Jaguar S-Type 2.7D Executive (2007) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-Type 2.7D Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 153.280 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
De eerste 2500km zitten erop!
- 155.800 km
Dag mede autoliefhebbers,
Onlangs heb ik deze S-type aangeschaft omdat ik een 'goedkoper' alternatief wou voor mijn vorige wagen. Dat was een Leon Cupra 280, dus een volledig andere wagen.
Eerst en vooral: waarom een S-type? En waarom een diesel?
In 2005, toen ik 11 jaar was, kocht mijn vader een nieuwe S-type 2.7 diesel. Tot op heden blijft hij zeggen dat dit zijn beste auto ooit was, ondanks het feit dat er daarna redelijk wat mooie, snelle en duurdere auto's de revue gepasseerd zijn. Ik herinner me de Jag als een stille, comfortabele en best vlotte slee. Reizen was vroeger een plezier met de Jag, en optrekken aan de péage in Frankrijk met het geluid van de V6 diesel op de achtergrond was een genot. Alleen maar positieve herinneringen dus, buiten de twee versnellingsbakken die indertijd vervangen moesten worden wegens storingen (weliswaar onder garantie). De wagen ging uiteindelijk in 2012 weg, met 140.000km op de teller.
Maar goed, nu mijn Jag. Nog steeds in de ban van de S-type dacht ik eraan om gewoon ook een exemplaar aan te schaffen, aangezien ze hier in België voor heel lage prijzen te koop staan. De benzineversies stoten jammer genoeg veel CO2 uit, en dat zorgt in België voor belachelijk hoge rijtaksen. Bij de V8 zorgt het zelf voor rijtaksen die vaak duurder zijn dan de aankoopprijs van het voertuig zelf. Gezien de meeste ritten van mij langer dan 20km zijn, en ik iets minder belastingen wou betalen, maakte ik al gauw de beslissing om een 2.7 diesel te gaan rijden. Ik ben uiteindelijk op dit exemplaar gevallen. Eéntje uit 2007 van de eerste eigenaar. Gekocht voor een heel eerlijke (lees: lage) prijs.
Het rijden is tot op vandaag een genot. De wagen is supercomfortabel en ik heb elke dag opnieuw zin om ermee te rijden. Het verbruik valt me enorm goed mee, gemiddeld ongeveer een 7,8 liter op 100km. Het moet wel gezegd: de wagen werd door de vorige eigenaar gechipt naar 260pk en 550Nm koppel. Het verschil voel je wel. De diesel trekt met alle gemak op en aan snelheid kom je eigenlijk niets tekort.
Ik heb nog geen onverwachte kosten gehad. Hopelijk blijft dit nog even zo!
Enige minpuntjes:
-De banden: er liggen banden op van 2011 van het merk 'Roadstone'. Ze liggen niet goed op de weg en maken een irritant rolgeluid. Uiteraard ligt dit niet aan de wagen. Ik ga een nieuw setje Michelins aanschaffen. Ben er alleen nog niet uit of het de Pilot Sport 4 wordt of de Cross Climate +.
-Heel soms knippert en brandt het airbaglampje op het dashboard. Geen idee waar het van komt.
-Bij koude motor (en versnellingsbak) schakelt de automaat van 2 naar 3 met een stijging van het toerental (ongeveer 300 toeren meer). Dit is iets met de lock-up denk ik, maar het gaat weer weg na ongeveer 5 à 10km rijden.
-Ik mis een manier om manueel te schakelen, maar dat wist ik natuurlijk op voorhand. De automaat doet zijn werk goed, maar doet niet altijd wat ik ervan verwacht.
Op naar de volgende kilometers. Ik ga mijn best doen om af en toe eens een vervolg-review te schrijven!
Nieuwe bandjes!
- 156.250 km
Update: ik heb vier nieuwe Michelin Crossclimate + laten monteren. De auto rijdt zo veel beter nu! Er is veel minder rolgeluid, de Jag ligt strakker op de weg en het sturen is ook wel wat directer.
Verder heb ik ook een klein onderhoudsbeurtje uitgevoerd. De filters en de oliewissel dus. De motor draait nu wat soepeler. Hoewel ik dat altijd denk na een onderhoud, dus dat kan ook inbeelding zijn ;).
Het airbaglampje heeft niet meer gebrand en verder zijn er geen opmerkelijke gebeurtenissen te melden.
Het gemiddeld verbruik is steeds 7,6 liter per 100km, wat me zeer goed meevalt. Dit met een combinatie van stadsverkeer, landweggetjes en af en toe snelweg. Ik probeer de Jag wel zo weinig mogelijk te gebruiken voor korte ritten (minder dan 20km).
Weer wat kilometers verder!
- 164.000 km
Ondertussen heb ik meer dan 10.000km met de Jag gereden. Nog steeds heel tevreden van de aankoop. Reizen is zelden zo comfortabel geweest! Personen die met me meerijden, zijn ook steevast onder de indruk van het comfort en de luxe die de wagen nog steeds uitstraalt. Als je dan eens het gaspedaal diep indrukt, ben je weer onder de indruk van het enorme koppel die de zescilinder diesel ontwikkelt.
