Jaguar I-Pace EV400 SE (2018)

autoreview

Jaguar I-Pace EV400 SE (2018)
Jaguar I-Pace EV400 SE (2018)Jaguar I-Pace EV400 SE (2018)Jaguar I-Pace EV400 SE (2018)Jaguar I-Pace EV400 SE (2018)Jaguar I-Pace EV400 SE (2018)Jaguar I-Pace EV400 SE (2018)

Signalement

UitvoeringI-Pace EV400 SE
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Uit de folder gekozen

Ja, ik ben er zo eentje. Een ondernemer die op de valreep met 4% bijtelling een volledig elektrische auto besteld heeft. Neemt niet weg dat ik 'm besteld heb uit enthousiasme over het product, uit principiële en beroepsmatig overwegingen en dat de fiscale voordelen voor mij het verschil maakten tussen wel of niet kunnen. Kortom: een autoliefhebber koopt een liefhebbersauto!

Ik zie mijzelf als petrolhead. Ik kan enorm genieten van de geur van benzine, de grom van een vette diesel, en rij alleen in auto's waar ik dagelijks met plezier in stap. Zo heb ik een heel rijtje 6-in-lijn versleten, met enkele missers tussendoor. Zo koop ik om de paar jaar met twee maten een roestig hok om er een Carbagerun of vergelijkbaar mee te rijden. En zo ben ik ook in de Ipace gestapt. Tot zover mijn verdediging... die natuurlijk eigenlijk geheel overbodig is.

De Ipace dus. Vooralsnog kan ik geen echte review schrijven. De auto heb ik uit de folder besteld en één keer proefgereden. Voor informatie over het rijden van de auto zijn enorm veel tests beschikbaar en de Ipace biedt veel Freude am Fahren.

Het keuzeproces verliep als volgt: tussen alle afgrijselijke hybrides en volledig elektrische gebakjes viel mij de Tesla Model S al enige jaren in positieve zin op. Daarnaast speelde: het bedrijf waar ik werk verduurzaamt woningen bij de vleet en het rijden in een rokende diesel paste steeds minder bij mijn rol. Ik ben niet gehecht aan wat vroeger was maar juist geïnteresseerd in vooruitstrevende techniek, mits in een goed jasje en mits goed rijdend.

Sinds ik anderhalf jaar geleden zelfstandige werd, kwam ik meer in aanraking met andere ondernemers die in groten getale deze Model S rijden. Eén van hen legde me globaal uit hoe hij netto even duur in zijn nieuwe Tesla reed als in zijn 10 jaar oude V70 diesel. En hij legde uit hoe je met de vermeende praktische nadelen omgaat. Die nadelen zijn er meestal eigenlijk niet en als ze er al zijn, zijn het incidenten. Incidenten die naar mijn idee niet opwegen tegen de voordelen van deze mooie machines. Mijn controller rekende later even mee, en constateerde dat het klopt. Mijn oude 530d kost dus even veel als een nieuwe Tesla S. Tsja, ik ben best gehecht aan de alleskunner op diesel maar ga dan toch liever voor de Tesla.

Toen ik eenmaal tot dit punt was gekomen, ging ik toch even verder kijken. En kwam zo de Ipace tegen. En ook de andere actuele EV's. De Kona lijkt ook een goede optie maar vind ik met mijn kilometers toch teveel een B-segmenter. Dan betaal ik liever wat meer voor rijplezier en comfort van een hoger niveau. Ik heb me - voor zover vanaf papier mogelijk - verdiept in de Ipace en constateerde dat ik die mooier vind van de Model S, vermoedelijk beter rijdend, zeker beter afgewerkt.

De belangrijkste 'nadelen' van elektrisch rijden zijn voor mij als volgt:

Nadeel 1: het 1-fase laden. Dat gaat langzamer dan 3-fase. Op mijn werk in Groningen gaat het met 7,4kw/u en thuis met 5,8kw/h. Verbruik is ongeveer 25kw/100km en een enkele reis kost me omgerekend ongeveer 7,5kw. Een uurtje laden op het werk dus en anderhalf uur thuis. Dat zal nooit een probleem vormen. Langere ritten is iets complexer. Als de range ongeveer 350km is (ipv de beloofde 480), kom ik zonder moeite op en neer naar pakweg een klant in Arnhem, in een ruk naar onze vestigingen in Rotterdam of Eindhoven. Klanten van mij hebben altijd een laadpunt is mij opgevallen. Onze vestigingen nog niet, maar dan is er wel een openbaar punt om een beetje bij te laden. En dan zijn er nog de snelladers, waar ik kan bijtanken als het echt moet, in ruil voor een half uur koffie en bellen. Mijn inschatting: ik kom eens per jaar in de problemen, die dan ook nog eens relatief zijn. Al mijn tankbeurten kosten opgeteld meer tijd in een jaar, inclusief gehaktstaven.

