Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Jeep
  • Cherokee

Jeep Cherokee 2.5 CRD Sport Plus (2002)

Indianenverhaal

Jeep Cherokee 2.5 CRD Sport Plus (2002)
  • Autotest
23 oktober 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
4x4's zijn de jongens voor het zware werk. Hun grote voorbeeld is de Willy's Jeep. Heel wat merken borduren voort op het concept van deze auto. Maar er is maar één merk dat werkelijk van deze voorvader afstamt, en dat is Jeep zelf.

Intussen heeft Jeep een hele ontwikkeling doorgemaakt en produceert het merk drie modellen. Het dichtst bij de oorspronkelijke, Spartaanse Jeep gebleven, is de Wrangler. De Cherokee en de grotere Grand Cherokee zijn terreinwaardige gezinsauto's.
De Cherokee onderging onlangs een complete metamorfose. Z'n hoekige koets verruilde hij voor een carrosserie met rondere vormen. Z'n ronde koplampen en z'n grille met stevige spijlen zijn 'retro' en grijpen terug naar het oermodel. Maar ondanks die oude stijlelementen hebben de designers de Cherokee een heel modern uiterlijk weten te geven. De Cherokee wordt geleverd met een up-to-date dieselmotor met directe inspuiting via een common rail. Uit een cilinderinhoud van 2,5 liter ontwikkelt hij 104 kW/143 pk vermogen en 312 Nm koppel. Daarmee zou de Jeep Cherokee 2.5 CRD 164 km/h moeten kunnen halen. Je moet hem echt flink op z'n staart trappen voor hij wat begint te 'doen'. Bij onze metingen had de dieselende Cherokee 15,7 tellen nodig om op te trekken van nul naar honderd. Ook het onderdeel 'souplessemetingen' kon zeker beter. Bij de inhaalsprint van 80-120 km/h in '4' noteerden we 12,6 s en in '5' 14,8 s.
Jeep heeft de Cherokee een stevige wielophanging gegeven. Z'n carrosserie blijft daardoor netjes rechtop; ook in sneller genomen bochten. Mooi, maar dat stug afgestemde onderstel is weer minder bevorderlijk voor het comfort. Dat de Cherokee meer het type van de stevige aanpak is, merk je ook aan de besturing. Die is natuurlijk bekrachtigd, maar zo terughoudend dat je als chauffeur toch ook nog wel een beetje werken moet. Meer kracht nog – en beleid – vraagt de omgang met de versnellingsbak. Die laat zich alles behalve soepel bedienen. En vooral het verzetten van de pook van twee naar drie moet met overleg gebeuren. Naast de versnellingspook zit nog een hendel met drie keuzemogelijkheden. Keuze één is '2H'; voor normale omstandigheden. Via de gewone – hoge – overbrenging worden dan de achterwielen aangedreven. Met '4H' schakel je de vierwielaandrijving met hoge gearing in en '4L' is vierwielaandrijving met lage gearing voor het zwaardere off-road werk. Achter is er een differentieel met beperkte slip.

Aanvaring
In het interieur overheerst 'modern'. Het dashboard is strak en eenvoudig van opzet met als opvallende elementen vier ronde ventilatieroosters; uiterst links en rechts één en twee bovenaan de middenconsole. De instrumenten zijn bijeen gebracht onder een koepeltje. Ze vallen op door hun crèmekleurige wijzerplaten, die voor een luxueus-sportief accent zorgen. Om in het terrein uit de voeten te kunnen moet een 4x4 hoog op de poten staan en ook het koetswerk gaat nogal de hoogte in. Zo kom je dus vanzelf aan een hoge zit; met een goed uitzicht over het verkeer voor je. Je zit op stevige stoelen die voldoende steun opzij geven. Aan de zitpositie valt niet zo heel veel te veranderen, want de zetels laten zich niet in hoogte verstellen; het stuur wel. Met de beperkte verstelmogelijkheden moet de chauffeur een manier vinden om een conflict tussen z'n linkerbeen en de onderkant van het dashboard te voorkomen. Been en dash komen namelijk nogal snel met elkaar in aanvaring. Jammer is ook dat je je been niet links van het koppelingspedaal kunt 'parkeren'.
Wat heeft deze Amerikaan de achterpassagiers te bieden? Allereerst is hun instap niet zo ruim; heeft te maken met de relatief korte wielbasis. Maar beenruimte is er genoeg en aan centimeters tussen hoofd en autohemel ontbreekt het al helemaal niet. Zoals je van een nieuw model mag verwachten, vinden we achterin drie hoofdsteunen en drie 3-puntsgordels.
De achterklep gaat in twee delen open. Het raam beweegt omhoog; de onderdeur scharniert opzij. Als je even snel bij de bagage moet zijn en er hoeven geen zware en/of grote spullen te worden in-/uitgeladen, kun je ook alleen het raam omhoog doen. Hij is goed te beladen, want zijn laadvloer ligt op een makkelijke hoogte en je kunt koffers tassen en dergelijke zo naar binnen schuiven. Ze hoeven niet over een drempel te worden getild. Moet er meer mee dan de standaard bagageruimte aan kan? Geen punt leuning en zitting zijn in ongelijke delen wegklapbaar.
Al met al is de Cherokee een waardige opvolger van 't vorige model. Hij oogt leuk, is redelijk geprijsd en voldoende ruim van binnen. Bovendien is het natuurlijk een échte Jeep.

