Kia (2017)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 6, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 11.000 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Comfortabel, zuinig en stil
- 25.000 km
Met groeiende kinderen wilde ik graag een grotere familie auto. Het liefst was ik gelijk overgestapt naar volledig electrisch maar die zijn er nog niet naar mijn smaak. Te weinig bereik, te klein of te duur.
Dus heb ik tijd besteed aan het vergelijken van hybride benzine autos met een voorkeur voor plug-in.
Uiteindelijk blijven hangen bij een Passat GTE of deze KIA Optima SW PHEV. Om te zien vind ik de KIA mooier. Van binnen de GTE.
Eerst een poging gewaagd voor een 2e hands GTE maar veel te duur. Bovendien kwam ik er achter dat de Optima een groter accu had en beduidend veel verder komt op electiciteit.
Probleem met de Optima was dat ze feitelijk niet te koop waren in Nederland. Uiteindelijk een gekocht in Hamburg van KIA dealer, een jaar oud.
Ervaringen tot nu toe:
Het comfort, de stilte, geweldig. Nu 5 maanden in bezit maar verbaas nog iedere keer.
Ik probeer zoveel mogelijk op stroom te rijden. Dat lukt ongeveer tot 40 km op de snelweg (maar daarvoor is het niet bedoeld) tot 60-65 km op 50, 60 en 80km wegen. Maar zelfs als de verbrandingsmotor bijspringt hoor je nauwelijks verschil.
Verder heeft de auto alle luxe en veiligheidsaspecten zoals stoelverwarming en koeling, een lel van panoramadak, adaptieve CC, lane-keeping assist, etc.
Het verbruik varieert natuurlijk enorm. Bij lange afstanden (boven de 150km) op de snelweg in hybride modus 16/18 km/l. Bij kortere afstanden op de snelweg gebruikmakend van volle accu en volledig EV (tot de stroom op is) ruwweg 20-25 km/l. En er zijn weken met alleen maar korte ritten dat ik helemaal geen benzine verbruik.
Kortom het verbruik hangt volledig af van je rijpatroon.
Tot dusver ben ik erg tevreden. Een goed alternatief totdat er overstapt kan worden naar betaalbare electrische gezinsautos
Nog steeds tevreden
- 54.000 km
Heb nu de Kia ruim een jaar in bezit en nog altijd zeer tevreden. De stilte (uiteraard op stroom maar ook als de motor mee doet), de ruimte (de enorme been ruimte achterin) en het comfort - ook op hoge snelheden - zijn nog Altijd de pluspunten.
Ook het electrisch bereik - 60 km op binnenwegen en stad haal je regelmatig.
Zijn er nadelen? Een paar:
* de autmatische versnellingsbak is soms aan het zoeken naar de juiste versnelling
* de adaptieve cruise control grijpt soms te fors in - daar kun je zelf veel aan doen door te anticiperen
* ik vind het achteraf jammer dat de accu niet volledig kan worden opgeladen tijdens het rijden - alleen het huidige accupeil wordt op peil gehouden om hybride te kunnen rijden
Maar daar valt mee te leven, de voordelen zijn groter.
Bijna geen benzineverbuik meer
- 63.000 km
Sinds eind vorig jaar wordt de auto eigenlijk alleen nog maar prive gebruikt. Er is nog geen 10000 mee gereden sinds october 2019.
Het gevolg is dat ik eigenlijk alleen maar electrisch rijd. Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer benzine getankt is.
Elke ochtend is de accu volgeladen en kan ik tot zo'n 60 kilometer rijden wat meestal genoeg is. En als het verder moet, kan dit hybride. Het verbruik is dan 1 liter op ongeveer 17 a 18 kilometer.
Nog steeds erg blij met de PHEV. Ruim, stil en erg comfortabel. Wat ik mis is een trekhaak en zit erover te denken om er een op te zetten. De auto mag tot 1300kg trekken.
gebruik gemaakt van de garantie na 4,5 jaarr
- 81.000 km
Ik rijd nog steeds naar volle tevredenheid rond met de Kia Optima PHEV. Net als vorig jaar rijd ik meestal op stroom; nog steeds een bereik van maximaal 65 kilometer op stroom - dit is nog niet slechter geworden. Benzine tanken doe ik 1 a 2 keer per jaar.
Ik kijk wel met een scheef oog naar volledig elektrische modellen maar ik vind nog steeds geen alternatief qua ruimte en trekkracht in relatie tot de prijzen. Met verhuizingen van mijn kinderen bleek weer hoeveel bagage je in deze stationwagen kwijt kan; daar kan geen SUV of cross-over tegen op.
Onlangs heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van de 7 jaar garantie die op Kia's zit. Na ruim 4 jaar ging de elektromotor van de achterklep stuk. Binnen drie dagen was het gerepareerd en het kostte mij geen cent. Die lange garantie is dus echt wat waard.
Nog steeds happy, zou niet weten wat het alternatief zou moeten zijn
100000 gepasseerd
- 103.000 km
De honderdduizend kilometer gepasseerd. Om verder te gaan waar ik de vorige keer ben gestopt. Ik houd al het nieuws van de EVś die op de markt komen bij en er is weinig waar ik de Kia voor in zou willen ruilen.
Nu zijn er twee, de Mercedes EQS en de Hyundai Ioniq 6. De eerste zou ik wel willen hebben maar wel erg duur en de Hyundai wil ik eerst eens meer in het wild zien.
Tot die tijd nog altijd heel tevreden over de Kia Optima PHEV. Zoals eerder gemeld, ik rij 80% electrisch en mocht ik een keer langere stukken rijden is het een comfortabele reisauto; stil, zuinig, veel opties en zuinig. Dus nog steeds geen straf om in door te rijden.
houden of inruilen
- 117.000 km
Weer een jaar verder en 116.000 km op de teller. Deze zomer loopt de algemene garantietermijn van 7 jaar af. Zoals eerder gemeld heb ik een keer gebruik gemaakt van de garantie (electro-motor achterklep). Ik heb de auto nu bijna 6 jaar en had eigenlijk gedacht dat ik de Kia al zou hebben ingeruild tegen een EV.
Maar waarom eigenlijk? Ik rijd bijna altijd elektrisch (tank een paar keer per jaar benzine) en heb alle functionaliteit die ik waardeer (ACC, stoel ventilatie/verwarming, lane keeping assist, etc. en veel ruimte). Ik laad stroom waar en wanneer ik kan en haal nog steeds tussen de 40 en 65 kilometer (nog geen merkbare degradatie).
Ik maak nu ook gebruik van de timer die op de auto zit om te laden op momenten van goedkope stroom (dynamisch contract).
Ik denk dat ik voorlopig door ga met de Kia en wacht op:
* het kalmeren van de EV markt met dalende prijzen
* Bi-directioneel laden mogelijk wordt in Nederland zodat ik de auto ook als mobiele thuisbatterij kan gebruiken.
Klaas: ik heb een tijdje een trilling gehad maar dat kwam door een versleten achterband (canvas breuk) na 60k km. Dus niets mechanisch.
ingeruild
- 120.000 km
De kia optima is ingeruild tegen een kia ev3.
Een beetje met pijn in mijn hart maar toch de stap gezet. De optima is mij uitstekend bevallen maar wilde toch electrisch rijden.
Waarom EV3:
* 600 km WLTP
* weer 7 jaar garantie
* bi-directioneel laden voorbereid
* wilde een kleinere auto
* design
De EV3 wordt in januari geleverd, ben benieuwd
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.