Jeep Cherokee 3.7i V6 Sport-Plus (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cherokee 3.7i V6 Sport-Plus |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 170.100 km |
KM-stand laatst | 181.999 km |
Karakter
- 175.889 km
Corona en vervroegd pensioen waren de aanleiding om eens te gaan kijken voor een andere auto. Ik reed vóór die tijd ongeveer 50.000 km per jaar, waarbij de laatste drie allen Saab op LPG, waarvan de laatste een 9-3 cabriolet. Zeer fijne auto's en comfortabel. Nu was het evenwel tijd om mijn Saab met 425.000 km op de teller in te gaan ruilen voor iets helemaal anders. Het moest sowieso een 4x4 worden, nodig voor slechtere wegen, met het doel regelmatig op en neer te reizen naar Oekraïne. Dat laatste is er door de oorlog tot nu echter niet van gekomen.
Mijn Keuze
Na vele auto's op diverse sites te hebben bekeken, waarbij de Jeep Cherokee steeds de "winnaar" was met zijn uiterlijk, uiteindelijk enkele aanbiedingen gaan bekijken, waarbij de keuze is gevallen op deze Cherokee Extreme Sport, vanwege het fraaie interieur, de staat van het exterieur. Na een proefrit was ik al snel overtuigd. Stoer, hoog, goede stoelen en een krachtige motor gekoppeld een fijn schakelende automaat. Aan de auto was goed te zien dat hij niet voor extreme doeleinden was gebruikt. Er zat zelfs geen trekhaak onder. Het enige minpuntje was de lichte roestvorming op de velgen, iets wat je vaker ziet onder deze Jeeps.
Eerste kilometers en rijervaring
Dat was genieten. Wel echt iets anders dan wat ik tot nu toe heb gereden. Ik genoot vooral van de zescilinder motor en de automaat. Alles verloopt zeer soepel en van het schakelen merk je hoegenaamd niets. De automaat schakelt (wel erg) snel terug bij een lichte stijging en bij inhalen, maar dat zorgt er voor dat de kracht van de motor altijd vol beschikbaar is. Het veercomfort viel (valt) erg mee. Natuurlijk, het is een echter terreinauto en de vering is daarop aangepast. Op asfalt echter en op landwegen doet hij het perfect. Op slechtere wegen en op wegen met ribbels (denk aan betonwegen) gaat hij wel wat hard op en neer. In extreme omstandigheden heb ik hem nog niet gebruikt, maar diverse testen laten zien dat hij daarin een echte kei is.
Opknappen velgen en eerste controle en reparatie
Vrij snel na de aanschaf heb ik de velgen laten opknappen, want ik vind niets zo lelijk als lelijke velgen onder een fraaie auto. Tevens heb ik een volledige controle laten uitvoeren bij een 4x4 specialist. Hierbij constateerde men een lekkende radiator, niet dramatisch, maar wel werd geadviseerd deze te vervangen, hetgeen ik dan ook heb laten doen. Daarnaast is de klepdekselverpakking vervangen en de keerring van de pignonas in het voordifferentieel. Ook zijn de homokineet in de voorste cardanas en een draagarm rechts voor boven vervangen. De reparatie was niet goedkoop, zeker al niet omdat sommige onderdelen vanuit de VS moesten komen.
Brandstofverbruik
Het verbruik is hoog maar dat was mij natuurlijk niet nieuw. Je krijgt er ook iets voor terug. Op korte afstand is het verbruik tussen de 1:7 en 1:7,5. Op lange afstand met een normale snelheid tot rond 110km/uur is het verbruik rond 1:9 tot 1:9,5. Je kunt trouwens E10 tanken.
Gebruikersgemak en besturing
Het gebruikersgemak vind ik uitstekend. Alles onder handbereik en de hendels en ventilatie/airco bediening werkt licht en gemakkelijk. Ik ben dan ook geen fan van moderne schermbediening en tiptoetsen. Geef mij maar schakelaars. De stoelen zitten goed. Het stuur mist alleen een axiale verstelling en dat is een beetje jammer.
De besturing zelf is prima en wat indirect. Dat merk je vooral op rotondes. Hij stuurt verder goed maar het is geen sportieve auto ondanks zijn type benaming "Extreme Sport". Maar daarvoor heb ik hem dan ook niet gekocht.
Conclusie
Ik vind het een echte karakterauto, juist omdat hij niet perfect is, behalve dan natuurlijk in het terrein. Hij is stoer, rijdt in het algemeen goed en comfortabel en hij zit goed in elkaar. Ik ben erg tevreden en hoop hem nog jaren te kunnen gebruiken.
Vervolg
Regelmatig zal ik een update schrijven over mijn bevindingen en garagebezoeken.
APK en reparatie
- 178.134 km
Tijd voor de APK. Vanaf de vorige review heb ik er niet veel mee gereden, hetgeen ook niet in de lijn der verwachtingen lag overigens. de meeste ritten beperkte zich tot korte afstanden, maximaal tot 30 kilometer in de stad en op provinciale wegen met een keer een "uitschieter' naar 60 kilometer op de snelweg.
Maar toch kan ik hier wel wat toevoegen aan mijn vorig verslag.
Allereerst het verbruik, dat bedraagt rond de 1:7, wat ik vind meevallen als ik soms lees dat dit ook best 1:6 had kunnen zijn. Daarbij moet ik wel melden dat ik zeer bewust rijd. Ik bedoel daar het volgende mee. Moet ik stoppen, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht of kruising dan laat ik al ver daarvoor het gaspedaal los, ik probeer dus zo veel mogelijk op de moter af te remmen. Dit doe ik overigens niet als er iemand vlak achter mij zit want dat kan irritant zijn! Tevens zet ik de versnellingshandel enkele meters voor dat ik stil sta in neutraal. Dat spaart niet alleen brandstof, maar ook de remmen. Misschien niet stoer allemaal, maar goed voor de portemonnaie.
Stuurhuis
Dan verder naar de APK, die ik heb gecombineerd met een kleine beurt en een reparatie van een krakende voorvering. Bij de keuringbleek ook dat het stuurhuis lekte. Ik had de keuze tussen een nieuw stuurhuis of een gereviseerd exemplaar. Het prijsverschil bedroeg maar liefst € 300 exclusief BTW. Nadeel was dat ik bij een revisie de auto 10 dagen bij de garage moest laten staan. Dat laatste had ik graag over voor dat geld. Al met al was ik voor de APK, kleine beurt, reparatie van de krakende voorvering (rubbers vervangen en gesmeerd) en het stuurhuis een bedrag kwijt van € 1.450.
Korte ervaring na reparatie
Heerlijk! Het krakende geluid is weg en hij lijkt daardoor ook wat beter te veren (of is dat schijn?) en het sturen is er duidelijk op vooruit gegaan. Dit merk ik doordat hij nu wat preciezer stuurt.
Al met al, een heerlijke auto!
Een jaar en nog geen 4000 km later
- 181.999 km
Op 26 april 2024 was mijn Jeep weer aan een APK toe die ik heb gecombineerd met een kleine beurt. Behalve nieuwe stuurstanghoezen en nieuwe ruitenwissers was de rest helemaal in orde. Logisch eigenlijk ook omdat ik er het afgelopen jaar nog geen 4000 km mee heb gereden. De kosten waren in totaal € 552.
Iedere kilometer blijft echter genieten of het nu een korte of langere afstand is.
Hoge stoere zit, goed comfort, fijne motor en automaat. En ik vind het een mooi model, wat niet iedereen met me eens is trouwens.
In ieder geval ga ik het komend jaar weer met plezier met hem door!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.