Nadeel 2: geen caravantrekker. Ik heb een caravan en de Ipace mag 'm niet trekken, max 750kg. Om die reden verruilden we onze tweede auto - een Yaris uit 2000 - voor een een Bravo 1.4 t-jet met voldoende trekkracht.

Nadeel 3: wat een dure auto. Maar ik lease 'm.

Voordelen zijn er zat. Ik vind het een geweldig apparaat, eerste rij-indruk was ook zeer positief, supersnel, supersnel, geweldig interieur...

Dan nog even de gekozen versie: geen First Edition. Die werd me echt te duur. Een tussenvorm: de SE, met nauwelijks opties, alleen een zwarte hemel. Caesium blauw met zwart leer. Geen grotere wielen: hij heeft het m.i. niet nodig en het scheelt comfort. En heel veel andere functies ook niet, waarvan ik vooralsnog niet weet dat ik ze zou kunnen missen, omdat ik ze nooit gehad heb.

Al met al: ik ben erg benieuwd en rij medio november mijn eerste eigen kilometers. Ik zal vanaf dan ook een review bijhouden en dit epistel inkorten. Waarderingen maar even fictief ingevuld: het moet nog blijken!

Groeten!

Eerste 1500 kilometer

  • 1.500 km

Op 14 december haalde ik de Ipace op in Amsterdam. Dealer Kimman gaf me een keurige uitgebreide uitleg. Ik mocht zelf het doek van de auto halen en kreeg een sjieke cake mee naar huis. Poppenkast, maar wel leuk.

Eind december was er nogal wat gedoe over 'zwarte schermen': van de drie vielen er twee uit. In de showroom werkte alles, eenmal op pad was alles op zwart. Navigatie, telefoon, muziek en klimaat waren daardoor niet beschikbaar. Jaguar heeft hard gewerkt om dit vervelende probleem op te lossen en met succes. Nog voor de kerst was alles geüpdatet en sindsdien is het de auto die het moet zijn.

Na 1.500 krijg je een aardige indruk en raak je thuis in de auto. De beleving komt overeen met de testverslagen. Een geweldig interieur, mooie maar ietwat langzaam werkende schermen, een fijn onderstel dat de balans vindt tussen dynamisch en comfortabel, belachelijk snel met 400pk en 700nm vanaf 0 km/u. Het one-pedal-driving met regeneratie van remenergie went erg snel en je wilt niet anders meer. Het is een echt andere rijbeleving dan voorheen in mijn BMW, maar de goede dingen zijn gebleven. Daarover ben ik enorm enthousiast.

De range valt tegen. Dat was deels te verwachten: ook brandstofauto's hebben een getest verbruik dat nooit gehaald wordt. Met het huidige weer, redelijk netjes rijden en af en toe een sprintje haal ik 320km op een lading, waar 470 o.i.d. de theoretische range is.Anders uitgedrukt: ik rij 28kw/100km en met een accu van 90kw kom je op 320km. De boardcomupter geeft dat ook aan als range. Bij warmer weer zal de range (fors?) oplopen.

In de praktijk is de ' range-anxiety' snel verdwenen. Ik rijd vooral in Noord-Nederland en met deze range kom je nooit in de problemen. Thuis en op het werk steeds aan de stekker. Ik ben nog niet onder de 50% geweest.

Het laden duurt lang maar dat was vooraf bekend. Ik heb er geen last van. Kwestie van 's avonds aan de stekker en ' s ochtends met 100% op pad. Of, van huis naar werk, 10-15kw bijladen (duurt 2 uur) en weer verder. Er komen steeds meer supersnelladers (100kw) en ik ben er niet bang voor om af en toe naar onze vestiging in Rotterdam te rijden. Als ik daar weinig bijlaaddtijd heb, kan het incidenteel voorkomen dat ik snellaad aan de snelweg. Tijd voor een gehaktstaaf en een belletje... We gaan het beleven.

