Jaguar I-Pace EV400 SE (2018) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | I-Pace EV400 SE |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 4.500 km |
Eerste indrukken na kleine 5000 km
- 4.500 km
Inmiddels er alweer bijna 5000 km op met de I-Pace. Ik heb al wat fijne auto's gehad in mijn automobiele verleden, waaronder een Nissan 350Z, BMW X5 35i en Volvo V60 T5, maar dit is toch met afstand de fijnste, MAAR...
Eerst het goede nieuws:
+ Fantastische uitrusting, super compleet
+ Heerlijk stil uiteraard
+ Iets hogere zit maar zonder dat je "op de bok" zit
+ Bizarre prestaties, accelaraties lijken wel een achtbaan
+ Goede wegligging, ook bij 200 km/h nog stabiel
+ Heerlijk ruim voor 4-5 personen
+ Kwaliteitsgevoel is erg hoog (geen "Tesla plastic")
+ Bereik is ruim voldoende voor dagelijks gebruik
Gisteren een dag in een Jaguar XE gereden als leenauto. Toch ook een auto van 50-60 mille. Maar dat voelde echt als een barrel vergeleken met de I-Pace.
Maar er zijn ook wat minpunten:
- Die 480 km bereik haal je, zeker in de winter, dus never nooit. Ik kom momenteel (geen passagiers, 120-130 op de snelweg) niet verder dan 300 km als ik geluk heb. Met meer personen en/of bagage aan boord en/of kou buiten, daalt dit al snel tot 240-250 km. Winterberg (350 km) in 1x rijden kon ik dus wel op mijn buik schrijven. Oostenrijk (Lermoos) in maart gaat de volgende ervaring worden.
- Diverse kleine storingen (de "frunk" sensor haperde soms, daardoor kon de auto niet op slot), bepaalde functies deden het opeens niet en dan weer wel). Is allemaal opgelost door de dealer maar op mijn werk rijden er nog 10 man met een I-Pace en er zijn meer kleine storingen. Toch jammer dat ik in de 2 maanden na aankoop al 2x bij de dealer ben geweest.
- Kofferbak is ruim, maar met of zonder hoedenplank maakt nauwelijks uit door de lage achterkant. Even lekker "doorstapelen" zoals in een station is er dus niet bij. En een skiluik mis ik ook, is helaas niet leverbaar.
- Technisch zou 100 KW DC laden mogelijk moeten zijn, de software staat op dit moment 85 KW toe, maar in de praktijk haal je dat dus niet. Hopelijk helpen toekomstige software updates (die overigens niet allemaal OTA kunnen) hierbij om het potentieel er ook echt uit te halen. En had Jaguar er niet even een 3-fase omvormer in kunnen stoppen voor dat geld? Nu gaat thuisladen max. op 5,7 KW en openbaar AC laden op 7 KW. Een 22 KW 3-fase omvormer was zeer welkom geweest. Tesla doet dit echt beter.
- "Veiligheids" systemen zijn erg overactief. Al vele stuurcorrecties gehad vanwege "bijna botsingen" terwijl er totaal niets aan de hand was, zelfs midden in een bocht. Juist gevaarlijk dus. Dus staan de meeste systemen nu weer uit, dat lijkt me toch niet de bedoeling.
Tenslotte: ook ik rij deze auto primair vanwege de 4% bijtelling. Anders was ik in mijn prive Volvo V60 blijven rijden. Maar gezien de ervaringen tot nu toe acht ik de kans groot dat ik over 4-5 jaar BEV blijf rijden, dus wat dat betreft ben ik nu wel "om". Dat was zonder de 4% waarschijnlijk niet (zo snel) gebeurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.