bestaande referenties.
Als particuliere aankoop kan je niet naast de prijs-uitrusting en de 7 jaar garantie. Tegenover de directe concurrenten is de Kia minstens een 1.000 euro goedkoper.
Vergelijk je met een V50, dan loopt het verschil op tot meer dan 5.000 euro...
De wagen is zeer ruim, rijdt en stuurt goed, is comfortabel en heeft een aangename motor onder de kap.

Enkele aandachtspunten ;
- laatste liter brandstof gaan zeer moeizaam in de brandstoftank.
- wieldoppen kunnen mooier
- rolgeluiden kunnen beter
- geen bagagenet in koffer bij ex-uitvoering
- uurwerk op radio/cd unit verdwijnt bij uitzetten contact.


binnenkort plaats ik foto's van de eigen cee'd.

Eerste 100.000km probleemloos voorbij.

  • 101.500 km

Zo, de Kia heeft gedaan wat ervan verwacht werd, de eerste 100.000km waren net voor Parijs een feit ! Alle 100.000 zijn ze probleemloos verlopen, zonder de kleinste storing !
Net terug van een korte vakantie in Frankrijk, totale verbruik bedroeg, over een kleine 2.000km, 4.5l/100km. Snelweg/N-en D-wegen, zonder airco gereden. Met airco aan schat ik het verbruik op 4.8 liter. Precies verbruik wat de constructeur beloofde.
Globaal verbruik in het jaar schommelt tussen 4.5 en in de winter tot 5.5 liter.
Olieverbruik is verwaarloosbaar.

Vaak worden de onderhoudsbeurten als duur ervaren, moet zeggen ik vind ze meevallen.
Ongeveer elke 15.000km laat ik een onderhoud uitvoeren aan de wagen.
Net voor de reis een vervroegde 100.000km beurt laten uitvoeren voor 220euro. Ik vermoed dat de gemiddelde VW dealer iets meer zal rekenen.

Wat het algemene rijgedrag betreft nog steeds tevreden. Alhoewel de prestaties beter zijn dan van zijn rechtstreekse concurrenten, heeft het toch een tijdje gekriebeld om de wagen te chiptunen naar bv 140pk. Maar ach, het went zo snel en ik wil de garantie ervoor niet kwijtspelen.
Wat de prestaties met de concurrente betreft ;
- Golf 1.6tdi ; Kia is bijna 2 sec sneller naar de 100km/h en de Kia herneemt sneller in 6 dan de golf in 5.
- Megane 1.5dci 110pk ; idem meer dan 10sec sneller bij de hernemingen in 6 (90->130)
- Peugeot 308 1.6 hdi ; Kia doet alle oefeningen beter.
Opel Astra 1.7 CDTI 130pk ; betere hernemingen voor de Kia alsook 0->100 beter en 0-> 1000m beter !! enkel op topsnelheid wint de Opel.
Ford Focus 1.6 TDCI 115pk ; Kia is bij alle metingen de snelste.
...
Het gaat mij niet om de prestaties op zich, ben zelf over het algemeen eerder een rustige, anticiperende chauffeur, maar het geeft wel aan wat de prestaties zijn tov de concurrenten.
Al lijkt me de 1.7crdi in een cee'd een prettige combinatie 136pk en 325nm aan koppel.

Vorige zomer ook in Frankrijk enkele autobladen gekocht, moet niet altijd Autoweek zijn hé, waaronder een jaartestboek.
Tot mijn grote verbazing kreeg de cee'd SW met de 115pk diesel de volle 5 sterren quotering, dit als enige in zijn categorie! En dit voor een chauvinistisch autotestland !

Minpuntjes die ik ervaar is de geluidsisolatie tijdens het rijden, kan beter en soms de trillingen in de binnenspiegel.
Ook de automatische lichten in de stad kunnen bij het duister worden soms vervelend steeds aan- en uitgaan.

Ik denk nu al te weten welk merk onze volgende wagen zal worden.

Gaat er dan niets stuk ?

  • 102.000 km

Wel, half december was het zover, ...
De airco werkte niet meer, geen koele lucht in de nog warme septembermaand.
Bij de dealer het systeem opnieuw afgevuld, en een kleine honderd euro betaald.
Volgens dealer kan dit voorkomen bij een wagen van een kleine vier jaar.
Was er een lek geweest of valt de airco binnenkort opnieuw uit, dan betaalt de dealer terug en is het garantie.

Verkocht

  • 230.000 km

Net geen 10 jaar was de kia ons vervoermiddel.
De auto is uitzonderlijk betrouwbaar gebleken.
Nooit is er een defect geweest ! Elke 15.000km verse olie erin en rijden maar.
Deze betrouwbaarheid heeft ons doen besluiten om terug een Kia te kiezen, zelfde model weliswaar met een bezinemotor deze keer en een automaat.
Ook de ruimte was meer dan voldoende, vakantie naar het zuiden, geen dakkoffer nodig, 4 personen, koffers, racefiets, alles past in de bagageruimte.
Verbruik over alle gereden km's komt uit op 5 liter /100km.
's winters bij korte ritten kan je uitkomen op zes, langere ritten in de zomer 4.5liter. Olieverbruik is er nooit geweest, een halve liter op 10.000km is geen olieverbruik.
Wat kon beter is het rolgeluid van de banden, op bepaalde wegdektypes kan het geluid zeer aanwezig zijn.
Iets wat opgevallen is ; de afstandsteller telt te weinig !! Onze vakantiebestemming lag ooit op precies 1.000km, we rijden er naartoe en onderweg maken we een kleine omweg om te eten, bij aankomst moesten we uitkomen op +1.000km, terwij we er minder gereden hadden.
Ook aan de hand van de kilometerpaaltjes langs de weg merk je dat er te weinig geteld wordt.
De tellerafwijking ooit kunnen bepalen ahv de werkelijke afstand tussen een op- en afrit over een 40-tal km en kwam uit op 3%.
Vreemd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.