Tot op heden mis ik mijn full options BMW 5-serie (E61) in geen enkel opzicht. Wat voor mij veelzeggend is, want dat was een geweldig rij-ijzer. Petrolhead is niet meer de juiste term voor autoliefhebber. Maar liefhebber blijf ik!

Ik hoop dat deze prachtige techniek snel verder vordert en bovendien voor iedereen goed betaalbaar en beschikbaar wordt. Als je ziet wat er op de markt komt, hoe grote fabrikanten een inhaalslag voorbereiden, hoe snel nieuwe technieken zich aandienen... moet goed komen!

15000 km op pad

  • 15.000 km

We zijn inmiddels een dik half jaar op pad met de ipace. Tijd voor een update.

Technisch is alles probleemloos. Dat zou je ook mogen verwachten. De zwarte schermen in december lijken dus een ongelukkig begin. Deze week rij ik langs de dealer voor een update waarmee het laden sneller kan, maar er is verder geen aanleiding toe.

Over de rij-eigenschappen: je kunt in tests genoeg lezen en horen. Die zijn fenomenaal. Je moet wel erg gehecht zijn aan trillingen en geluid, wil je dat niet erkennen. Snel, stil, stabiel. Ik weet niet waar de grens ligt; deze ligt verder weg dan wat ik durf.

Twee zaken zijn nadere toelichting waard denk ik: het elektrisch rijden en beleving.

Over het elektrische rijden: de benodigde gedragsverandering went snel. Door thuis en op het werk met regelmaat even de stekker er in te pluggen, zit je nooit zonder actieradius. Binnen Noord Nederland, waar ik me vooral bevind, is dat geen ding meer waar je bewust mee bezig bent. Laden bij openbare punten doe ik niet: kost me geld en is onnodig.

Als ik verder weg wil, wordt het een beetje plannen. Dagje Eindhoven? Dat red ik niet in één accu. Dus ik zoek op een appje een geschikt laadpunt in de stad. Die zijn steevast traag, zeker op 1 Fase laden, maar het druppelt rustig bij als ik ergens ben. Alternatief is dat ik dat niet doe, en iets langer bij de snelle Fastned lader ga staan. Scheelt me vijf of tien minuten in totaal, en een paar euro. Kwestie van kiezen. De apps voor die openbare laadpunten zijn redelijk goed. Maar ik ben wel een beetje jaloers op de geweldige laadinfra en software van Tesla. Op het moment dat “abetterrouteplanner” met een CarPlay app komt, is het al weer gemakkelijker. Of dat Google Maps de stap zet om elektrisch rijden serieus te nemen.

Op vakantie in de Dordogne trof ik twee gezinnen met beide een Tesla, en tentjes mee. Vanuit hun woonplek Rotterdam leidde de reis tot beperkte extra reistijd. Goed te doen. Vooralsnog hebben wij een caravan en dan zie ik nog geen serieuze combi met elektrisch rijden. Hoewel elders hier een review van de Tesla X staat, waaruit blijkt dat het kan. Wellicht zijn we de caravan een keer zat, en gaan we weer met tent. Met de groeiende laadinfra (aantal punten en snelheid van laden) zou ik dan zeker met de Ipace naar pakweg zuid Frankrijk of Italië gaan.

Al met al: het is niet zo zorgeloos als dieselen, maar die enkele keer dat je er echt voor moet plannen of wachten, is nauwelijks bezwaarlijk. Zeker als je dagelijks leven in een straal van 100km is!

Dan de beleving: een Jaguar en dan ook nog nieuw. Ik heb altijd veel plezier gehad in het vinden en rijden van dikke bakken die na tien jaar nog steeds goed in elkaar zitten. Zoals mijn vorige e61 BMW. Wat een sterke, frisse en fijne auto was dat. Ik zou m zo weer willen hebben. Nieuwe spullen boeien mij totaal niet. Ik beleef ook geen vreugde aan de nieuwheid van de ipace. Ook de vele opties niet. De e61 had alles wat nuttig is: veilig, goede airco, power, stabiliteit, stilte, ruimte, navi, topstoelen met leer en verwarming. Adaptieve cruise controle vind ik aardig maar niet nodig. Lane departure warning is soms irritant. Een automatische kofferklep: ach. Enzovoorts.