Een aantal weken geleden begon mijn linker voorrem enorm te piepen. Remblokken en schijven waren nochtans niet versleten, maar de wagen had tijdje stilgestaan bij de vorige eigenaar, dus misschien dat ze gewoon door de ouderdom begonnen te piepen. Met het remmen zelf was er niets mis. Ik heb echter niet getwijfeld en heb meteen twee nieuwe remschijven + blokken vooraan laten monteren. Want zo een piepende Jag, dat hoort niet vind ik. De auto remt nu weer fluisterstil, zoals het hoort.
Mijn gemiddeld verbruik is verder gezakt en bedraagt nu 7,2 liter per 100km. Dit gaat tot 6 à 6,5 gemiddeld op de snelweg.
Eind juli volgt een serieuze test, want dan vertrek ik met de Jag op vakantie naar de Mont Ventoux, en daarna op doorreis naar Italië (of eventueel Spanje, afhankelijk van het weer). Ik heb er al enorm veel zin in en ik hoop dat de Jag het goed blijft doen. Ik schrijf zeker een review na deze reis!
Reizen met de Jag
- 173.000 km
Net terug van de tweede grote reis met de S-Type. Een roadtrip van een goede 3000km naar het zuiden van Frankrijk. Op dit moment ben ik gewoon nog positiever over de auto dan ik al was. Wat een fantastische wagen is dit!
Kilometers vreten met deze auto is een genot, en je wil steeds langere ritten maken. De zescilinder doet alles moeiteloos. Of het nu honderden kilometers cruisen is aan 120-130, doorrijden aan 150+ of slingeren door de Franse heuvels en bergen. Alles gebeurt even comfortabel. Met een gemiddeld verbruik van 6,3 liter op 100km kan ik ook daar zeker niet over klagen.
Wat zou ik moeten kopen als ik deze wagen ooit wil vervangen? Eerlijk gezegd, ik weet het echt niet. Zo worden ze niet meer gemaakt. Heb 4 jaar lang als privéchauffeur gewerkt en heb met tientallen verschillende luxewagens gereden. Ik kan je zeggen dat de S-type niet moet onderdoen voor nieuwe luxewagens van 50.000 euro en meer. Het klinkt misschien ongeloofwaardig, maar naar mijn gevoel is het echt zo. Waarschijnlijk ook door het feit dat de zes- en achtcilinders in nieuwe (betaalbare) wagens zeldzaam worden...
Minpunten: Ik kan er in de euforie op dit moment geen bedenken, en ik heb er al meer dan 20.000km op zitten.
Hopelijk blijft alles goed gaan! Ik heb er alvast vertrouwen in!
Weer een jaartje verder
- 193.500 km
Ondertussen zijn we weer een jaartje (en 20.000km) verder. De Jag heeft me dit jaar, naast België en Nederland, ook naar Frankrijk, Luxemburg, Italië, Zwitserland en Duitsland gebracht. We komen nog steeds goed overeen!
Zoals ook wel aangeraden wordt met deze dieselmotor (en bij uitbreiding elke dieselmotor), gebruik ik de S-Type dus vooral voor langere afstanden. Er zit steeds wel een stuk snelweg tussen, en je merkt dat de wagen daarvoor gemaakt is. Uiteraard ga ik soms ook eens een boodschapje doen rond de kerktoren, maar tot nu toe levert dat toch geen problemen op. Ik houd wel vast aan de oliewissel (olie + filters) om de 12 à 14.000km.
Het verbruik valt me ook echt enorm mee. Ik heb op de heenreis naar de Franse Alpen mijn best gedaan om zo zuinig mogelijk te rijden. En dit deed ik niet door overal 100 te rijden, maar gewoon door wat rustiger op te trekken en relaxter te rijden. Op de tolwegen hield ik gewoon 130 aan. Het verbruik over de hele rit (900km) was 5,6 liter per 100km! Een aangename verrassing! Over de hele reis gezien (3000km), met veel bergwegen en een snellere terugreis kwam ik uit op 6,4 liter. Nog steeds een meevaller dus. Dat viel tegen voor mijn reisgenoot, die met zijn BMW 330e (2021) om de 400km moest stoppen om bij te tanken.
Vanuit praktisch oogpunt bekeken valt de Jaguar ook niet tegen. Dit jaar zijn we verhuisd en werd er heel veel over en weer gereden met een volgeladen koffer. Ook op het containerpark ben ik geen onbekende meer. De neerklapbare achterbank is toch wel echt een meevaller, want dit is geen zekerheid bij berlines in deze klasse. Ook om de (race)fiets overal mee te nemen is dit mooi meegenomen.
Is er dan geen enkel minpunt? Welja, deze zomer heeft de airco het begeven. Dit gebeurde op zomervakantie, dus we hebben wel een weekje iets meer gezweet in de auto. Na bijvullen van het aircogas ging het weer een maandje goed. We zitten dus wellicht met een lek. Dit wordt binnenkort gerepareerd.
Ik heb begin september op het punt gestaan om een andere wagen aan te schaffen en had eigenlijk al afscheid genomen van de S-Type, maar ik kon het uiteindelijk toch niet over mijn hart krijgen. Uiteindelijk dus niets gekocht, ga maar even lekker doorrijden met deze slee.
Op naar de 2 ton op de klok!
2 ton!
- 200.000 km
Een mooie mijlpaal bereikt, zie laatste foto. Verder geen noemenswaardige zaken te vermelden. De auto rijdt nog steeds als een vliegend tapijt en de motor draait als een zonnetje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.