Jaguar XJ 3.2 Executive (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XJ 3.2 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 171.720 km |
KM-stand laatst | 183.500 km |
bezit van de zaak, het einde of begin van het verm
- 177.500 km
Wat heb ik in het verleden in mijn bezit gehad; Alfa Romeo Guilia en Giulia Sprint Coupe, Lancia Thema, Jaguar xj serie 2 Coupe. En vooral deze laatste hobby auto gaf veel technische problemen. Natuurlijk gaf de garage niet thuis en dan blijft er een keuze over: verkopen.
Maar velen zullen het herkennen, een Mitsubishi Grandis als fijne, edoch enigszins kleurloze lease auto, en dan toch dat verlangen naar een spannende auto. En ja hoor weer een Jaguar. Ik wilde een X308 omdat ik dat interieur mooier vind dan zijn voorganger, motorisatie maakte me niet veel uit (overigens wilde ik liever een xk 8, maar daar passen de kinderen niet achterin).
De verkopende garage uit Amsterdam moest na de proefrit toch veel zaken aanpassen, tot aan pingelsensoren aan toe (na een lange speurtocht). De kettingspanners waren al vervangen, daar moet je goed opletten bij dit type en bouwjaar. Ook had ik gevraagd om de Celtic velgen, deze passen zo goed bij een xj.
De vraag voor velen is natuurlijk: is het alleen maar genieten of is het heen en weer rijden naar de garage voor reparaties en wordt het enthousiasme teniet gedaan door een leeglopende tank en pinpas?
Ik heb nu 6.000 km gereden, en wat is vervangen of hersteld:
- remblokken.
- een kunststof koppeling tussen blok en waterslang (na leeglopen van volledige koelvloeistofvoorraad), € 240,00.
- het derde remlicht was van het raam los gekomen, vandaag wederom met dubbelzijdige spiegel tape vast gezet, zou het nu wel houden?
- elektrische spiegelverstelling werkte niet, is hersteld door garage, maar ondertussen al weer kapot.
- melding "beperkte trekracht" kwam in de eerste maanden regelmatig in beeld, verholpen door vervangen sensoren die pingelen moeten signaleren/verhelpen (garantie).
wat zal ik nog moeten (laten) uitvoeren:
- vervangen schokbrekers voor (€ 630,00), vanaf aanschaf al slecht.
- vervangen voorraam omdat vervuiling voor krassen op het raam hebben gezorgd.
- vervangen kunststof onderdeel van het koelsysteem (€ 430,00).
- trillingen in het stuur bij circa 80 km/h, heb ik ook al vanaf het begin. Al 2 keer laten balanceren, ga nu maar laten spinnen.
En toch wil ik enthousiast deze review eindigen, het rijden blijft fantastisch. Doordeweeks in de lease auto en dan in het weekend het genot van een V8 in combi met een 5-traps automaat. Gemiddeld verbruik 1 liter op 8,5 km. mijn Grandis deed gemiddeld 1 liter op 9,5 km. En daar ging de versnellingsbak stuk na 145.000 km. Dus doet de Jaguar het nu zo slecht?
trillingen in stuur opgelost
- 183.500 km
Eerder meldde ik last van trillingen in het stuur tussen 80 en 100 km/h. Verschillende sets banden geprobeerd, maar de hinderlijke trillingen bleven. Maar het probleem is nu toch opgelost. Gewoon balanceren hielp niet, dynamisch balanceren wel.
Het blijft een zalige auto om in te rijden! Over het onderhoud bij Stouten Jaguar in Amsterdam Noord ben ik zeer positief, een aanrader.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.