En ik moet eerlijk bekennen dat ik plezier beleef aan de handmatigheid van onze Bravo. Rationeel gezien flauwekul, want in vergelijking met de ipace traag, lawaaiig en oncomfortabel. Maar dat is ook niet de reden waarom je bijvoorbeeld een klassieker koopt. Het gaat om een beleving, geur, geluid. Ik zou voor dagelijks gebruik toch niet terug willen naar een brandstof auto maar eentje voor er bij, voor ouderwets plezier, dat wel. Dat komt nog eens, inclusief een Loi cursus lassen...

Dan nog even over alternatieven. Zou ik mensen anno 2019 een ipace aanraden? Natuurlijk niet. De 4% en andere voordelen maakten m bereikbaar voor stervelingen zoals ik, maar nu niet meer. Als ik zelf nu opnieuw voor de keuze stond, zou ik - deels door financiële overwegingen, deels door voortschrijdend inzicht - anders kiezen. Kleiner, aangezien dit wel erg groot is voor voornamelijk zakelijk eenzaam rijden. Daarmee ook goedkoper. De tesla 3 zou mijn eerste optie zijn als ik nu mocht uitzoeken.

Of zelfs toch een gebruikte hybride zoals de Volvo v60. Daarmee kun je een groot deel van je woon-werk elektrisch overbruggen, terwijl je voor lange ritten en je caravan omschakelt op benzine. Pas saldo nog niet zo’n raar concept, waarbij het doodzonde is dat we alle voordelen voor hybride zo snel afgeschaft hebben, met extreme export als gevolg.

Op lange termijn verwacht ik veel van waterstof elektrisch rijden voor langere afstanden en accu rijden voor lokaler verkeer. Maar dat is nu simpelweg nog geen alternatief.

Bottom line: zeer tevreden met het voorrecht in deze ipace te kunnen rijden. Wetende dat het niet zaligmakend is. Een bijzondere stap tussen verleden en toekomst.

35000 en verder

  • 35.000 km

Lange tijd geen update gedaan. En ook wel met reden: er speelt gewoon heel weinig. Hij doet nog precies wat 'ie bij 15.000 deed, en sindsdien ging er niets stuk.

De voordelen blijven hetzelfde. De nadelen ook: langzaam laden en een actieradius die tussen de 300 en 350 blijft steken. Laatst op één lading Opende-Aalten gedaan, 375km, zonder bijladen. Met nog 15km range aangekomen. Dus het kán wel bij goed weer en veel binnenwegen met vrachtverkeer voor je neus.

Stel dat ik nu opnieuw kon kiezen: ik nam geen Ipace. Niet omdat de Ipace niet goed is. De verhalen over de bouwkwaliteit van Teslas lokken me niet echt. En nieuwe concurrenten zijn niet persé beter, zoals de E-tron of de Polestar 2. Een ieuwe Ipace heeft straks ook 3-fase laden. Dus prima keuze. Maar ik zou toch voor een kleiner model gaan, met meer range. Toch een Kona, een Id3, een Mokka. En: hoe dan ook een EV. Terug naar brandstof zou voelen als terug van een T-ford naar een paard met wagen.

65000 en 1 kwaal

  • 65.000 km

Inmiddels een heel eind verder met de Ipace, waaronder ritten vanuit Groningen naar Luxemburg en Lyon.

Qua onderhoud: top! Ik heb één probleem gehad, namelijk vlak voor deze zomervakantie dat het laden na twee uur stopte. Een bekend euvel bleek, en vervanging van een module was de oplossing. Dat was het. Geen enkele andere kwaal in al die kilometers.

Vakantie Frankrijk

  • 65.005 km

Reis naar Lyon: te doen maar wel wat planning nodig. Mijn vrouw en kinderen waren mee, en vrouwlief gaat voor maximale zekerheid, waardoor ik al (te) vroeg bij de lader stond. De Ipace moet ca. 110kw/u kunnen doen, de snelladers beloven nog veel meer, maar dikwijls komt het dan niet boven de 60kw/u uit. Vanaf 40% bijladen maakt geen vaart, vanaf 10-20% wel. Gaandeweg iets meer doorgereden naar onder de 20%, waarmee ook de laadstops korter werden.
De interne navigatie is niet geschikt om zulke lange reizen mee te plannen. A Better Route Planner loopt te vaak vast. De Beta van de ANWB is wellicht nog de meest bruikbare, in al zijn eenvoud. Daar komt bij dat de laadinfra in Frankrijk nog te mager is, in Wallonië zelfs zo goed als afwezig. Terug via Duitsland liet zien dat het beter kan, hoge dichtheid in snelladers, en daadwerkelijk hoge laadsnelheid.
Ik lees vaak mensen die in één ruk 700km willen rijden tot de tank leeg is. Deed ik ook met de 530d. Maar ik moet zeggen: vaker stoppen en dan bewust geen haast maken is prettig en je komt totaal niet vermoeid aan. Met een net wat beter laadnetwerk - en daarmee ook de keuze om nét even door te rijden tot je onder de 20% zit - is het perfect. Een rit naar Zuid Duitsland kan al zo.

Vooruitkijkend: ik durf zeker vaker het buitenland in. We overwegen ook een trekhaak met vouwwagen maar twijfelen nog (mede omdat de CX Break dan klaar is, met veel ruimte). En zomer 2024 is de volgende lease al aan de beurt, dus wellicht kies ik er dan voor...

In de reacties beveelt iemand de Tesla 3 aan. Heb er nu een te leen, wegens domme schade aan mijn deur. Ze laden snel, de software is perfect, ze zijn betaalbaar. Maar qua rijgedrag (comfort en toch super dynamisch) geen vergelijking. Ook qua uiterlijk (exterieur vooral) voor mij een andere liga. Interieur van de 3 is leeg, ik hou van minimalisme, maar alles in het scherm is niet ideaal, hoewel je er aan kunt wennen. Prima auto maar een hele andere keuze.

Vooruitkijkend

  • 65.006 km

Vooruitkijkend: ik durf zeker vaker het buitenland in. We overwegen ook een trekhaak met vouwwagen maar twijfelen nog (mede omdat de CX Break dan klaar is, met veel ruimte). En zomer 2024 is de volgende lease al aan de beurt, dus wellicht kies ik er dan voor...

In de reacties beveelt iemand de Tesla 3 aan. Heb er nu een te leen, wegens domme schade aan mijn deur. Ze laden snel, de software is perfect, ze zijn betaalbaar. Maar qua rijgedrag (Ipace biedt comfort en is toch super dynamisch) geen vergelijking. Ook qua uiterlijk (exterieur vooral) voor mij een andere liga, ik ben gek op de Ipace. Interieur van de 3 is leeg, ik hou van minimalisme, maar de covkpit van de Ipace is prachtig, en alles in het scherm is niet ideaal, hoewel je er aan kunt wennen. Prima auto maar een hele andere keuze.

Vakantie Luxemburg

  • 65.000 km

Reis naar Luxemburg: een makkie. Bij een La Place nabij Venlo even lekker zitten lunchen begin oktober 2020, rustig de WC bijvullen, en terug bij de Ipace genoeg lading om op bestemming aan te komen. Daar met de 'granny' superlangzaam bijgeladen vanuit de blokhut. Terug ook met één laadstop weer in Groningen.

Vakantie Frankrijk '22

  • 87.000 km

Mijn laatste update is al weer anderhalf jaar oud zie ik. Toen gaf ik aan zeker nogmaals de Ipace voor lange reizen in te willen zetten. En dat heb ik ook gedaan. Onze geminimaliseerde kampeeruitrusting en drie dochters (6-9-12) wisten we te verspreiden over de auto en een skibox.

Vooraf las en hoorde ik over 30% capaciteitsverlies. Het bleek niet meer dan 10%. Misschien is de combi van een moderne box (stroomlijn) en de toch al redelijk zware en massieve auto de reden dat het verschil vrij klein is.

Met ene Ipace kun je niet op zijn Teslas gaan rijden zonder te plannen. Ik constateerde dat ik vanaf vol naar 15-20% zo'n 275km kan rijden, vol bepakt. Dat komt overeen met 2,5 a 3 uur, een prima moment voor een stop. Redelijk handmatig koos ik snelladers rondom die range: de beoogde, eentje eerder en eentje later. Dat werkte prima. Je navigeert naar een doel, en kunt zonder veel denkwerk omschakelen. Tsja... een Tesla doet dat voor je, en een geniale telefoonapp is er niet. Ook het befaamde ABRP vind ik niet handig genoeg.

We kozen op de heenweg voor twee tussenovernachtingen. Groningen-Brussel, Brussel-Loiredal, Loiredal-Dordogne. Hierdoor konden we desgewenst met één laadstop onze trips maken. In de praktijk gooide ik de Ipace kort voor de afslag toch maar even aan de snellader. Was niet nodig geweest.