Signalement

Merk Jeep
Model Cherokee 2.5 CRD Sport-Plus
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 39.875

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.500 cc
Maximaal vermogen 104 kW / 143 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 312 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.437 mm / 1.819 mm / 1.866 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.866 kg
Laadvermogen 651 kg
Aanhangermassa geremd 2.160 kg
Banden235/75HR16Prijzen
Topsnelheid 164 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,7 s (fabrieksopgave: 13,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,6 s / 14,8 s
Brandstofverbruik 9,0 l/100km
CO2-uitstoot 250 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Jeep Cherokee
Jeep Jeep Cherokee

Uitgelicht aanbod

    Jeep Cherokee 2.5 CRD Sport Plus HR

    Jeep Cherokee 2.5 CRD Sport Plus HR

    • 2003
    • 261.600 km

    € 3.435

    Jeep Cherokee 3.7i V6 Sport Plus trekhaak

    Jeep Cherokee 3.7i V6 Sport Plus trekhaak

    • 2003
    • 199.552 km

    € 4.900

    Jeep Cherokee 2.8 CRD - Grijs kenteken - Aandrijving defect!

    Jeep Cherokee 2.8 CRD - Grijs kenteken - Aandrijving defect!

    • 2004
    • 162.390 km

    € 3.500

Meer Jeep Cherokee occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Jeep Cherokee | Facelift 2018

    61
    • 15 september 2018
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jeep Cherokee specificaties
  • Jeep Cherokee occasions
  • Jeep Cherokee video's
Advies en informatie
  • Jeep Cherokee tests
  • Jeep Cherokee gebruikersreviews
  • Jeep Cherokee index
PREMIUM
4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

Bij offroaden denken we in eerste instantie aan ruige mannen, overal blubber en zand en rokende,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jeep Cherokee (2020)

    Jeep Cherokee (2020)

    1
    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Jeep Cherokee 2.4i Sport-Plus (2004)

    Jeep Cherokee 2.4i Sport-Plus (2004)

    4
    • 20 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Jeep Cherokee 4.0i 60th Anniversary (2001)

    Jeep Cherokee 4.0i 60th Anniversary (2001)

    7
    • 16 april 2020
  • Gebruikersreview
    Jeep Cherokee 4.0i 60th Anniversary (2000)

    Jeep Cherokee 4.0i 60th Anniversary (2000)

    • 19 september 2016
  • Gebruikersreview
    Jeep Cherokee 2.5 CRD Limited (2003)

    Jeep Cherokee 2.5 CRD Limited (2003)

    3
    • 8 mei 2014
  • Gebruikersreview
    Jeep Cherokee 2.8 CRD (2007)

    Jeep Cherokee 2.8 CRD (2007)

    8
    • 16 november 2012
  • Gebruikersreview
    Jeep Cherokee 4.0i SE (1997)

    Jeep Cherokee 4.0i SE (1997)

    1
    • 22 juni 2012
meer reviews
Jeep Compass 4xe vs. MG EHS - Dubbeltest

Jeep Compass 4xe vs. MG EHS - Dubbeltest

Wij Europeanen hebben een wat moeizame relatie met Amerikaanse auto’s, maar Jeep is hier toch...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Jeep Cherokee (2005) - Facelift Friday

    Jeep Cherokee (2005) - Facelift Friday

    12
    • 7 januari 2022
  • Nieuws
    Jeep Cherokee moet van naam veranderen van Indianenstam

    Jeep Cherokee moet van naam veranderen...

    24
    • 23 februari 2021
  • Jeep Cherokee – 1998  – 369.354 km - Klokje Rond

    Jeep Cherokee – 1998  – 369.354 km - Klokje...

    • 17 februari 2020
  • Nieuws
    Bescheiden sterrenregen Euro NCAP

    Bescheiden sterrenregen Euro NCAP

    26
    • 9 oktober 2019
  • Nieuws
    Facelift Friday: Jeep Cherokee (XJ)

    Facelift Friday: Jeep Cherokee (XJ)

    20
    • 9 augustus 2019
  • Nieuws
    Jeep introduceert nieuwe uitvoeringen in Genève

    Jeep introduceert nieuwe uitvoeringen in...

    8
    • 4 maart 2019
  • PREMIUM
    Jeep Cherokee

    Jeep Cherokee

    • 21 december 2018
Merk
Merk
  • Nieuws
    Willys-Overland Jeep (1952) - Liefhebber Gezocht

    Willys-Overland Jeep (1952) - Liefhebber...

    45
    • 5 mei 2022
  • Autotest
    Jeep Grand Cherokee 4xe - Eerste rijtest

    Jeep Grand Cherokee 4xe - Eerste rijtest

    16
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Jeep Wagoneer en Grand Wagoneer nóg groter

    Jeep Wagoneer en Grand Wagoneer nóg groter

    25
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Jeep Wrangler Magneto 2.0 Concept: dubbel zoveel elektrokracht

    Jeep Wrangler Magneto 2.0 Concept: dubbel...

    10
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Jeep Meridian: offroadpret voor zeven

    Jeep Meridian: offroadpret voor zeven

    8
    • 30 maart 2022
  • Autotest
    Jeep Renegade e-Hybrid - Eerste rijtest

    Jeep Renegade e-Hybrid - Eerste rijtest

    19
    • 26 maart 2022
  • Nieuws
    Stellantis presenteert zescilinder in lijn: ‘Hurricane’

    Stellantis presenteert zescilinder in lijn:...

    137
    • 25 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden