Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi Launch Edition (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi Launch Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 1.000 km |
Goede keus
- 1.000 km
Nieuwe baan, nieuwe auto. Na achtereenvolgens dik een jaar in huurauto's te hebben gereden als de Opel Astra, de Renault Megane, Golf en een Toyota Corolla uiteindelijk gekozen voor de Kia Ceed SW 1.0 Launch edition.
Waarom de 1,0? Omdat ik onder de 130 g/km CO2 moest blijven, is een harde eis. Ik persé een automaat wilde, wat luxe en elektrisch rijden voor mij nu nog geen optie is. Ik rijd best veel (ca 50k pj) en thuis opladen is voor mij een probleem.
Jammer van die 1.5? Ja, maar die 1.0 voldoet beter dan gedacht. Ik wilde ook een panorama dak en dan moet je keuzes maken. Het verschil in prijs was een paar duizend euro en normaliter meer dan waard, maar door het beleid van mijn bedrijf simpelweg niet mogelijk.
Waarom zijn de andere auto's afgevallen? Zoals eerder aangegeven afgelopen tijd dus behoorlijk wat ervaring opgedaan met nagenoeg nieuwe huurauto's . Op de Golf na allen stations.
De Opel Astra vond ik kwalitatief zeer goed, maar wat out dated, de Renault Megane heeft een drama infotainment systeem en de Toyota is opzich een goede auto, rijd ook prettig, maar ook hier is de bediening van het infotainment systeem niet zo fijn. Toch wel belangrijk als je veel rijd. Dat Kia dat goed voor elkaar heeft wist ik al van de Kia Sportage. Al met al goede auto's maar niet mijn eerste keus
Die 130 g/km CO2 is wel een killer tav de keuze mogelijkheden. Of je gaat voor elektrisch (wat ik dus niet kon) of voor een plug-in hybride. Nog gereden ook in de nieuwe Hyunday Tuscon. Zeer fijne auto en motor, maar ik was ook wel klaar met die lompheid van een SUV. Bovendien ben ik niet zo groot dus dat veel gehoorde voordeel van een hoge oude l*llen instap doet me niet zo veel. Ik heb liever een goede wegligging.
Andere must is een automaat en dat beperkt de keus nog veel meer. Een Ford Focus is dan bijv niet mogelijk met die 130 g/km CO2.
Rest natuurlijk het voordeel van een beperkte bijtelling als je een auto hebt van 34k ipv 45k.
Nu dus wat meer dan 1000 km weg in een auto die afgeladen is met luxe, zelfs stoelverwarming op de achterbank, 'maar' met een 1.0 automaat. De eerste die de dealer zo afleverde.
Nu ben ik niet zo'n scheurijzer, maar die 1.0 is best wel fel en voldoet in NL meer dan uitstekend.
Een enorme kofferbak, eenvoudig toegankelijk middels de automatische achterklep, en voorzien van makkelijke opbergvakken in de bodem.
Het schuifdak is ideaal in deze donkere dagen.
Het infotainment werkt intuïtief en heel fijn (zoals verwacht). Wel een dingetje dat ik iedere keer de achterbank moet checken, maar dat bleek een veiligheidsinstelling.
Het JBL geluid is fantastisch, wat een volume. Geen vervorming van het geluid.
Wat betreft veiligheidsdingetjes zit het wel goed, werkt prima allemaal. Ook het adaptief file rijden tot je bijv weer van nul tot 100 km/hr mag werkt goed. In het begin wat eng om de auto zelf te laten remmen, maar goed, went snel.
Wel vind ik de reactie wat traag aangaande het optrekken nadat de auto voor je weer gaat rijden. Geef ik gas bij. Moet je niet teveel doen, want dan gaan de wielen spinnen (?!).
Overigens geeft ie ook een signaal als je voorganger vertrekt en je zelf blijft stil staan. Simpel, maar erg prettig.
Zit nu nog op 6,3 l/100km. Lijkt me prima na 1000 km, wordt vanzelf wel minder.
Betreffende het uiterlijk, ik weet dat het geen designwonder is en andere auto's vind ik soms ook mooier om te zien. Echter, het is nog steeds een mooie bak en voor een station mooi beschaafd. Geheel zwart, mooie 17" velgen en van alle gemakken voorzien, dus mij hoor je niet klagen. Die 1.0 is goed te doen.
Prima keus tot nog toe, foto's volgen nog.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Ceed



Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Hyundai en Kia versnellen opladen elektrische auto met robot

Kia Concept EV5: concrete voorbode EV5!

Kia EV9: elektrisch vlaggenschip met zeven zitplaatsen

Nieuwe uitvoering voor Kia EV6