Twee keer gedoe gehad op de heenweg. 20 minuten gewacht bij een laadstation dat beide kanten van de autoroute moest bedienen. Een medewerker begeleidde snelle doorstroom en nette volgorde. En ik vergat goed te kijken en constateerde dat onze allerlaatste stop bij een station was dat volledig plat lag. Had ik zo kunnen zien in mijn apps. Daardoor doorgereden naar een 50Kw lader, beetje geladen, toen het Dordognedal in, waar ik eerder bijlaadde dan Kw's kwijtraakte...

Terugreis in twee keer gedaan. Hotelletje genomen bij een mall met snelladers en bakkerij. Cheap-ass, superhandig.

Bottom line: voor een lange reis plan je een beetje 'old skool' je route, en als je dat OK vindt, heb je een heerlijke, ontspannen reis. Zo hebben wij het in elk geval ervaren.

De ton!

  • 100.000 km

De Ipace is over de ton heen! Afgelopen week kwam ook de eerste APK er op. Op het net kom je diverse horrorverhalen tegen. Zo niet bij mij! Veel eerder is een keer een laadmodule vervangen onder garantie. En helemaal in het begin waren er de bekende software-issues, die overigens snel opgelost werden. En verder: helemaal niets! Op een slecht gemonteerd deurrubber na schadeafhandeling na dan, maar dat lag niet aan de auto.

Ik ben erg onder de indruk van de kwaliteit van de auto. Deze voelt nog aan als nieuw, alle materialen zijn ook nog als nieuw ondanks mijn toch best intensieve gebruik met kinderen. En ook de accucapaciteit is nog top: ik kan het niet precies meten, maar de start-actieradius na vol laden is in mijn beleving eerder opgelopen dan afgenomen, wat mogelijk gevolg is van het zacht weer, en niet de auto zelf betreft...

Eind '23 moet ik afscheid nemen. Dan verloopt de lease. Overnemen kan, maar je zult natuurlijk zien dat dan de ellende begint. En bij een dure auto (=dure onderdelen) als eerste in zijn soort vind ik dat een risico. Bovendien schrijdt de techniek voort, en heb je met een goedkopere BMW i4, Ioniq5 of Tesla Y meer range en vooral sneller laden op vakantie.

Heb ze alledrie al gereden en een soort multicriteria-analyse voor mezelf gemaakt. De Ipace soort dan nog steeds goed. De BMW vind ik mooi en heeft een mooie range maar is krap en duurder. De Tesla is ruim, slim, ik vind het interieur als minimalist heerlijk, maar de auto is echt te hard geveerd en vooral: ik kan m niet mooi vinden. De Ioniq5 kent geen grote nadelen, vind ik. Extreem snel laden, ik hou van het design, het interieur is verrassend fijn en de AWD versie biedt je een bijna Ipace-waardige snelheid. Als ik nu moet kiezen, dan weet ik het al wel. Maar eerst nog even lekker genieten van de Ipace!

Afscheid na anderhalve ton

  • 150.000 km

Na bijna vijf jaar nam ik afscheid van de Ipace. Stiekem schrijf ik dit anderhalf jaar later, inhaalslagje…

Tussen de ton en de anderhalve ton begaf de 12v accu het, zoals bij velen. Dit is overigens jeugdig en snel gemaakt zonder kosten. En dat was dan ook het enige mankement in die laatste halve ton aan kilometers. Eigenlijk is de ipace een erg betrouwbare auto gebleken. Rijgedrag en materiaal was na die kilometers allemaal ook nog eens nieuw.

Het is jammer dat Jaguar halfslachtig aan het ev avontuur begon. Een valse start met de zwarte schermen. Bij veel auto’s irritante kwalen die aan mij voorbij gingen… het trage laden thuis was nauwelijks een probleem. Wat me uiteindelijk vooral stoorde was:
- hoog verbruik en dus lage range (hoewel de range in de winter eigenlijk vrij goed bleef!)
- langzaam laden aan de snelladers op vakantie
- geen OTA updates, hoewel de carplay van Apple het eigenlijk grotendeels oploste
- laatste 20% accu extreem onbetrouwbaar. Soms liep de accu in 20km terug naar 0%… je kon dus maar 80% van de accu benutten.

Ik kon de auto ook overkopen maar vond m te duur voor het risico. Plus dat ik zin had in een auto waarbij ik niet hoef na te denken op lange ritten. Het werd… de Tesla Y: nadat die ineens €11.000 goedkoper werd, sloeg ik toe. Zie mijn andere review hoe ik daar in april 2025 ook weer afscheid van neem.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.